От създателите на...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От създателите на...

От създателите на...

Кои са технологичните начинания с потенциал да генерират милиард(и)

Христо Ласков
4638 прочитания

© Дмитрий Ягодин


Освен с технологичните си иновации Силициевата долина вече може да се похвали с още една отличителна черта: в рамките на няколко месеца може да превърне в пъпчив тийнейджър в милиардер. В много от случаите начинанията на въпросните младежи се оказват златна мина, която променя света и носи на създателите си (съответно и на ранните инвеститори) баснословно богатство. Поне така смятат рисковите инвеститори в лицето на фондове като Andreessen Horowitz, Digital Sky Technologies, Sequoia Capital, Greylock Partners и т.н., които се надпреварват да наливат средства в прохождащи или вече проходили предприемачи с интересни технологични идеи. Резултатът е, че в момента в общи линии има 3 вида технологични компании - гиганти по пазарна капитализация, които са вече улегнали (Apple, Google, Microsoft, HP и т.н.), такива, които се готвят за борсов дебют като Facebook, Twitter и Zynga, и тепърва прохождащи начинания като Dropbox, Airbnb и т.н., в които дяловите инвеститори виждат огромен потенциал.

И докато всеки иска да притежава заветната акция в най-голямата социална мрежа в света, по-малките дружества не се радват на толкова голяма популярност сред масовите инвеститори. Интерес към тях обаче имат фондовете, които вече участват в гигантите и търсят начини да разширят присъствието си в Силициевата долина, и както новата вълна на технологични лидери, яхнали вълната на мобилния интернет, смартфоните и таблетите и новите възможности за бизнес, които предлагат те.

Така на дневен ред излизат имена като услугата за дистанционно съхранение на файлове Dropbox, производителят на "потребителски" четци за кредитни карти Square, услугата FourSquare, позволяваща на потребителите си да споделят местоположението си, социалната мрежа за временно наемане на жилища Airbnb и т.н. Общото между всички тях е едно - те вече се оценяват на поне милиард долара. А причина за тази им пазарна оценка обикновено са еднократни инвестиции от порядъка на 50-100 млн. долара в замяна на миноритарно дялово участие, с които компаниите получават свежи средства за доразвиване или експанзия на бизнеса си.

Но докато при Facebook и (особено) Twitter развитието на каналите за приходи тепърва предстои до реализирането на пълния им потенциал, при голяма част от членуващите в клуба на милиардните технологични компании в повечето случаи вече има работещ бизнес модел. Те просто имат нужда от средства, за да го развият, за да стане той още по-голям, и съответно по-печеливш. И все пак има един въпрос, който продължава да кара инвеститорите и анализаторите да не могат да спят дълбоко нощем. А именно дали не се надува нов балон подобен на дотком кризата от началото на века? Отговорът е: и да, и не. Да, защото по данни на сп. "Форбс" в момента има 10 компании, които са достигнали пазарна оценка от над 1 млрд. долара най-вече благодарение на рисково финансиране. При дотком балона те са били 19. Днешните компании обаче изглеждат доста по-стабилни в сравнение предшествениците си, голяма част от които вече не са живи. И освен това в момента инвеститорите имат пред себе си болезнения урок отпреди 10 години.

Причините за предишната криза са няколко. Първо, надуването на дотком балона беше причинено от наистина огромното количество средства, които се изляха в Силициевата долина за рекордно кратко време и нямаше как да се върнат предвид факта, че интернет пазарът тогава беше недоразвит. По онова време компаниите разчитаха само на приходи от реклама. Това обаче нямаше как да се случи, тъй като сайтовете просто обменяха банери, но не реализираха печалби. Сега статуквото е в полза на прохождащите предприемачи, които могат да стъпят на развит пазар на електронна търговия. Интернет в момента има многократно по-голяма и платежоспособна аудитория, а потребителите го използват буквално навсякъде покрай навлизането на смартфоните и таблетите, комбинирани с мобилния трансфер на данни. Всичко това дава доста по-здрава почва под краката на тези жадните за инвестиции онлайн предприемачи.

Освен това сега те са и доста по-добри работодатели. Или по-скоро по-масови - средно 1390 души работят във фирмите от "Клуба на милиардните технологични компании" при 412 души по време на балона, показват данните на Dow Jones VentureSource. Новите дружества са и доста по-жилави - те издържат средно 4.2 години.

Стига обаче добри новини. Защото немалка част от тези компании се оценяват на много, наистина много пари - например Facebook, който се котира на хипотетични нива от около 70 млрд. долара. Статистиката показва, че половината от членовете на вече споменатия клуб са оценени на над 3 млрд. долара. При дотком балона само една компания успя да прескочи прага от 3 млрд. долара пазарна капитализация. А и вместо да разчитат на постепен ръст (какъвто не липсва), младите технологични компании залагат предимно на сливания и изкупувания за увеличаване на пазарния си дял.

Балон или не обаче, тези компании са тук, а плановете им са да останат за дълго. Или поне докато не свършат парите на инвеститорите...

Кой колко струва

Airbnb

Оценка: 1 млрд. долара
Финансиране: 108 млн. долара

Дейност: Airbnb е услуга, която позволява на потребителите си да наемат покрив над главата си във всяка точка на света, независимо дали става дума за апартамент, къща, замък, дори... яхта. Всички тези недвижимости (и движимости) могат да бъдат пуснати за наемане през Airbnb. Компанията е основана през 2008 г. В момента услугата предлага над 110 хил. обекта в 13 хил. града и 181 държави.

Square

Оценка: 1 млрд. долара
Финансиране: 37.5 млн. долара

Дейност: Square е услуга, която дава възможност буквално на всеки да приема транзакции с кредитни карти. Компанията педлага четец за карти, който се включва в смартфон или iPad, след което може да приема плащания с него. Към момента са продадени над 500 хил. подобни четци. Square е обслужила 1 млн. транзакции само през май, а на ден през четците й минават над 3 млн. долара. Компанията е основана през 2009 г. от Джим Маккелви и Джак Дорси (един от създателите на Twitter).

Spotify

Оценка: 1 млрд. долара
Финансиране: 183 млн. евро

Дейност: Spotify предлага приложение, което дава възможност за слушане на определени песни или цели албуми през интернет без предварително зареждане (буфериране) или стриймването им. От потребителите се иска само да свалят приложението и да се регистрират. Компанията е основана през 2009 г.

Dropbox

Оценка: 1.5 - 2 млрд. долара
Финансиране: 7.2 млн. долара

Дейност: Dropbox е услуга, която предоставя възможност на потребителите да разполагат със собствено дисково пространство в "облака". На него те могат да съхраняват до 2 гигабайта информация (за безплатната версия), която е достъпна на всяко устройство (компютър, смартфон или таблет), на което е инсталирано приложението й. Услугата е достъпна за Windows, Mac OS X, iOS или Android. Използвана е от 25 млн. потребители, които качват 200 млн. файла дневно.

FourSquare

Оценка: 1 млрд. долара
Финансиране: 21.4 млн. долара

Дейност: Услуга, която дава възможност на потребителите да споделят местоположението си със своите приятели, както и да коментират и дават съвети за пътувания, ресторанти и т.н. Съвместима е с Facebook и Twitter, а поддържаните мобилни операционни системи са iPhone, Android, BlackBerry, Windows Mobile 7, Nokia S40 & S60 и Samsung Bada. До юни 2011 г. регистрациите (споделянето на местоположение) в услугата са над 750 млн., а потребителите - над 10 млн. души.

Pandora

Оценка: 2 млрд. долара

Финансиране: публична компания

Дейност: Pandora e "персонализирано" интернет радио - т.е. позволява на потребителите да слушат парче на своя любима група, след което услугата препоръчва следващата песен. Софтуерът на платформата избира автоматично какво да пусне, което става с алгоритъм, базиран на над 400 критерия за избор на музика. При слушането на определената песен Pandora предлага на потребителите си да я купят. Началото на проекта е през 2000 г., а до момента е анализирано "ДНК" на над 800 хил. музикални парчета.

Освен с технологичните си иновации Силициевата долина вече може да се похвали с още една отличителна черта: в рамките на няколко месеца може да превърне в пъпчив тийнейджър в милиардер. В много от случаите начинанията на въпросните младежи се оказват златна мина, която променя света и носи на създателите си (съответно и на ранните инвеститори) баснословно богатство. Поне така смятат рисковите инвеститори в лицето на фондове като Andreessen Horowitz, Digital Sky Technologies, Sequoia Capital, Greylock Partners и т.н., които се надпреварват да наливат средства в прохождащи или вече проходили предприемачи с интересни технологични идеи. Резултатът е, че в момента в общи линии има 3 вида технологични компании - гиганти по пазарна капитализация, които са вече улегнали (Apple, Google, Microsoft, HP и т.н.), такива, които се готвят за борсов дебют като Facebook, Twitter и Zynga, и тепърва прохождащи начинания като Dropbox, Airbnb и т.н., в които дяловите инвеститори виждат огромен потенциал.

И докато всеки иска да притежава заветната акция в най-голямата социална мрежа в света, по-малките дружества не се радват на толкова голяма популярност сред масовите инвеститори. Интерес към тях обаче имат фондовете, които вече участват в гигантите и търсят начини да разширят присъствието си в Силициевата долина, и както новата вълна на технологични лидери, яхнали вълната на мобилния интернет, смартфоните и таблетите и новите възможности за бизнес, които предлагат те.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    morjinho avatar :-|
    morjinho

    Две меко казано подвеждащи парчета информация:

    "В много от случаите начинанията на въпросните младежи се оказват златна мина, която променя света и носи на създателите си (съответно и на ранните инвеститори) баснословно богатство"

    В много малко от случаите това става, 99% от опитите да се създаде следващото голямо нещо завършват с анонимен провал.

    "Силициевата долина вече може да се похвали с още една отличителна черта: в рамките на няколко месеца може да превърне в пъпчив тийнейджър в милиардер."

    Напълно невярно, дори на Зукърбърг, който е огромно изключение, са му трябвали около 4 години да развие дотам Фейсбук, че да го оценяват като милиардер.



  • 2
    mapto avatar :-|
    mapto

    С пари е по-лесно, въпросът е какво може да направи човек с това, което има или което може да достигне.

    The Real Revolutionaries:
    http://www.youtube.com/watch?v=JGysFZuYzx0

  • 3
    nshopov avatar :-|
    Kobra

    Какво толкова се притесняват от т.нар. Милиарди, Един милиард долара сега не са това което бяха преди 10 години. Само при годишна база на инфлация от 7%, вече имаме 100% по-високи цени спрямо преди 10 години, в световен мащаб, при това в развитите икономики.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK