Тихият балон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тихият балон

Тихият балон

Мислите си че виждате цялата информация в интернет? Помислете пак...

Асен Георгиев
8140 прочитания

© Надежда Георгиева


Всеки месец трябва да си плащате за достъп до интернет - точно както вашия съсед Стамат. А знаете ли, че това, което той получава за същите пари, може да се окаже доста по-качествено от това, което стига до вас срещу месечната ви такса? Не, не говорим за скорост, а за съдържание. Добре дошли в света на т.нар. тих балон. Познат е още като "балонът на филтрите".

Тихият балон е невидим

Всеки потребител живее в собствен виртуален сапунен мехур, чиито очертания се задават от алгоритмите на най-големите интернет компании - Google, Facebook, Yahoo, дори медии като Washington Post. Въобще всички онлайн "регулировчици", които изпращат към вас определено съдържание, го правят на базата на информацията, която събират за вас. Така ви показват точно това, което вероятно искате да видите. От една страна, те ви улесняват, от друга - създават удобства за рекламодателите си. В крайна сметка обаче това все пак ви ограничава.

"Докато интернет компаниите се стремят да нагодят услугите си (включително новините и резултатите от търсенията) към нашите лични вкусове, има опасно нежелано следствие: да бъдем хванати в капана на "балонения филтър" и да не стигнем до информацията, която може да предизвика или да разшири мирогледа ни", смята Илай Парисър, автор на книгата The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You. "Tова в крайна сметка ще се окаже зле за нас и лошо за демокрацията", добавя политическият активист и съосновател на сайта MoveOn.org.

Защо е проблем

Според Парисър тихият балон е проблем за демокрацията, защото пречи на хората да получават еднаква информация, която да имат възможността да анализират и коментират. Така например в резултат от персонализацията, която Google въвежда в търсачката си през последните години, когато двама души търсят ключова дума Египет по време на скорошните размирици, единият ще получил подробна информация за обстановката в страната, а другият - туристически оферти и ревюта на топдестинации. Същото важи за всяка друга тема.

Ситуацията е аналогична във Facebook. Когато влезете в социалната мрежа, виждате на стената си активностите на хора, които алгоритъмът е решил, че ще ви допаднат. Често се получава така, че той си "мисли", че ви познава по-добре, отколкото вие сами. Затова ви показва странна информация за сметка на неща, които наистина ви интересуват.

Все още е рано да се обявим твърдо против "тихия балон" или да го защитим, защото е съвсем ново явление. Изглежда смислено и необходимо обаче да поставим началото на дебата за това как най-добре да бъдат използвани възможностите за персонализация, които големите интернет компании разполагат. Така че хем да получаваме бързо и точно потребителската информация, която търсим, но същевременно, когато става въпрос за друг тип данни като новини, изкуство, коментари, анализи и т.н., достъпът до тях да не бъде ограничаван. Защото иначе изразът "живееш в собствен свят" ще придобие съвсем нови и и всъщност плашещи значения.

Всеки месец трябва да си плащате за достъп до интернет - точно както вашия съсед Стамат. А знаете ли, че това, което той получава за същите пари, може да се окаже доста по-качествено от това, което стига до вас срещу месечната ви такса? Не, не говорим за скорост, а за съдържание. Добре дошли в света на т.нар. тих балон. Познат е още като "балонът на филтрите".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    mgmst avatar :-|
    mgmst

    FB е боклук. За гугъл ямам информация да персонализират на ниво персона :-)

  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.

    До коментар [#1] от "mgmst":

    Все още няма, ама обмислят и това да направят...

  • 3
    bestbuy avatar :-P
    За да останат ХОРА в България.

    До коментар [#1] от "mgmst":

    Не е вярно, че няма. Гугъл отдавна персониализират на ниво местоположение (по ИП адресс). Всичката информация се изкарва локално. Отделно, ако си се логнал в Гмайла си, или адуордс - всичко се записва - последните търсения, посещавани сайтове и пр.

  • 4
    desodanov avatar :-P
    desodanov

    Хубаво де, филтрира на първо търсене. После продължаваш да ровиш в резултати, в линкове и накрая намираш. Само на първо търсене остават хора, за които и то е трудно.

  • 5
    istani123 avatar :-|
    Станислав

    Гоогле персонализират резултатите от търсенето от години, отделно от персонализацията на ниво държава. Според мен това е много добре, защото персонализацията лесно се изключва и винаги можеш сам да влезеш в гоогле.ко.ук например и да търсиш само в Англия.

    Стига да няма цензура, аз не виждам проблем :-)

  • 6
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Да,може и да има нещо вярно в статията,но все пак е в пъти по-добре от времето,когато нямаше интернет!

  • 7
    mgmst avatar :-|
    mgmst

    По местоположение да, но не и по индивиди :-). Никога не се логвам в Гугъл акаунта си. Не виждам защо да го правя.

  • 8
    mgmst avatar :-|
    mgmst

    С какво друго освен търсене, гугъл докс, адуърдс и адсенс Гугъл би могъл да е полезен?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK