С 16 киловата в час
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С 16 киловата в час

С 16 киловата в час

Около 20 хил. лв. е разликата в общата цена между стандартните коли и електрическите

11597 прочитания

© Надежда Чипева


Колко сте готов да платите за кола без емисии на въглероден двуокис? Отговорът е важен, тъй като много "зелени" хора дават отбой в момента, в който научат каква е сметката за въвеждането на новите технологии.

В случая ще си говорим за електромобили. Цената им вече може да бъде изчислена и в България, тъй като се натрупа доста критична маса от тях. Няколко серийни електромобила са в експлоатация вече от половин година. Няколко други превозни средства бяха преоборудвани от конвенционални коли в превозни средства с електрическо задвижване.

И колко гори на градско

"За период от пет години и 150 хил. км. пробег общите разходи (т.е. първоначалната цена и поддръжката - бел. ред.) на "Пежо" iOn са 72 660 лв., а на стандартен автомобил от същия клас 53 400", обяснява Александър Марков от Cosmo Mobile Bulgaria (т.е. "Глобул"). Това е една от фирмите, които първи закупиха електромобили.

Разликата наистина е значителна, особено на фона на ниските експлоатационни разходи (поне засега). Ако колата се зарежда при дневна тарифа, с 16 kWh си батерия в идеални условия тя изминава 140 км за 3.70 лв. (при цени за битови клиенти). На нощна тарифа сумата е 2.40 лв. Това е много условно изчисление, тъй като зависи не само от маниера на каране, но и от външната температура и терена.

"Съдейки от вече натрупания опит, средно за 100 км се изразходват около 14 kWh, т.е. приблизително 2.80 лв.", казва Петър Петров от варненската фирма "Коортех" ООД. Компанията е базирна на емблематичната за този бизнес ул. "Тролейна". Встрани от основната си дейност "Коортех" се занимава с конверсия на стандартни в електрически автомобили. Първият им продукт е електрически "Голф" 2, вече във версия 2.0. В момента гордостта на фирмата е трансформирана "Тойота" Ярис.

Другата компания с "опит", т.е. вече с два конверсирани автомобила, е "А1" ООД. Тя е постигнала пробег от 50 - 60 км с "Ауди" 2, снабдено с 8 kWh батерия. Новият продукт на фирмата от Исперих е "Нисан Микра", оборудван вече с 10 kWh захранване.

Общата цена на електромобила спрямо петролния му конкурент (в лв.)
МоделПървоначална ценаРедовна смяна на маслко и филтриСмяна на накладкиГориво/
електричество
ГумиОбщи разходи
Бензин 1.22000030005002900090053 400
Електромобил70000няма500126090072 660
*Изчисленията са приблизителни за 150 хил. км. пробег за петгодишен период. Разходът на бензиновия автомобил е 8л/100 км. градско каране. При електрическият автомобил изчисленията на  Cosmo Mobile Bulgaria вероятно са подценени и сумата за електричеството е двойно по-висока.

Източник: Александър Марков от Cosmo Mobile Bulgaria

Нещо по-тънко?

Най-евтините серийни електромобили струват минимум 70 хил. лева с ДДС. Конверсиите "започват от 19 хил. лева, зависи какво искате", казва Тодор Иванов от "A 1" ООД. След смяната на мотора автомобилът например остава без парно, което иначе се захранва от охладителната система на двигателя с вътрешно горене. "Микрата" например има водно отопление, което ползва фабричното, но струва по-скъпо. Според Петров за гарантиран пробег от 140 - 150 км се изискват инвестиции от порядъка на 60 хил. лева. "Иначе за 20 хил. лева се прави една добра конверсия."

Всичко това не включва цената на автомобила, чийто двигател се заменя. И все пак конверсията излиза по-евтина от закупуването на сериен автомобил. Особено ако имате доверие на фирмата, която ще извърши трансплантацията на електрическия двигател в предоставената от вас кола.

Къде да карам

Дори да имате парите обаче, възможностите за шофиране са ограничени. Служителите на "Глобул", които ползват колата, закупена от компанията, обикновено навъртат повече от 100 км на ден и тъй като няма къде да презареждат iOn-а, те просто избягват да го ползват, обяснява Марков. Така за четири месеца колата е натрупала едва 2600 км. С това темпо тя няма никакъв шанс да направи прогнозираните 150 хил. км за пет години и да изплати инвестицията. Освен ако колата не бъде закупена за идеята или удоволствие, маршрутът е ограничен от батерията и намиращите се наоколо контакти.

Все пак за електрическите автомобили има доста ниши. Камен Василев от "Индустриален клъстър електромобили" пресмята, че за да е изгоден електрическият автомобил, той трябва да навърта над 100 км на ден, така че по-ниските му разходи за гориво да компенсират първоначално по-високата му стойност. Такива ниши са доставките на стоки или пък таксиметровите фирми и градският транспорт. Василев обаче изчислява, че колите на газ и метан все още остават по-изгодни. Разбира се, до влизането в сила на новата директива на ЕС, която изисква да се облага всеки енергиен продукт на базата на неговото енергийно съдържание. Последното вече се случва между другото.

В Париж проектът AutoLib (на индустриалния конгломерат Bollore) за споделяне на автомобили (на принципа на американската ZipCar) засега се справи без никакви субсидии. По думите на Дидие Мажинед, ако AutoLib успее да разположи в Париж и околните му предградия 3 хил. електромобила при 100 хил. абоната (144 евро годишна такса и около 10 евро за час, в което е включено електричеството), той е икономически издържан. Цената може да изглежда висока, но като се има предвид, че в пиковите часове парижко такси струва над 15 евро за 10 км, а рент-а-кар поне 60 евро на ден (без горивото), сивите колички на AutoLib изглеждат като изгодна опция. Мажинед твърди, че в момента при само 66 коли вече има 15 хил. абоната.

От контакт на контакт

Първото публично зарядно за електромобил в България е инсталирано в Исперих. В София засега нещата куцат, въпреки че две фирми - "Ренърджи" и Full Charger, предлагат да дарят по няколко "колонки" на общината. Идеята е да се направят демонстрационни проекти, като вероятно и двете компании искат да се утвърдят на пазара и в бъдеще да започнат да изграждат зарядните станции комерсиално.

Оказва се обаче, че това не е толкова лесно. Първо трябва да се определи статутът на зарядните станции, дали са преместваеми или трайни обекти. В момента общината все още търси тълкувателно решение. "Технологията е нова и законодателната рамка изостава", твърди зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Той допълва, че по другия проблем - как да бъде обособено специално паркомясто за електромобили, в момента се работи в комисиите на общинския съвет, т.е. решението ще се вземе най-рано след няколко месеца. Тоест първите колонки ще бъдат инсталирани най-рано във втората половина на следващата година.

А междувременно Естония продаде 10 млн. въглеродни квоти на "Мицубиши", срещу което закупи 507 електроавтомобила от компанията и 250 устройства за бързо зареждане...

+ В. "Капитал" беше партньор при организирането на конференцията "Електрическите превозни средства като фактор за устойчиво градско развитие", съвместно с ИКЕМ и БАЕПС.

Колко сте готов да платите за кола без емисии на въглероден двуокис? Отговорът е важен, тъй като много "зелени" хора дават отбой в момента, в който научат каква е сметката за въвеждането на новите технологии.

В случая ще си говорим за електромобили. Цената им вече може да бъде изчислена и в България, тъй като се натрупа доста критична маса от тях. Няколко серийни електромобила са в експлоатация вече от половин година. Няколко други превозни средства бяха преоборудвани от конвенционални коли в превозни средства с електрическо задвижване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

33 коментара
  • 1
    gost22 avatar :-?
    gost22

    "Съдейки от вече натрупания опит, средно за 100 км се изразходват около 14 kWh, т.е. приблизително 2.80 лв."

    Това с четири човека и 60кг багаж в задръстванията ли е постигнато, или само с шофьор на магистрала? Ако е първото — отлично!

  • 2
    normandy avatar :-|
    takeshi303

    Конверсията, която предлагат струва не повече от 10-12 хиляди, тези цени които са дадени са надути. А още по надути са цените на автопроизводителите, защото 20 000 лева надценка е безумие.

  • 3
    jordan62 avatar :-|
    Йордан Янков

    Шевролет Волт в САЩ струва 41 000 долара, доколкото знам би трябвало до края на тази година да се появи и у нас, а и неговия братовчед Опел Ампера. И двете са клас луксозни седани. Мисля че те нямат и проблемите на Пежото с пробега и зареждането. Но все пак не мисля че електромобилите имат голямо бъдеще. По-скоро ще бъдат прелюдия към водородните горивни клетки - докато се разрешат техните проблеми с преноса и съхраняването на водорода.

  • 4
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    До коментар [#3] от "Йордан Янков":

    Водородът няма шанс, инфраструктурата за него е в пъти по-сложна и скъпа от въвеждане на зарядни за електромобили на всяка бензиностанция. Преди сто години е имало повече електрически автомобили отколкото такива с ДВГ, колелото се върти.

  • 5
    pc_none avatar :-P
    pc_none

    Ихаа! Отиваш на сервиз - хвърляш им ключовете и казваш - Я-я, ми сменете там графитните четки и почистете контакта, че едвам вкарвам щепсела напоследък... А-а, и да не забравя - седалката зад мен - отзад, в ляво я направете електрически стол - за тъщата... нали разбирате?

  • 6
    jordan62 avatar :-|
    Йордан Янков

    До коментар [#4] от "Ariman":

    Проблемът на електромобилите е в батериите. Ако си представим че утре всички сегашни автомобили трябва да станат електрически, ще се окаже че лития ще стигне само за 5% от тях.

    От друга страна има решения за водорода, които не са толкова скъпи и дори може да се ползва сегашната инфраструктура с незначителни изменения, но ще трябва ощ емалко време да се дозипипат. Всъщност може би по-големият проблем е, че в момента няма откъде да се добива ефикасно водород освен от същите фосилни горива, които всички анатемосват.

  • 7
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Изчезне ли петролът, ще видите как за нула време ще се намери начин да се внедри електричеството, ако, че сега уж нямало начини да се нарече ефективно. Петролното лоби е прекалено силно, а и петролът все още е масово достъпен за хората - това е причината електрическите автомобили да изостават от конвенционалните. Бъдещето обаче е тяхно, на 100%.

  • 8
    greda avatar :-|
    вземи тая греда

    Електромобилите имат голямо бъдеще стига да се оправят недостатъците с батериите. В момента едни нови батерии за Тесла струват около 15к $$$, но с напредването на технологията цената трябва да спадне драстично.

  • 9
    sinbad avatar :-|
    Сандокан

    До коментар [#7] от "geordgeo":

    Прав си, но преди "нула време" ще се върнем в каменната ера... а от там пътя дълъг. Просто живеем в петролна цивилизация. Абсолютно всичко се крепи на петрола, а най-вече манджата. Огледай се около себе си и се замисли каква част от всичко което виждаш е петрол. Замисли се също и колко би струвал апартамента или къщата в която живееш ако трябваше всичко да се прави "на ръка"... Как ще добиваш желязна руда от открита мина без петрол? С Микрата ли?

    Изобщо тия електромобили са пълна глупост в сегашния си вид. Докато не се намери начин да се използва безжичното предаване на електроенергия това си е задънена улица за богати наивници. Тогава вече ще има смисъл и от Втора Атомна, но....

    http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_energy_transfer





  • 10
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Ако си представим, че всички коли сега са електрически какви ли количества батерии за тях щяхме да трупаме като отпадък?

    До коментар [#6] от "Йордан Янков":

    Освен това електричеството за тия автомобили все още го произвеждаме предимно чрез опасни за природата и за нас методи?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK