С 16 киловата в час

Около 20 хил. лв. е разликата в общата цена между стандартните коли и електрическите

Колко сте готов да платите за кола без емисии на въглероден двуокис? Отговорът е важен, тъй като много "зелени" хора дават отбой в момента, в който научат каква е сметката за въвеждането на новите технологии.

В случая ще си говорим за електромобили. Цената им вече може да бъде изчислена и в България, тъй като се натрупа доста критична маса от тях. Няколко серийни електромобила са в експлоатация вече от половин година. Няколко други превозни средства бяха преоборудвани от конвенционални коли в превозни средства с електрическо задвижване.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
33 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gost22 avatar :-?
    gost22
    • - 3
    • + 22

    "Съдейки от вече натрупания опит, средно за 100 км се изразходват около 14 kWh, т.е. приблизително 2.80 лв."

    Това с четири човека и 60кг багаж в задръстванията ли е постигнато, или само с шофьор на магистрала? Ако е първото — отлично!

    Нередност?
  • 2
    normandy avatar :-|
    takeshi303
    • - 2
    • + 34

    Конверсията, която предлагат струва не повече от 10-12 хиляди, тези цени които са дадени са надути. А още по надути са цените на автопроизводителите, защото 20 000 лева надценка е безумие.

    Нередност?
  • 3
    jordan62 avatar :-|
    Йордан Янков
    • - 9
    • + 20

    Шевролет Волт в САЩ струва 41 000 долара, доколкото знам би трябвало до края на тази година да се появи и у нас, а и неговия братовчед Опел Ампера. И двете са клас луксозни седани. Мисля че те нямат и проблемите на Пежото с пробега и зареждането. Но все пак не мисля че електромобилите имат голямо бъдеще. По-скоро ще бъдат прелюдия към водородните горивни клетки - докато се разрешат техните проблеми с преноса и съхраняването на водорода.

    Нередност?
  • 4
    ariman_info avatar :-?
    Ariman
    • - 5
    • + 30

    До коментар [#3] от "Йордан Янков":

    Водородът няма шанс, инфраструктурата за него е в пъти по-сложна и скъпа от въвеждане на зарядни за електромобили на всяка бензиностанция. Преди сто години е имало повече електрически автомобили отколкото такива с ДВГ, колелото се върти.

    Нередност?
  • 5
    pc_none avatar :-P
    pc_none
    • - 2
    • + 61

    Ихаа! Отиваш на сервиз - хвърляш им ключовете и казваш - Я-я, ми сменете там графитните четки и почистете контакта, че едвам вкарвам щепсела напоследък... А-а, и да не забравя - седалката зад мен - отзад, в ляво я направете електрически стол - за тъщата... нали разбирате?

    Нередност?
  • 6
    jordan62 avatar :-|
    Йордан Янков
    • - 7
    • + 22

    До коментар [#4] от "Ariman":

    Проблемът на електромобилите е в батериите. Ако си представим че утре всички сегашни автомобили трябва да станат електрически, ще се окаже че лития ще стигне само за 5% от тях.

    От друга страна има решения за водорода, които не са толкова скъпи и дори може да се ползва сегашната инфраструктура с незначителни изменения, но ще трябва ощ емалко време да се дозипипат. Всъщност може би по-големият проблем е, че в момента няма откъде да се добива ефикасно водород освен от същите фосилни горива, които всички анатемосват.

    Нередност?
  • 7
    g.e.m. avatar :-|
    ГЕМ
    • - 5
    • + 43

    Изчезне ли петролът, ще видите как за нула време ще се намери начин да се внедри електричеството, ако, че сега уж нямало начини да се нарече ефективно. Петролното лоби е прекалено силно, а и петролът все още е масово достъпен за хората - това е причината електрическите автомобили да изостават от конвенционалните. Бъдещето обаче е тяхно, на 100%.

    Нередност?
  • 8
    greda avatar :-|
    вземи тая греда
    • + 24

    Електромобилите имат голямо бъдеще стига да се оправят недостатъците с батериите. В момента едни нови батерии за Тесла струват около 15к $$$, но с напредването на технологията цената трябва да спадне драстично.

    Нередност?
  • 9
    sinbad avatar :-|
    Сандокан
    • - 14
    • + 10

    До коментар [#7] от "geordgeo":

    Прав си, но преди "нула време" ще се върнем в каменната ера... а от там пътя дълъг. Просто живеем в петролна цивилизация. Абсолютно всичко се крепи на петрола, а най-вече манджата. Огледай се около себе си и се замисли каква част от всичко което виждаш е петрол. Замисли се също и колко би струвал апартамента или къщата в която живееш ако трябваше всичко да се прави "на ръка"... Как ще добиваш желязна руда от открита мина без петрол? С Микрата ли?

    Изобщо тия електромобили са пълна глупост в сегашния си вид. Докато не се намери начин да се използва безжичното предаване на електроенергия това си е задънена улица за богати наивници. Тогава вече ще има смисъл и от Втора Атомна, но....

    http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_energy_transfer





    Нередност?
  • 10
    dimhristov avatar :-|
    dreamer
    • - 2
    • + 11

    Ако си представим, че всички коли сега са електрически какви ли количества батерии за тях щяхме да трупаме като отпадък?

    До коментар [#6] от "Йордан Янков":

    Освен това електричеството за тия автомобили все още го произвеждаме предимно чрез опасни за природата и за нас методи?

    Нередност?
Нов коментар