Потребителите ще похарчат над 1 трилион долара за електроника през 2012 г.

Прогнозите са приходите от рекордната 2011 г. да бъдат подобрени с поне 5%

Разпространенито на смартфоните има огромен принос за рекордните продажби на потребителска електроника през 2011.
Разпространенито на смартфоните има огромен принос за рекордните продажби на потребителска електроника през 2011.    ©  Reuters
Разпространенито на смартфоните има огромен принос за рекордните продажби на потребителска електроника през 2011.
Разпространенито на смартфоните има огромен принос за рекордните продажби на потребителска електроника през 2011.    ©  Reuters

Ден преди откриването на най-голямото шоу за потребителска електроника CES, агенцията за анализи GfK Digital World представи доклад за годишните приходи на сектора в глобален мащаб. Според данните, през изминалата година индустрията е отбелязала ръст от 8% и е достигнала 993 млрд. долара в продажби. Обещаните 5% ръст през 2012 г. пък означават, че годишните продажби на електроника ще се равняват на поне 1.038 трилиона долара.

Тенденцията за растеж, която GfK начертават, се основава на растящия пазар на смартфони и таблети. Само тези два вида устройства са отговорни за 39 млрд. от приходите на индустрията, като тази сума ще нарасне с "двуцифрено число", твърди агенцията.

Тези два продуктови класа тепърва ще навлизат и в развиващите се пазари като Индия и Китай, които към момента са източник на близо четвърт от глобалните приходи на технологичните компании.

Специално от китайския пазар се очаква много – средностатистическият жител на Народната република започва да проявява все по-голям интерес към западната потребителска техника и успешният дебют на iPhone и iPad устройствата на Apple, комбинирани с иновативното (макар и донякъде копиращо) местно производство, са доказателство за това. По стъпките на Китай се движат и други два огромни развиащи се пазара – Индия и Бразилия. С комбинираната си мощ държавите от БРИК е много вероятно да увеличат приноса си към глобалните приходи от потребителска електроника до над 30%.

Във вече развитите пазари като САЩ и Западна Европа обаче, разпространението на смартфоните води до канибализиране на пазара - жертви на този процес са самостоятелните любителски фотоапарати и камери, както и GPS навигационните устройства. В комбинация със стагнираната икономика и намаляващата покупателна способност на средната класа, това ще доведе до понижени годишните приходи за 2012 г.

Големите американски технологични компании от своя страна ще се опитат да преборят негативната тенденция с нова вълна от софтуерни и продуктови иновации – Microsoft подготвят премиерата на своята операционна система Windows 8, а производителите на ултрабук-лаптопи и таблети постепенно ще започнат да предлагат по-евтини и достъпни устройства.

Нововъведенията, които 2012 подготвя, са предимно в областта на телевизията – предстои постепенно преминаване от класическата кабелна телевизия към SmartTV стандарта. Предстоящият дебют на Apple на този пазар пък означава, че този сегмент все още не се е сблъска с най-сериозния играч, способен да го промени.

Повече за продуктовите премиери от CES 2012 очаквайте в утрешния брой на "Капитал Daily" и на www.capital.bg