Неподвижната светкавица
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неподвижната светкавица

Капитал

Неподвижната светкавица

Apple самоуби мобилния Flash на Adobe

Божан Чипев
6695 прочитания

Капитал

© Инна Павлова


Дали мобилният Flash "умря" заради отказа на Apple да го интегрира в устройствата си, или "отхапаната ябълка" през цялото време е имала едно наум за бъдещето на интернет? Този въпрос много наподобява онзи за кокошката и яйцето. В крайна сметка резултатът е един – Adobe спря разработката на нови версии на браузърния си плъгин за мобилни устройства.

В официално съобщение към медиите Adobe обявиха, че преустановяването на работа по мобилния Flash означава, че усилията им ще бъдат насочени към по-новата, по всеобхватна платформа – HTML5. "HTML5 вече се поддържа от всички водещи мобилни устройства, в някои случаи дори е единствената поддържана платформа. Това я прави най-доброто решение за създаване и развиване на съдържание за мобилни устройства", се посочва в официално съобщение на софтуерната компания.

Друга причина за оттеглянето на Adobe е високата цена на поддръжка на платформата – Flash плеърът трябва да се обновява всеки път когато на пазара излезе нов тип процесор и графична карта. Непрекъснатото оптимизиране на платформата е един от основните ѝ недостатъци в сравнение с HTML5. Той се корени във факта, че Flash не е система с отворен код – тоест Adobe са отговорни за всички оптимизации на софтуера. В случая на HTML5, която е отворена система, отговорността за оптимизацията с всеки нов хардуер пада в ръцете на производителя на устройства.

Последното издание на Flash плеъра за мобилни устройства ще бъде 11.1, което се очаква в най-скоро време да бъде пуснато за даунлоуд в каталозите на Android и BlackBerry. То обаче е фокусирано върху последно изглаждане на дребни бъгове и проблеми с производителността и не предлага никакви нови функции.

Apple vs. Adobe

Играта на котка и мишка между привидните партньори Apple и Adobe започва още през 90-те години на миналия век, преди масовата поява на смартфони на пазара. Тогава Macromedia (компания, впоследствие придобита от Adobe през 2005 г.) създава браузърния плъгин Flash Player, който позволява интегрирането на анимирани изображения, видео, звук и игри в уебстраниците. Flash съдържанието става абсолютен хит в света на интернет и бележи изключителен успех на Windows платформата. Под Mac обаче плъгинът предизвиквал редовни проблеми и пропадания на операционната система. Тогава Apple поемат вината за проблемите на потребителите, но компанията вече има "едно наум" за стабилността на продукта.

Разривът между двете компании се разраства през 2007 г. с излизането на пилотния iPhone. Тогава Стив Джобс въобще няма намерение да интегрира Flash съдържание в мобилния браузър на смартфона. С публикуването на едно отворено писмо през април 2010 г. управителният директор на Apple реално маркира началото на края на мобилния Flash. Част от него гласи: "Flash не се представя добре на мобилни устройства. В продължение на няколко години редовно молим Adobe да демонстрират гладко работещ Flash на мобилно устройство, каквото и да е то. Досега не сме видели нищо такова."

Решението на Джобс да игнорира платформата на Adobe, комбинирано с хапливия език на съобщението му по посока на Flash платформата, в крайна сметка доказа за пореден път, че визионерът не само предвижда бъдещето, а и до голяма степен го оформя.

Извън контрол

Победата, която де факто извоюва Apple срещу софтуерния разработчик, може да се окаже пирова. Преходът от Flash към HTML5 може да удари по приходите на компанията, генерирани от продажбата на приложения за нейните мобилни устройства. Макар Apple да е сред поддръжниците на HTML5, с бойкотa на Flash това реално насърчава притежателите на интернет съдържание да направят сайтовете си достъпни чрез мобилни приложения вместо през браузъра Safari. В момента в който разработчиците се пренасочат към HTML5, достъпът до мобилни приложения и съответно закупуването им ще може да се заобиколи Apple при разпределянето на приходите. Ябълковата компания в момента прибира 30% от постъпленията при продажби през своя интернет магазин AppStore.

По отношение на техническите възможности приложенията за HTML5 не се различават от софтуерните им версии, които се предлагат в мобилните каталози на разработчиците на смартфони и таблети. Единственият недостатък на HTML5 пред т.нар. native програми e същият като всичко, свързано с "облака" - необходимостта от постоянен достъп до интернет.

Предизвикателството пред Apple е налице, но проблемите пред Adobe изглеждат по-сериозни. В резултат на промяната в стратегията си софтуерният разработчик отбеляза спад на акциите си със 7.7%, бе принуден да извърши съкращения на над 750 позиции във Flash дивизията си и се готви за отслабен ръст в приходите. Периодът на преход от Flash към HTML5 ще бъде ключов за бъдещето на мобилната дивизия на Adobe, а и за развитието на платформата като цяло на мобилния пазар.

В крайна сметка обаче най-важни са потребителите и това как те използват технологиите на разработчиците. А по всичко личи, че HTML5 ще бъде една значително по-стабилна платформа от Flash, която предлага и повече възможности за мобилни приложения. Освен това HTML5 най-вероятно ще успее да направи това, за което потребители и разработчици мечтаят от години – обединяване и стандартизация на мобилния интернет.

Дали мобилният Flash "умря" заради отказа на Apple да го интегрира в устройствата си, или "отхапаната ябълка" през цялото време е имала едно наум за бъдещето на интернет? Този въпрос много наподобява онзи за кокошката и яйцето. В крайна сметка резултатът е един – Adobe спря разработката на нови версии на браузърния си плъгин за мобилни устройства.

В официално съобщение към медиите Adobe обявиха, че преустановяването на работа по мобилния Flash означава, че усилията им ще бъдат насочени към по-новата, по всеобхватна платформа – HTML5. "HTML5 вече се поддържа от всички водещи мобилни устройства, в някои случаи дори е единствената поддържана платформа. Това я прави най-доброто решение за създаване и развиване на съдържание за мобилни устройства", се посочва в официално съобщение на софтуерната компания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    peho avatar :-|
    peho

    Айде, айде, нито дума за това каква е реалната причина за отказа от флаш, отречена в същото това писмо, а това е защитата на Арр магазина и 30%-ната печалба на "визионерската" компания. Интересно как се твърди, че "In addition, Flash has not performed well on mobile devices.", което си е доста лъжливо, защото съм ползвал флаш на 3 мобилни операционни системи и всичко си беше в рамките на нормалното. Който има време да прочете цялото писмо може да види как е една смесица от безпочвени нападки и самореклама. А на Капитал не прави никаква чест, че толкова превъзнасят Apple и Джобс, а пропуснаха смъртта на Денис Ричи. Жалка фенщина.

  • 2
    bchipev avatar :-|
    bchipev

    До коментар [#1] от "peho":

    Здравейте!

    Явно не сте прочел втората част на статията, където се споменава:

    "В момента в който разработчиците се пренасочат към HTML5, достъпът до мобилни приложения и съответно закупуването им ще може да се заобиколи Apple при разпределянето на приходите. Ябълковата компания в момента прибира 30% от постъпленията при продажби през своя интернет магазин AppStore."

    Лека вечер и приятно четене на новия брой на "Капитал"!

    Божан Чипев

  • 3
    borko avatar :-|
    борко

    Няма лошо. НТМЛ 5 и CSS3 предлагат наистина много нови и интересни възможности. Флашът полека отминава, а и е по-тежък.

  • 4
    _mitaka_ avatar :-P
    _mitaka_

    [quote#0:"Статията"]Играта на котка и мишка между привидните партньори Apple и Adobe започва още през 90-те години на миналия век, преди масовата поява на смартфони на пазара. Тогава Adobe създава браузърния плъгин Flash Player, който позволява интегрирането на анимирани изображения, видео, звук и игри в уебстраниците.
    [/quote]
    Брей, и тук ли историята се пренаписва? :)
    "1984" в действие?

    Къде изчезна Macromedia? ;)

  • 5
    macro avatar :-P
    macro

    "Тогава Adobe създава браузърния плъгин Flash Player, който позволява интегрирането на анимирани изображения, видео, звук и игри в уебстраниците."

    Все си мисля, че го създадоха Macromedia ... Години по - късно Адоби си ги купиха :)

  • 6
    macro avatar :-|
    macro

    До коментар [#4] от "_mitaka_":

    Не видях, че си споменал Макромедия вече :)

  • 7
    glalev avatar :-|
    gLalev

    Айде сега и за определено доста позакъснялото отмиране на Flash, което едва сега се надяваме се да започва, трябва да благодарим на Apple, а не на недостатъците на Flash.

  • 8
    dinkotanev avatar :-|
    Динко Танев

    "Единственият недостатък на HTML5 пред т.нар. native програми e същият като всичко, свързано с "облака" - необходимостта от постоянен достъп до интернет."
    Това не е съвсем така. Съществува локална база данни, където може да се съхранява информация така, че да няма нужда от постоянен достъп до интернет.
    Основният недостатък на HTML5 пред т.нар. native програми е по -скоро почти невъзможния достъп на мобилния уебсайт до самото устройство - камера, картинки и др. Все пак се работи в тази насока и се надявам скоро да има подобрения.

  • 9
    vmilanov avatar :-|
    VM

    Честно казано не харесвам Flash и се надявам скоро някоя не толкова тромава и гладна за RAM негова алтернатива да се настани трайно и при десктоп ОС и браузъри.
    Всеки би трябвало да е наясно, че независимо дали Apple имат задни мисли недопускайки Flash до iOS, те са поне на 50% прави определяйки го като тромав и нестабилен.

  • 10
    epoc avatar :-|
    epoc

    Флашът си работеше, докато се правеше от Макромедия. В момента. в който го пое Адоб, му разказаха играта - стана тежко, тромаво и крашваше непрекъснато. Това го утрепа.

    А до автора - има и ответно писмо на Адоб до Епъл, в което се съжалява, че такава напердничава платформа е оставена без необходимото внимание.

    Изобщо двете писма са си лика прилика - маркетинг и простотии.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK