Малко е вероятно да не сте чували за Zynga. Ако все пак това име не ви говори нищо, със сигурност сте се сблъсквали поне с Facebook-базираната игра FarmVille – може би най-известният продукт на въпросната компания.
Възползвайки се многомилионната потребителска маса на най-голямата социална мрежа в света, Zynga успя да изгради супер успешен бизнес-модел, който в момента се оценява на милиарди. Печалбата на базираната в Сан Франциско фирма за миналата година е около 850 млн. долара. По неофициални оценки, ако в момента излезе на борсата, стойността на най-голямата компания за Facebook-базирани игри би могла да достигне между 15 и 20 млрд. долара. Независимо дали приемате тази оценка или я смятате за "балон", Zynga си остава може би най-доходоносното бизнес-начинание, базирано на Facebook платформа.
Zynga обаче има един малък проблем. И той е, че трябва да споделя значителна част от приходите си с най-голямата социална мрежа в света. По неофициална информация през миналата година двете компании са били на прага на разрив заради това. А от 1 юни 2011 г. пък Facebook вече получава 30% от финансовите постъпления на всички приложения, които са принудени да извършват плащанията си в социалната мрежа чрез виртуалната валута Facebook Credits. Ситуацията е сложна за Zynga, защото компанията би загубила огромна част от своята клиентска маса без хранителната среда на социалната мрежа. Съвсем логично обаче гейм-разработчикът започна да търси начини да намали зависимостта си от симбиозата с компанията на Марк Зукърбърг.
Отговорът на Zynga идва в момента и се нарича "Project Z". Идеята е игрите на компанията постепенно да станат независими от платформата, която потребителят използва. Изпълнителният директор на Zynga Марк Пинкъс обяви вчера първите три заглавия, които ще бъдат базирани уеб-формата HTML5 и няма да бъдат зависими от Facebook. Това са Zynga Poker, FarmVille Express и Words With Friends. Потребителят все пак ще се нуждае от Facebook-профил, за да има достъп до тях.
Компанията се готви да пусне още 10 заглавия, които да могат да се играят чрез различни платформи, използвайки гейм-портала Zynga Direct, който предстои да бъде пуснат. Единственият технологичен проблем с HTML5 базираните игри е, че са малко бавни, тъй като форматът не се възползва пълноценно от хардуерните възможности на всяко устройство, на което работи, твърди Кадир Лий, технологичен директор на компанията.
Компанията
Zynga е създадена през 2007 г. от Марк Пинкъс, Скот Сейл и Кайл Стюард. Няколко месеца по-късно компанията получава 29 млн. долара финансова инжекция от група фондове за рисково инвестиране, водени от Kleiner Perkins Caufield & Byers. Забавният момент е, че Zynga е кръстена на френския булдог на изпълнителния директор Марк Пинкъс. Кучето присъства дори в логото на фирмата.До 2009 г. компанията успява да привлече потребителска маса от над 60 млн. души. Бизнес-моделът й е базиран на закупуването на виртуални предмети срещу реални пари. Използвайки Zynga-кредити, потребителите също така могат да ускоряват чувствително развитието си в игрите. Освен това компанията анализира онлайн-поведението на потребителите и продава таргетирана реклама.
Малко е вероятно да не сте чували за Zynga. Ако все пак това име не ви говори нищо, със сигурност сте се сблъсквали поне с Facebook-базираната игра FarmVille – може би най-известният продукт на въпросната компания.
Възползвайки се многомилионната потребителска маса на най-голямата социална мрежа в света, Zynga успя да изгради супер успешен бизнес-модел, който в момента се оценява на милиарди. Печалбата на базираната в Сан Франциско фирма за миналата година е около 850 млн. долара. По неофициални оценки, ако в момента излезе на борсата, стойността на най-голямата компания за Facebook-базирани игри би могла да достигне между 15 и 20 млрд. долара. Независимо дали приемате тази оценка или я смятате за "балон", Zynga си остава може би най-доходоносното бизнес-начинание, базирано на Facebook платформа.
3 коментара
Абе не знам какъв проект подготвят Zynga но днес си обнових FB за iPad-a и както досега си ползвах Zynga poker на отделна апликация , вече ме препраща към FB което е много изнервящо. Не искам да ползвам през FB единствената игра която играя.
Зунга във Фейса разчита на т.н. пленена публика/пример за подобно нещо е реклама в асансьор - искаш, не искаш, гледаш/, но извън соц. мрежата, игричките им няма особено бъдеще, излизат от хранителната си среда.
Ще трябва още дълго да дават парички на момчето с трудното за произнасяне име.
неееее ужас!