По-лек от въздуха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По-лек от въздуха

По-лек от въздуха

Концепцията "ултрабук" на Intel хвърли ръкавицата на MacBook Air

Юлиян Арнаудов
5604 прочитания

© reuters


Когато се каже Apple, човек обикновено се сеща за iPod, iPhone, iPad и всякакви други i-абревиатури. В сянката на i-истерията тихомълком се случва една друга технологична революция, катализирана от компанията на Стив Джобс  - на преносимите компютри. Пионерът на тази промяна е супертънкият и лек лаптоп MacBook Air. На неговия фон почти всички машини на останалите технологични компании приличат на устройства от каменната ера. MacBook Air до голяма степен предефинира концепцията за преносимия компютър. Идеята е, че в бъдеще той трябва да е много по-компактен, лек, енергоспестяващ и от него да отпаднат всякаква излишна периферия с движещи се части като харддискове и CD/DVD устройства.

След дебюта му през януари 2008 г. MacBook Air се превърна в знаков продукт, който през последната година се радва на специално внимание. Парадоксално е, че за повече от три години нито една хардуерна компания не успява да извади конкурентна машина в този клас. Директорът на HTC за Америка Мартин Фитчър дори определи миналата седмица, че "MacBook Air е як" за разлика от iPhone, който започва да губи имиджовия си статут сред младежите. Продажбите също потвърждават потенциала на лаптопа на Apple. Компанията отчита ръст на продажбите с над 300% през последното тримесечие на 2010 г. на годишна база до 420 хил. бройки. През вторите три месеца на тази година те достигат до 2.5 млн. броя, а очакванията на Apple са за 4.5 млн. продадени машини през третото тримесечие. Впечатляващо, нали?

Ултра-какво?

Тези резултати обаче са постигнати при пълната липса на конкуренция. Другите производители на лаптопи доскоро не разполагаха с модел, който да притежава подобни технически параметри. В момента обаче всичко това е на път да се промени. Успехът на Apple не остава незабелязан и мерки за насърчаване на конкуренцията предприема не кой да е, а лидерът в областта на процесорите Intel. В момента компанията навлиза в пазарната ниша, създадена от MacBook Air, като дори й даде име - ултрабук (ultrabook).

Лаптопите, които попадат в тази категория, трябва да са по-тънки от 20 мм, да са по-леки от 1.4 кг, да нямат CD/DVD устройство, да използват Solid-state диск и базовите им модели да са на цена под 1000 долара. Това, което Intel се опитва да направи, е да превърне ултрабук в нарицателно за този тип преносим компютър, а не да създаде бранд, както беше в случая с Centrino. Брандът Centrino комбинираше основно наличието на три компонента в лаптопите – процесор, чипсет и WiFi модем на Intel. При дебюта на тази система WiFi все още беше екзотична прищявка за някои потребители и според технологичния гигант именно Centrino изиграва важна роля в налагането на този тип безжично свързване.

В момента Intel се опитват да повторят този ход, но не като брандират, а само да наложат ултрабуците като общоприета дефиниция за определен тип лаптопи, както това се случи с нетбуците. Подобна инициатива ще помогне доста на компютърната индустрия предвид нейните традиции в даването на тромави наименования на различните конфигурации. Далеч по-лесно може да бъде разпознат един продукт, ако потребителят успее да придобие представа за приблизителните характеристики само чрез името. Apple постига това, като използва единния бранд MacBook Air например.

Усилията на производителя на чипове обаче не се ограничиха само до дефинирането на хардуерните параметри на новия клас преносими компютри. Intel дори създаде специален фонд за развитие на ултрабуците на стойност 300 млн. долара. Тези средства трябва да бъдат разпределени между компаниите, които решат да произвеждат подобен тип хардуер. Странното в случая е, че Intel произвежда основно процесори - на пръв поглед предизвиква учудване защо тя полага толкова усилия, за да създаде конкуренция на Apple, при положение че чиповете в MacBook Air са на Intel.

Причините за това са две – едната е, че следващото поколение процесори за компанията от Купертино ще са А6, разработени от ARM Holdings - основен противник на Intel в мобилната сфера. Втората е в нарастващата сила на таблетите, които започнаха да изместват нетбуците и също са задвижвани основно от ARM чипове. Всъщност по този начин, Intel се опитва да парира нарастващото влияние на британския производител на процесори. Амбицията на IT гигантa е доста голяма – ултрабуците да превземат 40% от пазара на нетбуци до края на следващата година. Цел, която според производителите на компютри трудно ще бъде достигната. Аргументите за това са няколко – все още има доста разногласия Intel и хардуерните фирми, освен това липсва достатъчен капацитет за производство на голям обем ултрабуци за кратко време.

Нейно величество цената

Цената ще бъде едно от основните предизвикателства пред компютърните производители, ако искат да успеят в битката с MacBook Air. Въпреки че вече има две машини, които успяват да влязат в категорията "под 1000 долара за базов модел", повечето компании от бранша не смятат, че прогнозите на Intel за производствена цена от 500 до 700 долара е реалистична. Ако тези изчисления са правилни, хардуерните фирми ще могат да пуснат продуктите си под стойността на лаптопа на Apple и да имат около 25% марж. Това е доста над досегашния марж от 12%, който реализира Lenovo например.

Ситуацията обаче е малко по-сложна. Никоя от компаниите няма готовност да произвежда масово подобни продукти. Причината е липсата на унифицираност между компонентите на различните модели. Така има по няколко типа графични процесори, мрежови карти и др., като липсата на стандартизация вътре в самите IT компании също повишава производствените разходи. В стремежа си да посрещнат изискванията за крайна цена под 1000 долара те пробват да договорят по-голяма отстъпка при доставките на чипове от Intel.

Процесорите обикновено генерират от половината до една трета от производствената стойност на крайните продукти. Но Intel не е съгласен на 50% отстъпка, каквито са исканията на хардуерните компании. Именно затова технологичният гигант създава фонда за ултрабуци – да стимулира фирмите да оптимизират своите производства, за да могат да постигнат по-висока ефективност и по-ниска цена. Макар 300 млн. долара на пръв поглед да изглеждат малко, те имат за цел да променят бизнес модела на компютърните производители, като ги стимулират постепенно да преминат от създаването на модулни системи към един по-интегриран и цялостен подход.

Точно това е една от централните идеи в концепцията на Intel за ултрабуците, която никак не е лека за изпълнение. Цялата тази промяна изисква участието на много играчи в този сегмент. Освен това те трябва да работят синхронизирано като една добре смазана машина. Също така концепцията за модулните компоненти от години е наложена като стандарт в тази индустрия и това прави IT концерните подозрителни към подобни промени. Именно благодарение на идеята за по-интегрирано производство Apple успя да изкара MacBook Air при стартова цена от 999 долара. Едно добро стечение на обстоятелствата обаче помага на останалите производители да предложат ултрабуци на подобни цени. Това е спада на цената на едро на LCD екраните и паметите през последните месеци. Това намали производствените разходи и съответно свали крайната стойност на машините.

И така, следвайки стратегическия план на Intel, през септември бяха показани първите претенденти в ултрабук категорията. Това са "алуминиевият" Acer S3, Toshiba Portege Z830 и UX21/31 на Asus. Цената на базовия модел на първия е $849, вторият ще бъде пуснат на пазара през ноември за 700 евро (около $960), а ултрабукът на Asus вероятно също ще струва под $1000, като точната цена още не е ясна. Така MacBook Air вече няма да е толкова самотен в своята пазарна ниша. И докато при таблетите iPad все още държи фронта стабилно, в назряващата битка за ултрабуците може да се очаква доста по-голяма интрига.

Когато се каже Apple, човек обикновено се сеща за iPod, iPhone, iPad и всякакви други i-абревиатури. В сянката на i-истерията тихомълком се случва една друга технологична революция, катализирана от компанията на Стив Джобс  - на преносимите компютри. Пионерът на тази промяна е супертънкият и лек лаптоп MacBook Air. На неговия фон почти всички машини на останалите технологични компании приличат на устройства от каменната ера. MacBook Air до голяма степен предефинира концепцията за преносимия компютър. Идеята е, че в бъдеще той трябва да е много по-компактен, лек, енергоспестяващ и от него да отпаднат всякаква излишна периферия с движещи се части като харддискове и CD/DVD устройства.

След дебюта му през януари 2008 г. MacBook Air се превърна в знаков продукт, който през последната година се радва на специално внимание. Парадоксално е, че за повече от три години нито една хардуерна компания не успява да извади конкурентна машина в този клас. Директорът на HTC за Америка Мартин Фитчър дори определи миналата седмица, че "MacBook Air е як" за разлика от iPhone, който започва да губи имиджовия си статут сред младежите. Продажбите също потвърждават потенциала на лаптопа на Apple. Компанията отчита ръст на продажбите с над 300% през последното тримесечие на 2010 г. на годишна база до 420 хил. бройки. През вторите три месеца на тази година те достигат до 2.5 млн. броя, а очакванията на Apple са за 4.5 млн. продадени машини през третото тримесечие. Впечатляващо, нали?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    vasil7penchev avatar :-P
    Васил Пенчев

    Всичко, което предлага Епъл, никога не си го купувам, тъй като не мога да проумея за какво ми е (при такава цена). Понеже като съм питал тези, които ги дават тези пари, никога не съм получавал смислен отговор, у мен се оформи хипотезата, че това е "високата мода" в компютрите: купува се не заради употребата, а за обшествен престиж (както измишльотините по модните дефилета не са за носене).

  • 2
    bgvlado avatar :-P
    БГ Владо

    [quote#1:"Васил Пенчев"]Всичко, което предлага Епъл, никога не си го купувам, тъй като не мога да проумея за какво ми е (при такава цена)[/quote]

    Имо много плюса и няколко минуса, като цената е едно от тях

    ето едно малко сравнение

    Ако някога да си е налагало да правиш презентации -

    Кейнот-а на Апъла е светлинни години пред Пауарпойнт-а на Майкрософт

    А като погледнеш ценово - на Апъл 79$ на Майкрософт 279$

    Mac OS X - 39$
    МС Уиндолс 7 - 99$

    а в крайна сметка MacBook Air струва >999$



  • 3
    vasil7penchev avatar :-P
    Васил Пенчев

    До коментар [#2] от "bgvlado":

    Ами използвайте Линукс $0 и ОпънОфис $0 :
    http://www.presentationmagazine.com/presentation-software-the-top-ten-10-134.htm
    Но ще трябва преди това да си купите три, че и повече пъти по-евтин компютър :) ;)

  • 4
    bgvlado avatar :-P
    БГ Владо

    [quote#3:"Васил Пенчев"]Ами използвайте Линукс $0 и ОпънОфис $0 : [/quote]


    От 5 години съм на Убунту - но това е друга тема :)

  • 5
    orchis avatar :-|
    orchis

    [quote#1:"Васил Пенчев"] Понеже като съм питал тези, които ги дават тези пари, никога не съм получавал смислен отговор, у мен се оформи хипотезата, че това е "високата мода" в компютрите: купува се не заради употребата, а за обшествен престиж (както измишльотините по модните дефилета не са за носене). [/quote]
    Напълно подкрепям. Приложението на устройства като Ipad ми е крайно неясно.Особено като се има предвид цената. Оставам с впечатлението, че повече се пише за тях отколкото се ползват.

  • 6
    siolen avatar :-P
    siolen

    За всеки влак си има пътници. Или по-точно - докато има пътници - ще е влак ;)

  • 7
    epoc avatar :-|
    epoc

    Единствената причина да си купиш нардуер на епъл е, че искаш да ползваш някакув специален софтуер, който не бачка под нищо друго. Двама мои познати се занимават с музика и за тях ппросто нямаше друга опция. Иначе продуктите им са овърпрайсед и не чак толкова яки и жестоки, колкото се опитват да ги изкарат.

  • 8
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Или са станали жертва на маркетинга им.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    epoc avatar :-|
    epoc

    [quote#2:"bgvlado"]Mac OS X - 39$
    МС Уиндолс 7 - 99$
    [/quote]

    За това не си особено прав - животът на един Windows е от порядъка на 7 години (според официалния сайт на МС). А MacOS за същото време изкарва 2-3 ъпдейта (Tiger 2005 - $129.95, Леопард 2007 - $129.95, Snow Leopard - $29, Lion - $29,99). За същото време с Windows Vista (2005) ще си все още в периода на поддръжката и ще сваляш само service packs. Така че TCO на Mac OS просто расте с времето на притежаването й, особено пък ако искаш да си с актуалната версия. А ако решиш да правиш ъпгрейд от Vista към Windows 7 ще платиш между $50-100 в зависимост от версията.

    За справки съм ползвал сайтове като gizmodo, които са сравнително неутрални. А за разлика от MAC OS, която върви само върху Apple хардуер и е нелегално инсталирането й другаде, Windows работи на произволна машина с x86 съвместим процесор. Така че всеки сам да си прави бюджета.

    Ето и още забавни неща за четене:
    http://gizmodo.com/5335039/the-real-cost-of-upgrading-to-mac-os-x-snow-leopard

    П.П. За линукс изобщо нищо не съм коментирал. Лично за мен там всичко зависи от това, за какво се ползва - за интернет и мейл линуксите просто нямат никаква конкуренция. Проблемите започват от момента, в който юзера каже "ииии, ама искам и това....".

  • 10
    z_zafirov avatar :-|
    The_Curious

    До коментар [#9] от "epoc":

    Точно!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Къде са чиповете

Къде са чиповете

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK