iГолф и iСперих (Обновена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

iГолф и iСперих (Обновена)

AutoLib

iГолф и iСперих (Обновена)

Всъщност колко струва да имаш електроавтомобил?

8901 прочитания

AutoLib

© AutoLib


Край вас минава с мръсна газ Голф тройка, но ауспухът му не дими и форсираният до дупка двигател не се чува... Това е първата асоциация при новината, че Перник може да се превърне в тестове поле за първия по-мащабен проект за въвеждане на електрически автомобили в България.

Шегата на страна, но българският "Индустриален клъстер Електромобили" (ИКЕМ) наистина планира да пусне в движение заедно с община Перник шест задвижвани с електричество коли. Идеята, според Илия Левков, председател на (БИКЕ) е да се експериментира с различни видове возила, включително и бъдат преобразувани в електроавтобусчета няколко оставащи без работа (софийска община отдавна се кани да ги спре) маршрутки. Клъстерът и общината са кандидатствали пред Европейската комисия по програмата Life+ за финансиране.

(Обновено) Само между другото, преди време някои от членовете на клъстера наистина са се опитали да конвертират един голф в електромобил. Експериментът обаче е бил успешен за "Коортех" ООД от Варна, чиито  Голф 2 електричка ver.2.0 е навъртял за две години вече над 5 хил. км. 

Ако Перник ви се вижда странно място за експеримент (дори знаейки, че в околностите му скоро може да се появи модерен политехнически кампус), то мястото, където е инсталирана първата публична зарядна станция сигурно ще ви учуди още повече – Исперих. Там фирмата "А1" ООД, която се занимава с конвертиране на автомобили от ДВГ към електрoдвигатели е успяла да убеди общината да й дари една такава колонка. "Общината пък дарява електричеството за автомобилите", каза Теодор Иванов, който тази седмица присъства на конференцията "Електрическите превозни средства като фактор за устойчиво градско развитие", организирана от вестник "Капитал", ИКЕМ и Българската асоциация на електромобилите.

В София двата проекта, на "Ренърджи" и Full Charger, които искат да дарят безвъзмездно зарядни колонки, са затънали в бюрократически спънки.

И все пак заслужава ли си?

"За период от пет години и 150 хил. км." общите разходи (т.е. първоначалната цена и разходите за поддръжка, бел.ред) на "Пежо" iOn са 72 660. лв., а на стандартен автомобил от същия клас 53 400", обяснява Александър Марков от Cosmo Mobile Bulgaria, една от фирмите, които първи си закупиха електромобил. Разликата наистина е значителна, особено на фона на ниските експлоатационни разходи (поне засега) на електромобилите. Ако колата e зареждана на дневна тарифа, то тя изминава 140 км. за 50 стотинки, казва Марков. На нощна колата покрива същото разстояние, но за около 25 ст. Т.е. на цената на едно пакетче дъвки, на теория, може да се стигне от София до Бургас. Бензиновата малолитражка би изхабила за 150 хил. км. 29 хил. лв., а електрическата 1260 лв., твърди шефът на отдел "Администрация" в мобилния оператор.

Дребната подробност е, че служителите, които ползват колата по работа обикновено навъртат повече от 100 км. на ден и тъй като няма къде да презареждат iOn-а, те просто избягват да го ползват. Така колата е натрупала за 4-ри месеца едва 2600 км. (т.е. с това темпо няма никакъв шанс да направи прогнозираните 150 хил. км. за пет години).

Камен Василев от Българската асоциация за електромобили пресмята, че за да е изгоден електрическият автомобил, той трябва да навърта на ден над 100 км., така че по-ниските му разходи за гориво да компенсират първоначално по-високата му стойност. Такива ниши са доставките на стоки или пък таксиметровите фирми и градския транспорт. Василев обаче изчислява, че колите на пропан и метан все още остават по-изгодни (разбира се до влизането в сила на новата директива на ЕС, която изисква да се облага всеки енергиен продукт на базата на неговото енергийно съдържание). Последното вече се случва между другото.

В Париж проектът AutoLib (на индустриалния конгломерат Bollore) за споделяне на автомобили (на принципа на американската ZipCar, примерно) смята, че ще се справи без никакви субсидии. По думите на Дидие Мажинед, ако проектът им успее да разположи в Париж и околните му предградия 3 хил. автомобила при 100 хил. абоната (144 евро годишна такса и около 10 евро за час, в което е включено електричеството), то той е икономически съвсем издържан. Цената може да изглежда висока, но като се има предвид, че в пиковете часове такси в Париж струва над 15 евро за 10 км., а рент-а-кар поне 60 евро на ден (без горивото), то сивите колички на AutoLib изглеждат като изгодна опция. Мажинед твърди, че в момента при едва 66 коли, вече имат 15 хил. абоната.

Очевидно е, че засега в много малки случаи електроавтомобилите са добър бизнес избор (за домакинствата те са просто скъп каприз). Без да има кой да покрие тези 20 хил. лв. разлика в общите разходи между електрическите и конвенционалните автомобили (моля вижте табличката), няма особена логика за покупката. Между другото при обсъжданите идеи – данъчен кредит по ДДС, пряка помощ от 5 хил. лева, освобождаване от пътен данък, такси за регистрация, местни данъци и такси, сумата става горе-долу толкова. Въпросът е заслужавали си толкова щедра помощ за все още приличащите на играчки автомобилчета?

Общата цена на електромобила спрямо петролния му конкурент

(по изчисления на Александър Марков от Cosmo Mobile Bulgaria, в лв.)

МоделПървоначална ценаРедовна смяна на масло и филтриСмяна на накладкиГориво/
електричество
ГумиОбщи разходи
Бензин 1.2 литра2000030005002900090053 400
Електри-
ческа
70000няма500126090072 660

Край вас минава с мръсна газ Голф тройка, но ауспухът му не дими и форсираният до дупка двигател не се чува... Това е първата асоциация при новината, че Перник може да се превърне в тестове поле за първия по-мащабен проект за въвеждане на електрически автомобили в България.

Шегата на страна, но българският "Индустриален клъстер Електромобили" (ИКЕМ) наистина планира да пусне в движение заедно с община Перник шест задвижвани с електричество коли. Идеята, според Илия Левков, председател на (БИКЕ) е да се експериментира с различни видове возила, включително и бъдат преобразувани в електроавтобусчета няколко оставащи без работа (софийска община отдавна се кани да ги спре) маршрутки. Клъстерът и общината са кандидатствали пред Европейската комисия по програмата Life+ за финансиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    bondinio avatar :-|
    bondinio

    ако се сметне и на практика задължителната застраховка Каско за такъв скъп автомобил, везните се накланят още повече в полза на бензина

  • 2
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Разходи без стойност на автомобила:
    електро автомобил - 2 600 лв
    автомобил с ДВГ - 33 400 лв
    т.е. електромобила е почти 13 пъти по-изгоден.
    Извод: трябва да се развие технологията до спадане на първоначалната цена. Толкова е просто.

  • 3
    siolen avatar :-P
    siolen

    От таблицата става ясно, че основната загуба при електромобила е при първоначалната покупка, а основната печалба - при използването му. Това е типично за авангардните технологии и до 5-10 години след навлизането на електромобилите в масовата практика и те ще поевтинеят

  • 4
    nname avatar :-|
    nikcname

    Цар Киро да продаде 2-3 ланеца, да събере 1 милион, да пусне 10 таксита на ток в София и тогава нещата ще тръгнат

    основният разход са цената на Каското и лихвите по лизинга, Бай Пешо надали би си сложил главата в торбата с такава инвестици

  • 5
    krass. avatar :-|
    krass

    А когато си заминат батериите на електромобила?
    Нисан май вземаха 10-12 000 лева за нови батерии на Leaf...

  • 6
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    До коментар [#5] от "krass":

    Като заминат - си купуваш шсъвместими батерии и това е. Най-вероятно ще стане като при лаптопите - поръчваш евтинджос батерия от Китай , която изкарва 1.5 пъти по-малко от оригиналната, но струва 3 пъти по-евтино.

  • 7
    bgvlado avatar :-?
    БГ Владо

    Аз мисля, че нарочно се прави ел. автомобила неизгоден - за да се продават още петролните продукти


    Електромобила не е ново откритие - все пак Тролей и електрокари съществуват от край време


    Единственият проблем е скъпата батерия

  • 8
    nemisemisli avatar :-|
    nemisemisli

    e kak taka 25 st za 140 km!???!??!?!?!?

  • 9
    ilin avatar :-|
    ilin

    До коментар [#8] от "smart":

    и според мен пълната зарядка на акумулатора (16 kW) на iOn на нощна тарифа би трябвало да е около 2 лв., но така казаха от компанията. Дори и да вземем под внимание само цената на тока (без преноса и разпределението) пак се получава около 60 ст.

  • 10
    mto avatar :-|
    mto

    "Дребната подробност е, че служителите, които ползват колата по работа обикновено навъртат повече от 100 км. на ден и тъй като няма къде да презареждат iOn-а, те просто избягват да го ползват."

    Това няма нужда от коментар дори!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK