Хит минус едно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хит минус едно

Хит минус едно

Google Plus е най-компетентно направеният потенциален конкурент на Facebook, но едва ли ще детронира лидера

Андриан Георгиев
5627 прочитания

© Инна Павлова


Едно от събитията, което остана в сянка през изминалата седмица, беше продажбата на социалната мрежа MySpace за мизерните 35 млн. долара. Купувач е рекламната мрежа Specific Media, а певецът Джъстин Тимбърлейк е един от инвеститорите в сделката.

Само преди четири години социалната мрежа беше номер едно в света и достигна връхната си точка - пазарна оценка от 12 млрд. долара. Причината за стръмния й път надолу се нарича... Facebook.

Социална мрежа номер едно в света досега не оставя шанс на нито един свой конкурент със своите над 500 млн. потребители, половината от които влизат във Facebook поне веднъж на ден. И сега е време добре смазаната бизнес машина на младия милиардер Марк Зукърбърг да се изправи лице в лице с най-големия си враг на онлайн фронта - Google.

Google Plus, заработил преди дни, е осмият социален експеримент на интернет гиганта от Маунтин Вю. Предишните не особено успешни опити са Wave, Buzz, Orkut, Jaiku, Latitude, Dodgeball и Lively. Името на Plus идва от визията на мениджърите на онлайн компанията, че социалната мрежа е "продължение на самия Google".

Google Plus работи като шапка от няколко услуги, а настоящият продукт е първа стъпка от осъществяването на по-мащабна стратегия на интернет компанията. Ключовото послание, на което Google наблягаше покрай премиерата на Plus, е, че това е недовършен продукт, който тепърва ще се развива.

Google Plus позволява на потребителите си да създават кръгове от съмишленици, разпределени в отделни категории - приятели, семейство, познати. В тях те могат да споделят видео, снимки и текст. Това е главната функция на Plus. Всеки може да създава собствени кръгове, чиито имена само той вижда.

"Не мисля, че Circles е отличителна функция. И сега мога да споделям съдържание във Facebook само за избрани от мен потребители, при това по-лесно", пише в своя Google Plus профил Даре Обасанджо, мениджър в онлайн подразделението на Microsoft.

Съвсем скоро на всички сайтове, които са собственост на Google, най-горе ще се появи специална черна командна лента, от която потребителите ще могат да споделят съдържание във всеки свой кръг в Plus. На практика това означава, че докато пишете в Google Docs или гледате видео в YouTube, ще получавате известия в Plus за най-новите неща, свързани с вас.

Желанието на интернет търсачката да конкурира всяка платформа напомня стратегията на софтуерния мастодонт Microsoft в неговия пик, сравнява технологичният наблюдател Джон Грубер. С други думи, всичко, което прави Google, се прави с цел хората да използват нейната търсачка, която е основният й източник на приходи.

Проблемът с неспособността на Google да създаде популярна социална мрежа, е архитектурен. "На фундаментално ниво Google е компания за комунални услуги. Никой не иска да се навърта около предприятието, което му дава ток", написа в Twitter Том Коутс, управител на инкубатора за технологични компании Product Club.

Другата услуга, която е част от Plus, е Hangout, която се очертава като

сериозна конкуренция на Skype

Тя дава възможност за видеоконферентни разговори с до 10 души. Засега услугата има положителен отклик сред потребителите. Една от функционалностите например е няколко човека да гледат едновременно клип в YouTube и да го коментират в съвместен разговор в реално време. Вероятно тази услуга има голям потенциал заради амбициите на видеопортала да излъчва повече онлайн видео на живо.

Sparks пък автоматично зарежда новини, които на теория съвпадат с интересите на потребителите, като например спортни автомобили, рецепти, футбол и т.н. Засега тази функция не се радва на добри отзиви, а и се дублира с Google Reader.

За разлика от Facebook стратезите на Google, изглежда, наблягат на личната неприкосновеност онлайн още от началото на проекта. По подразбиране основният поток от информация в Plus е криптиран (https). Интересна подробност е, че отговорен за дизайна на Google Plus е Анди Херцфелд, който в началото на 80-те години работи за Apple по дизайна на софтуера за Macintosh.

Ако нямате покана за Google Plus, може да видите мрежата отвътре като напишете в онлайн търсачката site:plus.google.com post. Така ще видите много публикации на потребители на социалната мрежа, които са ги открили за целия интернет, съветва експертът Дани Съливан. Ако искате да ги сортирате по теми, напишете site:plus.google.com bulgaria например. Google Plus се разпространява и като приложение за телефони и мобилен уебсайт, базиран на HTML 5 - стандарт, който тепърва ще се подобрява.

Google, изглежда, са си взели поука от последните си провали Wave и Buzz, смята интернет експертът Джина Трапани. Според нея всяка социална мрежа трябва да изпраща покани до нови потребители по електронната поща, така че да ги информира за активностите, които изпускат.

Другият урок за Google е, че Wave беше пусната сред твърде малко хора в началото, което накара потребителите да се чувстват самотни. От друга страна пък Buzz имаше твърде много потребители, защото беше по подразбиране включена за всички абонати на Gmail. Пресищането с известия обаче в крайна сметка ги отблъсна.

Plus тръгва по средния път с режим на покани, който Google включва и изключва при твърде голям наплив от посетители. Другият полезен урок е, че за разлика от Wave новият проект ще привлича първо потребители и едва след това програмисти, които да разработват добавки към Plus, отбелязва Джина Трапани.

"Facebook трябва да се притеснява за потребителите си, които имат твърде много приятели и заради това се ограничават какво казват пред тях", смята Даре Обасанджо. Със сигурност Facebook не е застрахован от съдбата на MySpace, но предимството му пред Google изглежда неувредено и след премиерата на Plus.

Най-голямата социална мрежа още от самото начало се базира на връзките между хората. Посоката, в която се развие тя, зависи изцяло от активността на нейните потребители. Подходът на Google пък се състои в това да добавя социални функционалности към съществуващи продукти, което поне досега не се отплаща.

Сред потребителите, които със сигурност не се радват на Google Plus, са китайските власти, които цензурират достъпа до социалната мрежа. Въпросът е дали Google разполага с търпението, което не показа с Buzz и Wave, защото поне засега китайците не пропускат нищо.

Едно от събитията, което остана в сянка през изминалата седмица, беше продажбата на социалната мрежа MySpace за мизерните 35 млн. долара. Купувач е рекламната мрежа Specific Media, а певецът Джъстин Тимбърлейк е един от инвеститорите в сделката.

Само преди четири години социалната мрежа беше номер едно в света и достигна връхната си точка - пазарна оценка от 12 млрд. долара. Причината за стръмния й път надолу се нарича... Facebook.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    masticka avatar :-|
    masticka

    крайно време е да се появи поне някаква алтернатива на фейсбук

  • 2
    borko avatar :-|
    борко

    Получих покана за Гугъл+. Изглежда по-стегнато, създаването на т. нар. кръгове е по-лесно, отколкото във ФБ, направено е добре и като дизайн.
    Лошото е, че засега съм си почти сам, защото няма още много потребители, хаха;-)

  • 3
    xon2003 avatar :-|
    Starsky

    Както се казва, не се знае знае ли се! Аз лично имам силна антипатия към Фейсбук и там профил няма да си направя! Ако някога ми се заправи профил сигурно ще се насоча към Гоогл

  • 4
    l avatar :-|
    |

    Google+ не изглежда зле, но всичко зависи от това колко хора ще са готови да се преместят. Най-голямото предимство засега е липсата на малоумните {Farm, Fish, и т.н.}Ville

  • 5
    morjinho avatar :-|
    morjinho

    "TechCrunch’s report suggests that Facebook currently has 750 million registered users who surf the popular website at least once a month."

    гоУеми са :) И аз вече съм и в Google+, но засега е празно там, иначе изглежда Куул

  • 6
    grandtechbg avatar :-|
    Plamen Penev

    Ако някой има възможност, моля да ми прати покана. [email protected]

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    seer avatar :-|
    seer

    щом работата е с покани значи в БГ ще потръгне този плюс, нали всички искат да са чувстват ВИП и да ги канят :)

  • 8
    don_quixote avatar :-|
    Jim Stark

    До някой от готните коментари:
    - надали ще може да се нарече, алтернатива на ФБ, съвсем скоро ще напълни с същите идиоти който са и в ФБ
    - колкото до игрите във ФБ - все пак Гъгъл не са го напрвили за идеята, а за да заграбят от морето с пари в който момента се къпе ФБ, а тези пари идват именно от рекламите, който са насочени към потребители на точно тези игри.
    - винаги ми е било странно когато хора който са апатични към ФБ тръгнат да го коментират.....
    - покана НЕ е нужно просто влезте с профила си, ето го и сайта: https://plus.google.com/up/start/?continue=https://plus.google.com/&type=st&gpcaz=9247670c
    п.с. аз лично бих се регистрирал, само за видя как е. Може и да остана, но определено НЕ бих си изтрил профила във ФБ - харесвам си го ;Р


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK