Туит за 7 млрд. долара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Туит за 7 млрд. долара

Туит за 7 млрд. долара

Twitter продължава да търси нови начини за привличане на реклама, докато пазарната й оценка се удвоява

Юлиян Арнаудов
3907 прочитания

© Shutterstock


През последните няколко месеца интернет компаниите, меко казано, бележат бурно развитие, особено когато решат да станат публични. Два пресни примера са LinkedIn и Zynga. Професионалната социална мрежа LinkedIn успя да събере 350 млн. долара от първичното си публично предлагане, което изстреля пазарната й капитализация на 8.5 млрд. долара.

400 млн. долара свежи средства ще привлече компанията

Разработчикът на игри за социалните мрежи Zynga подаде документите за борсов дебют, като пазарната оценка на компанията достигна невероятната сума от 20 млрд. долара - това е повече, отколкото двете най-големи традиционни гейм компании в света, взети заедно. Известната социална мрежа за микроблогинг Twitter пък в момента набира частен капитал, който вероятно ще завиши пазарната й оценка до 7-8 млрд. долара. Компанията успя да удвои своята пазарна капитализация още преди седем месеца, след като привлече 200 млн. долара финансиране от инвеститори, водени от фирмата за рисково инвестиране Kleiner Perkins Caufield&Byers. Това изстреля пазарната оценка на компанията до 3.7 млрд. долара.

Руски привкус

Социалната мрежа засега не се очертава да излиза на борсата, но намирането на още свежо финансиране не се оказва проблем за нея. Миналата седмица американското издание "Ню Йорк таймс" написа, че компанията е в процес на привличане на нови 400 млн. долара, което ще изстреля пазарната й капитализация на 8 млрд. долара. Финансирането ще бъде разделено на две части и ще бъде водено от инвестиционната фирма DST Global. Контролният пакет в новия акционер се държи от руските бизнесмени Юрий Милнер и Григорий Фингер, а 30% са на олигарха Алишер Усманов, който контролира над 25% от британския футболен клуб "Арсенал".

Това не е първата голяма инвестиция на DST в бизнеса със социални мрежи. През 2009 г. руснаците вложиха 200 млн. долара във Facebook, а в началото на тази година увеличиха инвестицията си с нови 50 млн. долара. DST има също така дялове в двете най-големи руски социални мрежи - "Одноклассники" и "В контакте", контролира Mail.ru и редица други интернет активи.

С привличането на толкова голяма сума пари Twitter си откупува още малко време, за да може да разработи свой ефективен бизнес модел, базиран на реклама. Компанията все още не успява ефективно да монетизира продукта си и това сериозно ще подкопае оценката й, след като излезе на борсата. В момента тя няма развита система за генериране на достатъчно приходи, независимо че разполага с достъп до голямо количество потребители.

Причината за това е, че Twitter първо работи усилено върху налагането на услугата си, както и за привличането на потребители, а не за генерирането на приходи. За пет години, откакто е основана, компанията успява да привлече над 200 млн. потребители. Приходите й за миналата година обаче са нищожни - 45 млн. долара. С въвеждането на правилната стратегия и инструменти за реклама през социалната мрежа приходите може да скочат до 150 млн. долара през тази година, а през следващата да достигнат 250 млн. долара, коментират анализаторите на изследователската компания eMarketer.

Дори и тези очаквания са слаби на фона на финансовите резултати на Zynga и Groupon например. Zynga отчита годишна печалба от 91 млн. долара за 2010 г.  на базата на приходи от 581 млн. долара. Groupon пък обяви годишни приходи от 644 млн. долара.

Рекламни неволи

Засега основният източник на приходите й са т.нар. спонсорирани туитове (кратки съобщения от 140 знака, на които е базирана социалната мрежа), както и спонсорирани профили. Това са специални платени съобщения, които излизат първи при търсене по определена ключова дума. Те обаче не могат да генерират достатъчно приходи, както се вижда и във финансовите резултати на компанията. Допълнително за момента не може да се таргетира прецизно съответната аудитория, за която те са предназначени, което не стимулира рекламодателите да дават повече пари. Причина за това вероятно са късите профили и малкото информация, която микроблогинг платформата изисква при регистриране. Тя по никакъв начин не може да се сравнява с огромната база данни, които предоставя Facebook например.

Всичко това притиска Twitter трескаво да търси нови варианти за генериране на доходи. Един от проблемите, с които компанията се сблъсква, е как да вкара повече реклама, без да отблъсне потребителите си. Затова Twitter се опита да направи това по замаскиран начин. През април тя предложи услугата Quickbar – официално идеята беше да се улесни потребителят, като му предоставя бърз достъп до "тенденциите" и популярните теми в социалната мрежа. Услугата обаче беше прикрит опит да се "вмъкват" реклами в потока туитове и така да се развие рекламният потенциал на мрежата. Quickbar първоначално беше предназначена само за продуктите на Apple, но само след едномесечен тестов период  компанията я спря заради силното недоволство на хората.

Новите идеи

Така рекламната стратегия на социалната мрежа за микроблогинг се върна обратно на чертожната дъска. Един от вариантите, върху които компанията работи в момента, е вкарването на промотираните туитове директно в лайвстрийма. Тоест рекламните съобщения ще се появяват сред непрекъснато променящия се поток от туитове. Успехът на това начинание зависи до голяма степен от потребителите на мрежата. Задържана в определени умерени количества, рекламата се приема от посетителите на сайта/социалната мрежа. Някои хора дори откликват на нея, поне така показва опитът с Facebook. Ако бъде положително възприета, инициативата ще има голям потенциал за развитие. Защото потокът на туитове се обновява в реално време и може да се правят интересни рекламни кампании, като се пуска съответната информация парче по парче. Допълнително това ще даде възможност на малките и средните предприятия да рекламират по-свободно в Twitter.

Освен това социалната мрежа разработва специално приложение за рекламодатели, което може да пуска автоматични реклами или спонсорирани туитове. Тестовете се очаква да бъдат проведени през последните три месеца на тази година, като в тях ще участват тесен кръг компании.

Друг вариант е през платформата за микроблогинг да могат да се сключват масови купонни покупки. Все още няма информация как точно ще се осъществи тази идея. Въпреки това в подобна инициатива има потенциал и тя може да увеличи значението на туитовете, пускани в реално време. Друг инструмент, който се обмисля и може да бъде предложен на рекламодателите, е създаването на профил на даден бранд. В него компаниите ще могат да планират кога и кои съобщения да бъдат пускани.

Каквото и да става обаче, Twitter много бързо трябва да намери начини за монетаризиране на услугата, която предлага. За момента може и все още да привлича капитал от частни инвеститори, но в един момент натискът да излезе на борсата ще се засили. И когато това стане, компанията трябва да е готова да може да генерира достатъчно доходност, за да оправдае високата си пазарна оценка. А колкото повече инвеститори успее да убеди да вложат пари в нея, толкова повече ще се засилва натискът тя да стане публична. Това означава, че Twitter трябва да побърза да намери подходящия модел за генериране на приходи. В противен случай последствията за компанията може да са катастрофални...

През последните няколко месеца интернет компаниите, меко казано, бележат бурно развитие, особено когато решат да станат публични. Два пресни примера са LinkedIn и Zynga. Професионалната социална мрежа LinkedIn успя да събере 350 млн. долара от първичното си публично предлагане, което изстреля пазарната й капитализация на 8.5 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    karini avatar :-P
    karini

    7-8 млрд. долара

    много е як туитър, много е хайп .... ама генерират мижави приходи. Почти като СКАЙП. И почти като СКАЙП имат огромни оценки.

    Балона се надува ли надува :)

  • 2
    egalitarian avatar :-P
    Дядо Йоцо

    Аз лично когато влезна в тоалетната не изпитвам вопиюща нужда да Туитвам (както впрочем и през останалите 24часа от денонощието). Може би има хора дето го правят :-) . SKYPE e нещо съвсем различно - това си е един безплатен Видеотелефон и всички ние дето имаме приятели по света редовно го ползваме!

  • 3
    epoc avatar :-P
    epoc

    До коментар [#2] от "Дядо Йоцо":

    Напълно те разбирам, но общо взето тези сайтове се крепят на ето такива простотии:

    http://twitpic.com/1tq4c

    Е, как да се прави реклама от това "са ядъх боп", освен на нещо против пърдене? А пари?

  • 4
    egalitarian avatar :-|
    Дядо Йоцо

    До коментар [#3] от "epoc":

    :-) В момента съм изпаднал в размисли от по-глобален характер!

    http://www.youtube.com/watch?v=IyPzGUsYyKM&feature=related

    Погледни го това филмче на BBC (дори ако някой го прехвърли на vbox7.com хич няма да е зле - youtube напоследък забраниха доста съдържание за щяло и нещяло - например 4те отделни серии с по-високо качество на същото вече са спрени..)

    Гледай какви неща от Историята на 20ти век сме пропуснали! За мене поне тези последни технологични инструменти за масово управляема демокрация (напр. Twitter & Facebook!) са супер-удобен инструмент за големите корпорации и правителствата да знаят много точно желанията и настроенията (so called "inner thoughts") на своите поданници, гласоподаватели и потребители (Консуматорът е много важна фигура в Капиталистическото общество и икономика)...

    Повтарям филма на BBC е 100% documentary и няма как гледайки го внимателно да не ни стане ясно защо така "безплатно" ги има тези сайтове и как им се връзва бизнес моделът на всеки от тях...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK