Лари Пейдж от жк "Дружба"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лари Пейдж от жк "Дружба"

Иля Лаурс, основател и изпълнителен директор на GetJar, смята че един бизнес не може да е глобален, ако първо не завземе Американския пазар

Лари Пейдж от жк "Дружба"

"Източна Европа има потенциала да създава компании от ранга на Google", смята основателя на GetJar Иля Лаурс

Асен Георгиев
5143 прочитания

Иля Лаурс, основател и изпълнителен директор на GetJar, смята че един бизнес не може да е глобален, ако първо не завземе Американския пазар

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Универсална формула за създаване на успешен стартъп едва ли може да бъде измислена. Стартиращите компании в технологичния бранш си приличат по адски много неща и се различават по още повече. Общовалидните принципи, които важат при тях, със сигурност се броят на пръсти, обаче са изключително важни. Един от тях е, че ако искате наистина да промените света, идеята ви да постигне максималния си потенциал, а вие да станете безсрамно богати, трябва още от самото начало да сте наясно, че пазарът, който преследвате, е само един - глобалният.

Пътят към него също така минава през САЩ. Просто не можете да заобиколите този пазар. На него или се проваляте, или успявате, след което бавно или не толкова бавно завземате останалата част от света. Един от най-добрите начини да реализирате идеята си на американския пазар е да получите подкрепа от рисковите инвеститори, обикалящи хищно полуосветените офиси на стартъп фирмите, разпръснати из Силициевата долина. Това може да звучи като непостижима цел за много български предприемачи, но тези, които наистина вярват в своите идеи и техния потенциал, трябва да го приемат като съвсем реална перспектива. За целта обаче е нужна

Добра подготовка

Според Иля Лаурс, основател и изпълнителен директор на GetJar, най-големият онлайн магазин за мобилни приложения, физическото ви присъствие в Силициевата долина е много важно, ако искате да надскочите мащабите на местния пазар. "Може да имате чудесна компания и екип в Източна Европа. Да отидете на място в Силициевата долина и да се срещнете с инвеститори. Те да кажат, че идеята ви е супер. След което да не инвестират в нея", обясни пред "Капитал" предприемачът, който взе участие в технологичната конференция WebIt.

Причината за това е, че по-голямата част от рисковите инвеститори са фокусирани в пределите на Силициевата долина. Вероятността те да дойдат на крака в Източна Европа, за да търсят свежи проекти, е минимална. Но дори и предприемачите да отидат при тях, трудно биха ги спечелили на своя страна, най-вече заради разстоянието, разликата във времето, начина, по който работи местният бизнес, и т.н., смята Лаурс. Затова неговият съвет е: ако ще търсите финансиране от Силициевата долина, където рисковите инвеститори дават поне два пъти повече средства за идентични проекти, отколкото в Европа, трябва да прекарате известно време на място. Дори част от бизнеса ви да остане в държавата, от която сте, вие лично трябва да се впишете в живота на Силициевата долина. "Отидете, наемете малък офис, посещавайте колкото се може повече събития, събирайте контакти и накрая представете идеята си."

Преди това обаче трябва да се съобразите с "философията на модерната стартираща компания", която стои в основата на повечето млади технологични фирми в долината и очевидно се приема добре и от рисковите капиталисти.

Опознай врага

Философията, която следват стартиращите технологични фирми в Източна Европа и САЩ, значително се разминава, твърди изпълнителният директор на GetJar. Това се дължи на различни фактори, но резултатът е, че тук предприемачите мислят най-вече как да изкарат пари от своите идеи, започвайки нова компания. Те се фокусират върху приходите и очакват да печелят от доброто пазарно представяне на компанията, казва Лаурс, противопоставяйки предприемаческата философията в САЩ, която извежда на преден план потенциала, възможността идеята, превърната в бизнес, да преобърне наопаки даден бранш. 

Друг проблем, с който източноевропейският предприемач трябва да се справи, преди да се опита да продаде идеята си зад океана, е откриването на добри тясно фокусирани специалисти в дадени области. Източна Европа създава образовани кадри, изключително технологично грамотни хора, но не и добри тесни специалисти, смята серийният предприемач, реализирал част от своите бизнес начинания в родната му Литва. Той си обяснява това с факта, че на повечето хора им се налага да работят по различни проекти, за да изкарват достатъчно пари, за да живеят нормално, а малкият размер на пазара стимулира многофункционалността, която не води до създаване на тясно специализирани експерти.

От друга страна, Източна Европа все още предлага значително по-евтина работна ръка, малък, но достатъчен за експериментиране пазар, технологично грамотни и "гладни" амбицирани хора, които осъзнават, че трябва да работят здраво, за да постигнат нещо. Лаурс вярва, че това не е случаят например в Германия, където младите хора не са толкова мотивирани да работят здраво, защото са получили много от социалните и икономическите постижения, на които се радват, наготово от своите родители.

"Вярвам че, в Източна Европа може да се появи следващият Google", казва Иля Лаурс. Добрата интернет инфраструктура е само една от предпоставките за това. Може би най-важното обаче е, че малкият пазар всъщност е много добро поле за експерименти. Факт, който, ако бъде осъзнат не само от местните предприемачи, но и от чуждите инвеститори, шансът да имаме повече глобални интернет компании с източноевропейски корен със сигурност ще се повиши значително.

Универсална формула за създаване на успешен стартъп едва ли може да бъде измислена. Стартиращите компании в технологичния бранш си приличат по адски много неща и се различават по още повече. Общовалидните принципи, които важат при тях, със сигурност се броят на пръсти, обаче са изключително важни. Един от тях е, че ако искате наистина да промените света, идеята ви да постигне максималния си потенциал, а вие да станете безсрамно богати, трябва още от самото начало да сте наясно, че пазарът, който преследвате, е само един - глобалният.

Пътят към него също така минава през САЩ. Просто не можете да заобиколите този пазар. На него или се проваляте, или успявате, след което бавно или не толкова бавно завземате останалата част от света. Един от най-добрите начини да реализирате идеята си на американския пазар е да получите подкрепа от рисковите инвеститори, обикалящи хищно полуосветените офиси на стартъп фирмите, разпръснати из Силициевата долина. Това може да звучи като непостижима цел за много български предприемачи, но тези, които наистина вярват в своите идеи и техния потенциал, трябва да го приемат като съвсем реална перспектива. За целта обаче е нужна


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    vladimirvelikov avatar :-|
    Владимир Великов

    Първата статия, която чета и за която долината наистина е Силициева. Браво!

    Иначе, не е нужно да ставаш безсрамно богат, дори прилично богат пак би било ок. Отделно нещата могат да се получат и без кой знае какво финансиране. По-големият плюс на присъствието в долината са многото и огромни мозъци, с които можеш да обменяш от опит, през идеи до сорс код.

  • 2
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    Да да ама не, менталитета е това което пречи наи-много, като путъо маринчовците от Европа ти обяснят няколко пъти как нещо не може да стане как да им дадеш пари?! Ква конкуренция ще ни бъдат като те прекават повече време във писане на бизнес плана отколкото фактическата работа ... Ще направят гугъл само ако сички от калифония се пренесаем в Европа, което нема да стане ...

  • 3
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#2] от "ivanchoLA":

    Като ти чета коментарите и се питам що за прожект мениджър си....

  • 4
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#3] от "epoc":

    Не съм, в моя департамент сичките ПМми изхвърлих на бунището още 2005, тъи като създадох автоматична система която се справя експонентно по-добре отколкото малоумниците, секи си носи отговорността за неговото ниво и ако се провали поради простотия се заменя точно за 1 ден, без обаснения ... "Скоростта на реакцията се определя от наи-бавната и стъпка", така че моя фокус е да помагам и/или отстранявам препятствията на пътя както сметна за добре, тъи като аз нося отговорност пред моите партъори и за разлика от Европеиците ние не търсим изкупителни жертви ...

  • 5
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

    За стартъпи има много акселератори, които биха работили с удоволствие с предприемачи от Източна Европа. Поне 20-30% от компаниите в портфолиото на YC, 500 Startups и TechStars са европейски компании, от тях често руски, хърватски, румънски и др.

    А съвсем между другото, ейнджъл инвеститорите инвестират в хора, не в компании. И ако впечатлите някой с начина си на мислене и демонстрирате желание за работа, много лесно ще съберете първи рунд, стига и идеята да не е тотална боза, разбира се.

  • 6
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#5] от "Пловдивски":

    Руските компании са също задължително регистрирани в САЩ и оперират само по Американски модел, въопбще не искат и да чуват Европутъовците или да имат нещо общо с тях. Също Китаиците ... пшовечето от висшия мениджмънт е завършил, живее или е живял в САЩ ...
    ----
    Доколкото до инвестициите тъи като никога не си го правил предлагам да не пускаш клишета. Дет се вика не питаи старило а патило ...

  • 7
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

    До коментар [#6] от "ivanchoLA":

    Имам 2 успешни фъндрайзинга зад гърба си и в момента върви третия.

  • 8
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#7] от "Пловдивски":

    Това ми е част от работата да еавлюирам такива фирми и идеи и да инвестирам или направо да ги купим ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK