Войната за контакти

Facebook всячески се опитва да спре масова миграция в посока Google+

Започна първият етап от битката между Facebook и Google
Започна първият етап от битката между Facebook и Google
Започна първият етап от битката между Facebook и Google
Започна първият етап от битката между Facebook и Google

Социалната мрежа Facebook става свидетел на поредното интересно явление. Програмистът Мохамед Мансур създаде разширението Facebook Friend Exporter за уеб-браузъра Google Chrome, което позволява изтеглянето на контактната информация на всички Facebook приятели и импортирането им в Google Contacts.

Полезната програмка обаче явно представлява сериозен проблем за създателите на Facebook. От социалната мрежа веднага отказаха достъп до e-mail адресите като част от потребителските профили и разширението спря да работи ефективно. Мансур обаче не се отказва и продължава да изкарва нови версии на Facebook Friend Exporter, като всяка следваща успява да надхитри програмистите на "противника" и се докопва до нужната информация.

От Facebook обясниха, че разширението нарушава една от точките в "условията за ползване" на сайта, която гласи, че никой няма право да изтегля потребителски данни посредством автоматизиран бот или програма без изричното разрешение на компанията.

Мансур пък се аргументира, казвайки, че информацията, която потребителите качват в социалната мрежа, е само и единствено тяхна, и Facebook няма правото да предявява претенции, че притежава тези данни. "Супер ядосан съм в момента. Действията на Facebook доказват твърдението, че компанията си мисли, че притежава всички лични данни в мрежата! Вие не притежавате нищо!", заявява Мансур.

Много хора се нуждаят от услугата, която това разширение предлага, предвид задаващата се миграция от Facebook към Google-базираната социална мрежа Google+. С помощта на продукта на Мансур, потребителите няма да трябва ръчно да въвеждат всеки един приятел, който искат да добавят в новата система. Логично, Facebook прави всичко възможно да възпрепятства подобен трансфер.

Така се заформя един любопитен двубой между човек и компания, в която наградата е свободата на информацията.

(За момента има и един "легален" начин да бъде постигнато такова прехвърляне - посредством акаунт в Yahoo, който официално сътрудничи с Facebook. Точно как - прочетете тук.)