Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
33 14 окт 2011, 16:25, 11402 прочитания

С 16 киловата в час

Около 20 хил. лв. е разликата в общата цена между стандартните коли и електрическите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нещо по-тънко?

Най-евтините серийни електромобили струват минимум 70 хил. лева с ДДС. Конверсиите "започват от 19 хил. лева, зависи какво искате", казва Тодор Иванов от "A 1" ООД. След смяната на мотора автомобилът например остава без парно, което иначе се захранва от охладителната система на двигателя с вътрешно горене. "Микрата" например има водно отопление, което ползва фабричното, но струва по-скъпо. Според Петров за гарантиран пробег от 140 - 150 км се изискват инвестиции от порядъка на 60 хил. лева. "Иначе за 20 хил. лева се прави една добра конверсия."

Всичко това не включва цената на автомобила, чийто двигател се заменя. И все пак конверсията излиза по-евтина от закупуването на сериен автомобил. Особено ако имате доверие на фирмата, която ще извърши трансплантацията на електрическия двигател в предоставената от вас кола.


Къде да карам

Дори да имате парите обаче, възможностите за шофиране са ограничени. Служителите на "Глобул", които ползват колата, закупена от компанията, обикновено навъртат повече от 100 км на ден и тъй като няма къде да презареждат iOn-а, те просто избягват да го ползват, обяснява Марков. Така за четири месеца колата е натрупала едва 2600 км. С това темпо тя няма никакъв шанс да направи прогнозираните 150 хил. км за пет години и да изплати инвестицията. Освен ако колата не бъде закупена за идеята или удоволствие, маршрутът е ограничен от батерията и намиращите се наоколо контакти.

Все пак за електрическите автомобили има доста ниши. Камен Василев от "Индустриален клъстър електромобили" пресмята, че за да е изгоден електрическият автомобил, той трябва да навърта над 100 км на ден, така че по-ниските му разходи за гориво да компенсират първоначално по-високата му стойност. Такива ниши са доставките на стоки или пък таксиметровите фирми и градският транспорт. Василев обаче изчислява, че колите на газ и метан все още остават по-изгодни. Разбира се, до влизането в сила на новата директива на ЕС, която изисква да се облага всеки енергиен продукт на базата на неговото енергийно съдържание. Последното вече се случва между другото.



В Париж проектът AutoLib (на индустриалния конгломерат Bollore) за споделяне на автомобили (на принципа на американската ZipCar) засега се справи без никакви субсидии. По думите на Дидие Мажинед, ако AutoLib успее да разположи в Париж и околните му предградия 3 хил. електромобила при 100 хил. абоната (144 евро годишна такса и около 10 евро за час, в което е включено електричеството), той е икономически издържан. Цената може да изглежда висока, но като се има предвид, че в пиковите часове парижко такси струва над 15 евро за 10 км, а рент-а-кар поне 60 евро на ден (без горивото), сивите колички на AutoLib изглеждат като изгодна опция. Мажинед твърди, че в момента при само 66 коли вече има 15 хил. абоната.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси

Компанията надмина JPMorgan Chase като най-скъпата глобална група за финансови услуги

3 апр 2020, 1024 прочитания

Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса 13 Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса

Правят се опити за надграждане на вече съществуваща платформа, проследяваща състоянието на хората, за които има подозрение, че са заразени

1 апр 2020, 13421 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Другият Стив

Без Стив Уозняк гигантът Apple никога нямаше да стане това, което е днес

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10