С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 4 ное 2011, 17:03, 11840 прочитания

Елопокалипсис сега

Изпълнителният директор на Nokia Стивън Елоп влиза в най-важната си битка за оцеляване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Обичам миризмата на напалм рано сутрин." Това е една от най-запомнящите се реплики във филма за виетнамската война "Апокалипсис сега". Неин автор е подполковник Бил Килгор, след като американската бойна авиация изпепелява виетнамско селище под звуците на "Полетът на валкириите" на Вагнер. Причината за нападението? Килгор е не само безсърдечен командир от Първа кавалерийска дивизия на САЩ, но и страстен сърфист, който иска да подсигури периметъра, за да практикува своето хоби...

Подобно на Килгор изпълнителният директор на Nokia Стивън Елоп подготвя своята решителна битка на смартфон пазара. Тя може да бъде зрелищна, както бомбардировка с напалм от филма, но да не постигне своята крайна цел. Или пък да върне макар и частично позициите на компанията. Ясно е обаче, че от поведението на Елоп в следващите месеци зависи бъдещето на финландския технологичен гигант. Защото Nokia няма право да губи повече пазарен дял и да реагира бавно на потребителските нагласи.


В битката си срещу конкурентните производители на "умни" телефони Елоп няма да заложи на напалма, а на подписаното в началото на годината стратегическо сътрудничество с Microsoft. Финландската компания вече е готова и с първите си устройства, които са базирани на Windows Phone Mango. Това обаче е по-лесната част, като сега целта е възстановяване на позициите, загубени през последните две-три години. Nokia беше дългогодишен лидер в един от сегментите, който тя създаде – смартфонът, но през последните месеци тя отстъпи короната на Samsung, Apple и HTC.

Lumia в атака

Новата Windows серия на Nokia е оглавена от две устройства, обединени под бранда Lumia. Това е първата нова генерация смартфони, която трябва да възстанови позициите на финландския технологичен гигант. Двата апарата ще дебютираха в доста динамичен момент за пазара. През последните две тримесечия Samsung и Apple си разменят лидерството на сегмента. Само преди седмици на 14 октомври излезе и новият iPhone 4S, който предизвика противоречиви реакции сред експертите, но въпреки това реализира рекордни продажби. Обстановката се усложнява и с излизането на Samsung Nexus Galaxy, който ще е първото устройство с подобрената операционна система Android Ice Cream Sandwich. Надпреварата за доминация между двете компании ескалира и под формата на вълна от съдебни искове за нарушаване на патенти.



Обективно погледнато, новите устройства на Nokia имат добър дизайн, технически характеристики и засега са сред малко, които ще могат да използват пълните възможности на услугите на Microsoft. Такива например са достъпът до оптимизиран Office пакет и X-Box Live. Представянето на двата смартфона ще покаже дали си струваше преминаването на Nokia към Windows Phone Mango платформата.

Друго предимство по думите на Елоп е, че няма да има толкова голямо дублиране на функциите на приложенията. "За какво са ви десетки апликации за фенерче за Android, при положение че може да има едно или максимум две", коментира Елоп, цитиран от агенция "Блумбърг". Според него многообразието затруднява потребителите, особено новите, в избора им кой точно софтуер ще им свърши най-много работа. Точно това ще бъде целта на Nokia - да предложи улеснен избор за приложения, което да привлече купувачи, тепърва навлизащи в света на смартфоните.

Стратегията на Стивън Елоп за пробив на смартфон пазара е първоначално да се атакуват регионите, в които Apple нямат толкова сериозен дял - Европа и Азия. Затова смартфоните Lumia ще дебютира първо на континенти, докато премиерата им в САЩ ще бъде отложена за следващата година. Този ход е малко хазартен, защото САЩ са най-големият пазар за умни телефони в света. Последния път когато Nokia не успя да се наложи в Северна Америка, позволи на Apple да лансира своя iPhone и това беше началото на свободното падане на европейската компания. То беше ускорено от пасивността на финландците, след като обявиха стратегическото си сътрудничество с Microsoft. От 11 февруари досега технологичният гигант пусна само един смартфон от висок клас N9, който е първият и единствен с операционната система MeeGo.

За този период акциите на Nokia загубиха 43% от стойността си. Реално последният хитов модел на компанията с наистина силни продажби е N97, който е на пазара от 2009 г. Apple също не заливат пазара с нови продукти, но тяхната методичност да изкарват по един нов продукт на година всъщност се отплаща (като се забелязва редуване в стил "нов модел - подобрена версия - нов модел"). От тази цикличност обаче се възползват компаниите, които предлагат смартфони с Android. Те успяват да залеят пазара къде с качествени, къде с не толкова модели, които да спечелят предпочитанията на потребителите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Boeing неочаквано спря проекта за товарен космически "самолет" 1 Boeing неочаквано спря проекта за товарен космически "самолет"

Въпреки това обаче корпорацията вече е усвоила за целта около 150 млн. долара от щатската изследователска агенция DARPA

28 яну 2020, 419 прочитания

Лондон е на крачка от отхвърляне на натиска от Вашингтон за Huawei Лондон е на крачка от отхвърляне на натиска от Вашингтон за Huawei

Спецслужбите познават как китайската компания работи във Великобритания и смятат, че могат да контролират евентуален риск

27 яну 2020, 700 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Наводнението, потопило IT бизнеса

Една трета от територията на Тайланд се озова под вода, а с нея и заводите на някои от най-големите производители на компютърни части

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10