Автомобилът като дигитална платформа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автомобилът като дигитална платформа

Капитал Daily

Автомобилът като дигитална платформа

Производителите все още са внимателни при интегрирането на новите мобилни технологии в леките коли

Юлиян Арнаудов
2554 прочитания

Капитал Daily

© Капитал Daily


За десет години мобилните технологии напредват стремглаво напред и навсякъде. Умните телефони вече имат изчислителната мощ на персонален компютър от първите години на ХХІ век, базирани са на собствени операционни системи и позволяват непрекъсната свързаност с глобалната мрежа. Безброй софтуерни приложения допълват функционалността им и ги превръщат в нещо повече от обикновени джаджи за говорене, игра и сърфиране в интернет.

Но докато все повече се говори за това как тези технологии ще бъдат интегрирани в хладилника или телевизора, доста хора забравят за добрия стар приятел на човека за последните малко повече от сто години – автомобила. Идеята той да бъде превърнат умна мобилна платформа доскоро беше повече научна фантастика, отколкото реалност. Дръзки проекти като безпилотните коли на Google обаче показват нагледно как тя може да бъде достигната днес.

Плахо и консервативно

Доскоро интеграцията на подобни технологични решения се ограничаваше с възможността за включване на iPhone или iPod към развлекателната система в някои модели леки коли. По този начин смартфонът се превръща в умен панел, който се превръща в интелигентен помощник на шофьорите благодарение на софтуерните си приложения. Те в повечето случаи се ограничават до навигационни помощници, следене на трафик и др.

Това половинчато решение е далеч от идеята за превръщане на личния автомобил в истинска мобилна и дигитална платформа. За жалост в относително консервативна индустрия, каквато е автомобилната, подобни иновации се правят с плахи крачки. Затова не е изненада, че производителите на леки коли със своите предложения показват, че не знаят как да интегрират и и да спечелят от технологичната революция, провокирана от мобилните умни устройства.

Първи "социални" стъпки

Инициативи в тази посока имат автомобилните гиганти Toyota и Ford. Японската компания заедно с фирмата за интернет услуги Salesforce.com например разработват затворена социална мрежа за притежателите на Toyota, разпространителите и оторизираните сервизи. Тя ще бъде свързана и с бордовия компютър на по-новите модели на японския производител. Планираните инвестиции в този проект до момента са на стойност 8.1 млн. долара.

Ford от своя страна експериментират с автомобили, които са свързани с интернет, и по-специално към вътрешно приложение, наречено Caravan Track. Това е онлайн услуга, която позволява на шофьора да споделя в социалните мрежи, като Twitter например. Инженерите на американската компания подготвят и други приложения, които да са достъпни до тези "интернетмобили", но пак става дума за вътрешни за производителя софтуерни разработчици. Освен това целият този проект, който е в ход от около година, е в още тестова фаза и не се знае дали и кога ще бъде пуснат за масовите потребители.

Андроид зад волана

Първото комплексно решение, което може да прокара пътя на автомобила като мобилна платформа, засега е на Renault. Френският производител показа свой модел с вграден таблет, базиран на операционната система Android на Google. Новото устройство ще бъде интегрирано в новата четвърта версия на леката кола на Clio, както и в Zoe - електромобила на компанията.

R-Link е "вграден" в конзолата таблет, който разполага със сензорен екран, операционна система, като в момента от Renault се надяват да привлекат достатъчно качествени софтуерни разработчици, които да създадат програми за него. При официалния пазарен дебют се очаква да има около 50 приложения, по-голямата част от които ще са разработени от френската компания.

Renault също така ще отвори собствен интернет магазин, откъдето шофьорите да свалят всякакви програми за своя автомобилен "таблет". Това название е съвсем условно, просто защото устройството не може да се сваля от автомобила и да се ползва автономно. Все още от Renault не са обявили дали имат планове да направят версия, която да може да се откача от конзолата на колата. Макар R-Link да не замества съществуващия инструментариум за диагностика, то ще може да следи основните параметри на състоянието на колата и така да предоставя допълнителна информация при сервизната поддръжка.

Бавно развитие

Очакванията на Renault са през 2012 г. да бъдат продадени 3 млн. автомобила, които да са оборудвани с подобно устройство. Прогнозите са половината от тях да бъдат реализирани извън Евренергийноопа. Проблемът е, че все още в тази индустрия няма наложени стандарти за софтуера и хардуера, което може да доведе до голяма фрагментация при приложенията.

Това е нещо, което няма да се хареса на софтуерните разработчици, ако трябва да пишат едни и същи програми за много различни платформи. Всичко това ще се случи, при положение че концепцията на Renault в някаква степен бъде възприета от останалите производители.

"Автомобилната индустрия в момента се намира там, където бяха производителите на мобилни телефони преди 10 години", коментира по повод ситуацията Патрик Хофстетер, главен директор за дигитални продукти на Renault, цитиран от "Уолстрийт джърнъл". Според него трябва да минат поне 3-4 години, преди да започне да се очертава ясна тенденция как ще протече интеграцията на тези технологии при автомобилите.

В близко бъдеще всичко това може да осигури и допълнителен източник на средства за производителите на коли, като те взимат процент от приходите, реализирани през техните онлайн магазини за приложения подобно на Apple и Google. Засега обаче автомобилните компании трябва да скъсат оковите на традиционализма и да се опитат да представят смели решения за превръщането на колите в истински мобиенергийноленергийнони платформи. 

За десет години мобилните технологии напредват стремглаво напред и навсякъде. Умните телефони вече имат изчислителната мощ на персонален компютър от първите години на ХХІ век, базирани са на собствени операционни системи и позволяват непрекъсната свързаност с глобалната мрежа. Безброй софтуерни приложения допълват функционалността им и ги превръщат в нещо повече от обикновени джаджи за говорене, игра и сърфиране в интернет.

Но докато все повече се говори за това как тези технологии ще бъдат интегрирани в хладилника или телевизора, доста хора забравят за добрия стар приятел на човека за последните малко повече от сто години – автомобила. Идеята той да бъде превърнат умна мобилна платформа доскоро беше повече научна фантастика, отколкото реалност. Дръзки проекти като безпилотните коли на Google обаче показват нагледно как тя може да бъде достигната днес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    андроид в автомобил ?

    Напълно ненужно !

  • 2
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Дали ще може някой да поясни следните две думи от статията - "мобиенергийноленергийнони" и " Евренергийноопа". Благодаря! :-)

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Къде са чиповете

Къде са чиповете

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK