С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 12 окт 2011, 8:49, 8687 прочитания

iГолф и iСперих (Обновена)

Всъщност колко струва да имаш електроавтомобил?

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Край вас минава с мръсна газ Голф тройка, но ауспухът му не дими и форсираният до дупка двигател не се чува... Това е първата асоциация при новината, че Перник може да се превърне в тестове поле за първия по-мащабен проект за въвеждане на електрически автомобили в България.

Шегата на страна, но българският "Индустриален клъстер Електромобили" (ИКЕМ) наистина планира да пусне в движение заедно с община Перник шест задвижвани с електричество коли. Идеята, според Илия Левков, председател на (БИКЕ) е да се експериментира с различни видове возила, включително и бъдат преобразувани в електроавтобусчета няколко оставащи без работа (софийска община отдавна се кани да ги спре) маршрутки. Клъстерът и общината са кандидатствали пред Европейската комисия по програмата Life+ за финансиране.


(Обновено) Само между другото, преди време някои от членовете на клъстера наистина са се опитали да конвертират един голф в електромобил. Експериментът обаче е бил успешен за "Коортех" ООД от Варна, чиито  Голф 2 електричка ver.2.0 е навъртял за две години вече над 5 хил. км. 

Ако Перник ви се вижда странно място за експеримент (дори знаейки, че в околностите му скоро може да се появи модерен политехнически кампус), то мястото, където е инсталирана първата публична зарядна станция сигурно ще ви учуди още повече – Исперих. Там фирмата "А1" ООД, която се занимава с конвертиране на автомобили от ДВГ към електрoдвигатели е успяла да убеди общината да й дари една такава колонка. "Общината пък дарява електричеството за автомобилите", каза Теодор Иванов, който тази седмица присъства на конференцията "Електрическите превозни средства като фактор за устойчиво градско развитие", организирана от вестник "Капитал", ИКЕМ и Българската асоциация на електромобилите.

В София двата проекта, на "Ренърджи" и Full Charger, които искат да дарят безвъзмездно зарядни колонки, са затънали в бюрократически спънки.



И все пак заслужава ли си?

"За период от пет години и 150 хил. км." общите разходи (т.е. първоначалната цена и разходите за поддръжка, бел.ред) на "Пежо" iOn са 72 660. лв., а на стандартен автомобил от същия клас 53 400", обяснява Александър Марков от Cosmo Mobile Bulgaria, една от фирмите, които първи си закупиха електромобил. Разликата наистина е значителна, особено на фона на ниските експлоатационни разходи (поне засега) на електромобилите. Ако колата e зареждана на дневна тарифа, то тя изминава 140 км. за 50 стотинки, казва Марков. На нощна колата покрива същото разстояние, но за около 25 ст. Т.е. на цената на едно пакетче дъвки, на теория, може да се стигне от София до Бургас. Бензиновата малолитражка би изхабила за 150 хил. км. 29 хил. лв., а електрическата 1260 лв., твърди шефът на отдел "Администрация" в мобилния оператор.

Дребната подробност е, че служителите, които ползват колата по работа обикновено навъртат повече от 100 км. на ден и тъй като няма къде да презареждат iOn-а, те просто избягват да го ползват. Така колата е натрупала за 4-ри месеца едва 2600 км. (т.е. с това темпо няма никакъв шанс да направи прогнозираните 150 хил. км. за пет години).

Камен Василев от Българската асоциация за електромобили пресмята, че за да е изгоден електрическият автомобил, той трябва да навърта на ден над 100 км., така че по-ниските му разходи за гориво да компенсират първоначално по-високата му стойност. Такива ниши са доставките на стоки или пък таксиметровите фирми и градския транспорт. Василев обаче изчислява, че колите на пропан и метан все още остават по-изгодни (разбира се до влизането в сила на новата директива на ЕС, която изисква да се облага всеки енергиен продукт на базата на неговото енергийно съдържание). Последното вече се случва между другото.

В Париж проектът AutoLib (на индустриалния конгломерат Bollore) за споделяне на автомобили (на принципа на американската ZipCar, примерно) смята, че ще се справи без никакви субсидии. По думите на Дидие Мажинед, ако проектът им успее да разположи в Париж и околните му предградия 3 хил. автомобила при 100 хил. абоната (144 евро годишна такса и около 10 евро за час, в което е включено електричеството), то той е икономически съвсем издържан. Цената може да изглежда висока, но като се има предвид, че в пиковете часове такси в Париж струва над 15 евро за 10 км., а рент-а-кар поне 60 евро на ден (без горивото), то сивите колички на AutoLib изглеждат като изгодна опция. Мажинед твърди, че в момента при едва 66 коли, вече имат 15 хил. абоната.

Очевидно е, че засега в много малки случаи електроавтомобилите са добър бизнес избор (за домакинствата те са просто скъп каприз). Без да има кой да покрие тези 20 хил. лв. разлика в общите разходи между електрическите и конвенционалните автомобили (моля вижте табличката), няма особена логика за покупката. Между другото при обсъжданите идеи – данъчен кредит по ДДС, пряка помощ от 5 хил. лева, освобождаване от пътен данък, такси за регистрация, местни данъци и такси, сумата става горе-долу толкова. Въпросът е заслужавали си толкова щедра помощ за все още приличащите на играчки автомобилчета?

Общата цена на електромобила спрямо петролния му конкурент

(по изчисления на Александър Марков от Cosmo Mobile Bulgaria, в лв.)

Модел Първоначална цена Редовна смяна на масло и филтри Смяна на накладки Гориво/
електричество
Гуми Общи разходи
Бензин 1.2 литра 20000 3000 500 29000 900 53 400
Електри-
ческа
70000 няма 500 1260 900 72 660

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени" Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени"

Добивът на въглища, петрол и газ вероятно има още по-голяма роля за парниковия ефект в атмосферата

26 фев 2020, 655 прочитания

FinTech Summit 2020: Финтех компаниите ще стават все по-популярни и банките ще имат много важна роля за това FinTech Summit 2020: Финтех компаниите ще стават все по-популярни и банките ще имат много важна роля за това

Жозе Салойо, управител на БНП "Париба Лични финанси" в България, за мястото на отделните играчи в новата индустрия

26 фев 2020, 669 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Z като Zynga

Компанията, създала FarmVille, излиза извън пределите на социалните мрежи

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10