Google влезе в ритъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Google влезе в ритъм

Джейми Розенберг, директор в Google, представя Google Music в Лос Анжелис

Google влезе в ритъм

Навлизането на американския интернет гигант в музикалния бизнес не е звездно, но крие изключителен потенциал

Божан Чипев
4900 прочитания

Джейми Розенберг, директор в Google, представя Google Music в Лос Анжелис

© Reuters


Google успя да ни изненада с липсата на изненади. Представянето на музикалната услуга на компанията от Маунтин Вю снощи не предложи нищо неочаквано и нищо, което потребителите вече не бяха видели. Обаче с пускането на Google Music най-голямата интернет търсачка навлиза на силно конкурентен и наситен пазар с редица подобни и вече утвърдени услуги като iTunes, Spotify и др., коментира "Ройтерс".

Една от функциите на Google Music е музикален каталог, който продава песните на трите водещи звукозаписни компании – Sony, Universal и EMI. Това е нещо, което вече съществува на пазара – Apple и Amazon, които са основните конкуренти на Google в тази сфера, са утвърдени разпространители на музика от години и разполагат с изградена инфраструктура и клиенти.

Например iTunes функционира от осем години и има внушаващ каталог с над 20 млн. песни. Благодарение на споразумението на Google със звукозаписните компании новата услуга разполага с 13 млн. песни и така успява да стопи частично преднината на Apple, съобщи "Ройтерс".

Като процент продажби на песни в интернет "ябълковата компания" държи в огромна степен лъвското парче на пая чрез своя iTunes, който притежава 66.2% от пазарния дял, следван от Amazon с 13.3%*. Това оставя 20.5 на сто от пазара, които се състоят от по-малки и нестабилни разпространители. Най-вероятно Google ще се бори точно за този дял.

И платено, и безплатно

Освен Apple и Amazon обаче има и редица компании, които предлагат безплатно слушане на музика онлайн без даунлоуд. Става дума за Spotify, Rdio и Pandora. Те също се очертават като ключов фактор в опита на Google да "превземе музиката". Защото освен каталог за купуване на песни Google Music ще предлага и виртуално пространство за музиката, която потребителите вече притежават.

Веднъж качена в облака, музиката ще бъде безплатна за слушане и достъпна от всяко устройство. По този начин Google ще стане едновременно част от играта и в продаването, и в безплатното слушане на музика. Това е сред един от силните козове на новата услуга, защото тази опция е безплатна и дава възможност на един потребител да качи около 20 хил. песни в облака (300GB място), коментира "Блумбърг".

Може да са малки, но са много 

Третата причина Google да се надява на успех в музикалното си начинание е подходът им към независимите артисти. Музикантите, които не са обвързани с някое музикално студио, ще могат да използват платформата на Google Music, за да достигнат директно до слушателите и по този начин да продават музиката си. Цената на продуктите им пък ще зависи от тях самите и ако искат, ще могат дори да я предоставят безплатно.

Този ход също може да се окаже печеливш за компанията, особено като се вземе предвид фактът, че независимите музиканти глобално представляват близо до 30% от продажбите на музикалния пазар. За сравнение, трите големи звукозаписни студия, с които Google са сключили споразумение за разпространение на музика, комбинирано заемат около 60%.

Социална мрежа плюс музика

На последно място (но може би не и по важност) е интеграцията на музикалната платформа на Google със социалната им мрежа Plus. Една от предложените функции е безплатното споделяне на песни през Google+ между потребители. По този начин е достатъчно един потребител да купи песен от каталога и да я сподели на профила си и всичките му познати ще могат да я слушат безплатно (но не и да я изтеглят).

Тази стратегия най-вероятно цели да повиши интереса едновременно и към новата услуга на Google, и към социалната мрежа, която в последно време отбеляза сериозен спад в броя на активните потребители.

В технологичната блогосфера мнозина отписаха Google Music, като нарекоха проекта скучен и закъснял.

Основното преимущество на услугата е, че тя е част от пакета на Google. Тоест без значение дали си проверявате Gmail електронната поща, гледате видео в YouTube или пишете на познатите си в Google+ в полезрението ви постоянно ще стои бутончето Music.

Страницата на Google Music за момента е достъпна единствено от IP адреси, базирани в САЩ.

*Данните са от проучване на NPD Group

Google успя да ни изненада с липсата на изненади. Представянето на музикалната услуга на компанията от Маунтин Вю снощи не предложи нищо неочаквано и нищо, което потребителите вече не бяха видели. Обаче с пускането на Google Music най-голямата интернет търсачка навлиза на силно конкурентен и наситен пазар с редица подобни и вече утвърдени услуги като iTunes, Spotify и др., коментира "Ройтерс".

Една от функциите на Google Music е музикален каталог, който продава песните на трите водещи звукозаписни компании – Sony, Universal и EMI. Това е нещо, което вече съществува на пазара – Apple и Amazon, които са основните конкуренти на Google в тази сфера, са утвърдени разпространители на музика от години и разполагат с изградена инфраструктура и клиенти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    jorji24 avatar :-P
    Джон Доу

    Готино звучи , особенно частта за безплатното шерване и 300те ГБ клауд. Жалко че е само в САЩ въпреки че аз само пиратска музика слушам.

  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    има пет албума на щурците... 9.50 парчето... :)

  • 3
    tsonkooo avatar :-?
    Тsonkooo

    Добре, че има и безплатна опция, но защо само за САЩ?!

  • 4
    kalinski avatar :-|
    Kalin

    beatport, бате, и не ме занимавай с глупости ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK