Всичко в интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всичко в интернет

Всичко в интернет

Евтините сензори и безжичен интернет ще съкратят разстоянието между заобикалящите ви предмети и глобалната мрежа

Асен Георгиев
6151 прочитания

© Инна Павлова


Лягате си, но забравяте да нагласите будилника си. Въпреки това телефонът ви звъни точно в 6.30 сутринта, след като по собствена инициатива е проверил календара в лаптопа ви, където е записана среща за 8 часа. Имате достатъчно време да се приготвите, а ваната вече се е напълнила сама и чака само да скочите в нея. Качвате се в колата и потегляте – на дисплея й получавате мейл, че срещата ще се забави с 15 мин. – имате време да изпиете едно бързо кафе на път за офиса...

Това не е откъс от научнофантастичен филм и съвсем скоро ще бъде реалност за много хора. Ще се случи благодарение на т.нар. интернет на нещата (Internet of Things) – концепция, която през последните десет години все повече се приближава към своето реално осъществяване. Основната идея се гради върху свързването на предметите, които ни заобикалят, чрез интернет. Това ще се случи, като все повече уреди и предмети получават свой уникален IP адрес и онлайн свързаност, чрез които във всеки момент "си говорят" с други устройства или живи хора.

Дигитална самоличност

В момента има около 2 млрд. души по света, които използват интернет. Над 5 млрд. (по данни на mobiThinking) притежават мобилни телефони. Според прогноза на Cisco - най-големия производител на мрежово оборудване в света, през 2015 г. в света ще има над 50 млрд. свързани с интернет устройства и предмети от заобикалящата ни среда.

Какви ще са въпросните "онлайн предмети"? Всевъзможни. Вече има компании, които се занимават със създаването на дигитална идентичност за неодушевени предмети (например стартъпът Everythng). Ако например посетите  www.talking-tree.com, ще можете да добавите към социалните мрежи, които посещавате, един нов приятел, който всъщност е... дърво. Буквално. То е "въоръжено" с множество сензори и благодарение на тях то туитва "как се чувства" и какво се случва около него. Това е само един пример за това как ще се изгражда дигитална идентичност на предмет.

IP канализация

Канализационната система на Ню Йорк е голяма и сложна. В нея се изливат отпадните води от сградите, както и тези от канавките в резултат на дъждовете, топящия се сняг и т.н. За да избегне проблема с нейното претоварване, Лийф Пърсифълд, основател на dontflush.me, се обръща към Pachuba – компания, специализирана в разработката на софтуер, който свързва заобикалящите ни предмети с интернет. "Има проблем, когато вали, защото системата не е предвидена да се справя с по-големия воден приток и в такива случай тя се излива в най-близките плавателни канали", казва Лийф. "Целта на проекта е да информира гражданите, когато канализационната система доближава своя капацитет или вече го е прехвърлила, за да могат да ограничат вливането на отходни води в канализацията", допълва той.

Компанията на Пърсифълд планира да постави сензори в канализацията, които ежеминутно да изпращат информация за нейното състояние. След това събраната информация ще бъде изпращана до гражданите, които сами решават дали да се съобразят с предупреждението или не.

Нови възможности

Всичко това води не само до раждането на нови технологични компании (като Everythng) и допълнителни възможности за иновации в производството, маркетинга и други бизнес направления, а и до удобства за крайния потребител. Като например възможността да потърсите ключовете за автомобила си в... Google, защото дистанционното на алармата ви е снабдено с предавател, който може да си "говори" с компютъра ви.

Въпреки че за концепцията "интернет на нещата" се говори повече от десет години, напоследък започва да става все по-ясно, че практическата й реализация е въпрос на съвсем обозримо бъдеще. Много от луксозните автомобили днес вече излизат от завода със собствен IP адрес, който им позволява да комуникират с други системи от обкръжаващата ги среда или с пътната инфраструктура. Toyota пък наскоро обяви партньорство с Microsoft и Salesforce, на базата на което ще бъде създадена социалната мрежа Toyota Friend. В нея потребителите ще могат да си общуват с... техните автомобили. Благодарение на нея превозните средства ще могат да пращат sms-и и съобщения в Twitter, когато трябва да бъдат презаредени батериите им или сменени гумите.

"Някои от нещата, които са възможни на този етап, са наистина невероятни", коментира Константин Ваухоули от консултантската компания Hammersmith Group, пред BBC. "Ние (като потребители) се преместихме от мрежата, която ползваме чрез персоналните си компютри, към мобилен интернет – следващата крачка е да създадем предмети, които ни позволяват да комуникираме с тях директно или да им позволим дори да заобиколят хората и да "говорят" помежду си", добавя той.

Всичко това вече се случва

Някои американски университети например използват услуга, наречена eSuds, която всъщност представлява... онлайн пералня. Така студентите могат да управляват обслужването на своето пране през интернет. Благодарение на eSuds те разбират кога идва техният ред, което им помага да избегнат чакането на опашки. Далеч по-впечатляваща е новината, че Китай възнамерява да обвърже своите водни коридори с "интернет на нещата". За целта китайските брегови води и водни канали ще бъдат покрити със система за идентификация и навигация на кораби, наречена Automatic Identification System. Целта е до 1 юли 2012 г. над 134 000 кораба да бъдат оборудвани с устройства за автоматична идентификация.

Американската компания NXP Semiconductors пък вижда бъдещото приложение на концепцията за "интернет на нещата" в умните осветителни крушки с IP адреси, разказва изпълнителният директор на компанията Ричард Клемър. NXP комбинира своя собствена технология за безжичен пренос на данни чрез IP (интернет протокол) с новоразработени енергоспестяващи осветителни тела. Крушките на компанията могат да се затъмняват или изключват напълно дистанционно – през различни устройства като мобилни телефони, таблети, компютри или дори телевизори. Според Клемър над 25% от електропотреблението на домакинствата е свързано с използването на осветлението и може да се оптимизира. То може да бъде намалено чрез енергоспестяващи крушки, комбинирани със система за интелигентно дистанционно управление.

Потенциал и инвестиции

Водещи технологични компании като Cisco, IBM, Google и Microsoft инвестират в концепцията за "интернет на нещата". IBM иска да направи градовете ни умни, Microsoft насочва усилията към свързване на всички устройства, които използваме в ежедневието си, а Google се опитва да намери различни начини да обвърже офлайн предметите с интернет (самоуправляващи се и комуникиращи помежду си автомобили и др.). Главният технологичен визионер на Cisco Дейв Евънс твърди, че "интернет на нещата" е сред 10-те технологични тенденции, които трябва да се следят през следващото десетилетие, и е сред технологиите, които ще променят начина, по който хората работят, живеят и прекарват свободното си време.

"Това вероятно е едно от най-значителните еволюционни скокове в развитието на интернет", смята Еванс.

Лягате си, но забравяте да нагласите будилника си. Въпреки това телефонът ви звъни точно в 6.30 сутринта, след като по собствена инициатива е проверил календара в лаптопа ви, където е записана среща за 8 часа. Имате достатъчно време да се приготвите, а ваната вече се е напълнила сама и чака само да скочите в нея. Качвате се в колата и потегляте – на дисплея й получавате мейл, че срещата ще се забави с 15 мин. – имате време да изпиете едно бързо кафе на път за офиса...

Това не е откъс от научнофантастичен филм и съвсем скоро ще бъде реалност за много хора. Ще се случи благодарение на т.нар. интернет на нещата (Internet of Things) – концепция, която през последните десет години все повече се приближава към своето реално осъществяване. Основната идея се гради върху свързването на предметите, които ни заобикалят, чрез интернет. Това ще се случи, като все повече уреди и предмети получават свой уникален IP адрес и онлайн свързаност, чрез които във всеки момент "си говорят" с други устройства или живи хора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Поредната стъпка към титалното следене и свръх-контрола се подготвя. Да очакваме имплантирането на чипове под кожата...

    --------------------------------------------------
    Борисов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от Шеврон на шистов газ в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=g3h7V5m9JKE&feature=related

  • 2
    dsafh avatar :-P
    Димитър

    NXP Semiconductors е европейска компания и по точно холандска. Нека си остане такава все пак и ние имам нужда от производители на интеграни схеми.

  • 3
    the_core avatar :-?
    The Core

    Тези всичките неща са стара и „притоплена” манджа.
    Всичките изброени, предполагаеми, свързани към интернет „неща”, се предполагаше че ще ги има около 2000-та година. Това беше и основната причина да се разработи IP v6.
    Да сте видели някой някъде да го използува днес? Ако да – то е само от „спортен” интерес.
    Това, че има няколко милиарда души, ползуващи интернет и няколко милиарда с мобилни телефони, въобще не означава че те живеят по начина, описан в началото! Виж, ако всеки кочан царевица, всеки картоф , и всяко годно за ядене животно имаха IP адрес – то тогава сигурно би имало невероятен интерес!
    Великите предсказания за „революция в комуникациите” не се сбъднаха – имам пред вид UMTS (3G) услугите. Високите скорости за пренос на данни или не се случват, или са твърде скъпи, и в крайна сметка – никой не ги търси на пазара. Преноса на видео изображения – също! Нула! Нито „streaming”, нито “video call”. Просто няма интерес.
    Най-големият „двигател” на високоскоростен пренос на данни и до ден днешен си остава порното!
    Колкото и на някой да му звучи невероятно! Сваляне на филми, видео съдържание за мобилни платформи – все порно!
    Всичко, споменато в статията по-горе е съвсем реално технически постижимо още днес, но хвърлянето на пари за реализацията му ще доведе до нов „dot-com” балон и технологична катастрофа (разбирай финансова).
    Онова там, с осветителните крушки откровено пък ме разсмя – ами нали тогава хакерите пък ще палят лампите наред.... 
    Системата AIS си съществува и функционира отдаааавна, даже и без 134 000-те китайски речни джонки!

  • 4
    vperfanov avatar :-P
    далекоглед

    Наистина животът без интернет в днешно време е немислим със всички плюсове и минуси. Винаги нещата имат две страни. Сещам се за филмът "Модерни времена" с Чаплин :)
    http://vbox7.com/play:b9f35747&al=1&vid=1170148

  • 5
    danielcho avatar :-|
    Даниел Чо

    Интернет на нещата е все по-близо. Всъщност, много от нас са в него. Един пример за предмет, конто днес е в Нета, а преди 10 години не беше е телевизорът. В статията дават примера с автомобилите. И още по-очевидно телефоните.

    Със сигурнист и ключовете ми имат нужда от ДжиПиЕс и може би ДжиЕсЕм чип, за да ми пращат и-мейл с данните от ДжиПиЕса. :-) Звучи лесно да се направи -- само да намеря достатъчно евтини чипове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.