Киберпонеделник 2011: нов рекорд на онлайн продажбите в САЩ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Киберпонеделник 2011: нов рекорд на онлайн продажбите в САЩ

Киберпонеделник 2011: нов рекорд на онлайн продажбите в САЩ

Навлизането на традиционните търговци промени интернет пазаруването по Коледа

Асен Георгиев
2343 прочитания

© Andrew Burton


Коледният сезон е периодът, в който повечето търговци на електроника (и не само) в САЩ реализират близо 40% от годишния си оборот. Това е времето на големите отстъпки, претъпканите магазини и безкрайното пазаруване. Има два дни, превърнати в своеобразен лакмус за успеха на целия коледен сезон, и това са Черният петък (Black Friday) и Киберпонеделникът (Cyber Monday). Първият е петъкът непосредствено след Деня на благодарността, а вторият е понеделникът, с който започва следващата седмица.

Тазгодишният Черен петък (25 ноември) вече регистрира рекордни продажби. Те достигнаха 11.4 млрд. долара, което е ръст от близо 7% спрямо миналата година - най-високият от четири години насам.

Напълно в този дух са и предварителните данни на анализаторите, които показват между 15% и 18% ръст в онлайн продажбите по време на Киберпонеделника (28 ноември).

Най-печелившият ден

Онлайн трафикът се е повишил с 43% спрямо миналата година, коментират от мрежата за доставка на съдържание Akamai, а интернет продажбите са с 18% повече спрямо същия ден от 2010 г., казват от IBM Smarter Commerce - фирма, измерваща уеб представянето на близо 500 от най-големите ритейл уебсайтове, съобщава USA Today.

Американците са похарчили около 1.2 млрд. долара по време на Киберпонеделника, което го превръща в най-печелившия ден в историята на онлайн търговията, след като задмина миналогодишния рекорд от 1.028 млрд. 

Силният интерес показва нарастващата склонност на американците да използват персонални компютри, таблети и смартфони, за да пазаруват. Отчасти за това имат "вина" и големите търговски вериги, като Walmart например, които през последните години създадоха различни стимули - безплатна доставка, специални оферти и други - за пазаруване онлайн.

Повече удобство и по-ниски цени

"Заедно с продължителната макроикономическа несигурност и високите нива на безработицата потребителите, изглежда, все повече оценяват ползите от онлайн пазаруването като по-голямото удобство и ниски цени", коментират от анализаторската компания comScore.

Ръстът на онлайн пазаруването се наблюдава още от началото на месеца, като в периода 1 – 25 ноември той е 15%. Американците са похарчили 12.737 млрд. долара за това време спрямо 11.093 млрд. година по-рано, показват данните на comScore. В Денят на благодарността процентът е още по-висок – 18, а по време на Черния петък достига до 26 спрямо година по-рано, регистрирайки продажби в размер на 816 млн. долара.

"Киберпонеделникът е много по-вълнуващ от Черния петък", казва Джейми Миносо, 40-годишен учител по английски от Алабама, пред San Francisco Gate. "Не харесвам трафика и хаоса, свързани с пазаруването в моловете", добавя преподавателят.

Според Националната федерация на търговците (NFR) средностатистическият купувач планира да изхарчи около 36% от своя бюджет за коледни покупки онлайн. През миналата година процентът е бил 32.7. Това до голяма степен се дължи на все повечето оферти с отстъпки, които правят не само типичните онлайн магазини, но и традиционните.

Всъщност една от причините Киберпонеделникът да се превърне наистина в най-успешния ден за онлайн търговията се свързва именно с поемането на инициативата от страна на традиционните търговци. Идеята за Киберпонеделник като ден, който да стимулира онлайн пазаруването чрез различни промоции, се появява през 2005 г. Едва миналата година обаче данните потвърдиха, че реално това е денят, в който американците харчат най-много онлайн.

Според Джон Скуайър от IBM Smarter Commerce това до голяма степен се дължи на увеличаващите се усилия, които традиционните търговци полагат в тази посока. Според него фактът, че те все повече започват да промотират Киберпонеделника в своите магазини, е доказателство, че той ще се превърне в следващия голям лакмус за потребителските навици в САЩ.

Американската Национална федерация на търговците посочва, че 9 на всеки 10 собственици на магазини планират да предложат безплатна доставка за онлайн поръчки в някакъв момент от коледния сезон. А повече от една трета са заявили, че предлагат безплатен транспорт, като през тази година въпросната тенденция се забелязва дори по-рано в сравнение с миналата.

Оказва се също така, че самите сайтове са много по-стабилни и бързи при изпълнението на заявките спрямо същия период на 2010 г. Въпреки по-големия трафик и интерес като цяло администраторите на онлайн магазините успяват да намалят времето, необходимо за зареждане на страница и извършване на покупка.

За нарастващия интерес към онлайн пазаруването допринася и навлизането на високоскоростния интернет във все повече американски домове. Ако през 2005 г. едва 20% от потребителите са разполагали с бърз онлайн достъп, сега процентът задминава 60%.

Поръчки в движение

Мобилното пазаруване също регистрира много висок ръст. По данни на системата за онлайн разплащания PayPal количеството на мобилни разплащания е нараснало съответно с 511% и 538% по време на Деня на благодарността и Черния петък. Предварителните данни за Киберпонеделника сочат 514% ръст спрямо миналата година за разплащанията, направени през мобилни устройства в системата на PayPal.

Коледният сезон е периодът, в който повечето търговци на електроника (и не само) в САЩ реализират близо 40% от годишния си оборот. Това е времето на големите отстъпки, претъпканите магазини и безкрайното пазаруване. Има два дни, превърнати в своеобразен лакмус за успеха на целия коледен сезон, и това са Черният петък (Black Friday) и Киберпонеделникът (Cyber Monday). Първият е петъкът непосредствено след Деня на благодарността, а вторият е понеделникът, с който започва следващата седмица.

Тазгодишният Черен петък (25 ноември) вече регистрира рекордни продажби. Те достигнаха 11.4 млрд. долара, което е ръст от близо 7% спрямо миналата година - най-високият от четири години насам.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    hidko avatar :-P
    владимир бояджиев

    Не знам кога Европа ще ги стигне хамериканците по това, пък за Бг хич и не искам да си помислям. Ма то тука и пътищата ни не позволяват. Виж ББ кат напрай магистралите,тогава ще има бум...пък може бум да е от дупки по пътя ама да не сме песимисти :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK