Светът след ерата на персоналния компютър
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Светът след ерата на персоналния компютър

Rеuters

Светът след ерата на персоналния компютър

За първи път в историята Apple продава повече таблети, отколкото Hewlett Packard персонални и преносими компютри

Асен Георгиев
4907 прочитания

Rеuters

© THOMAS PETER


Традиционно в рамките на компютърния, или PC, пазар се включват персонални и преносими компютри (включително нетбук). Анализаторските компании използват тази класификация и измерват отделно продажбите на сървъри, таблети и други.

С развитието на технологиите и най-вече на микропроцесорите, дисплеите и достъпа до интернет през последните години, много нови преносими устройства вече могат да изпълняват голяма част от дейностите, които само допреди 5 години бяха запазена марка за т.нар. персонални компютри. Техническият прогрес ни тласка към ерата на мобилния компютър, който вече има най-различни форми, а данните от пазара показват, че вече сме нагазили до колене в т.нар. пост-PC ера.

Царят на компютрите

В края на януари големите технологични компании обявиха своите финансови резултати за първото тримесечие на фискалната 2012 г., което завърши на 31 декември 2011 г. Данните показват, че за първи път Apple задминава най-големия производител на персонални компютри и лаптопи HP едновременно по брой реализирана продукция и по приходи. На практика по този начин Apple се превръща в най-големия компютърен производител в света. Компанията регистрира умопомрачително добро тримесечие с приходи $46 млрд., печалба $13 млрд. и натрупани кешови наличности от близо $100 млрд.

Данните показват, че производителят на iPad е реализирал 15.4 млн. бройки от таблета в периода септември - декември 2011 г., докато HP е успяла да продаде 14.7 млн. компютърни конфигурации за същия период.

Мобилният свят

Независимият анализатор на телекомуникационния и компютърния пазар Хорас Дедиу публикува в своя блог Asymco.com данни, които недвусмислено показват в каква посока се променя пазарът на компютри през последните 35 години. От информацията, която Дедиу е систематизирал в таблици и графики, се вижда, че през последните 5 години традиционните PC-та и лаптопи съставляват все по-малък дял от общия обем на пазара на компютри, ако го разглеждаме в по-широк план - персонални, преносими, таблетни компютри и смартфони. В този случай пазарният дял на традиционните PC (стационарни и преносими) вече е спаднал под 50%.

Данните на големите анализаторски компании потвърждават тезата на Дедиу, че традиционният компютърен пазар ще играе все по-слаба роля в новата реалност, доминирана от мобилни устройства.

По информация на Gartner за изминалата 2011 г. в световен мащаб са били продадени 352 млн. персонални и преносими компютри. Това е едва 0.5% ръст спрямо предишната година.

За същия период са били реализирани 73 млн. продажби на таблети, което е около ¼ от тези на PC, посочва доклад на анализаторската фирма NDP. Това обаче е 252% ръст спрямо година по-рано, което отчасти е нормално, имайки предвид, че самият сегмент е нов.

"В краткосрочен план таблетните компютри ще отговарят за ръста в целия пазар на мобилни компютри, докато макроикономическите проблеми и тези, свързани с доставките на хард дискове, засягат пазара на традиционните преносими машини", коментира Ричард Шим, главен анализатор в NPD Displaysearch.

Добрите резултати не само на iPad, но и на Galaxy Tab на Samsung, Kindle на Amazon и дори Nook на Barnes & Noble само потвърждават нарастващия интерес към таблетните устройства.

Междувременно доставките на смартфони достигат 452 млн. бройки в глобален мащаб през 2011 г. Това е със 100 млн. повече от целия традиционен пазар на персонални компютри, сочат данните на тайванския Marketing Intelligence & Consulting Institute (MIC). Очакванията на MIC са, че 2012 ще е още по-добра и продажбите на умни телефони ще достигнат 614 млн. бройки.

Чрез диверсификация към прогрес

В тази пазарна ситуация ще оцелеят компаниите, които успеят да се адаптират към потребителските потребности навреме. Иначе казано, онези играчи на технологичния пазар, които успешно диверсифицират продукцията си. Точно затова ставаме свидетели на все по-чести опити на традиционни компютърни компании като HP, Dell, Asus, Acer да навлизат на пазара на смартфони и таблети през последните няколко години.

Бизнесът с мобилни компютри (таблети, смартфони, е-четци, ултрабук машини) не само осигурява по-добри маржове на печалба, а и има далеч по-добър потенциал за растеж в близките години, така че не съвсем изненадващо най-големият сблъсък между международните технологични корпорации ще се проведе именно за неговата доминация. 

Традиционно в рамките на компютърния, или PC, пазар се включват персонални и преносими компютри (включително нетбук). Анализаторските компании използват тази класификация и измерват отделно продажбите на сървъри, таблети и други.

С развитието на технологиите и най-вече на микропроцесорите, дисплеите и достъпа до интернет през последните години, много нови преносими устройства вече могат да изпълняват голяма част от дейностите, които само допреди 5 години бяха запазена марка за т.нар. персонални компютри. Техническият прогрес ни тласка към ерата на мобилния компютър, който вече има най-различни форми, а данните от пазара показват, че вече сме нагазили до колене в т.нар. пост-PC ера.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-|
    kardinalat

    Реалността.

  • 2
    bgvlado avatar :-?
    БГ Владо

    еххххх

    още си спомням денят когато ни учеха на правец 8

  • 3
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Епъл произвеждат, че и продават също и PC конфигурации.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    "Данните показват, че производителят на iPad е реализирал 15.4 млн. бройки от таблета в периода септември - декември 2011 г., докато HP е успяла да продаде 14.7 млн. компютърни конфигурации за същия период."

    това са много добри новини, но са подвеждащи.
    никой не отчита факта, че пазарът на компютри е много по-наситен от пазара на таблети.
    това означава, че пазара на таблети има голям потенциал...

  • 6
    rosko1306 avatar :-|
    rosko1306

    Това само показва за какво се използват устройствата - за работа или за развлечение..... На таблет не можеш да работиш......

  • 7
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#6] от "rosko1306":

    Точно така - и заради това таблета още доста време ще си остане играчка, освен ако не му сложат и интерфейси за връзване с монитор и клавуатира и мишка. Но иначе тази тенденция е напълно нормална според мен - технологиите се развиват с много по-голяма скорост, отколкото нуждите на масовите потребители - тоест за нуждите да речем на офис потребителите и на домашните потребители без геймърите вече спокойно се посрещат от процесорчетата на таблетите, които са вече достатъчно мощни за това приложение. Така че е напълно нормално хората да купуват такива устройства заради размера и удобството им. Но за сериозна работа все още ще си трябват PC-та

  • 8
    rosko1306 avatar :-|
    rosko1306

    Бе не ми е удобен.... Дори един чат да хванеш да праснеш - неудобна работа. Да разглеждаш разни работи - бива. Да четеш в метрото - пак, но май дотам..... Лаптопа си е лаптоп, пак върши същите неща....... Само е малко по-голям.

  • 9
    dent avatar :-|
    Yordan Kutsarov

    Имаше изследване, че към 60 % от ползвателите на таблети в САЩ искат таблета им да е с Уиндовс, че да могат и някоя работа да свършват с него от време на време! Май ще е по-коректно пазара на таблети да се сравнява с пазара на конзоли и смартфони. Кой купува сериозен лаптапо на 10 -12 годишното си дете?

  • 10
    rosko1306 avatar :-|
    rosko1306

    Малката има нотбук, който и аз ползвам от време на време. Та се чудя кой пък ще купи таблет на дете на 10-12 години.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK