Мрежа за $10 милиарда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мрежа за $10 милиарда

Мрежа за $10 милиарда

Борсовият дебют на LinkedIn засили съмненията, че в САЩ се заражда нов технологичен балон

Андриан Георгиев
5216 прочитания

990

души работят за LinkedIn.
243

млн. долара са приходите на LinkedIn за 2010 г. По-голямата част от тях са от платени услуги, които помагат на компании да търсят служители в мрежата. Останалите източници на приходи са платени регистрации (27%) и рекламни банери (32%). Нетната печалба на компанията за 2010 г. е $15.4 млн.
100

млн. са регистрираните потребители на LinkedIn към март на 2011 г. Уникалните онлайн потребители на месец са 65 млн., които реализират общо 65 млрд. посещения.

Социалната мрежа за бизнес контакти LinkedIn надмина всички очаквания със своя борсов дебют днес. Търговията на акциите на компанията на борсата в Ню Йорк започна от $83, но към момента надминава $110.

Така пазарната капитализация на осемгодишната LinkedIn успя да надмине $10 млрд. по време на пиковия момент на борсовата търговия. Коефициентът цена на акция спрямо доходност от акция вече надвишава 500 на база на финансовите показатели от последното тримесечие. Ден по-рано LinkedIn оцени своите акции на $45. Напомняме, че преди месеци пазарната оценка на LinkedIn на вторичните пазари се движеше около $2.5 млрд.

Огромната разлика увеличава недоверието в оценките на вторичните пазари, пише "Уолстрийт джърнъл". На тях търгуват основно бизнес ангели и рискови фондове, а от днес на практика всеки може да купи акции на LinkedIn.

Софтуерната компания 37Signals се пошегува с LinkedIn като насочи вниманието към свое прес-съобщение от 2009 г., в което пише, че компанията продава 0.000000001% от своите акции за $1 на рисков фонд. След сделката пазарната капитализация на 37Signals би трябвало да надмине $100 млрд.

Със своето излизане на борсата LinkedIn се надява да набере около $350 млн. финансиране, но в крайна сметка може да привлече над $500 млн.

Приходите на компанията между януари-март 2011 г. се увеличават с над 100% спрямо същия период на 2010 г. до $93.9 млн. Нетната печалба на LinkedIn за първите три месеца на годината е малко над $2 млн.

Акциите на LinkedIn са надценени от пазара, твърди агенцията за проучвания Trefis. По-реалистичната пазарна оценка е $3.2 млрд., смятат нейните анализатори. Изчисленията им показват, че за миналата година LinkedIn има едва 2200 бизнес клиента, които плащат, за да търсят служители в социалната мрежа. Броят на този тип потребители трябва да се увеличи значително, като останат високите такси, за да се отплати пазарна оценка над $4 млрд., смятат в Trefis.

Финансовите показатели са извор на интересни данни за социалната мрежа. Средната цена на обява за работа в LinkedIn например се е повишила от 2007 г. насам. Днес обява за 30 дни в САЩ струва $195 в сравнение с $125 преди четири години. Въпреки по-високите цени броят обяви се е увеличил от 38 хил. през 2008 г. до над 300 хил. миналата година.

Расте и средният приход на LinkedIn от 1000 импресии. Между 2009 г. и 2010 г. този показател се увеличава от $4.35 до $4.4. Той ще продължи да расте, прогнозира агенцията за проучвания Trefis.

Освен това се увеличава броя страници, които потребител на LinkedIn отваря в продължение на месец - от 24 през 2009 г. на 30 за миналата година. Техният брой ще продължи да расте, защото количеството заредени страници се увеличава по-бързо от притока от нови потребители в LinkedIn, отбелязват от Trefis.

Първоначалният успех на мрежата за бизнес-контакти на борсата е положителен знак за други онлайн компании като Facebook и Zynga. Te най-вероятно ще започнат да търгуват акциите си свободно догодина. Пазарната оценка на Facebook вече достигна $80 млрд. на вторичните пазари.

"Ако първичното публично предлагане на LinkedIn продължи така добре, умът ми се стъписва от неизбежното IPO на Facebook"
Автор: Капитал
990

души работят за LinkedIn.
243

млн. долара са приходите на LinkedIn за 2010 г. По-голямата част от тях са от платени услуги, които помагат на компании да търсят служители в мрежата. Останалите източници на приходи са платени регистрации (27%) и рекламни банери (32%). Нетната печалба на компанията за 2010 г. е $15.4 млн.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    ми логично... при таквоз малко търсене... и толкоз много матриял на пазаря (на труда)... ейчарският бузинесс даси напъне дробчето... да надуй едно балоньче... ама мънинко... доколку му стига мозгът... :)

  • 2
    k_ avatar :-|
    k_

    Тия дни едно контраторче, в много далечна от Блъгария страна, разтягаше някви локуми, тапии и прочие папири (а всъщност директен опит за не много фин измама) и по едно време се усети, че няма да му мине номера та взе че изръси: "Знете ли, аз проверих за вашето име в Гоогъл, Сурат тефтера и Линке-не-знам си кво си и не нмерих нищо за Вас."
    "Ами защото аз идвам от реалния, не виртуалния свят, бе диване такова." му изревах и викам на клиента да ставаме и се омитаме, щот с подобни зомбита на глава не се излиза.
    Той, човека малко се посмути от невъздъжаната ми реакция, но ме послуша и после се убеди, че е за негово добро.
    "10 милиарда"! Дрън-дрън, едно към едно "пловдивска игра" или там както им казваха на ония пирамиди.
    Тъпото е, че тия дето играят не играят със соствени пари, а с парите на пенсионерите, оказали се достатъчно глупави цял живот д отделят сериозни суми и накрая някви сополанковци да ги проиграят на комар за една нощ.

  • 3
    angelan avatar :-|
    one4all

    Като чета за подобни пазарни капитализаций и "стойност" на популярни компаний в мрежата у мен натрапчиво се повтаря един въпрос: Поради какво или в следствие на какво са добили тази популярност? И дали мрежата е популярна заради тях или те са популярни в следствие достъпа до мрежата. И какво те плащат на мрежата за да правят бизнес. И ако са толкова стойностни не трябва ли да плащат на мрежата достатъчно за да може крайния потребител да има безплатен достъп до нета, а не да плаща месечни такси за "високо скоростен" интернет.
    Само за пример сина ми, който е на 14 за 2 дни успя да навърти 200лв. сметка на един мобилен оператор докато се нарадва на новия си смарт фон.

  • 4
    sv_lambo avatar :-(
    sv_lambo

    one4all, компаниите, за които говориш нямат нищо общо с мобилните оператори и това ти е пределно ясно. Освен това нито те, нито никой не е задължен да плаща на "мрежата", както си се изразил, суми, различни от тези за домейна, който ползва. Стойностни са, защото имат определена роля в живота на хората, хората (явно) имат нужда от тях, а с рекламите се получава т сумите. Ако ти се определяш толкова високо направи си сайт и да видим дали ще искаш да плащаш с печалбите от него на "мрежата" ;)

    п.п. след като супиш на 13 годишния си син смартфон и не му обясниш (или не знаеш) цената на мобилния интернет, или как да го ползва не можеш да очакваш други сметки.

    Безплатния интернет съвсем другаде си го търси...

    А за реалния и виртуалния свят на к не искам и да коментирам...

    Това е първият ми коментар тук, но просто не се сдържах, пишете неща, които нямат НИЩО общо със статията и изказвате собствените си проблеми, които са плод на ниска осведоменост... извинявам се, ама... осъзнайте се малко, бе хора!

  • 5
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Истината е, че пазарът е гладен за нови компании, затова всяка поява на подобно суперизвестно онлайн име води след себе си лудост за купуване, необоснована от факти.
    Отделно ЛинкедИн е мрежа на професионалистите и всеки американец с АйКю > 120 я полва и задължително има профил в нея. За повечето от финансовите консултанти, инженери, програмисти , ангажирани във финансовия сектор ИПО то на ЛинкедИн е издигане на техния личен профил/престиж също.
    Но цена от 45 долара е свръх, свръх надценена.... Може би около 30-50 пъти При 2 милиона печалба, реалната цена е около 200-500 милиона на цяклата компания.
    За разлика от Гугъл, и Фейсбук - ЛинкедИн нямат реален голям потенциал за растеж във финасово отношение, защото това е професионална мрежа и всяко наместване на ненужни реклами и бълвоч ще срине реномето й.
    Така, че очаквайте до 1 година цена 3-4 $/акция..

  • 6
    pavlin0511 avatar :-|
    pavlin0511

    До коментар [#4] от "sv_lambo":
    Имат право някои от коментиращите че това най-вероятно са следващите балони във финансовия свят. Оценката на такива компании е много трудна и се гради на броя клиенти които имат за момента само че това може да се промени много бързо и неочаквано. Там се появява и възможността за спекулации.

  • 7
    c0ng0 avatar :-|
    c0ng0

    Май не разбирате, че в почти всички пирамиди голяма част от "инвеститорите" (т.е. участниците наливащи пари) са наясно, че участват в пирамида. Просто разчитат, че току що се е появила и поне в началото цените ще се качват и те ще спечелят. Точно затова за такива надценени компании веднага се намират инвеститори. Проблемът им идва когато се полакомят да изчакат още малко да се вдигне цената и накрая изгорят здраво. Или първо продават с добра печалба, минава време и решават че може да влязат за още малко. В крайна сметка винаги има последни участници, които изгарят. Борсата е нещо като легално казино, в което може да поиграеш комар. Само че както в комара казиното винаги печели, така и на борсата гарантираната печалба е за брокерите - при играчите е постоянен риск.

  • 8
    mar123 avatar :-|
    mar123

    @bestbuy, бих ви посъветвала да се запозанете по-добре със финансовото състояние на LinkedIn и изобщо с бизнеса със социалните мрежи преди да се опитвате да правите "задълбочен" финансов анализ....Linkedin има над 100 милиона потребители от 200 държави по света, броят на потребителите от Европа само е 22 милиона. Компанията има огромен потенциал и далеч не е сайт за обмяна на снимки от последното парти като Facebook...
    За огромно съжаление не е много популярна в България, което говори колко далече сме от професионалния свят...

    http://www.bloomberg.com/video/69951032

  • 9
    gost22 avatar :-|
    gost22

    Правенето на балони и изкарване на печалба от тях, си е бизнес като всеки друг — щом има търсене и печалба, ще има и предлагане.

  • 10
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Има неща, които мен лично ме притесняват относно тази социална мрежа:
    http://imageshack.us/m/32/2427/isntthatfraud.png


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK