// K2: Бизнесът / Технологии
Новата реалност за Microsoft
Софтуерният гигант е изправен пред предизвикателството на света, в който компютърът губи водещата си роля
Всичко това се отнася не само за крайните потребители, а и за бизнес клиентите на компанията. Защото смартфоните и таблетите вече предлагат има-няма същата функционалност като на PC, но с тази разлика, че тя е достъпна навсякъде и често по много по-удобен начин. Всичко това води до ситуация, в която устройствата, базирани на Windows и процесори на Intel (обединени с името Wintel), имат най-ниско пазарно присъствие за последните 20 години. Продажбите на операционната система на Microsoft от своя страна намаляват (макар и с малко) вече две поредни тримесечия паралелно с пазара на компютри, който забавя ръста си отново заради вече споменатите мобилни устройства. Всъщност бизнесът с компютри малко или много расте заради успеха на Apple. Според анализаторите от Canalys ябълковата компания вече е вторият най-голям производител на компютри в света. В момента пред него е само Hewlett-Packard. Тоест изпълнителният директор на Microsoft Стив Балмър има за какво да се притеснява.
Затова и най-голямата софтуерна компания в света непрекъснато търси начини да диверсифицират бизнеса си. Тя налива купища пари в най-различни проекти, голяма част от които поне засега не й се получават. Най-големият губещ за момента е онлайн звеното на компанията, което е на минус вече 22 поредни тримесечия. При това загубата постепенно се увеличава въпреки усилията, които Microsoft хвърля по развитието на търсачката си Bing и опитите й да се конкурира с Google. Засега обаче последните остават безспорен доминант на онлайн пазара и прибират над 20 млрд. долара годишно от рекламата, която позиционират до резултатите от търсене.
Мобилните начинания на Microsoft също не се радват на особено голям успех. Колкото и да е добра, операционната система Windows Phone 7 някак не среща подкрепата на производителите на безжичен хардуер, които в момента са яхнали гребена на вълната, наречена Android - мобилната операционна система на Google. Всякакви компании правят всевъзможни смартфони и таблети, които постепенно изяждат (или канибализират, ако предпочитате) продажбите на компютри. Съответно страдат и продажбите на Windows, макар че тя си най-популярната операционна система в света вече над 25 години.
Всъщност именно Windows и по-специално осмата модификация на платформата ще бъде най-вероятният отговор на предизвикателствата, които смартфоните и таблетите отправят към водещия бизнес на Microsoft. Все пак продажбите на операционната система са донесли около 19 млрд. долара на софтуерната компания само за миналата финансова година, а печалбите от нея са над 12.3 млрд. долара. Което означава, че спад в продажбите на Windows не е и не може да бъде добра новина за софтуерния колос. Но пък е факт.
Топящо се присъствие
Проблемите на Microsoft се доказват и от пазарния дял на операционната система, с която някога работеха повече от 9 от всеки 10 компютъра в света. В момента Windows се зарежда на 82% от продадените машини, което е най-слабото пазарно присъствие в 25-годишната история на платформата, твърдят анализаторите от Canalys. Според същата компания Apple вече е на втора позиция при производителите на компютри с 13.6% пазарен дял за второто тримесечие. Единствената уговорка в тази статистика е, че в цифрата влизат и продадените таблети iPad, които представляват около 5% от хардуерния пазар на глобално ниво. А 61% от продадените таблети в целия свят са именно iPad.
Докато според повечето анализатори за момента таблетите се отразяват негативно само на продажбите на нетбуци или ултралеки преносими заместители на лаптопите с по-слаби конфигурации, според американската инвестиционна банка Goldman Sachs iPad и подобните му вече започват да канибализират и продажбите на "традиционните" компютри. Прогнозата сочи, че през 2011 г. таблетите ще "откраднат" още около 35% от продажбите. При това отново с уговорката, че засега този тип устройства се радват на интерес най-вече от страна на крайните потребители. Те тепърва навлизат масово в бизнеса, чийто мениджмънт и служители трябва да стават все по-мобилни, за да отговарят на изискванията на новата пазарна среда. А както по-добро средство за тази цел от таблета или смартфона.
С появата си смартфоните и таблетите промениха и начина на дистрибуция на софтуер, които също е проблем за Microsoft. Apple започна с нейния App Store, който беше заимстван от Google и останалите по-големи компании. За около 4-5 долара всички те вече продават малки и полезни програми, които могат да бъдат свалени и инсталирани директно на съответното устройство. Вече никой не е принуден да разнася дискове, които са на цената 40 и повече долара, както се случва с повечето Windows програми. Да не говорим, че App Store вече съществува и за компютрите от фамилията Mac.
Какво да очакваме от Windows 8
Това са и причините, поради които всички очакват с нетърпение конференцията за разработчици на Microsoft Build, която ще се проведе в средата на септември в САЩ. Междувременно софтуерната компания от Редмънд вече стартира и официален блог, посветен на новата операционна си система, в който всеки може да следи развитието й. Засега обаче информацията за нея е оскъдна. Едно нещо обаче се знае със сигурност: тя ще бъде много мобилна. Дори много, много мобилна. Microsoft за първи път си позволява да излезе извън периметъра на хардуерни производители като Intel и AMD и ще поддържа и чипове на ARM, които доминират при таблетите и смартфоните.
Паралелно с това операционната система ще бъде оптимизирана за работа и със сензорни дисплеи. Това отново я приближава една идея по-близо до таблетите и смартфоните. И накрая, но не на последно място - и визуално тя ще прилича на мобилна операционна система. Т.е. с Windows 8 Microsoft ще се опита да реализира една своя отколешна идея - да унифицира изживяването на потребителите си за всички устройства, които могат да работят с продуктите на компанията. Въпросът е, че Windows 8 ще се появи на пазара най-рано през септември 2012 г. А какво ще стане дотогава - никой не знае. Иначе междувременно Microsoft очевадно ще залага на услугите в "облака", които като започва с онлайн базирания офис пакет Office 365.
Играта на играчките Едно от най-успешните начинания на Microsoft през последните няколко месеца е гейминг платформата на компанията Kinect, която може да разпознава движения на човешкото тяло. Тя се превърна в един от най-бързо продаващите се потребителски продукти за всички времена. Само за първите 3 месеца от старта й бяха пласирани над 10 млн. бройки. Паралелно с това в момента Microsoft работи по създаването на комплект за изработка на софтуер за платфорамата, с който да увеличи потребителския интерес към иновативния контролер. |
Още по темата
Microsoft тества Office 365 в България
Услугата на софтуерната компания вече е налична за безплатно изпробване от бизнеса, ще може заработи официално през април
30 ное 2011Microsoft подобряват Kinect специално за Windows
от Дневник,23 ное 2011Опитвайки се да е хибрид между компютърна и мобилна операционна система, Windows 8 тръгва по много тънък лед
16 сеп 2011Софтуерният гигант Microsoft даде възможност на журналисти да тестват новата платформа в рамките на конференцията BUILD
14 сеп 2011Google даде тон на нова война със сделката за Motorola
Лидерът в онлайн търсенето ще защитава развитието на Android с придобитите патенти
от Дневник,16 авг 2011Apple изглежда безсмъртна на пазара на таблети
iOS ще бъде лидер поне още 3 години, а Android поне засега разочарова
от Дневник,31 юли 2011
Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"
13 дек 2019, 1533 прочитания

Мобилният интернет и подходящият софтуер дават възможност да се работи пълноценно навсякъде
13 дек 2019, 1767 прочитания
15 дек 2019, 5611 прочитания
15 дек 2019, 2650 прочитания
16 дек 2019, 1994 прочитания
15 дек 2019, 1824 прочитания
15 дек 2019, 1449 прочитания
HP успешно разпродаде вече обявения за "умрял" TouchPad и доказа, че само цената спира масовото навлизане на такива устройства в ежедневието