Снимка на фосилите, направена от екип от Оксфордския университет

Учени се натъкнаха на най-стария фосил в света

Микроорганизмът е живеел в безкислородна среда преди 3.4 млрд. години. Находката дава надежди, че може да има живот на Марс.

Марина Станева

Снимка на фосилите, направена от екип от Оксфордския университет

© Reuters

Учени откриха най-стария фосил на Земята. Според тях микроскопичната находка е убедително доказателство, че е възможно едноклетъчни организми да са живели в безкислородна среда преди 3.4 млрд. години.

Откритието показва, че животът тогава е бил на основата на сярата. Тоест микроорганизмите са разчитали на сярата вместо на кислорода за оцеляването си и за набавянето на енергия. Тази находка дава надежди, че е възможен живот и на други планети, където нивото на кислорода е ниско или този химичен елемент въобще отсъства.

"Може ли подобни неща да съществуват на Марс? Почти е възможно", казва пред Reuters Мартин Брасиер от Оксфордския университет. Изследователят е част от екипа, направил откритието.

Микрофосилите, които били много добре запазени, са намерени в отдалечена част на Западна Австралия. В изследването, публикувано в сп. Nature Geoscience, се твърди, че миниатюрните вкаменелости са били в кварцов пясък в едни от най-старите седиментни скали на Земята.

Анализирайки ценната находка, скалите и заобикалящата ги среда, учените пресъздават образа на планетата ни по онова време – тя е била горещо, мрачно и негостоприемно място, където постоянно изригват вулкани и падат метеорити. Небето вероятно е било сиво и облачно и е задържало топлината по-добре, въпреки че слънцето е греело по-слабо, отколкото днес. Водата в океаните е била с температура от около 40-50 градуса по Целзий.

По това време на Земята е имало много малко кислород, тъй като е нямало растения, които да фотосинтезират. "Било е адска картина. Не е било като за нас. Но за бактериите, това е била чудна среда", обяснява Брасиер.

Според предишни изследвания животът на Земята е възникнал преди около 3.5-3.8 млрд. години. Възрастта на нашата планета е около 4.5 млрд. години.

weinlock avatar :-|
    weinlock

Ха, ами че и сега съществуват такива бактерии на Земята. Така наречените хемолитотрофни бактерии, които набявят жизнената си енергия чрез химични процеси. И те продължават да са огромното кооличествоот биомасата, според някои изследвания. По-голямата част от тях живеят в пукнатините на земната кора.

bigman avatar :-|
    BGman1

[quote#1:"weinlock"]Лично аз предполагам, че фотосинтезиращите организми са частен случай и наследници на някакви мутирали хемолитотрофни организми.[/quote]
    И аз предполагам че е мутация и изобщо че в природата е залегнат принципа проба-грешка и естествения подбор на най устойчивия и жизнен организъм да се самовъзпроизвежда на база до сега избегнати грешки в средата в която се развиват...
    И в този ред на мисли допускам че не само на Марс но и на много други планети има някакъв вид живот,макар и не на основата на кислород...

danailov avatar :-|
    danailov

Науката все още не може да се отърси от "вълшебното огледало" на нашето собствено отражение. Ние все още сме склонни да оприличаваме всичко на себе си и познатите ни заобикалящи неща и да търсим аналогии и съответствия. Затова и всичко още ни учудва и ни се струва невероятно, но не е далеч времето, когато човечеството ще надрасте този етап. Конкретно върху случая с откритите фосили само може да ни радва, че сериозната наука потвърждава предвижданията на сериозната научна фантастика и че това вече не изглежда фантастично, а една реалност!

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.