В търсене на китайския Стив Джобс
Дигиталната индустрия в Китай засега се развива само чрез копиране на чужди идеи


Пламен Димитров

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Дейв Маклуър, рисков инвеститор от Силициевата долина
Смъртта на технологичния гуру Стив Джобс беше голям удар за Apple. Оказва се обаче, че тя е имала сериозно влияние и върху друга група хора – китайските интернет предприемачи.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
8 коментара
Подражанието е основният метод за самоосъвършенстване.
Моето лично мнение е че причината за това е в самото образование. Ако в училище те научат да си свободен ще бъдеш такъв и като бизнесмен. Иначе си оставаш с копирането. Не случайно няма дизайнер китаец. Те просто нямат нужното въображение, но пък имат кинти.
Същото е и в Бг. Всеки гледа какво прави другия и никой не мисли да направи нещо ново.
Едно обяснение е, че в китайската култура никога не се е отдавала особена почит на това да си иновативен и различен; традиционно, най-важно там е да се следва най-добрия образец. Но, както пише и в статията, на този етап на зрялост на китайския интернет нищо повече не е и необходимо. Китай се чувства уютно в настоящата си роля, на догонващ, учещ се от лидерите. Когато обаче дойде моментът да стане лидер самият той, както всички му вещаят, този подход няма да върши работа...
"...защо в страната няма визионери от рода на Джобс, Марк Зукърбърг, Лари Пейдж и Сергей Брин, чиито продукти и услуги промениха света?"
Може би защото живота ти е предопределен още преди раждането?! Може да имаш дарбата да станеш новия Меси, но ако семейството ти иска балетисче, ще му играеш по свирката.
20 век: " Който изнася революция, внася наука и техника."
21 век: " Който изнася евтина техника, внася революционни идеи."
Нормално е Baidu да печели превес след споровете около цензурирането на резултатите при търсене между Google и китайското правителство, в следствие на които от 2010 google.cn (Google China) редиректва към www.google.com.hk (Google Hong Kong) - една доста дълга сага. Редиректите като цяло влияят негативно на ползваемостта и поставят под въпрос качеството на предоставената услуга. Baidu няма такива скрупули и чудесно си сътрудничи с китайското правителство по отношение цензурирането на политическа информация, свързана с дисиденство, човешки права и т.н.
Друга причина за успеха на Baidu е осигуряването на пряк достъп до пиратски софтуер, музика и филми. Доста пречеливш ход като се има предвид, че мнозинството от интернет потребителите в Китай са на възраст до 30 години. Едва преди няколко месеца се стигна до споразумение с големите звукозаписни компании, Baidu да заплаща такса за сваляне и прослушване на съдържание онлайн (съхранявано на сървъри на Baidu), както и да ограничи достъпа до сайтове с пиратско съдържание.
По отношение на пазарния дял на онлайн рекламата, доста се говори за това, че Baidu манипулира резултатите при търсене в полза на големите си рекламодатели. Е, същото се говори и за Google, така че това е спорен въпрос. Реклама в Baidu може да се купува само чрез посредничеството на патентовани китайски компании. Поне така беше до май.
Доколко Baidu копира Google? - Няма как Baidu да копира на 100% Google, след като алгоритъма за търсене на Google е тайна. Всичко, което се знае за сортирането и показването на резултатите, е резултат от наблюдения и експерименти, правени от хората, които работят в SEO сектора. Според Ли, Baidu дава по-точни резултати при търсене на информация, свързана с китайски наименования, отколкото конкурентните и търсачки. Което вероятно е вярно. Все пак китайците би трябвало да познават по-добре спецификата на езика си.
Количеството рано или късно се превръща в качество!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.