Играта продължава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Играта продължава

Украинче играе играта S.T.A.L.K.E.R., базирана на култовия роман на братя Стругацки "Пикник край пътя".

Играта продължава

Върховният съд на САЩ приравни компютърните игри с произведения на изкуството

Божан Чипев
4691 прочитания

Украинче играе играта S.T.A.L.K.E.R., базирана на култовия роман на братя Стругацки "Пикник край пътя".

© Reuters


Кървища, вътрешности и черепи хвърчат навсякъде, а чудовища изстрелват ракети от очите си. Така накратко може да се опише една обичайна сцена от компютърна екшън игра. В много държави по света игрите с извънредно количество насилие са забранени. В Калифорния дори местното правителство гласува закон, който криминализира продажбата на игри, съдържащи каквото и да било насилие, на лица под 18 години.

Предвид факта, че индустрията на дигиталните забавления е една от най-бързо развиващите се в света (с прогнозни годишни приходи от 48.9 милиарда долара за 2011 г. според доклад на PricewaterhouseCoopers), не беше особена изненада, че Върховният съд на САЩ вчера отмени забраната. Производителите на игри могат да си отдъхнат, след като най-големият пазар за продуктите им няма да попадне под строгата щатска регулация.

Макар и решението на Върховния съд да беше по-скоро с мисъл за вредата върху икономиката, която забраната щеше да доведе, отколкото за ограничаването на личната свобода на подрастващите, съдът се позова на Първата поправка в американската Конституция, която защитава свободата на словото. Според съдия Антони Скалиа "никое местно правителство няма право да ограничава идеите, които достигат до подрастващите".

Скалиа направи и интересно сравнение между игрите, съдържащи насилие, и голяма част от световните литературни класики, които се изучават в гимназията. Според него съдържанието на "Божествена комедия" на Данте Алегиери и това на Mortal Kombat (една от най-популярните игри - бел.ред.) не се различава особено що се отнася до описанието на насилие, кръв и вътрешности. "Разликите между двете са културни и интелектуални, но не и конституционни", заяви Скалиа.

По този начин игралната индустрия, освен че запази най-големия си пазар – този на подрастващите калифорнийчета – се сдоби и с правото гордо да носи същия статут като произведенията на изкуството, които са защитени от цензура.

В България, където самата концепция за "плащане за софтуер" е малко или повече непонятна за масовия потребител, дебатът относно насилието в компютърните игри никога не е събирал особена публичност. Към момента малцината, които закупуват игрите си легално от официалните разпространители, не биват питани за тяхната възраст. А и няма защо – рейтинговата система на ESRB (Борд за оценка на развлекателен софтуер) е изцяло консултативна и не налага никакви законови ограничения.

Кървища, вътрешности и черепи хвърчат навсякъде, а чудовища изстрелват ракети от очите си. Така накратко може да се опише една обичайна сцена от компютърна екшън игра. В много държави по света игрите с извънредно количество насилие са забранени. В Калифорния дори местното правителство гласува закон, който криминализира продажбата на игри, съдържащи каквото и да било насилие, на лица под 18 години.

Предвид факта, че индустрията на дигиталните забавления е една от най-бързо развиващите се в света (с прогнозни годишни приходи от 48.9 милиарда долара за 2011 г. според доклад на PricewaterhouseCoopers), не беше особена изненада, че Върховният съд на САЩ вчера отмени забраната. Производителите на игри могат да си отдъхнат, след като най-големият пазар за продуктите им няма да попадне под строгата щатска регулация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    villiger avatar :-|

    Значи погнаха онлайн покера, а сега пускат на децата бруталните игри сравнявайки ги с изкуство... Но не се и учудвам, защото първото ти развива някакво мислене и бдителност, а второто те държи в потребителски режим, макар и с риск да се увеличи насилието сред децата. А с това сравняване на Мортал Комбат с литературни произведения е толкова цинично, че просто няма на къде... Спомням си, че по делото срещу Ахмед Доган имаше някакъв негов адвокат, който сравняваше Доган с Достоевски. Сега е идеалния момент въпросния човечец на "правото" да върви да гради кариера в САЩ.

  • 2
    phuncky avatar :-|
    phuncky

    Разбира се, че са произведение на изкуството! Разликата е, че докато една книга я четеш и сам си представяш описаните гледки, то при игрите някой ти ги е нарисувал и те е пуснал да изживееш приключенията на главния герой.
    През последните години много от холивудските сценаристи и режисьори се преместиха към игралната индустрия, което също никак не е случайно. Игрите в single player отдавна са нещо повече от безмислено стреляне и скачане. Да не говорим, че кооперативните/deathmatch игрите учат децата на тактика и отборност. През последните две години много организации приветстват обучението на децата именно чрез видео игри, защото са по-интересни и заради интерактивната им същност се научава много повече от тях.
    По темата за изкуството, обаче, най-елементарен пример е светът имено на Mortal Kombat - всеки, който е отделил време да разучи връзките между героите е разбрал колко обширна е вселената на тази игра, защо има конфликти между отделни играчи, родствени връзки между други и изнася емоцията от играта на друго равнище, много по-високо от кюта-пата.
    За куестовете да не говорим, те са чиста проба изтискване на мисловна дейност и развиване на логическата мисъл за всеки човек - такива неща не се преподават в училище, за съжаление.

  • 3
    kirka80286 avatar :-|
    kirka80286

    И аз съм силно за! Произведение на изкуството са, и още как, особено някой от тях! Много наивно и нечестно е всички игри да се приравняват до "чудовища, които изстрелват ракети от очите си". Въобще, има всякакви други игри, да ви кажа под секрет.

    Освен това при все, че съм превъртял от 2-3 до 10 3Д-шуутъра, започвайки от най-първия (мисля, всички знаят кой) - никога досега не ми е хрумвало да нарамя калашника, да нахлуя в някоя гимназия и да изтрепя 20 души, така че проблемът е в нечии друг телевизор, не в "заразното зло" от насилие в игрите.

  • 4
    atropin avatar :-P
    atropin

    Американски съдия сравнява Данте с Мортал Комбат.Сметни обикновения американец на какво умствено развитие е.

  • 5
    jackdaniels avatar :-|
    jackdaniels

    той техния върховен съд е по зле от нашия. те отсъдиха че корпорациите имат права като хората на свобода на словото и могат да използват неограничени средства за подкрепа или омърсяване на политически кандидати. а единствения черен съдия Кларънс Томас не е казал нито една дума в съда за 5 години и скоро го разследваха че някви републикански организации наливали милиони в негова благотворителна организация. едва ли това ще накара някой да харесва нашите съдии но все пак

  • 6
    manager avatar :-P
    Зам. Директор

    Все пак няма да е зле да се хвърли едно око върху някои текстове, за да се добие по-сериозна представа за Върховния Съд на САЩ, и е повече от желателно да се избягва Уикипидията като източник за точна информация.

    http://www.supremecourt.gov/ctrules/2010RulesoftheCourt.pdf

  • 7
    ivan_l avatar :-|
    ivan_ll

    Както може да има несполучливи картини, кофти песни и тъпи филми така има и игри които не струват.
    Това не означава че няма картини, песни и игри които да са произведение на изкуството. Има игри които са ме грабвали невероятно много, които имат история по-задълбочена от на който и да е филм, саундтрак на световно ниво и графично оформление по-богато от коя да е картина.
    Насилие е имало преди да ги има игрите, филмите и дори преди да ги има книгите, които са също толкова пълни с насилие.
    Само дето това никаква новина не е, това че игрите са изкуство го знаеме отдавна.

  • 8
    soregashi avatar :-(
    soregashi

    "Кървища, вътрешности и черепи хвърчат навсякъде, а чудовища изстрелват ракети от очите си."
    Ако смятате, че това е обичайна сцена за екшън игри, г-н Чипев, то значи живеете на някоя друга планета. Не казвам, че няма безумни и брутални игри, но да се слага под общ знаменател подобна индустрия е меко казано глупаво. Не мога да повярвам, че има подобна статия в Капитал.
    Препоръчвам ви да отворите страниците на едно съвременно гейм списание (не българско, тъй като те умряха, благодарение на характеристиките описани в последния абзац) и да се информирате за това що за заглавия излизат. Има игри като Mass Effect, Bioshock, Gothic и още купища подобни, които са меко казано произведения на изкуството. Да, едно ново и по-различно изкуство, но все пак изкуство, тъй като се изисква талант да напишеш сценарии на игра, която да е реализирана добре и да бъде достатъчно красива и занимателна.

  • 9
    bchipev avatar :-|
    bchipev

    До коментар [#8] от "soregashi":

    Уважаеми soregashi, нито едно от изброените от вас заглавия не спада към описания в първото изречение екшън жанр. Става дума за заглавия от калибъра на F.E.A.R., Doom 3, Condemned, God of War и прочее. Това са игри, които принадлежайки към един жанр, смея да слагам под "общ знаменател".

    Що се отнася за целта на статията - тя е да покаже, че развлекателната индустрия се е реабилитирала пред очите не само заклетите геймъри като мен и вас, а и пред държавните институции като Върховния съд на САЩ.

    Благодаря ви за коментара!

  • 10
    phuncky avatar :-?
    phuncky

    До коментар [#9] от "bchipev":

    Кое точно в BioShock квалифицира играта извън екшън жанра? Ако е липсата на "кървища, вътрешности и черепи", смятам, че жестоко грешите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK