Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 27 юни 2011, 17:39, 6320 прочитания

Хорас Дедиу: Никой не иска да купи Research In Motion (RIM)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Знаете ли, че Microsoft изкарва пет пъти повече пари от Android, отколкото от Windows Phone? Или че ако иска, Apple може да купи всички големи производители на телефони в света освен Samsung?

Откритията са на Хорас Дедиу, един от най-добрите анализатори на тема мобилни устройства. Разговоряхме с него за последните трудности на Research In Motion, чиито акции падат с 60% между февруари и юни 2011 г., и как 
канадската компания евентуално може да ги преодолее.

Хорас Дедиу ще бъде лектор на предстоящата конференция на "Капитал" - Digital|K


Какво трябва да направи Research In Motion (RIM), за да оцелее? Трябва ли да изостави своя фокус върху бизнес клиентите?

RIM започна да се отдалечава от имиджа си на компания, фокусирана върху бизнес клиенти, още през 2005 г. Тогава тя представи търговската марка Pearl и стратегия, ориентирана към индивидуални потребители. Вероятно RIM са осъзнали, че бизнес абонатите не са достатъчно, за да поддържат ръста, към който е привикнал производителят.

Новата стратегия беше успешна в региони като Латинска Америка и Близкия Изток, където продуктите на RIM предоставят евтина алтернатива за редовните потребители на sms-и. Дори в САЩ много тийнейджъри имат BlackBerry, вместо iPhone, заради услугата BlackBerry Messenger (чат и обмен на данни между устройства на RIM). Точно в този пазар се цели Apple с пускането на конкурентната услуга iMessage.



Спасението на RIM не е в намирането на нови пазари, а в създаването на солидна платформа. Когато от Nokia обявиха, че искат да бъдат третия избор заедно с екосистемите на iPhone и Android, те дори не споменаха BlackBerry. Проблемът се корени във факта, че никой не гледа на BlackBerry като на екосистема.

Как може RIM да ускори внедряването на мобилната операционна система QNX?

QNX е солидна операционна система, върху която RIM трябваше да започне работа много по-рано. Вместо това компанията изчака дълго след премиерите на iPhone, Android и техните следващи версии и така изпусна големи възможности. Пазарът, който RIM държеше, беше пропилян, тъй като компанията не се възползва от неговите ресурси, за да създаде екосистема от мобилни компютърни устройства.

Сега RIM може да направи малко, за да започне да се движи по-бързо. Развитието на продукти не може да бъде ускорено повече. Това, което RIM може да направи, е много точно да определи защо устройствата с QNX са по-добри от конкуренцията, без да се съсредоточава върху спецификациите. С други думи какви потребителски проблеми решава тяхната платформа за разлика от конкурентните продукти. Точно това е проблемът с таблета PlayBook. Той не е достатъчно диференциран, така че да подобри живота на потребителите.

Трябва ли RIM да стане компания с един изпълнителен директор?

Проблемът не е броя мениджъри, а тяхната гледна точка към света. Това, от което ще спечели компанията, е по-добър маркетинг мениджър, като под "маркетинг" имам предвид разбиране какви са нуждите на потребителите. Инженерната експертиза не е достатъчна.

Какво бихте посъветвали RIM по отношение на развойната дейност?

RIM е компания, ръководена от инженери. Много успешни компании правилно развиват първо своите инженерни ресурси, защото това им помага по-нататък да разработват по-бързо нови продукти. Това важи за Nokia, както и за Apple и Microsoft в ранните им години.

Трудно е да се позволи на маркетинг хората да очертаят характеристиките на продукта след тази ранна фаза. Това частично се дължи на факта, че инженерите не уважават достатъчно маркетинга. Много от тях го считат за лека дисциплина. Това обаче не е вярно. Добрият маркетинг решава какви продукти трябва да се създадат, а не как да се продадат. Инженерството създава нови продукти, базирани на навлизането на нови технологии, но маркетингът може да открие нови продукти на базата на незадоволените нужди на потребителите.

Моят съвет е RIM да привлече повече маркетингов ресурс в своята развойна дейност.

Смятате ли, че RIM може да бъде купена от по-голяма компания в краткосрочен план?

Зрелите компании обикновено се продават заради своите активи, рядко заради своите приоритети или визия. Обратното важи за младите фирми, които се продават на обществеността чрез IPO. Когато компаниите се оценяват само на базата на техните активи, често те са подценени. Когато компаниите се оценяват само на база тяхната визия, те са надценени.

Предизвикателството за RIM е, че никой не вярва, че те имат визия, а в същото време активите им са слаби (нямат добра екосистема, както посочих по-горе). Така че цената, която някой може да плати за RIM днес, е много по-ниска от оценката на мениджмънта. Но тъй като компанията все още е печеливша, ръководителите й едва ли ще направят голяма отстъпка.

Затова смятам, че скоро няма да видим сделка.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси

Компанията надмина JPMorgan Chase като най-скъпата глобална група за финансови услуги

3 апр 2020, 1045 прочитания

Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса 13 Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса

Правят се опити за надграждане на вече съществуваща платформа, проследяваща състоянието на хората, за които има подозрение, че са заразени

1 апр 2020, 13532 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Играта продължава

Върховният съд на САЩ приравни компютърните игри с произведения на изкуството

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10