Една игра навсякъде
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една игра навсякъде

Flickr

Една игра навсякъде

За да достигнат до повече потребители, доставчиците на интерактивни забавления трябва да прескочат междуплатформената бариера

Божан Чипев
3092 прочитания

Flickr

© Flickr


- Смартфоните и таблетите от последно поколение притежават графична мощ, сравнима с тази на геймърските компютри отпреди 4-5 години

"Никой разработчик не може да си позволи лукса да се затвори само в една платформа."

Майкъл Шейд, управителен директор на гейм студиото FishLabs

Игрите винаги са били неразделна част от компютърната история. Още през 1972 г. PONG заедно с останалите първи аркади прокарва пътя на интерактивното забавление в дигиталния свят. В наши дни устройствата вече са твърде многобройни, но едно от обединяващите ги неща са именно игрите.

Разнообразието от платформи представлява и едно от основните предизвикателства пред гейм индустрията. Разработчиците и техните инвеститори постоянно се опитват да намерят най-подходящата среда за реализирането и разпространението на своя продукт. Това, което става все по-очевидно в последните месеци, е, че само една среда не е достатъчна.

"Никой разработчик не може да си позволи лукса да се затвори само в една платформа", казва Майкъл Шейд, управителен директор на гейм студиото FishLabs. "Погледнете Zynga – те са изключително успешни с Facebook продуктите си, но техните игри се играят предимно на персонални компютри. По този начин те губят мобилния пазар, а това е голяма загуба", допълва Шейд.

На дигиталната конференция WebIt, която се състоя в София на 26 и 27 октомври, Майкъл Шейд представи това, което според него е бъдещето на гейм индустрията. Най-популярната игра на неговото студио FishLabs е космическият симулатор Galaxy On Fire. Това, което прави играта уникална, е, че се поддържа на всички водещи платформи – iOS, Android, Java, Mac и Windows.

Това, което играта предлага, е във всеки момент потребителят да може да включи устройство по свой избор – смартфон и таблет, ако е в движение, или персонален компютър, ако е вкъщи, и да продължи точно оттам, докъдето е стигнал предишния път. Синхронизирането между платформите ще се случва с помощта на облачна технология, която ще запаметява прогреса на играча.

Тази идея следва все по-популярната тенденция големите компютърни заглавия да навлизат на мобилния пазар със собствени приложения. До момента обаче те са предимно рекламни и дават много малко добавена стойност към оригиналното PC или конзолно заглавие. Идеята на FishLabs е, че всяка игра трябва да може да се възприема такава, каквато е, на всички платформи.

Според анкета, проведена сред т.нар. хардкор играчи – т.е. тези, които се забавляват предимно с конзоли и персонални компютри, междуплатформената разработка на игри е възпрепятствана предимно от по-ниската процесорна мощ на мобилните устройства и различните им интерфейсни възможности за управление.

Смартфоните и таблетите от последно поколение обаче притежават графична мощ, сравнима с тази на игралните машини отпреди 4-5 години и бързото развитие на бранша в бъдеще може да стопи тази разлика още. Що се отнася до управлението обаче, сензорните дисплеи нямат много общо с мишката, клавиатурата и джойстика и по този начин наистина възпрепятстват безпроблемното разработване на един и същ продукт на всички платформи.

Технологичният гигант Sony в някаква степен се опитват да разреши този проблем чрез своята нова мобилна игрална конзола PS Vita, която ще включва едновременна поддръжка на сензорен екран, клавиши и ръчки за игра. Предвид високите цени на игрите за предишната мобилна конзола на японците, а и стремглавото развитие на смартфон и таблетните игри като цяло, изглежда, че с новия си уникален продукт Sony по-скоро обръща носталгичен поглед към миналото, отколкото иновативен поглед към бъдещето.

А бъдещето на интерактивната развлекателна индустрия, изглежда, е не в уникалността, а в съвместимостта на платформите.

Кросплатформени мобилни игри

*Angry Birds

*Fruit Ninja

*Aurora Feint

*Skies of Glory

*Galaxy on Fire

Хардкор компютърни игри, които имат мобилно приложение с добавена стойност

*World of Warcraft

*FIFA 12

*Battlefield 3

*Assassin's Creed

*Dead Space
- Смартфоните и таблетите от последно поколение притежават графична мощ, сравнима с тази на геймърските компютри отпреди 4-5 години

"Никой разработчик не може да си позволи лукса да се затвори само в една платформа."

Майкъл Шейд, управителен директор на гейм студиото FishLabs

Игрите винаги са били неразделна част от компютърната история. Още през 1972 г. PONG заедно с останалите първи аркади прокарва пътя на интерактивното забавление в дигиталния свят. В наши дни устройствата вече са твърде многобройни, но едно от обединяващите ги неща са именно игрите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Хубаво пожелание на търговците, но уви трудно достижимо.

    Кросплатформеното програмиране не е за всеки, а майкрософт е водещ.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_XNA#XNA_Game_Studio_Microsoft

    Ако добавят и телефоните в тоя кит - ще видим небивал подем

  • 2
    epoc avatar :-|
    epoc

    Присмял се хърбел на щърбел. Опа, щърбела вече има мобилни версии на част от игрите си за iOS (говоря за Zynga ако още не сте разбрали). И ги има отпреди 2 години.

    Всъщност проблемът не е в графичния ускорител на телефоните, а в интерфейса им - малък екран и неудобна клавиатура (или липса на такава). Дови така наречената "услуга с добавена стойност" na Blizzard е просто услуга, а не WoW клиент за телефон - познайте защо - WoW се играе с половината клавиатура.

    Така че тези локуми са хубаво нещо, но накрая печалбата определя всичко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK