Give me 5!*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Give me 5!*

Give me 5!*

HTML5 е надеждата на свободния интернет в битката срещу мобилните приложения

Юлиян Арнаудов
3911 прочитания

© Shutterstock


Масовото навлизане на интелигентните преносими устройства като таблети и смартфони доведе до малка софтуерна революция – налагането на мобилните приложения. Онлайн магазините за тях като App Store на Apple и Android Market на Google отчитат трицифрен растеж през изминалата 2010 г. В момента интернет пространството е достъпно за всякакви устройства, с които да разглеждате нормални уебстраници, без да сваляте приложения от своя смартфон. То обаче е изградено с мисълта да бъде достъпно от настолните компютри и лаптопите, а не толкова от сензорния екран на таблета или смартфона. Това е една от причините за бума при интегрирането на интернет съдържание в мобилни приложения, които да са оптимизирани максимално за сензорни дисплеи. Развитието на нещата измести леко на заден план интернет сайтовете за сметка на новия тип софтуер. В момента обаче класическият интернет се готви за реванш...

Приложения срещу интернет

Основните програмни езици за представяне на онлайн съдържание са HTML, JavaScript и Flash. Последната дава доста широки възможности за свързването на различни компоненти като текст, видео, аудио, изображения, онлайн услуги и има големи възможности за интерктивност. Apple, които държат в момента най-голям дял от пазара за мобилни приложения, обаче отказват да направят своите устройства съвместими с технологията Flash. Затова и доста сайтове, особено тези за видеосподеляне и други по-интерактивни такива, бяха принудени да направят собствени приложения за смартфони и таблети, за да са достъпни на потребителите на i-продуктите. Но независимо от това дали даден телефон поддържа Flash, самото естество на приложенията беше възприето доста добре от потребителите и оттам последва техният пазарен бум. Причината за това е в тяхната простота – в тях можеш да се сложи всякакво съдържание и те да са достъпни само чрез еднократно натискане на икона в менюто или на десктопа.

Недостатъкът на приложенията се крие именно в това, че са създадени само за една платформа. За да може един разработчик да покрие колкото се може повече устройства, той трябва да направи отделен софтуер за iOS, Android, Windows Phone 7, Symbian и прочее мобилни платформи. Отделно от това според някои анализатори приложенията са стъпка назад в идеята за отвореността на интернет, като така се ограничават възможностите му. По този начин компаниите могат да затворят онлайн трафика само между свои софтуерни продукти и услуги, закрепостявайки потребителите.

Затова и идването на петата версия на HTML се чака със затаен дъх от радетелите за свободна глобална мрежа. Тя разширява значително функциите на своя предшественик, като дава възможност на програмистите да разработят интернет приложение, което да е подходящо за устройства със сензорен дисплей и да е богато на съдържание и функции. Възможността му за добавяне на видео и аудио през браузъра го правят достоен конкурентен на Flash. Вместо да се изразходват ресурси за пускането на Flash при гледането на видео онлайн, всичко това се прави от HTML5. Въпреки това двете технологии може да се комбинират в други ситуации.

Голямото предимство на новия програмен език пред мобилните приложения е фактът, че направеното съдържание с него ще е достъпно от всякакво устройство направо през браузъра. Така няма ограничения с каква операционна система е смартфонът или пък дали в съответния онлайн магазин е налична версия на въпросната апликация. Доказателство за това са уебстраниците на в. "Файненшъл таймс" и на социалната мрежа Facebook, разработени в HTML5 формат. Те показват, че с този език може да се запази усещането за ефективно представяне на мобилно съдържание. С правилната комбинация от платформи и HTML5 може да се създават различни форми на онлайн съдържание, включително и компютърни игри, като възможностите не се ограничават само с простите и постни откъм графика casual игри, като FarmVille например.

"Като шепа спартанци пред сганта на Ксеркса..."

Две събития от последните седмици привлякоха вниманието към HTML5. Първото е, че британският вестник "Файненшъл таймс" (FT) пусна онлайн версия, базирана на новия език, която е подходяща както за таблети, така и за смартфони. Анализаторите възприеха това като знак, че вестникът предпочита съдържание, достъпно през браузър, отколкото специално приложение, и че така всъщност избягва да плаща на Apple такса в размер на 30%  от приходите си през App Store. Радостта на наблюдателите, че предстои обявяването на открита война срещу компанията на Стив Джобс и нейната затворена корпоративна политика, обаче беше кратка. В крайна сметка изданието все пак пусна специално приложение за таблета iPad. FT обаче даде пример на другите медии, че с помощта на HTML5 можеш да скъсаш оковите на приложенията и затворения формат.

Второто събитие е т.нар. Project Spartan (проект "Спартанец") на Facebook, който преследва същата цел като на FT – да представи популярната социална мрежа в HTML5 формат и тя да бъде достъпна от браузъра на всяко мобилно устройство, а не чрез приложение. Project Spartan обаче е с една идея по-мащабен проект от начинанието на британския вестник. Според информацията, която неофициално изтече в медиите, Facebook са наели над 80 разработчици, които да работят съвместно с интернет компанията по създаването на приложения за социалната мрежа, базирани на HTML5. Така FarmVille ще си остане във Facebook, а няма да бъде отделено като приложение в App Store. И все пак от Facebook отричат съществуването на такъв проект и също пуснаха свое приложение през App Store за iPad.

Битката за съдържание

HTML5 е все още млада платформа и ще отнеме известно време, докато се наложи в реална обстановка. За сметка на това в момента мобилните приложения са в невероятен подем и генерират значителен ръст във всяко едно отношение. Големите компании, които разработват операционни системи за преносими умни устройства, като Apple, Nokia и Google предпочитат да разчитат на приложенията и да ги предлагат през своите онлайн магазини. За Apple това е основна политика при разпространението на съдържание, като по този начин поддържат силен контрол над това, което се пуска за техните телефони и таблети.

Google от своя страна работят доста по интегрирането на HTML5 приложения и подкрепят тази платформа. В това има логика, защото интернет компанията разчита на постъпления от реклами и търсене в глобалната мрежа. Обаче тя заделя стабилни инвестиции и за мобилни приложения. Съвсем наскоро Google даде възможност за поръчване на виртуални стоки през приложенията в Android Market. Това показва, че онлайн гигантът едва ли ще зареже напълно този тип онлайн базирани продукти.

От другата страна на барикадата са компаниите, които предлагат интернет съдържание, като Facebook, големите медийни корпорации и други. За тях HTML5 е важна инвестиция, защото им дава възможност да не делят приходите си с App Store на Apple и Android Market. В краткосрочен план обаче приложенията ще продължат да властват на пазара за мобилен софтуер. При разглеждането на перспектива много зависи как разработчиците на съдържание ще успеят да привлекат вниманието на потребителите и дали ще могат да оптимизират достатъчно добре своите продукти. В някои случаи създадените специално за даден телефон приложения ще си останат по-добри от интернет базираните. HTML5 обаче дава възможност за унифицирана платформа за софтуер независимо от ползваното устройство, което ще си остане основен коз за всички, които държат интернет да си остане отворена среда.

------

*Буквално: "Дай пет броя" - популярен английски поздрав, придружен с пляскане на длани

Масовото навлизане на интелигентните преносими устройства като таблети и смартфони доведе до малка софтуерна революция – налагането на мобилните приложения. Онлайн магазините за тях като App Store на Apple и Android Market на Google отчитат трицифрен растеж през изминалата 2010 г. В момента интернет пространството е достъпно за всякакви устройства, с които да разглеждате нормални уебстраници, без да сваляте приложения от своя смартфон. То обаче е изградено с мисълта да бъде достъпно от настолните компютри и лаптопите, а не толкова от сензорния екран на таблета или смартфона. Това е една от причините за бума при интегрирането на интернет съдържание в мобилни приложения, които да са оптимизирани максимално за сензорни дисплеи. Развитието на нещата измести леко на заден план интернет сайтовете за сметка на новия тип софтуер. В момента обаче класическият интернет се готви за реванш...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    mgmst avatar :-|
    mgmst

    Flash не е програмен език а софтуерна платформа. HТML5 не е нов програмен език, а нова версия HTML. HTML е по-скоро визуализационен птротокол, отколкото програмен език.

  • 2
    l avatar :-|
    |

    Напълно неадекватна статия. Апъл първи подкрепиха HTML5 като алтернатива на Flash и iOS позволява стартирането на уеб приложения от икони. А HTML5 определено не е програмен език. Ако беше, щеше да се казва HTPL5 :)

  • 3
    borko avatar :-|
    борко

    До коментар [#1] от "mgmst": Така е. Но дори не е протокол, а маркъп език, не знам как точно се превежда. Език за семантично структуриране, да кажем:-)

  • 4
    mgmst avatar :-|
    mgmst

    На визуализация в случая :-). В ролята си на визуализационен протокол. Не съм специалист във функционалните разлики, но той (HTML) няма друга функционалност освен тази.

  • 5
    zhivik avatar :-|
    Живко Якимов

    Оставяйки настрана спора какво е език за програмиране, статията си остава неадекватна заради основната си теза - че Apple се противопоставят на HTML5. Истината е, че всъщност Apple са от първите големи компании, които подкрепят активно проекта. Стив Джобс не веднъж е изтъквал, че платформата на Adobe (т.е. flash) е прекалено мудна, хаби ресурси (както и батерия при мобилни устройства), а и все пак е затворена. Точно по тази причина всички мобилни устройства на Apple (iPhone, iPad, iPod Touch) поддържат HTML5 без проблеми, но не и flash.

    Колкото до приложенията продавани от Apple, не забравяйте че тези 30% всъщност включват неща като разходи за поддържане на сайта, такси за транзакции с кредитни карти, и т.н. По-големият проблем, поне според мен, е авторитарната политика на Apple по отношение на одобряването кои приложения да се качват на магазина, и кои да се отхвърлят. Що се отнася до финансовият модел, не смятам че за някого това е проблем, след като Apple дава пълна свобода на разработчиците да определят цената на приложенията си. В интерес на истината, много независими разработчици забогатяха значително точно по този модел.

    В заключение, Apple със сигурност имат доста неща да бъдат упрекнати, но тяхната "съпротива" срещу HTML5 определено не е сред тях.

  • 6
    morjinho avatar :-|
    morjinho

    И малко информация от последните дни срещу тези, които повтарят как ХТМЛ5 ще убие Флаш:

    http://www.gamasutra.com/view/news/35442/Graphics_Test_Finds_HTML5_Struggles_Against_Flash_On_Android.php

    Across the tests, the HTML5 demos ran on average at roughly 50 to 60 percent of the performance of comparable Flash demos, as measured in observed frames per second.

    ..with demos that ran at around 25 frames per second in Flash clocking in at under 10 FPS in HTML5 across Android phones

    За мен, като разработчик на игри, това е трагично представяне.

  • 7
    nshopov avatar :-|
    Kobra

    Хаш Ти Ем Ел-а, било то и 5-ца е дед отдавна, това го знаят и малките дебилоперчета :). Да живее Интернет!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK