DropBox се прицелва в бизнеса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

DropBox се прицелва в бизнеса

DropBox се прицелва в бизнеса

Най-голямото предизвикателство пред компанията е да убеди света, че услугата й за споделяне и съхранение на информация онлайн е достатъчно сигурна

Асен Георгиев
5553 прочитания

© shutterstock


Може ли да си представите, че малка стартираща технологична компания би отказала да прави бизнес с Apple след лична покана на живо от страна на Стив Джобс? Точно това обаче правят създателите на DropBox Дрю Хъстън и Араш Фердовси, след като получават съблазнителна оферта от страна на технологичния гуру, който иска да ги купи за неназована астрономическа сума пари. Какво е учудването им обаче, когато няколко месеца по-късно виждат клонинг на бизнес идеята си, носещ логото с нахапаната ябълка и звучното име... iCloud.

795 долара струва годишният абонамент за бизнес услугата DropBox for Teams. Тя предоставя 1000 гигабайта свободно дисково пространство и възможност за администриране на акаунти за 5 служители.
240 млн. долара са очакваните приходи за 2011 г. Те са генерирани на базата на 4% от DropBox потребителите, които ползват платените услуги на компанията.

Въпреки че ще трябва да се конкурират с Apple, Дрю Хъстън и Араш Фердовси не се отказват от плановете си. Всяка седмица над 45 млн. регистрирани потребители на DropBox запаметяват повече от 2 млрд. файла в "облачната" услуга на компанията. От миналата седмица към тях ще могат да се присъединят и представители на бизнеса, използващи новото предложение, насочено към тях -  DropBox for Teams. С този ход компанията се надява да навлезе на разрастващия се пазар на приложения за онлайн съхранение, споделяне и синхронизация на файлове, използвани от бизнеса.

В момента DropBox се смята за една от най-горещите стартиращи компании в Силициевата долина. Неофициалната оценка на фирмата на базата на вложенията на рисковите инвеститори надминава 4 млрд. долара. Според различни спекулации акциите на DropBox могат да достигнат 8 млрд. долара, след като компанията излезе на борсата.

А бизнесът вече използва DropBox

Мениджърите на DropBox изчисляват, че най-малко един милион от нейните потребители са всъщност бизнес клиенти. "Служители в около 1 млн. компании по света се доверяват на DropBox заради нейната опростеност и сигурност", казва Суджай Джасва, директор "Продажби" във фирмата. "Сега DropBox for Teams ще даде на компаниите контрола и свободата за преосмисляне на начина, по който те работят", добавя той.

DropBox for Teams, чиято цена започва от 795 долара годишно за 5 потребители, предоставя един терабайт свободно дисково пространство, достъп до кол-център и дава възможност на корпоративните IT отдели да добавят и трият потребители.

Въпреки че вече има представители на бизнеса, които са тествали услугата и впечатленията им са по-скоро добри, все още има сериозни съмнения дали DropBox for Teams ще покрие изискванията за сигурност на по-големите корпорации. Услугата трябва да измине дълъг път, за да бъде широко приета от големите бизнес конгломерати, защото "не предлага достатъчно сигурност и възможности за администриране, каквито те търсят", смята Тед Шадлер, анализатор в сферата на работните места от Forrester Research.

Въпреки това погледите са насочени към компанията, която се надява да заеме позиции в растящия пазар на услуги за споделяне на файлове, насочени към бизнеса.

В тази сфера четиригодишната технологична фирма се конкурира с гиганти като Google, Apple и Amazon.com, които предлагат все по-завършени решения за запаметяване, споделяне и синхронизиране на файлове, както и с по-малки компании като Box, YouSendIt и SugarSync. Междувременно само през последния месец Citrix Systems купи ShareFile, а Research in Motion придоби NewBay, които предлагат услуги за дистанционно съхранение на данни. Този ход индиректно доказва увеличаващия се интерес към подобен тип решения.

Сигурни като банка

За да спечелят доверието на бизнеса, DropBox трябва да гарантира, че няма опасност през тяхната услуга да изтичат важни конфиденциални документи. За да докажат това, от компанията твърдят, че осигуряват същото ниво на сигурност като банките. Файловете, съхранявани по този начин, са криптирани и DropBox ограничава достъпа на своите служители до тях. От компанията допълват, че в момента работят и върху метод за двустепенно удостоверяване на достъп, така че хората да въвеждат втора парола, която при нужда да получават на своите телефони например.

Първите притеснения за сигурността на услугата се появиха през юни. Тогава пробив в системата направи голям брой акаунти достъпни за случайни хора в продължение на няколко часа. Това предизвика не само вълна от жалби до Федералната комисия по търговията, но и до временен отлив на потребители.

В момента услугата на DropBox работи по следния начин: всички хора могат да съхраняват файлове като документи, снимки и музика на отдалечен сървър. След това записаната информация може да се редактира от различни устройства, като промените се случват своевременно за всички платформи.

Базовата услуга е безплатна за всички, които използват по-малко от 2 гигабайта пространство. Има и различни бонуси, които можете да получите, ако например поканите вашите приятели. Така ще получите допълнително пространство. Ако обаче ви е необходимо още повече място, можете да си го купите, като цената започва от 100 долара за 50 гигабайта.

Въпреки че 96% от потребителите ползват безплатната версия, останалите 4% ще носят около 240 млн. долара приходи за 2011 г., твърдят от компанията. Със своите 70 служители, предимно инженери, фирмата генерира три пъти повече пари на служител дори в сравнение с Google. Именно голямата потребителска маса и добрите приходи повишиха интереса на инвеститорите, вдигайки пазарната капитализация на DropBox до космическите за форма с подобни размери 4 млрд. долара.

Може ли да си представите, че малка стартираща технологична компания би отказала да прави бизнес с Apple след лична покана на живо от страна на Стив Джобс? Точно това обаче правят създателите на DropBox Дрю Хъстън и Араш Фердовси, след като получават съблазнителна оферта от страна на технологичния гуру, който иска да ги купи за неназована астрономическа сума пари. Какво е учудването им обаче, когато няколко месеца по-късно виждат клонинг на бизнес идеята си, носещ логото с нахапаната ябълка и звучното име... iCloud.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK