С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 21 сеп 2011, 10:10, 5355 прочитания

По-лек от въздуха

Концепцията "ултрабук" на Intel хвърли ръкавицата на MacBook Air

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Когато се каже Apple, човек обикновено се сеща за iPod, iPhone, iPad и всякакви други i-абревиатури. В сянката на i-истерията тихомълком се случва една друга технологична революция, катализирана от компанията на Стив Джобс  - на преносимите компютри. Пионерът на тази промяна е супертънкият и лек лаптоп MacBook Air. На неговия фон почти всички машини на останалите технологични компании приличат на устройства от каменната ера. MacBook Air до голяма степен предефинира концепцията за преносимия компютър. Идеята е, че в бъдеще той трябва да е много по-компактен, лек, енергоспестяващ и от него да отпаднат всякаква излишна периферия с движещи се части като харддискове и CD/DVD устройства.

След дебюта му през януари 2008 г. MacBook Air се превърна в знаков продукт, който през последната година се радва на специално внимание. Парадоксално е, че за повече от три години нито една хардуерна компания не успява да извади конкурентна машина в този клас. Директорът на HTC за Америка Мартин Фитчър дори определи миналата седмица, че "MacBook Air е як" за разлика от iPhone, който започва да губи имиджовия си статут сред младежите. Продажбите също потвърждават потенциала на лаптопа на Apple. Компанията отчита ръст на продажбите с над 300% през последното тримесечие на 2010 г. на годишна база до 420 хил. бройки. През вторите три месеца на тази година те достигат до 2.5 млн. броя, а очакванията на Apple са за 4.5 млн. продадени машини през третото тримесечие. Впечатляващо, нали?


Ултра-какво?

Тези резултати обаче са постигнати при пълната липса на конкуренция. Другите производители на лаптопи доскоро не разполагаха с модел, който да притежава подобни технически параметри. В момента обаче всичко това е на път да се промени. Успехът на Apple не остава незабелязан и мерки за насърчаване на конкуренцията предприема не кой да е, а лидерът в областта на процесорите Intel. В момента компанията навлиза в пазарната ниша, създадена от MacBook Air, като дори й даде име - ултрабук (ultrabook).

Лаптопите, които попадат в тази категория, трябва да са по-тънки от 20 мм, да са по-леки от 1.4 кг, да нямат CD/DVD устройство, да използват Solid-state диск и базовите им модели да са на цена под 1000 долара. Това, което Intel се опитва да направи, е да превърне ултрабук в нарицателно за този тип преносим компютър, а не да създаде бранд, както беше в случая с Centrino. Брандът Centrino комбинираше основно наличието на три компонента в лаптопите – процесор, чипсет и WiFi модем на Intel. При дебюта на тази система WiFi все още беше екзотична прищявка за някои потребители и според технологичния гигант именно Centrino изиграва важна роля в налагането на този тип безжично свързване.



В момента Intel се опитват да повторят този ход, но не като брандират, а само да наложат ултрабуците като общоприета дефиниция за определен тип лаптопи, както това се случи с нетбуците. Подобна инициатива ще помогне доста на компютърната индустрия предвид нейните традиции в даването на тромави наименования на различните конфигурации. Далеч по-лесно може да бъде разпознат един продукт, ако потребителят успее да придобие представа за приблизителните характеристики само чрез името. Apple постига това, като използва единния бранд MacBook Air например.

Усилията на производителя на чипове обаче не се ограничиха само до дефинирането на хардуерните параметри на новия клас преносими компютри. Intel дори създаде специален фонд за развитие на ултрабуците на стойност 300 млн. долара. Тези средства трябва да бъдат разпределени между компаниите, които решат да произвеждат подобен тип хардуер. Странното в случая е, че Intel произвежда основно процесори - на пръв поглед предизвиква учудване защо тя полага толкова усилия, за да създаде конкуренция на Apple, при положение че чиповете в MacBook Air са на Intel.

Причините за това са две – едната е, че следващото поколение процесори за компанията от Купертино ще са А6, разработени от ARM Holdings - основен противник на Intel в мобилната сфера. Втората е в нарастващата сила на таблетите, които започнаха да изместват нетбуците и също са задвижвани основно от ARM чипове. Всъщност по този начин, Intel се опитва да парира нарастващото влияние на британския производител на процесори. Амбицията на IT гигантa е доста голяма – ултрабуците да превземат 40% от пазара на нетбуци до края на следващата година. Цел, която според производителите на компютри трудно ще бъде достигната. Аргументите за това са няколко – все още има доста разногласия Intel и хардуерните фирми, освен това липсва достатъчен капацитет за производство на голям обем ултрабуци за кратко време.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

21 фев 2020, 272 прочитания

SAP подготвя компаниите за новата икономика на изживяванията SAP подготвя компаниите за новата икономика на изживяванията

Над 900 специалисти в SAP Labs България разработват иновативни технологии за потребителите на SAP, твърди Том Киндерманс, управляващ директор на SAP за Централна и Източна Европа

21 фев 2020, 432 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Мартин тен Хаутен: Мобилните разплащания стават реалност

Вицепрезидентът на "Visa Европа" пред "Капитал"

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10