Патентни войни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Патентни войни

Galaxy Tab 10.1 (отпред) заедно с iPad 2 

Патентни войни

Apple се опитва да запази доминацията си при таблетите с юридически средства

Юлиян Арнаудов
5260 прочитания

Galaxy Tab 10.1 (отпред) заедно с iPad 2 

© reuters


Когато става дума за овладяването на многомилиарден пазар, това невинаги става с чисто пазарни средства. Правилото важи с особена сила за битката при потребителската електроника, където различните производители използват сходни технологии и съответно едни и същи патенти. През последните няколко години е изключително често срещано явление две големи технологични компании да се съдят за нарушаване на интелектуалната собственост. Един от пресните примери е юридическата победа на Nokia над Apple. Искът на финландците доведе до извънсъдебно споразумение, на базата на което компанията от Купертино се съгласи да изплати 430 млн. долара. До момента при повечето подобни съдебни спорове двете страни в крайна сметка се разбираха, без да има големи сътресения на пазара. Сега обаче това е на път да се промени...

Съдът като оръжие

От април насам Apple залагат на стратегията да пазят лидерството си на пазара на таблети, като завеждат серия съдебни искове за нарушаване на интелектуалната собственост срещу своите конкуренти. Най-силно под ударите на новата тактика попада корейският технологичен гигант Samsung. Юристите на ябълковата компания успяха да спечелят тази седмица първата си сериозна победа - определение на германски съд, с което се забранява  внасянето и разпространението на новия Galaxy Tab 10.1. в ЕС до окончателното произнасяне на магистратите. Компанията от Купертино обвиняват южнокорейския гигант, че новият им таблет копира дизайна на iPad, интерфейса и дори крайната опаковка.

Забраната важи в почти целия Европейски съюз без Холандия. Страната на лалетата е изключена от списъка, защото в момента там се гледа друг иск на Apple срещу Samsung. Няма информация дали компанията от Купертино атакува корейците по същите точки за нарушаване на интелектуалната собственост.

Определението на съда в Дюселдорф не спира продажбата на наличните таблети в разпространителската мрежа. Но в момента, в който бройките в магазините се изчерпят, Samsung и останалите дистрибутори нямат право да зареждат с нови. Както се очакваше, южнокорейският производител обяви, че ще оспори забраната. В рамките на един месец компанията може да внесе в съда аргументи в своя защита. Според експерти предвид малко натоварената програма на германските магистрати през лятото това може да стане и в рамките на седмица. Тъй като става дума за предварително постановление, Apple трябва да представи допълнителни доказателства и да бие защитните аргументи на Samsung, ако иска забраната да стане постоянна.

Рискован ход

Юридическата атака на Apple идва само седмица след като компанията успя да отложи пазарния дебют на Galaxy Tab 10.1 в Австралия с подобни аргументи. "Компанията на Стив Джобс се опитва в краткосрочен план да предотврати излизането на конкурентите на пазара за таблети чрез съда", коментира Натан Маток, адвокат и експерт по защита на интелектуалната собственост в Marque Lawyers в Сидни, цитиран от "Ройтерс". Продуктът на Samsung трябваше да дебютира през август, но датата беше отложена за средата на септември. "Ако Apple обаче не успее с тези искове, компанията ще трябва да плати на Samsung пропуснати ползи, затова тази стратегия е доста рискована", допълва юристът.

Американският технологичен гигант обаче очевидно не се притеснява от подобна перспектива. Компанията е на път да заведе подобно дело и срещу таблета на Motorola – Xoom. Това показват документите, подадени в съда в Дюселдорф. Въпреки че на пръв поглед този ход на Apple е сравнително рискован, според експерти от бранша той си заслужава от гледна точка на това да се печели време. Така фирмата може да запази и дори да увеличи пазарния си дял при таблетите, с което да компенсира евентуални последващи претенции за пропуснати ползи.

Пазарът на таблети от своя страна се развива стремглаво, откакто Apple пусна първия iPad. Интересът към тях се оказа силен и така компанията от Купертино успя да овладее сегмента почти еднолично. Конкурентите естествено не стояха със скръстени ръце, но първите им опити да пробият хегемонията на Apple се увенчаха с неуспех. Едва в края на миналата година Samsung пусна своя Galaxy Tab, който успя да влезе в сравнително равностоен сблъсък с iPad. В началото на тази година бяха пуснати и други заслужаващи вниманието продукти – Xoom на Motorola и PlayBook на Research in Motion (производителя на BlackBerry). Увеличаването на предлагането на нови и нови таблети обаче все още не е застрашило доминацията на Apple в този сегмент, но компанията постепенно престава да бъде единственият фактор на пазара, независимо че пусна и втора версия на iPad.

В момента таблетът на Apple отговаря за 66% от доставките през първото тримесечие на тази година, показват данните от изследователската фирма IDC. Именно пред последните месеци лидерството на iPad е застрашено поради факта, че целият сегмент отчита висок ръст, но вече има много нови продукти, които се възползват от него. Затова очакванията са, че компанията на Стив Джобс ще държи 58% от този сегмент в края на годината. Именно този спад се опитва да забави Apple, като завежда масови съдебни искове.

"Завеждането на подобни искове се превръща в част от търговската стратегия на компаниите при бързо нарастващи пазари, които имат голям потенциал за развитие. Това е тактика за забавяне на конкуренцията с всички възможни средства", коментира Андрю Милроу, вицепрезидент на изследователската фирма Frost&Sullivan, базирана в Сингапур.

Битката за Европа

Apple не случайно избраха да атакуват толкова активно новия таблет на Samsung – Galaxy Tab 10.1. Това просто е първият по-сериозен пряк конкурент на iPad 2. Първият Galaxy на южнокорейците е по-малък – разполага със 7-инчов екран, използва и по-слабата операционна система Android 2.2. Новата "Галактика" на Samsung е с 10.1-инчов екран, което го прави съпоставим с таблета на Apple. Допълнително това е едно от малкото устройства на пазара, които използват новата версия на Android, написана специално за таблети – 3.0 Honeycomb. Една от критиките срещу конкурентите на iPad е липсата на достатъчно добра платформа и развит пазар за мобилни приложения. Точно затова Google разработи Honeycomb, за да отговори на тези недостатъци, констатирани от експертите и потребителите.

Ударът на Apple в Европа е важен и от друга стратегическа гледна точка. Проучване на Forrester показва, че именно на Стария континент конкурентите на iPad имат по-големи шансове да подкопаят пазарния дял на американската компания. Според тях Apple разполага с много по-малко присъствие в Европа спрямо Северна Америка. Фирмените магазини в Европа са едва 52 срещу 238 в САЩ.

Друг аргумент на специалистите е отвореният подход на продуктите, които са базирани на операционната система Android - Старият континент е доста по-отворен към подобни решения. В момента Европа отговаря за около 30% от пазара за таблети, което я прави допълнително апетитна цел за технологичните производители. Анкета на Forrester сред потребителите в региона показва, че между 2 и 7% притежават подобни мобилни устройства, както и че между 10 и 14% биха си купили такива джаджи в близко бъдеще. Данните варират в зависимост от държавите, където са проведени анкетите. При всички положения това показва сериозен потенциал за растеж в Европа.

Атаката срещу Samsung и българския пазар

Макар забраната да важи за целия Европейски съюз, по всяка вероятност България почти няма да бъде пряко засегната. Причината е, че Galaxy Tab 10.1 още не е дебютирал в страната. От Samsung обявиха, че има силен интерес да продават таблета, но той все още не се предлага на местния пазар. Единствено "Мобилтел" пуснаха ограничено количество от Galaxy Tab 10.1v, който не попада под забраната, защото тя засяга само новите доставки и внос единствено на Galaxy Tab 10.1. Разликата между двата модела е в дизайна и дебелината им. В момента в страната на технологичния пазар се продава предишният модел на Galaxy Tab, който е със 7-инчов екран. Той обаче не попада под ударите на решението на германския съд, допълват от Samsung.

Когато става дума за овладяването на многомилиарден пазар, това невинаги става с чисто пазарни средства. Правилото важи с особена сила за битката при потребителската електроника, където различните производители използват сходни технологии и съответно едни и същи патенти. През последните няколко години е изключително често срещано явление две големи технологични компании да се съдят за нарушаване на интелектуалната собственост. Един от пресните примери е юридическата победа на Nokia над Apple. Искът на финландците доведе до извънсъдебно споразумение, на базата на което компанията от Купертино се съгласи да изплати 430 млн. долара. До момента при повечето подобни съдебни спорове двете страни в крайна сметка се разбираха, без да има големи сътресения на пазара. Сега обаче това е на път да се промени...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

34 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Apple демонстрират като по учебник как една компания в желанието си да задържи лидерското място в даден пазар става жалка. Дори и да имат патент е жалко, защото всички знаем как фирмите в този сектор използват патентите си една на друга, за да постигнат добър краен продукт. С това нарушение на приетото Apple рискуват много и ще загубят много, защото Samsung са им основен доставчик. Използването на измислени аргументи, за да спреш продажбата на конкурентен продукт, и то само защото приличал по външен вид на твоя показва страх... Да, Samsung-a прилича, но в крайна сметка колко по-различно може да изглежда един пад. А и щом е толкова уникален iPad 2-катa, защо не играят в реален пазар срещу реален конкурент? Страх от конкуренция, признак за отиваща си компания, която едно време беше наистина иновативна.

  • 2
    huku_a avatar :-P
    Do4o

    До коментар [#1] от "J.J.":

    Я да видим, кой няма представа от таблети?
    Шегата настрана, само ако си бил потребител и на двете устройства можеш да кажеш, кое е по-добро! Е айПада е с толкова по-добър, че чак е невероятно! :)

  • 3
    marin avatar :-|
    Марин

    [quote#2:"Do4o"]Е айПада е с толкова по-добър[/quote]
    Колкото и да е по-добър, Apple ги е страх от конкуренцията. А ние потребителите имаме полза от конкуренция. Ако нямаше такава, PC-тата нямаше в момента да са толкова масови.

  • 4
    ceco avatar :-P
    Цецо

    До коментар [#2] от "Do4o":

    Като е толкова по-добър за чий прибягват до такъв подход? Явно ябълките хич не са убедени в това. И просто използват краткия живот на тези продукти (още догодина ще излезнат новите модели) за да си осигурят монопола. Да не би някой от феновете им да установи наличието и на други марки.

  • 5
    magna avatar :-|
    magna

    в този бизнес няма прекалено големи и никой не е застрахован от загуби. Особено в случаят с Apple, Които от години продават хайпнати продукти в пъти над себестойността им ...
    рано или късно ябълката ще червяса и зомбираните им потребители ще "прогледнат" ... а тогава не ги чака нищо добро

  • 6
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#3] от "Марин":

    Апъл не ги е страх от конкуренцията, а от безмозъчното крадене.

  • 7
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#5] от "magna":

    Кой знае защо, "проглеждането" засега върви с другата посока :)

    Като започвах на сегашната си работа, разпределението на операционните системи на десктопите в групата ми беше приблизително 50% Линукс, 45% МакОСХ и 5% Уиндоус. В момента е 98% МакОСХ и 2% Линукс :)

    П.П. Всеки от групата решава сам какъв компютър да си купи.

  • 8
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#4] от "Цецо":

    Защото таблета на Самсунг е абсолютно копие на iPad. Дори и няма рекламираните като по-свободни USB слот, SD card слот, HDMI изход и т.н. Само изход за слушалка и конектор, който на външен вид е абсолютно копие на Апълския.

  • 9
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

    Статията е тенденциозна, а това не отговаря на принципите на медия като Капитал. За да бъдете изчерпателни, трябваше да покажете защо аджеба Епъл са завели дело срещу дизайна на таблета. Тук не става въпрос за патенти, защото дизайн не може да се патентова поради обясними причини. Ако някой, вместо дежурно да плюе по Епъл, вземе да погледне снимки на двата таблета и то от официалнит сайтове на производителите ще види ясно, че Самсунг са копирали почти 1:1 външния вид на Айпад. Ясно си личат черната предна чат, сивата метална рамка, която заобикаля предния панел и абсолютно идентичното заобляне. Очевадно е, че е търсена 1:1 прилика с айпад. Никой не е виновен на Самсунг, че са решили да се борят с маркет лидера като копират продукта му. Това е по-скоро севернокорейски похват, а не южнокорейски и аз лично съм много разочарован от Самсунг, на които иначе симпатизирам.

  • 10
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

    До коментар [#8] от "|":

    С теб ще вземат да ни помислят вече за поръчкови писачи. Все по едно и също време изникваме като гъби :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK