Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 24 юни 2011, 12:45, 4510 прочитания

От създателите на...

Кои са технологичните начинания с потенциал да генерират милиард(и)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Освен с технологичните си иновации Силициевата долина вече може да се похвали с още една отличителна черта: в рамките на няколко месеца може да превърне в пъпчив тийнейджър в милиардер. В много от случаите начинанията на въпросните младежи се оказват златна мина, която променя света и носи на създателите си (съответно и на ранните инвеститори) баснословно богатство. Поне така смятат рисковите инвеститори в лицето на фондове като Andreessen Horowitz, Digital Sky Technologies, Sequoia Capital, Greylock Partners и т.н., които се надпреварват да наливат средства в прохождащи или вече проходили предприемачи с интересни технологични идеи. Резултатът е, че в момента в общи линии има 3 вида технологични компании - гиганти по пазарна капитализация, които са вече улегнали (Apple, Google, Microsoft, HP и т.н.), такива, които се готвят за борсов дебют като Facebook, Twitter и Zynga, и тепърва прохождащи начинания като Dropbox, Airbnb и т.н., в които дяловите инвеститори виждат огромен потенциал.

И докато всеки иска да притежава заветната акция в най-голямата социална мрежа в света, по-малките дружества не се радват на толкова голяма популярност сред масовите инвеститори. Интерес към тях обаче имат фондовете, които вече участват в гигантите и търсят начини да разширят присъствието си в Силициевата долина, и както новата вълна на технологични лидери, яхнали вълната на мобилния интернет, смартфоните и таблетите и новите възможности за бизнес, които предлагат те.


Така на дневен ред излизат имена като услугата за дистанционно съхранение на файлове Dropbox, производителят на "потребителски" четци за кредитни карти Square, услугата FourSquare, позволяваща на потребителите си да споделят местоположението си, социалната мрежа за временно наемане на жилища Airbnb и т.н. Общото между всички тях е едно - те вече се оценяват на поне милиард долара. А причина за тази им пазарна оценка обикновено са еднократни инвестиции от порядъка на 50-100 млн. долара в замяна на миноритарно дялово участие, с които компаниите получават свежи средства за доразвиване или експанзия на бизнеса си.

Но докато при Facebook и (особено) Twitter развитието на каналите за приходи тепърва предстои до реализирането на пълния им потенциал, при голяма част от членуващите в клуба на милиардните технологични компании в повечето случаи вече има работещ бизнес модел. Те просто имат нужда от средства, за да го развият, за да стане той още по-голям, и съответно по-печеливш. И все пак има един въпрос, който продължава да кара инвеститорите и анализаторите да не могат да спят дълбоко нощем. А именно дали не се надува нов балон подобен на дотком кризата от началото на века? Отговорът е: и да, и не. Да, защото по данни на сп. "Форбс" в момента има 10 компании, които са достигнали пазарна оценка от над 1 млрд. долара най-вече благодарение на рисково финансиране. При дотком балона те са били 19. Днешните компании обаче изглеждат доста по-стабилни в сравнение предшествениците си, голяма част от които вече не са живи. И освен това в момента инвеститорите имат пред себе си болезнения урок отпреди 10 години.
 
Причините за предишната криза са няколко. Първо, надуването на дотком балона беше причинено от наистина огромното количество средства, които се изляха в Силициевата долина за рекордно кратко време и нямаше как да се върнат предвид факта, че интернет пазарът тогава беше недоразвит. По онова време компаниите разчитаха само на приходи от реклама. Това обаче нямаше как да се случи, тъй като сайтовете просто обменяха банери, но не реализираха печалби. Сега статуквото е в полза на прохождащите предприемачи, които могат да стъпят на развит пазар на електронна търговия. Интернет в момента има многократно по-голяма и платежоспособна аудитория, а потребителите го използват буквално навсякъде покрай навлизането на смартфоните и таблетите, комбинирани с мобилния трансфер на данни. Всичко това дава доста по-здрава почва под краката на тези жадните за инвестиции онлайн предприемачи.

Освен това сега те са и доста по-добри работодатели. Или по-скоро по-масови - средно 1390 души работят във фирмите от "Клуба на милиардните технологични компании" при 412 души по време на балона, показват данните на Dow Jones VentureSource. Новите дружества са и доста по-жилави - те издържат средно 4.2 години.



Стига обаче добри новини. Защото немалка част от тези компании се оценяват на много, наистина много пари - например Facebook, който се котира на хипотетични нива от около 70 млрд. долара. Статистиката показва, че половината от членовете на вече споменатия клуб са оценени на над 3 млрд. долара. При дотком балона само една компания успя да прескочи прага от 3 млрд. долара пазарна капитализация. А и вместо да разчитат на постепен ръст (какъвто не липсва), младите технологични компании залагат предимно на сливания и изкупувания за увеличаване на пазарния си дял.
Балон или не обаче, тези компании са тук, а плановете им са да останат за дълго. Или поне докато не свършат парите на инвеститорите...

Кой колко струва

Airbnb
Оценка: 1 млрд. долара
Финансиране: 108 млн. долара
Дейност: Airbnb е услуга, която позволява на потребителите си да наемат покрив над главата си във всяка точка на света, независимо дали става дума за апартамент, къща, замък, дори... яхта. Всички тези недвижимости (и движимости) могат да бъдат пуснати за наемане през Airbnb. Компанията е основана през 2008 г. В момента услугата предлага над 110 хил. обекта в 13 хил. града и 181 държави.

Square
Оценка: 1 млрд. долара
Финансиране: 37.5 млн. долара
Дейност: Square е услуга, която дава възможност буквално на всеки да приема транзакции с кредитни карти. Компанията педлага четец за карти, който се включва в смартфон или iPad, след което може да приема плащания с него. Към момента са продадени над 500 хил. подобни четци. Square е обслужила 1 млн. транзакции само през май, а на ден през четците й минават над 3 млн. долара. Компанията е основана през 2009 г. от Джим Маккелви и Джак Дорси (един от създателите на Twitter).

Spotify
Оценка: 1 млрд. долара
Финансиране: 183 млн. евро
Дейност: Spotify предлага приложение, което дава възможност за слушане на определени песни или цели албуми през интернет без предварително зареждане (буфериране) или стриймването им. От потребителите се иска само да свалят приложението и да се регистрират. Компанията е основана през 2009 г.

Dropbox
Оценка: 1.5 - 2 млрд. долара
Финансиране: 7.2 млн. долара
Дейност: Dropbox е услуга, която предоставя възможност на потребителите да разполагат със собствено дисково пространство в "облака". На него те могат да съхраняват до 2 гигабайта информация (за безплатната версия), която е достъпна на всяко устройство (компютър, смартфон или таблет), на което е инсталирано приложението й. Услугата е достъпна за Windows, Mac OS X, iOS или Android. Използвана е от 25 млн. потребители, които качват 200 млн. файла дневно.

FourSquare
Оценка: 1 млрд. долара
Финансиране: 21.4 млн. долара
Дейност: Услуга, която дава възможност на потребителите да споделят местоположението си със своите приятели, както и да коментират и дават съвети за пътувания, ресторанти и т.н. Съвместима е с Facebook и Twitter, а поддържаните мобилни операционни системи са iPhone, Android, BlackBerry, Windows Mobile 7, Nokia S40 & S60 и Samsung Bada. До юни 2011 г. регистрациите (споделянето на местоположение) в услугата са над 750 млн., а потребителите - над 10 млн. души.

Pandora
Оценка: 2 млрд. долара
Финансиране: публична компания
Дейност: Pandora e "персонализирано" интернет радио - т.е. позволява на потребителите да слушат парче на своя любима група, след което услугата препоръчва следващата песен. Софтуерът на платформата избира автоматично какво да пусне, което става с алгоритъм, базиран на над 400 критерия за избор на музика. При слушането на определената песен Pandora предлага на потребителите си да я купят. Началото на проекта е през 2000 г., а до момента е анализирано "ДНК" на над 800 хил. музикални парчета.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси

Компанията надмина JPMorgan Chase като най-скъпата глобална група за финансови услуги

3 апр 2020, 809 прочитания

Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса 12 Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса

Правят се опити за надграждане на вече съществуваща платформа, която да помага за проследяване на състоянието на заподозрените, че са заразени

1 апр 2020, 12549 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Всичко в интернет

Евтините сензори и безжичен интернет ще съкратят разстоянието между заобикалящите ви предмети и глобалната мрежа

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10