Патентната война не трябва да ни изненадва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Патентната война не трябва да ни изненадва

flickr (CC)

Патентната война не трябва да ни изненадва

Независимият бизнес и телеком анализатор Хорас Дедиу пред "Капитал"

Асен Георгиев
4878 прочитания

flickr (CC)

© AppWork02


Профил

Хорас Дедиу е независим бизнес анализатор и консултант. Основател е на блога Asymco.com, в който след развитието на мобилните комуникации. Дедиу има опит в разработването и управлението на софтуерни продукти и е работил осем години като анализатор и мениджър бизнес развитие в Nokia. Изчисленията и прогнозите му изпреварват анализите на гиганти като Morgan Stanley, Citigroup Inc. и Deutsche Bank AG. Списание Fortune го обявява за Краля на анализаторите за Apple. Bloomberg, CNN, The Financial Times, The Economist и Forbes се позовават на него като източник на информация, когато става дума за мобилната индустрия.

Хорас Дедиу ще е един от лекторите на конференцията за дигитални технологии Digital|K, която "Капитал" организира през септември.

През миналата седмица германски съд спря продажбите на най-новия таблет на Samsung в цяла Европа. Причината беше иск, заведен от Apple. Това началото на патентна война при мобилните телефони ли е и как ще се отрази на пазара в дългосрочен план?

- Всеки отделен случай е различен. Правните казуси обикновено трудно могат да бъдат генерализирани заради сложните правила и обстоятелства на закона. В този конкретен случай германският съд се произнесе на база на патент за дизайн, а не за функционалност. Определението на съда беше основано върху външния вид на продукта. Дори то беше поставено под съмнение заради липсата на юрисдикция на съда във всички държави - членки на ЕС.

Този случай е един от много подобни. Съдебните спорове започват по най-различни поводи. В момента има много заведени дела, може би повече от 100, които покриват целия смартфон пазар.

Но тази "патентна война" не трябва да ни изненадва. Когато през януари 2007 г. iPhone беше анонсиран, Стив Джобс излезе на сцената и каза, че това е iPhone и е патентован. Тогава той посочи, че Apple са подали над 200 молби за регистрация на патенти за продукта (за разлика от оригиналния Mac и MacOS, които са защитени само от закона за авторското право (copyright) и се оказаха безпомощни срещу Windows в продължителните съдебни спорове). Само част от патентите бяха уважени и сега Apple ги използва заедно с много други, които държи отпреди това, за да влияе на пазара.

Не бива също така да забравяме, че бизнесът с мобилни телефони и телекомуникациите като цяло от десетилетия са патентно минно поле. Индустрията функционира въз основа на споделянето на патенти и тяхното продаване. Това е нещо, с което Nokia се сблъска като нов играч в началото на 90-те години. Нейните съдебни спорове с Qualcomm и Motorola относно патенти, свързани с мрежите от трето поколение (3G), продължаваха с години (по подобие на тези между RIM и NTP относно мобилния имейл, които струваха и на двете организации немалки суми).

Така че фактът, че патентните спорове в момента заемат голяма част от случващото се в мобилния сектор, не би трябвало да е изненада. Всъщност това, което е изненадващо, е, че те не се случиха по-рано. Вероятно причината е свързана с това, че подобни процеси отнемат много време, а пазарът навлезе в последната си фаза през последните 3-4 години след появата на iPhone и Android.

Защо Google купи Motorola Mobility? Защото иска да продава собствени телефони или се опитва да засили патентното си портфолио?

Трудно е да се каже със сигурност защо Google придобива MMI. Определено е изненада за много хора, защото двете компании са напълно различни от гледна точка на техните стратегии и приоритети. Причината може да е свързана с желанието на Google да промени своята основна стратегия (и да стане производител на телефони) или защото иска да засили съществуващата си стратегия (да защити Android). А може да бъде и заради двете неща (което е донякъде противоречиво). Или, и това е най-дискутираната причина, защото Google всъщност не знае какво трябва да направи.

Аз вярвам, че причината не се крие само в желанието на компанията да засили сегашната си стратегия. Има много по-добри начини за постигане на това от похарчването на толкова огромна сума за закупуване на актив, който не е добре ситуиран в тази стратегия. От Google обаче твърдят, че искат да използват придобиването, за да защитят своите партньори, което означава, че зад мотива за покупката вероятно се крие комплект от причини.

Как придобиването на Motorola Mobility от Google ще се отрази на пазара на мобилни телефони?

На първо място не трябва да забравяме, че сделката най-вероятно няма да бъде приключена в следващите 6 месеца, дори и по-дълго. Което означава, че в този период може да се очаква слабо или почти никакво взаимодействие между двете компании. Въпреки това пазарът може да реагира бързо, като настоящите лицензианти на Android пренасочат ресурсите си (ако се страхуват, че Google може да навлезе в техните основни пазари) към другите налични  операционни системи.

Друго въздействие може да е свързано с настоящия бизнес на Motorola. Не е ясно как наличното портфолио на компанията ще бъде прието от операторите с оглед на това, че новите собственици не са толкова насочени към хардуерния бизнес. Всъщност това е ключовият въпрос: след като не знае каква е истинската стратегия, пазарът може да реагира крайно предпазливо, действайки според най-лошия възможен сценарий. Това вероятно ще доведе до значителна загуба на инерция и забавяне и за Motorola, и за Android през следващите 6 до 12 месеца. Интеграцията след придобиване винаги е труден процес и обикновено резултатът е загуба на бизнес в краткосрочен план (например когато HP купи Compaq, печеливши бяха от Dell).

Как придобиването ще засегне производителите на телефони с Android?

Отговорът отново зависи от това какви точно са намеренията на Google. Ако се опитат да използват новопридобитата интелектуална собственост, за да защитават Android, вероятно това е позитивен ход (въпреки че експерти по интелектуална собственост твърдят, че портфолиото на Motorola не е много силно и не може да бъде използвано транзитивно, за да защитава притежателите на лицензи). Опитните бизнес лидери вероятно ще кажат, че рискът от поява на конкуренция между досегашните партньори и проблемите, свързани с доверието, ще надделеят над потенциалните позитиви от защитата, базирана на интелектуалната собственост. Тя е непредсказуемо полезна, но загубата на пазарен дял е предсказуемо болезнена.

За щастие на останалите членове на Open Handset Alliance софтуерният гигант Microsoft предлага своята мобилна платформа, която се опитва да наложи като "най-отворената". Единственият проблем е, че той има специално (въпреки че не знаем колко всъщност е специално) споразумение с Nokia. Освен това все още не е ясно дали Windows Phone ще бъде хит сред потребителите. Ако можем да вярваме на Nokia, продуктът им е не само качествен, но и търсен от операторите.

Ако аз бях производител на Android базирани телефони, бих потърсил начини да преориентирам голяма част от своето портфолио към Windows Phone и също така щях да обмисля вариантите как да създам своя собствена операционна система, за да не съм толкова зависим от доставчиците на софтуер.

Как патентните войни между основните производители на мобилни устройства ще се отразят на иновациите в сектора?

- Аз съм по-малко притеснен за това от повечето технологични коментатори, защото следя телеком индустрията отвътре. Повечето от паниката около патентите идва от ИТ сектора - той винаги е бил по-малко зависим от патентите. Историята обаче показа, че дори технологичната индустрия успя да оцелее цял век, използвайки патенти, и това не доведе до катастрофална липса на иновации.

Защо компаниите трябва да следят какво се случва на пазара на мобилни телефони и как могат да използват ефективно това, за да постигнат своите бизнес цели?

- Това е наистина много динамичен пазар, от който могат да се научат много уроци. По-голямата част от бизнес мисленето е базирано на знанието, базирано на отделни случки (case study) или на търсенето на модели за поведение в опита на другите. Развитието на смартфоните може да се използва като много добро обучение по стратегия.

Кои са възможностите за бизнеса, които възникват от растящия пазар на смартфони?

- Мобилността като цяло е огромен катализатор на продуктивността в много индустрии. Все още не е достатъчно широко приложена и не е променила бизнес процесите така, както успя да промени живота на отделните хора. Това е нещо като парадокс: може би самите мобилни компютри и устройства ще позволят на компаниите да се замислят за това как да се възползват максимално от мобилните работници.

Можете ли да дадете пример за компания, която умно използва възможностите, предлагани от новите мобилни устройства, за да постигне своите бизнес резултати?

Смятам да отстъпя това на Apple: http://www.apple.com/iphone/business/profiles/

Профил

Хорас Дедиу е независим бизнес анализатор и консултант. Основател е на блога Asymco.com, в който след развитието на мобилните комуникации. Дедиу има опит в разработването и управлението на софтуерни продукти и е работил осем години като анализатор и мениджър бизнес развитие в Nokia. Изчисленията и прогнозите му изпреварват анализите на гиганти като Morgan Stanley, Citigroup Inc. и Deutsche Bank AG. Списание Fortune го обявява за Краля на анализаторите за Apple. Bloomberg, CNN, The Financial Times, The Economist и Forbes се позовават на него като източник на информация, когато става дума за мобилната индустрия.

Хорас Дедиу ще е един от лекторите на конференцията за дигитални технологии Digital|K, която "Капитал" организира през септември.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    cort avatar :-|
    cort

    [quote#1:"Capital"]Определенито на съда беше основано върху външния вид на продукта.[/quote] И какъв очакват да е външния вид на един таблет??? Сякаш всички не са един екран, една рамка и едно копче!?
    Епъл просто прекалиха! Пазара ли им отесня, що ли? Няма как да са единствените доставчици за целия свят. Прекалено голяма хапка е дори за тях. Те вместо да реализират различните си патенти, а имат толкова идейни неща:
    като http://www.reader.bg/useful/item/207.html
    те тръгнали да се занимават с глупости!

  • 2
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#1] от "cort":

    Преди Апъл да пуснат техния таблет, таблетите не бяха "един екран, една рамка и едно копче".

  • 3
    zoomout avatar :-|
    zoomout

    Не знам откъде го изкопахте този льохман, но говори големи простотии.

  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Прав е за това че един производител на телефони не бива да разчита само на Андроид. Както операционната система на Гугъл се появи преди две години и завоюва огромен успех, така утре някоя компания може да направи същото.

  • 5
    epoc avatar :-P
    epoc

    До коментар [#2] от "|":

    Специално за теб пускам това:

    http://www.blameitonthevoices.com/2010/01/ipad-vs-hp-tc1100.html

    Ето ти и още:

    http://en.wikipedia.org/wiki/TC1100

    Айде сега продължавай да грухтиш в блатото, единственото, което има повече iPad-a e мултитъч и онлайн магазин. Иновация? О, да. Цяло едно копче. Наистина добра иновация.

  • 6
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#5] от "epoc":

    Доказваш тезата ми. Благодаря. :)

  • 7
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#5] от "epoc":

    Я да видим откъде са крали TC1100... :)

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Apple_Newton.jpg

    Хмм, мръсниците от Апъл били крали от себе си. :)

  • 8
    epoc avatar :-|
    epoc

    Ако HP бяха крали от Newton, то какво да говорим за Palm - явно Епъл по това време май не са били много силни с патентите, а?

    Само за инфо:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Newton_PDA

    И какво точно са откраднали HP, цветния дисплей ли? Екранът с резолюция 480x320? 5-те мегабайта RAM ли? Захранването с 4 АА батерии ли? Размерите ли - 21.1 cm H x 11.94 cm W?

    Ауууууу, жестоко! Епъл не са се сетили да патентоват идеята за електронен органайзър.....Или май са закъснели - Psion правят подобни органайзъри от 1993-та (http://en.wikipedia.org/wiki/Psion_Series_3) - да, единствено няма тъч дисплей и handwite разпознаване, но пък e стояло на пазара значително по-дълго, отколкото играчката, която ти цитираш.

    И не мога да разбера, само българите идиоти в САЩ ли пишат по форумите тук? Аз имам познати българи в щатите, и те просто си работят, без да се опитват да ни наливат акъл с голямата фуния? Или май местните не ти се връзват и ти се опитваш да си пробутваш простотиите тук?

  • 9
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#8] от "epoc":

    Всичко са откраднали HP. A споменаването на Psion показва, колко си неграмотен :)

    Ad hominem малоумщините може да си ги запазиш за себе си и приятелчетата ти :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK