Гиганти на ръба на нервна криза

Технологичните компаниите се превръщат от производители на "желязо" в доставчици на онлайн услуги и се преориентират към cloud computing

Годината е 2005. IBM обявява официално радикална промяна, която първоначално шокира технологичния свят. Компанията продава бизнеса си с персонални компютри на китайската Lenovo и обявява, че ще се фокусира върху предоставянето на услуги. Този на пръв поглед странен ход обаче не беше толкова шокиращ за хората с малко по-визионерски поглед върху сектора. Разделяйки се с производството на хардуер за крайни потребители, IBM, някога основен конкурент на Hewlett-Packard в тази сфера, сложи началото на една тенденция, която в момента е на път да залее цялата IT индустрията. Става дума за преориентирането на високотехнологичните компании към услуги и решения, а не просто производство на "желязо". Асемблирането на хардуера от своя страна остава в ръцете на не толкова иновативни компании от Далечния изток...

Седем години след трансформацията на IBM и Hewlett-Packard (настоящият номер едно в сферата на компютрите) обяви, че обмисля продажбата на PC бизнеса си, защото в момента от него истински печелят само тези, които предоставят завършени решения. Например Apple, които от години се концентрират върху добавената стойност на компютрите си, тоест не върху самия хардуера, а върху това, което може да се прави с него. По този начин технологичният гигант може да продава по-скъпо и съответно - с по-високи маржове на печалбата, защото всички продукти с логото на ябълката са ориентирани към потребители, които не желаят да бъдат товарени с технологичната проблематика. Те искат просто устройствата им да работят интуитивно и безотказно. За тях е лесно да работят с приложения като iLife, които предлагат всичко - обработка на видео и снимки, съхранението им и т.н. - тоест всичко да е на едно място.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    alex.kurtev avatar :-P
    Александър Куртев
    • - 1
    • + 18

    Между другото, познавам един Петър от Варвара, който има Vaio. Дяволска работа...

    Нередност?
  • 2
    tomiboi avatar :-|
    tomiboi
    • + 13

    Следващата стъпка е свързване на мобилното "нещо"директно с мисълта на Петър от Варвара и от там,безкомпромисно, към "облака",без нуждата от какъвто и да е хардуер и всички ще станем събратя на чичо Арни от онзи пост пс,апокалиптичен и свръх технологичен свят,обрисуван в онзи терминиращ филм.Ужас да изядем ябълката преди тя нас:))))))))

    Нередност?
  • 3
    tomiboi avatar :-|
    tomiboi
    • + 4

    До коментар [#1] от "Александър Куртев":

    Дано да няма букса на тила:))))))

    Нередност?
  • 4
    vstoyanov avatar :-|
    vstoyanov
    • - 1
    • + 8

    Разделяйки се с производството на хардуер, IBM
    http://www-03.ibm.com/systems/x/hardware/tower/index.html
    http://www-03.ibm.com/systems/?cm_re=masthead-_-products-_-sys-allsystems

    имат доста богата гама от продукти за компания, която се е "отказала от производството на хардуер" преди седем години :D :D

    всъщност цялата статия е пълна с неточности и грешни заключения...

    Нередност?
  • 5
    mirohero avatar :-|
    mirohero
    • + 9

    Всъщност, дали има или няма хляб в бизнеса с "облака" зависи от цената и достъпа до Интернет - което все повече се ограничава и кинтролира от шепа телекомуникационни компании...Защото ама няма никакъв смисъл от тези идеи, ако АТТ ме таксува по 10 долара на МВ :)

    Нередност?
  • 6
    vasil7penchev avatar :-|
    Васил Пенчев
    • + 8

    Проблемът в "облака" идва не от приложенията, понеже един сървър може всичко което един персонален компютър може, а и много повече, а от неопределения брой, а в пикови моменти възможно колосален, от потребители, които биха го използвали. Теорията на масовото обслужване задава максималната сложност на едно приложение, за да е "облакът" все още рентабилен по принцип. Например сравнете възможностите на Офис 365 (в облак) с тези на Офис 2010 или 2012 бета (самостоятелен РС): колкото по-големи са камъните (приложенията), толкова е по-неравна е настилката (натоварването на облака). Затова облаците изискват наистина "тънки" клиенти и като хардуер и софтуер и като хора - потребители. Умният ще разбере ...

    Нередност?
  • 7
    gost22 avatar :-?
    gost22
    • + 5

    [quote#5:"mirohero"]Всъщност, дали има или няма хляб в бизнеса с "облака"[/quote]
    Има хляб, и салам, че и масълце се намира (виж следващия цитат) . Веднъж плащаш за софтуера (няма как да го "свалиш") и втори път плащаш за мобилната връзка...

    [quote#6:"Васил Пенчев"]Проблемът в "облака" идва ... от неопределения брой, а в пикови моменти възможно колосален, от потребители, които биха го използвали.[/quote]
    Ами скоро ще измислят такса "ВИП-достъп" с ВИП-цена.

    Нередност?
  • 8
    bboichev avatar :-|
    Boichev Boian
    • + 7

    Приходите на Фоксконн за 2010 са не 2,2 милиарда $, а малко повече от 100 милиарда; посоченото число в статията би означавало приход на служител за година около 2300 $ на година или по-малко от 200 $ на месец

    Нередност?
  • 9
    milkonoj avatar :-|
    milkonoj
    • + 12

    Искам да поправя Капитал, HP и IBM не се отказват от бизнеса си с компютри, а с бизнеса си с потребителска електроника. IBM и HP ще продължават да произвеждат компютри, които няма да са предназначени за крайния потребител(сървъри и суперкомпютри).

    Нередност?
  • 10
    ss avatar :-P
    SS
    • - 1
    • + 22

    А на село у кръчмата - потребителите като жулнат няколко "облака" и директно се отнасят във виртуалното пространство!!!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал