23 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Shutterstock/Капитал

(Слабо)умни телевизори

Интернет революцията все още подминава "малкия екран"

Юлиян Арнаудов
5929 прочитания

Shutterstock/Капитал

© Shutterstock/Капитал


Очила с вграден преводач помагат за общуването, интелигенти автомобилни стъкла показват в кой хотел ще отседнете или къде имате среща на следващия ден. С помощта на визитката-смартфон и електронни билбордове осъществявате директни покупки или плащания. Свързването на всякакви устройства - максимално бързо и без никакви усилия, е едно от  основните неща, към които се стреми технологичният сектор. Таблети, смартфони, дори кухненският плот - всичко това един ден ще може да прави връзка помежду си и да обменя информация. Самото прехвърляне на данни ще става с едно движение на пръста. Връзката ще се осъществява главно чрез "облачни технологии", като отделните устройства общуват едно с друго и осъществяват светкавичен достъп до съответната информация.

Всичко това е показано нагледно в концептуалната визия на Microsoft, който прогнозира развитието на технологиите и на нашето ежедневие в рамките на следващите десет години. Всъщност това е втората подобна прогноза, която софтуерният гигант пусна в рамките на две години. Но в нея като че ли липсва един съществен елемент от бита на хората за последните 50 години. Умишлено или не, Microsoft сякаш "забравиха" за добрия стар телевизор.

Едно от обясненията е, че концептуалното развитие на телевизията не е мръднало през последните 20-30 години – от едната страна са филмовите и телевизионните компании, които създават съдържанието, а от другата - кабелните, сателитните и ефирни оператори я разпространяват. На практика обаче бумът на интернет услугите, който навлезе и при потребителската електроника, все още не може да се пренесе при телевизорите. Поне не и с тази скорост, с която олекотените операционни системи, приложенията и "облачните" решения превзеха мобилните устройства. Проблемът е, че различните производители на телевизори все още не успяват да представят тези възможности по лесен и достъпен начин за обикновените потребители.

Неработеща приставка

Досегашните решения за връзване на телевизора към глобалната мрежа идват под формата на отделни приставки. Такива са Apple TV, Google TV, BoxeeBox, игралните конзоли като Microsoft X-Box 360 и Sony PlayStation. Те предлагат частичен онлайн достъп и най-вече определени профилирани онлайн услуги като Netflix, Hulu, iTunes и др.

Потребителите обаче не посрещат с аплодисменти отделните решения. Освен че не идват заедно с телевизора, те обикновено струват между 100 и 300 долара. Поради слабия интерес например компанията Logitech обяви своите приставки с Google TV за "огромна грешка", която им е коствала над 100 млн. долара.

Apple TV също не е сред най-успешните продукти. Първата версия дебютира през 2007 г., но успява да реализира само около 1 млн. продажби. Вторият модел, който беше пуснат на пазара през есента на 2010 г., успява да се продаде в около 2 млн. бройки до лятото на тази година. Вероятно затова покойният изпълнителен директор на Apple Стив Джобс непрестанно подчертаваше, че това устройство е по-скоро "хоби" отколкото истински продукт. Реално Apple TV е просто приемник, който дава ограничен достъп до интернет и до съдържанието на iTunes. Ограничените като обем продажби също показват, че потребителите не са склонни да приемат решения, които се закупуват отделно.

В някаква степен по-успешни са игралните конзоли, които освен за видеоигри могат да се използват и за възпроизвеждане на различен тип онлайн съдържание. Но при тях това до голяма степен е второстепенна функция, която в повечето случаи е свързана по някакъв начин със самите гейм заглавия (интегриране със социални мрежи и др.). Същевременно потребители, които не обичат подобен тип забавление, трудно биха си купили подобен продукт само за да могат да използват интернет функциите и да направят телевизора си "по-умен".

Първите интегрирани

В последните месеци водещите производители на телевизори започнаха да разработват продукти, които да не се нуждаят от приставки, за да могат да имат достъп до интернет и да използва приложения. Panasonic и Samsung например инвестират в разработката на собствени софтуерни платформи, които да интегрират в своите телевизори. Макар и сравнително олекотени, те не предлагат най-интуитивния интерфейс и все още поддържат голям брой приложения, което е един от ключовите фактори за успеха на дадена операционна система.

Google TV е една от малкото платформи, за която може да се каже, че предлага сравнително цялостно решение. Тя е базирана на мобилната операционна система Android и предлага значителна част от функциите й. Интегрирана е в някои модели телевизори на Sony и в приставката Revue на Logitech. Но големият проблем при нея е усещането за незавършеност, както и обърканият интерфейс. Някои анализатори я обявиха за мъртва услуга, след като Logitech реши да спре производството на своето устройство Revue, което я поддържа. Бъдещето на Google TV обаче не изглежда толкова черно, след като по информация на "Ройтерс" интернет компанията е в последна фаза на преговорите за интегриране системата в телевизорите на Samsung. Първите устройства на южнокорейския гигант с платформата на Google се очакват през 2012 г.

Да преоткриеш телевизора

Изброените решения имат своите предимства и недостатъци, но си приличат по едно нещо – всички те разчитат на неудобен интерфейс. Става дума за дистанционни и менюта, които наподобяват стария телетекст, но с малката разлика, че част от текстовете са заменени с големи картинки и икони. Някои производители като Panasonic предлагат половинчати решения - например включването на iPad или iPhone и използването им като терминали. Въпреки това обаче все още няма предложено цялостно решение.

Според Уолтър Айзъксън, автор на биографията на Стив Джобс, легендарният визионер е изградил концепция за създаването на телевизор от следващо поколение. По думите на Исааксън, идеята на Джобс е да комбинира гласовия асистент Siri, интегриран в iPhone 4S, телевизор със сензорен екран и услугата за онлайн съхранение на данни iCloud. Трите технологии, комбинирани с онлайн магазина iTunes, наистина имат потенциала да предефинират телевизионния пазар.

Технологичният гигант Microsoft пък залага на друга концепция – използването на сензорните технологии за разпознаване на движения от приставката Kinect за игралната конзола X-Box 360. Така човешките жестове ще могат да се използват за управление на самия телевизор. Осъществяването на двете идеи обаче все още е в сферата на спекулациите, като фирмите, които седят зад тях, не са потвърдили официално дали ги разработват и ако да, в каква фаза на развитие се намират.

Компаниите, които се опитват да представят нови концепции за умни телевизори, се сблъскват и с нежеланието на повечето корпорации за телевизионно и филмово съдържание да предоставят своите продукти за ползване в глобалната мрежа. Правоносителите се опасяват, че по този начин ще започнат да губят допълнително от и без това свиващите се приходи, както се случи с музикалната индустрия след навлизането на iTunes.

Така че бавното развитие на умните телевизори през последните години се дължи основно на нерешителността на телевизионните производители да интегрират нови технологии в приемниците. Страхът от въвеждане на иновативни методи за управление и враждебното отношение на големите филмови и телевизионни компании по отношение на интернет допълнително забавят прогреса на този пазар. И докато по въпроса с достъпа до лицензирано съдържание има известен напредък благодарение на технологични гиганти като Google и Apple, то по отношение на интегрирането на новите технологии телевизионната индустрия все още е принудена да чака своя еквивалент на iPod или iPhone.


4 коментара
  • 1
    tsonkooo avatar :-P
    Тsonkooo

    "Интернет революцията все още подминава "малкия екран". И слава богу!

  • 2
    anona avatar :-|
    anona

    Исааксън = Айзъксън

  • 3
    epoc avatar :-|
    epoc

    След скайп телевизорите реших, че нищо повече в този бизнес не може да ме учуди....Все повече и повече безполезни неща.....

  • 4
    mitkois avatar :-|
    mitkois

    LG imat dobra koncepciq za umen TV. toi razpolaga s dosta prilojeniq, pulnofunkcionalen browser i nai-vajnoto, t.nar magic motion remote control, koeto deistva kato mishka. poveche na saita.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK