В търсене на следващия Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В търсене на следващия Facebook

В търсене на следващия Facebook

Подобно на Diaspora, Altly ще се опита да конкурира социалната мрежа на Марк Зукърбърк. Перспективите пред нея обаче са доста мъгляви.

Христо Ласков
5473 прочитания

© altly.com


Говори ли ви нещо името Diaspora? Този амбициозен проект, обявен през пролетта на 2010 г., искаше да се превърне в нещо като алтернатива на най-голямата социална мрежа в света Facebook. Само за няколко седмици четиримата автори на идеята - Илия Житимировски, Дан Грипи, Макс Залцбърг и Рафаел Софаер (всички на възраст между 19 и 22 години) успяха да наберат на 200 хил. долара инвестиции, дарени от над 6500 ентусиаста чрез платформата Kickstarter. Година по-късно Diaspora все още е на "алфа" етап от разработката си - тоест, почти доникъде. Това обаче не пречи на други предприемачи да обявят нови планове за създаването на така дългоочакваната алтернатива на Facebook.

Вторият подобен проект, който се цели още по-високо, се нарича Altly. Oснователят му Димитри Шапиро твърди, че разликите с Diaspora са толкова големи, че на практика двете инициативи нямат нищо общо. Като за начало - Diaspora е инициатива на четирима студенти, които просто решиха, че искат да създадат социална мрежа с отворен код, за да конкурират Facebook и да дадат повече свобода на потребителите. Създател на Altly обаче е човек с опит в бранша - Шапиро е основател на услугата за видеосподеляне Veoh. И въпреки че самата тя не е най-добрият пример за успех (компанията бе продадена набързо, след като набра 70 млн. долара капитал), имаше време, в което се радваше на голям интерес. След продажбата й Шапиро е бил част от екипите както на MySpace, така и на Facebook.

Идеята Altly също е малко по-различна от тази на Diaspora. Шапиро не иска да убива Facebook. Просто иска да създаде реален конкурент на социална мрежа номер едно в света, която се развива все по-бърза скорост, вече е най-посещаваният сайт в САЩ и има около 700 млн. регистрирани потребители. Всъщност, за момента единствената информация за Altly идва от публикация в блога на мрежата, в която се обяснява най-общо какви са плановете й за развитие.

Първото нещо, на което ще наблегнат от Altly, е контролът върху личните данни. Според Шапиро в момента Facebook предлага твърде объркващи опции за управлението им (условията за ползване на сайта са по-дълги от американската конституция, макар и без поправките). Това е нещо, което не се харесва на всички. От друга страна, Facebook вече има прекомерна власт и за разлика от други компании, няма конкуренция. На практика почти всеки сайт в интернет вече има бутон за споделяне или друга функция, свързана с най-голямата социална мрежа в света. Което означава, че дори и когато сме извън Facebook, някаква част от личните ни данни достигат до компанията на младия мултимилиардер Марк Зукърбърг. Примери за това има много.

Целта на Altly е да се опита да промени всичко това. В блога си Шапиро пише: "В момент няма алтернатива на Facebook, защото повечето хора не вярват, че такава може да бъде създадена. За всяка Coca-Cola има Pepsi, за всеки Ford има Chevy, за всяко PC има Mac. Но за всеки Facebook... няма нищо. Facebook се превърна в толкова могъща сила, че никой не вярва, че тя може да има конкуренция".

Според TechCrunch причината за това се крие във факта, че поне досега, съперниците на социалната мрежа са били твърде неубедителни. Или просто не са били достатъчно иновативни. Защото в интернет не липсват примери за успешни социални мрежи, които обаче са по-малки от Facebook. Те имат определена целева група потребители (например LinkedIn) или пък предлагат по-различна услуга (Twitter и споделянето на съобщения с максимална дължина 140 символа). А Facebook остава огромна и въпреки това - много добре поддържана. И постоянно развивана като продукт.

Така че сега въпросът е дали и Altly ще бъде толкова добра или просто ще потъне в забвение подобно на Diaspora (засега).

Говори ли ви нещо името Diaspora? Този амбициозен проект, обявен през пролетта на 2010 г., искаше да се превърне в нещо като алтернатива на най-голямата социална мрежа в света Facebook. Само за няколко седмици четиримата автори на идеята - Илия Житимировски, Дан Грипи, Макс Залцбърг и Рафаел Софаер (всички на възраст между 19 и 22 години) успяха да наберат на 200 хил. долара инвестиции, дарени от над 6500 ентусиаста чрез платформата Kickstarter. Година по-късно Diaspora все още е на "алфа" етап от разработката си - тоест, почти доникъде. Това обаче не пречи на други предприемачи да обявят нови планове за създаването на така дългоочакваната алтернатива на Facebook.

Вторият подобен проект, който се цели още по-високо, се нарича Altly. Oснователят му Димитри Шапиро твърди, че разликите с Diaspora са толкова големи, че на практика двете инициативи нямат нищо общо. Като за начало - Diaspora е инициатива на четирима студенти, които просто решиха, че искат да създадат социална мрежа с отворен код, за да конкурират Facebook и да дадат повече свобода на потребителите. Създател на Altly обаче е човек с опит в бранша - Шапиро е основател на услугата за видеосподеляне Veoh. И въпреки че самата тя не е най-добрият пример за успех (компанията бе продадена набързо, след като набра 70 млн. долара капитал), имаше време, в което се радваше на голям интерес. След продажбата й Шапиро е бил част от екипите както на MySpace, така и на Facebook.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Ако съдя по българските потребители махнат ли игричките от фейсбук ще останат предимно лаладжийки и търсачи на нещо чуждо.

  • 2
    4e6it avatar :-P
    4e6it

    Брадъра е навсякъде

  • 3
    deepdish avatar :-?
    Deepdish

    Поне на имена, ако не на друго, създателите го докарват на ФБ: Макс Залцбърг - Марк Зукърбърг....

  • 4
    nosimoto avatar :-|
    nosimoto

    Правилно си го е казал авторът: "следващия ФБ", т.е. пореден и с нищо по-различен проект. Дали ще се дават личните данни на Зукърбърг или на Шапиро е абсолютно без значение.

    Затова си оставам за Diaspora. Защото не е "следващото", а се опитва да бъде нещо различно. И се опитва да даде повече власт на мен като потребител, а не на някой друг, който да прави печалба на мой гръб. Колкото до стадия на развитие: Diaspora е все още малко трудна за собствена инсталация. Хора, които не се стремят към максимален контрол, могат удобно да ползват вече съществуващи такива.

  • 5
    magnum avatar :-P
    Magnum

    Нека има "социалки". Нека има алтернатива на това как най-много време да затриеш :)

  • 6
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    преди време дадах 20 кинта за диаспората и те ми пратиха тениска... горе-доле дотам го докарват повечето нонпрофити... :)

  • 7
    bestbuy avatar :-P
    За да останат ХОРА в България.

    Общи приказки, от които нищо няма да излезе. В САЩ е пълно с малоумници, които са се хвърлили да създават нова, по-хубава от фейсбук социална мрежа. Всеки трети, който разбира от Интернет и има повечко пари е убеден, че неговия смешен сайт ще го бъде.

    Но не става така. Фейсбук за съжаление, колкото и лош да е е един.

    Все едно някой да направи вори Интернет - :)

  • 8
    torbrowser avatar :-|
    torbrowser

    Не може една корпорация да притежава пълен контрол над данните. Затова facebook ще рухне един ден. В бъдеще с профила си от някоя социалка ще може да се свързвате с хилядите други.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Къде са чиповете

Къде са чиповете

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK