Едно парче софтуер, моля
Навлизането на смартфоните и таблетите, комбинирано с ръста в употребата на мобилен интернет, превръщат софтуера от продукт в услуга
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Софтуерът като услуга (съкратено - SaaS) не е нито нещо ново, нито нещо революционно. Моделът, който залага буквално на наемането на софтуер, е актуален от около 10 години, а може би дори и малко повече. Едва сега обаче той започва да става наистина масов, достигайки крайните потребители. Този процес е провокиран най-вече от ръста в употребата на мобилен интернет, който от своя страна е катализиран от първите представители на post-PC ерата в лицето на смартфоните и таблетите.
На теория тези устройства позволяват на потребителите да са онлайн навсякъде и по всяко време. Имат обаче един лек недостатък - все още изостават като мощ от по-големите и съответно по-можещи компютри. Но само засега. Друг проблем, който концепцията за SaaS решава, е организацията на информацията - един от най-ценните активи за всеки, независимо дали става дума за човек или за компания. А проблемите с нея в общи линии са две - от една страна, тя става твърде много, а от друга, търпи непрекъснати промени, които трябва да се актуализират и да са подръка на потребителя по възможно най-бързия начин.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
11 коментара
Историята се повтаря, някога компютрите бяха големи и тежки машини достъпни чрез обемни терминали, днес от персонални отново вървим към дистанциони методи за ползване на приложенията, но държим терминала в джоба на ризата си.
" Той ( модел на дистрибуция базиран на облака) улеснява и производителите, и дистрибуторите, и потребителите."
Всъщност цялата работа е за защита на софтуера от нелицензирано (неплатено) използване. А да, и няма как да работиш, ако не плащаш (не ползваш) интернет.
И то какво стана — пак говорим за пари...
Цялата тази тенденция за миниатюризация, мобилни устройства и достъп до съдържание и услуги на всяко място ще доведе до логичния си завършек - поставяне на чип в човешкото тяло, чрез който да се правят разплащания, обменя информация, легитимиране и т.н. И естествено, все по-динамична и турбулентна бизнес/социална среда, която се характеризира с огромен трафик на информация. А сигурно поне 70% от тази информация е шум - безполезна, манипулативна, скандална и т.н. Човек трябва да има истински ценности и критерии за да различи значимото и полезното в този океан от данни. Но това е цената, която се плаща за удобството и удоволствията произтичащи от използването на дигитални и мобилни технологии.
Към автора на статията - уместно е в подобен текст да се включи един абзац относно услуги базирани на местоположението.
тия облаци все още са повече лаф отколкото нещо реално. Могат да станат нещо масово при интернет който е по-бърз, по-надежден и по-сигурен в порядъци, т.е. след може би 10-15 години.
Най-големия проблем на облачния модел е сигурността. За да може отдалечен сървър да обработва информация, той трябва да я "вижда", т.е. информацията да е некриптирана. Никой не е в състояние да гарантира, че с нея няма да се злоупотребява.
Сигурността на информацията наистина си е проблем. А самия факт, че за всеки от нас ще бъде достъпна голямо количество лична, наглед "безобидна" информация изкушава тя да се използва за не дотам морални цели. Тя и в момента се събира, въпрос на време е да се използва "по ефективно".
В България електронните услуги са все още слабо развити, представям си ако се развият и ако се мине на облак с колко ще се увеличи бюджета на Цвъко. Ако дотогава оцелеем, разбира се:)
Статията ми прилича на писана от лаик за лаици.
Откак съществува Интернет като масово явление, всички сайтове са качени на общи сървъри и се хостват там срещу скромен наем. Никой не си купува сървър за 50К ако ще слага там електронен магазин(освен Амазон може би).
Облачната услуга е нещо съвсем различно. То не е за собствениците на сайтове а за крайните потребители. Има някои добри идеи но като цяло май е по-добре да не се разчита само на облака за пазене на информацията.
Ползвал съм Google Docs. Не успя да се справи със сравнително проста екселска таблица. Всички тези приказки (в целия брой на Капитал) са насочени към хората, за които "компютър" е синоним на безцелно ровичкане в интернет, скайп, фейсбук, игри. Хората които ползват компютърът за сериозни неща - програмиране, проектиране, анализ... ще продължат да го ползват в сегашният му вид.
[quote#6:"mano"]Всички тези приказки (в целия брой на Капитал) са насочени към хората, за които "компютър" е синоним на безцелно ровичкане в интернет, скайп, фейсбук, игри.[/quote]
много много вярно
добре е да се прочете и 2та стра на статията :) начин на диструбуция. SaaS е точно това. Когато купуваш правото да ползваш нещо (софт продукт) за определен период от време и не се занимаваш с настройки, ъпдейти и сие. Предлага се основно за домашни потребители и малки компании (СМБ)
Основното предимство на SaaS, както и на cloud computing, е добре описано от автора - CFOтата обожават, когато даден фиксиран разход (fixed cost) бъде превърнат в променлив (variable) такъв ;)
Иначе не мисля, че на мамутите ледниковите периоди са им влияели зле, както повечето знаем, те са били "облечени" с дебели вълнени кожуси. Авторе, смени сравнението ;)
До коментар [#8] от "kameliang":
За това за малките компании хората от Salesforce доста ще споспорят с теб =)
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.