Nokia продава малка част от патентите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Nokia продава малка част от патентите си

Reuters

Nokia продава малка част от патентите си

Компанията се нуждае от средства заради трансформацията, която се случва с нейните мобилни устройства

3240 прочитания

Reuters

© Reuters


Финландският производител на мобилни устройства Nokia е продал 450 патента от областта на безжичните и видео технологиите на италианската компания за лицензиране на патенти Sisvel International, съобщава PC World. Изобретенията обхващат GSM, 3G и LTE (Long Term Evolution) мобилни устройства, както и системи за оптимизация на видео съдържание, казват от Sisvel.

От своя страна Sisvel създават портфолио от LTE патенти, които да отдават на други компании. В момента фирмата управлява лицензирането на патентите за MP3 и MPEG аудио форматите. Nokia си запазва правото да лицензира интелектуалната собственост, засегната от сделката.

На практика продажбата позволява на Nokia да получи веднага сума, равна на очакваните приходи за няколко години напред. Предполага се, че компанията ще похарчи крупна сума при миграцията на своите смартфони от операционната система Symbian към Windows Phone, така че в момента корпорацията има нужда от ликвидност.

Продажбата обхваща около една шестдесета от всички патенти на финландците. Nokia има около 30 хил. патенти и патентни заявки. Силата на нейното патентно портфолио си пролича миналата година, когато компанията спечели съдебна битка срещу Apple. В следствие на това корпорацията от Купертино вече плаща процент от приходите си на Nokia.

По данни на ABI Research всяка година компаниите от телекомуникационния сектор си разменят 20 млрд. долара като лицензни такси за мобилни устройства. При GSM и 3G телефоните цената за лиценз варира от 4 до над 10% от стойността на самото устройство. Средната цифра е 7%, коментират анализаторите от ABI.

Финландският производител на мобилни устройства Nokia е продал 450 патента от областта на безжичните и видео технологиите на италианската компания за лицензиране на патенти Sisvel International, съобщава PC World. Изобретенията обхващат GSM, 3G и LTE (Long Term Evolution) мобилни устройства, както и системи за оптимизация на видео съдържание, казват от Sisvel.

От своя страна Sisvel създават портфолио от LTE патенти, които да отдават на други компании. В момента фирмата управлява лицензирането на патентите за MP3 и MPEG аудио форматите. Nokia си запазва правото да лицензира интелектуалната собственост, засегната от сделката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    Когато няма приходи от продажби , има приходи от патенти .... Нокиа са по пътя към залеза на първенството си (мое мнение) !

  • 2
    aristomen_ivanov avatar :-?
    aristomen_ivanov

    Хохох, какво се случва тук.... Ямболия, можеи да си прав!

  • 3
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    Продажбата и лицензирането на патенти е стратегически иновативен бизнес и това не означава "залязване на компанията". Напротив. Означава, че някои е инвестирал правилно в интелектуална собственост( т.е не непременно в най очевидното -в случая в телефонче), кото всичко това му носи приходи като нематериален актив. Пример за това е "Кока кола" или "Макдонълдс" - те продават изцяло продукта си на франчайз, т.е те не продават хлебчета или газирана напитката, а лизензират най-вече марката, което им носи десетократни по-големи приходи от самия продукт на дребно. Това е бизнес от висока класа, а не игра за аматьори, така че мислете преди да коментирате.....моля:) Между другото една "Кока кола" почти в цял свят струва 2 лв., но търговската марка "Кока Кола" като нематериален актив на фирмата към настоящия момент(т.е днес) струва 8 милиарда долара, ако ми схващате мисълта за т. нар "залязващи бизнеси". Случаят с Нокия е аналогичен, така че моля не се безпокойте за техните "погрешни инвестиции" в патенти...

  • 4
    inmoinvestments avatar :-|
    InmoInvestments

    Определено харесвам новия си Windows phone!

  • 5
    schmittt avatar :-|
    неа грижи

    До коментар [#3] от "Симеон Гаврилов":

    При договора за франчайзинг компанията, носител на търговска марка предоставя при определени условия марката си на друга фирма. "Кока кола" и "Макдонълдс" правят точно това - предоставят марката си на други фирми, не продават патентите си, а ги отдават под наем.

  • 6
    omniam avatar :-|
    omniam

    До коментар [#3] от "Симеон Гаврилов":
    Благодаря, ценно уточнение.

  • 7
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    До П.Т. Тодоров мисля, че и аз това казах......лицензирането на права е вид даване под наем, франчайзът също......що се отнася до патентите, те също могат до бъдат лицензирани? В този контекст май нещо не разбрах коментара на П.Т.Тодоров.....моля уточнете...

  • 8
    schmittt avatar :-|
    неа грижи

    До коментар [#7] от "Симеон Гаврилов":

    Nokia продават патентите си. Не ги дават под наем. Според тази сделка запазват правото си да ги ползват, но всички останали, които искат да се възползват от тях, трябва да плащат лицензни такси не на Nokia, а на Sisvel. От тази сделка Nokia получава веднага сума равна на очакваните приходи от тези патенти за няколко години напред. Това няма нищо общо с франчайзинг. Ето защо смятам, че аргументът Ви с Кока-Кола и Макдонълдс е невалиден.

  • 9
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    До п.т. тодоров...........Уф просто погледнах на темата абстрактно, за да юлистрирам колко е важна интелектуалната собственост като нематериален актив, защото някой се беше объркал да каже, че Нокия е в "залеза на първенството си..." и едно малко уточнение, на което очевидно не обръщате внимание, но аз ще ви го маркирам, тъй като работя в тази свера..........Някой патенти се създават, за да бъдат продадени, така че дали ги давате под наем, на франчайз или ги продавате това е бизнес, целта е една и съща...Честно казано патентите, които се продават по този начин понякога са по-евтини от цената по един добър договор за лиценз на друг стратегически патент, ако съм достатъчно ясен...Затова питах какво искате да кажете, защото мисля, че направената от мен вметка е очевидна, но ето че се наложи да обяснявам...

  • 10
    schmittt avatar :-|
    неа грижи

    Ето, отговарям в прав текст: Примерът Ви беше некадърен! :)

    Не може да сравнявате франчайзинг с продажба на патенти! И да, бизнес с интелектуална собственост е, само че за конкретната ситуация има голямо значение. Това не води до оскъпяване на брендът "Нокия", а точно обратното.

    [quote#9:"Симеон Гаврилов"]Честно казано патентите, които се продават по този начин понякога са по-евтини от цената по един добър договор за лиценз на друг стратегически патент, ако съм достатъчно ясен[/quote]

    Оставете другия стратегически патент. ТЕЗИ патенти биха донесли по-големи приходи от лицензни такси, отколкото ще вземат Нокия от продажбата им. Въпросът е, че Нокия имат нужда от средства сега, а не след 2-3 години примерно, когато може вече да са история ако не предприемат нещо.



    [quote#9:"Симеон Гаврилов"]тъй като работя в тази свера..........[/quote]

    Въобще не Ви личи. Както и да е.. успех в сФерата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK