Мобилтел пуска нещо като виртуален оператор на име Bob
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мобилтел пуска нещо като виртуален оператор на име Bob

Мистериозните сини хора, които сигурно сте забелязали из столицата, всъщност рекламират новия мобилен бранд на "Мобилтел".

Мобилтел пуска нещо като виртуален оператор на име Bob

По подобие на своя австрийски собственик, най-големият български мобилен телеком започва за предлага услугите си под още един бранд

Момчил Милев, Юлиян Арнаудов
20443 прочитания

Мистериозните сини хора, които сигурно сте забелязали из столицата, всъщност рекламират новия мобилен бранд на "Мобилтел".

© Цветелина Белутова


Сигурно ви е направило впечатление, че по големите ефирни телевизии и страниците на няколко големи ежедневника върви мистериозна рекламна кампания. "Гневни ли сте на месечните такси? Настъпва нова ера в мобилните комуникации.", гласи посланието на черен фон. Никъде не става ясно за какво точно става дума и коя компания се рекламира.

Покрай последните инициативи на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за отпускане на нови честоти за мобилни услуги, много хора асоциираха кампанията с навлизането на четвърти GSM оператор в България. Рекламата беше подсилена от малка армия от облечени в небесно синьо момчета, които се разхождаха по оживените места в столицата. Те спираха минувачите със странния въпрос "Къде е Боб?". Оказа се, че телевизионните реклами и сините хора са част от рекламна кампания на "Мобилтел". Днес изпълнителният директор на компанията Андреас Майерхофер разкри подробности около това кой е мистериозният Bob и каква точно е връзката с мобилния телеком.

Става дума за нещо като виртуален мобилен оператор. "Нещо като", защото в класическия си вид този вид компании не би трябвало да имат нещо общо с телекомите, които са собственици на безжичната инфраструктура. По принцип те просто купуват капацитет на едро от класическите мобилни оператори и го препродават, използвайки свой оригинален и иновативен бизнес-модел. В случая е заимствана схемата на компанията-майка A1 Telekom Austria - тя също има свой виртуален оператор на име Bob, който оперира в нейната мрежа. Не е ясно дали българският Bob ще се прави от независима компания, подчинена на "Мобилтел", или автономно звено в рамките на водещия мобилен оператор. Също така според Майерхофер новият виртуален телеком ще използва същия софтуер за обслужване на клиенти, който с променлив успех се въвежда във всички структури на "Мобилтел" от септември миналата година до сега.

Бизнес-моделът на Bob ще работи по следния начин. Сключва се безсрочен договор като се заплаща еднократна такса. В нея е включен еднократен пакет от безплатни минути и SMS с всичките оператори. След изразходването им започват да текат тарифите на Bob. Ценовата листа е изгодна за хора, които разговарят много в страната, защото предлага ниски цени на гласовите услуги. Според проучване на "Мобилтел" тази целева група е между 30 и 40% от българските потребители, твърди изпълнителният директор на компанията.

Една минута се таксува от 12 стотинки. Ако обаче трябва да се изпращат мултимедийни съобщения (MMS) или да се ползва мобилен интернет, тогава нещата стават не толкова изгодни. Например 1 MB трафик в глобалната мрежа през смартфона струва 50 стотинки.

"Мобилтел" ще развива ударно новия бранд, като покрай него компанията ще открие 55 нови магазина в 40 града в страната. Това превръща Bob в нещо повече от една обикновено брандирана услуга, каквато е в момента младежката програма Loop.

Идеята за бранда произлиза от оператора A1 Telekom Austria, както в момента се нарича мрежата на Mobilkom Austria – компанията-майка на "Мобилтел". Австрийският телеком дава начало на новия си виртуален оператор през 2006 г., като идеята е това да бъде услуга без обвързващ или с максимално краткосрочен договор. Bob придобива популярност в Австрия и дори наскоро е пуснат специален тарифен план за смартфони. Подобен бранд се появява и в Хърватия. По думите на изпълнителният директор на "Мобилтел" Андреас Майерхофер обаче инициативата на пускането на бранда Bob в България е на българския телеком, а не на компанията майка.

"Bob е инициатива на "Мобилтел". Предвид анализа на пазара, който направихме решихме, че подобен бранд е подходящ за страната. Telekom Austria предлага подобна опция и ние решихме да се възползваме от нея", заяви Майерхофер пред "Капитал". По думите му това е нов бранд подобен на Loop и Prima, който ще използва вече изградената инфраструктура на телекома и няма да са необходими допълнителни инвестиции в тази насока. Той обаче може да канибализира част от сегашните потребители на "Мобилтел", които може да предпочетат новия виртуален оператор пред досегашните си планове заради липсата на обвързващ договор.

Пускането на Bob може да се тълкува и като опит на "Мобилтел" да парира негативната реакция от страна на клиентите си, които недоволстват заради забавянето на своите сметки и проблемите с billing-системата на оператора. От телекома твърдят, че проблемите вече са отстранени. Негативният имидж заради проточилото се над година имплементиране на софтуера обаче продължава да тегне над "Мобилтел". В този смисъл пускането на услуги под нов бренд е логична стъпка. Въпросът е дали нямаше да е по-ефективно компанията да потърси сътрудничество с истински виртуален мобилен оператор, какъвто до момента липсва на българския пазар...

Андреас Майерхофер, изпълнителен директор на "Мобилтел", лично разкри днес тайната кой всъщност е мистериозния Bob...
Фотограф: Красимир Юскеселиев

Сигурно ви е направило впечатление, че по големите ефирни телевизии и страниците на няколко големи ежедневника върви мистериозна рекламна кампания. "Гневни ли сте на месечните такси? Настъпва нова ера в мобилните комуникации.", гласи посланието на черен фон. Никъде не става ясно за какво точно става дума и коя компания се рекламира.

Покрай последните инициативи на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за отпускане на нови честоти за мобилни услуги, много хора асоциираха кампанията с навлизането на четвърти GSM оператор в България. Рекламата беше подсилена от малка армия от облечени в небесно синьо момчета, които се разхождаха по оживените места в столицата. Те спираха минувачите със странния въпрос "Къде е Боб?". Оказа се, че телевизионните реклами и сините хора са част от рекламна кампания на "Мобилтел". Днес изпълнителният директор на компанията Андреас Майерхофер разкри подробности около това кой е мистериозният Bob и каква точно е връзката с мобилния телеком.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

57 коментара
  • 1
    ivanko001 avatar :-P
    ivanko001

    Тия са големи кръвопийци

  • 2
    bodytalk avatar :-|
    bodytalk

    Бла-бла-бла.
    Българската ми СИМ-карта от М-Тел е на минимален абонаментен план от 5 лв. на месец, колкото да поддържам „жив“ номера си, така че разните Боб и не знам какви още измишльотини не ме привличат по никакъв начин. Всичко това са пазарни трикове за задържане на сегашната и привличане на нова клиентела...

  • 3
    npaine avatar :-|
    NPaine
    • -11
    • +105

    Мтел са ме загубили като клиент поне в следващите 10 години.

  • 4
    bushido avatar :-|
    bushido

    В главите на хората от маркетинг-отдела на М-тел явно има предимно Bob-чорба... Явно подценяват способността на българския потребител да прави информиран избор.

  • 5
    moonlight avatar :-|
    Moonlight

    Просто стойте далеч от тях.

  • ЙЪН РАЙТ

    ТАРИФИРАНЕТО НА РАЗГОВОРИТЕ Е НА ВСЯКА МИНУТА !!!
    ДЕАКЦИВАЦИЯ НА ГЛАСОВА ПОЩА- 4.90 ЛВ !!!

    СМЕШНИЦИИИИИИИИ !

  • 7
    alexpp avatar :-(
    alexpp

    Те да вземат първо да си оправят отношенията със старите клиенти, пък тогава да се правят на велики. Поднових си договора преди няколко месеца и от тогава съм изтъркал 1 мм подметка от ходене по техните офиси.

  • 8
    dggm avatar :-(
    dggm

    Юридическите лица имат толкова много права и се шири такава безнаказаност, че ми се повръща.

    Ако аз, като физическо лице, бях направил и половината от престъпленията на тази фирма щях отдавна да съм в затвора.

    Неспазването на договорите е практика при тях. Повръща ми се от М-Тел.

    Вече не съм им клиент и НИКОГА повече няма да бъда.

    Гнусни твари.


    Не са единствените, нито България е уникална в това отношение.

  • 9
    bonzoo avatar :-|
    Vladimir Todorakov

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK