В търсене на китайския Стив Джобс
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В търсене на китайския Стив Джобс

Reuters

В търсене на китайския Стив Джобс

Дигиталната индустрия в Китай засега се развива само чрез копиране на чужди идеи

5016 прочитания

Reuters

© Reuters


"Ако живееш в страна с 1.3 млрд. души население и видиш работеща идея, би било глупаво да не я копираш."

Дейв Маклуър, рисков инвеститор от Силициевата долина

Смъртта на технологичния гуру Стив Джобс беше голям удар за Apple. Оказва се обаче, че тя е имала сериозно влияние и върху друга група хора – китайските интернет предприемачи.

Събитието накара Китай да се замисли върху един въпрос, който досега предпочиташе да избягва: защо в страната няма визионери от рода на Джобс, Марк Зукърбърг, Лари Пейдж и Сергей Брин, чиито продукти и услуги промениха света?

"Очаква се китайските компании да достигнат Apple по оценка и бизнес модел до десет години, но трудно може да се очаква да я настигнат и по иновации", казва пред Financial Times Ли Кайфу, един от основните спонсори на новостартиращи технологични фирми в далекоизточната Народна република.

Клонингите

Интернет потребителите в Китай вече надхвърлят 500 млн. души – повече от цялото население на Европейския съюз. Този растеж води до появата на нови онлайн продукти практически всеки ден, но повечето от тях копират идеи, измислени в САЩ.

Най-голямата търсачка по приходи Baidu например е копие на Google. Не че компанията не е успешна – преди дни тя обяви ръст от 80% на печалбите си (виж карето), просто не е създадена по оригинална идея. Най-популярната социална мрежа в страната RenRen пък е направена по модела на Facebook. Клонингите само на сайта за споделено пазаруване Groupon в Поднебесната империя вече надхвърлят 5000.

Въпрос на вкус

Не е задължително това да е резултат от липса на въображение от страна на местните компютърни предприемачи. Една от пречките например е качеството на интернет връзката, което е с години по-назад от това в САЩ, твърди Гонг Ю, директор на притежавания от Baidu сайт за видео Qiyi.

Освен това китайските потребители все още не са развили вкусовете си достатъчно, за да имат нужда от революционно нови онлайн решения, смята Уанг Шин, един от най-активните онлайн предприемачи и съосновател на RenRen.

"Потреблението се развива на три етапа. Първо се фокусираш върху количеството, за да има достатъчно да отговори на търсенето, после осигуряваш качеството на продукта и чак при третата фаза хората започват да развиват вкусове", убеден е китайският Марк Зукърбърг. Според него Китай все още е дълбоко затънал във втората фаза.

Прагматизъм

Освен това според анализатори огромните размери на китайския пазар предполагат по-лесни бизнес възможности, тъй като създателите на компании обикновено се разрастват в незаети бизнес територии. В САЩ предприемачите трябва да бъдат иновативно настроени, за да открият пазарна ниша, пояснява Дейв Маклуър, рисков инвеститор от Силициевата долина.

"Ако живееш в страна с 1.3 млрд. души население и видиш работеща идея, би било глупаво да не я копираш", заявява той. Прагматичният начин на мислене е често срещана черта сред повечето китайски предприемачи. Много нови компании в САЩ започват с идея, която искат да реализират, и чак след това се притесняват за финансиране. В Китай първи са парите и чак след тях – нововъведенията.

Биографиите на доста китайски бизнесмени го потвърждават: сред тях почти не се забелязват току-що завършили образованието си младежи за разлика от техните американски колеги. Не липсват обаче хората със солиден опит в технологичната индустрия, които са решили да започнат собствен бизнес.

Издирването продължава

Това състояние на нещата като че ли изглежда неизбежно в страна, където капитализмът е нова идея, а интернет – дори още по-нова. Повечето местни инвеститори предпочитат да влагат парите си в ограничен кръг от компании на техни приятели, чийто успех е по-сигурен.

Но все пак има надежда ситуацията да се промени. Чуждестранните инвеститори са много по-голям източник на финансиране за китайските новостартиращи компании от местните. Именно свежите пари отвън са в основата на големия брой китайски клонинги на Groupon. Засега те се придържат към стари и добре изпитани идеи, но потенциалът на толкова голям пазар е действително безграничен.

Успех

Baidu отбелязва 80% ръст на печалбата

Най-голямата китайска интернет компания Baidu отчита ръст на печалбата си за третото тримесечие на годината от 80%, достигайки до 296 млн. долара. Успехът се дължи на засиленото желание на рекламодатели да плащат за ключови думи в търсачката на компанията. Изпълнителният директор на компанията Робин Ли, определен от списание Forbes като втория най-богат човек в Китай, ще увеличи инвестициите в мобилни услуги, за да отговори на нарастващата конкуренция в сектора. Делът на компанията на пазара на интернет търсенето в Китай се е увеличил до 77.7%, докато този на Google е спаднал до 18.3%.
"Ако живееш в страна с 1.3 млрд. души население и видиш работеща идея, би било глупаво да не я копираш."

Дейв Маклуър, рисков инвеститор от Силициевата долина

Смъртта на технологичния гуру Стив Джобс беше голям удар за Apple. Оказва се обаче, че тя е имала сериозно влияние и върху друга група хора – китайските интернет предприемачи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    raimond avatar :-?
    Meister Eckhart


    Подражанието е основният метод за самоосъвършенстване.

  • 2
    aussie avatar :-P
    aussie

    Моето лично мнение е че причината за това е в самото образование. Ако в училище те научат да си свободен ще бъдеш такъв и като бизнесмен. Иначе си оставаш с копирането. Не случайно няма дизайнер китаец. Те просто нямат нужното въображение, но пък имат кинти.

  • 3
    aussie avatar :-P
    aussie

    Същото е и в Бг. Всеки гледа какво прави другия и никой не мисли да направи нещо ново.

  • 4
    ednorog avatar :-?
    Shan Teliang

    Едно обяснение е, че в китайската култура никога не се е отдавала особена почит на това да си иновативен и различен; традиционно, най-важно там е да се следва най-добрия образец. Но, както пише и в статията, на този етап на зрялост на китайския интернет нищо повече не е и необходимо. Китай се чувства уютно в настоящата си роля, на догонващ, учещ се от лидерите. Когато обаче дойде моментът да стане лидер самият той, както всички му вещаят, този подход няма да върши работа...

  • 5
    pilgrim avatar :-P
    pilgrim

    "...защо в страната няма визионери от рода на Джобс, Марк Зукърбърг, Лари Пейдж и Сергей Брин, чиито продукти и услуги промениха света?"
    Може би защото живота ти е предопределен още преди раждането?! Може да имаш дарбата да станеш новия Меси, но ако семейството ти иска балетисче, ще му играеш по свирката.

  • 6
    gost22 avatar :-P
    gost22

    20 век: " Който изнася революция, внася наука и техника."
    21 век: " Който изнася евтина техника, внася революционни идеи."

  • 7
    krizkoz avatar :-|
    krizkoz

    Нормално е Baidu да печели превес след споровете около цензурирането на резултатите при търсене между Google и китайското правителство, в следствие на които от 2010 google.cn (Google China) редиректва към www.google.com.hk (Google Hong Kong) - една доста дълга сага. Редиректите като цяло влияят негативно на ползваемостта и поставят под въпрос качеството на предоставената услуга. Baidu няма такива скрупули и чудесно си сътрудничи с китайското правителство по отношение цензурирането на политическа информация, свързана с дисиденство, човешки права и т.н.

    Друга причина за успеха на Baidu е осигуряването на пряк достъп до пиратски софтуер, музика и филми. Доста пречеливш ход като се има предвид, че мнозинството от интернет потребителите в Китай са на възраст до 30 години. Едва преди няколко месеца се стигна до споразумение с големите звукозаписни компании, Baidu да заплаща такса за сваляне и прослушване на съдържание онлайн (съхранявано на сървъри на Baidu), както и да ограничи достъпа до сайтове с пиратско съдържание.

    По отношение на пазарния дял на онлайн рекламата, доста се говори за това, че Baidu манипулира резултатите при търсене в полза на големите си рекламодатели. Е, същото се говори и за Google, така че това е спорен въпрос. Реклама в Baidu може да се купува само чрез посредничеството на патентовани китайски компании. Поне така беше до май.

    Доколко Baidu копира Google? - Няма как Baidu да копира на 100% Google, след като алгоритъма за търсене на Google е тайна. Всичко, което се знае за сортирането и показването на резултатите, е резултат от наблюдения и експерименти, правени от хората, които работят в SEO сектора. Според Ли, Baidu дава по-точни резултати при търсене на информация, свързана с китайски наименования, отколкото конкурентните и търсачки. Което вероятно е вярно. Все пак китайците би трябвало да познават по-добре спецификата на езика си.

  • 8
    tsonkooo avatar :-P
    Тsonkooo

    Количеството рано или късно се превръща в качество!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Свят без дим

Свят без дим

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.