Изтривай трудно

Капитал Daily

Изтривай трудно

Нежеланието на Facebook да заличи уж унищожените снимки на потребителите си показва защо е важно правилото "да бъдеш забравен в интернет"

Юлиян Арнаудов
4010 прочитания

Капитал Daily

© Капитал Daily


Бумът на социалните мрежи, създаването на реални профили и публикуването на различни неща за нас в интернет се превърна в органична част от ежедневието ни. Голяма част от информацията, които споделяме в глобалната мрежа, в някаква степен е от личен или дори поверителен характер. Обаче се оказва, че нейното контролиране невинаги остава в ръцете на потребителите.

Във Facebook до живот

Пример за това е поредицата разследвания на технологичния блог Ars Technica с уж изтрити от потребителите снимки в социалната мрежа Facebook, които обаче упорито отказват да изчезнат. Оказа се, че фотографиите, качени и "заличени" преди три години, са все още достъпни. За целта могат да се използват директни линкове към тях. Излиза, че дори да се появи някоя снимка, която потребителите биха искали премахнат, тя остава на сървърите на Facebook. По този начин всеки, който разполага с директен линк, може да я сподели или види.

Всичко това според Ars Technica е довело до смразяващи истории на онлайн тормоз. За целта са използвани уж изтрити преди години снимки. Например един потребител е помолил свой приятел да заличи публикувана фотография, на която той лази гол на една ливада. Той прави това през май 2008 г. Снимката обаче е достъпна дори и в началото на 2012 г. чрез директния й линк.

Причината за всичко това според Facebook е, че при старата система за съхранение на снимки за определен период от време се запазва тяхно копие. Според говорител на социалната мрежа софтуерът не се справя достатъчно бързо и надеждно с триенето на копията. По този начин те просто остават архивирани на сървърите, въпреки че са премахнати от профилите, където са качени.

От най-голямата социална мрежа също така твърдят, че от близо два месеца функционира нова система, при която този проблем е отстранен и изтритите снимки този път наистина се премахват от сървърите им. В рамките на 45 дни броят на копията, които се съхраняват на старата система, трябва да бъде "значително намален", допълват от Facebook.

Забравени в мрежата

Скандалът около невъзможността (а може би и нежеланието) на Facebook да заличава старото съдържание на потребителите отново извежда на дневен ред дебата около т.нар. принцип "да бъдеш забравен в интернет". Става дума за правото на хората да поискат унищожаването на цялата и информация за себе си на сървърите на дадена онлайн компания. Образно казано, това е пренасяне на принципа за неприкосновеност на личния живот във виртуална среда.

През януари еврокомисарят Вивиан Рединг внесе за разглеждане проектозакон за защитата на потребителските данни, в който е включено именно такова правило. Ако бъде приет, компаниите ще бъдат принудени да се съобразят с всяко подобно искане от страна на своите потребители, освен ако не представят "законна" причина, която им позволява да не го направят. Основната цел на правилото е да помогне на хората да се грижат ефективно за своята онлайн репутация – ако в един момент качат нещо, което смятат, че няма да им навреди, а после преценят, че не е така, те да могат да го премахнат.

"Тези нови правила са насочени основно към младите хора, които невинаги се съобразяват с последствията от качването на снимки или друга информация в социалните мрежи, както и с различните настройки за поверителност", коментира говорител на Рединг, цитиран от списание "Тайм".

Все повече институции и работодатели използват социалните мрежи Facebook и Twitter като основни източници на информация за различни потребители. Много младежи в момента не си дават сметка какви могат да бъдат последствията, като качват или отбелязват свои приятели в различни конфузни ситуации. В един момент нещо подобно може да им коства работата или пък да доведе до други последици.

Проблемът с изтритите снимки във Facebook пък показва, че в някои случаи контролирането на това каква информация излиза в глобалната мрежа не зависи изцяло от тях. От тази гледна точка приемане на "правото да бъдеш забравен" изглежда повече от наложително. То ще създаде механизми за оказване на натиск над компании като Facebook да не злоупотребяват с информация и да я използват за свои бизнес цели в разрез с желанието на клиентите си.

Опасения за цензура

От друга страна, налагането на подобно правило повдига въпроса дали така няма да се стигне до автоцензура на глобалната мрежа. В проектозакона на Рединг е посочено само, че триенето може да бъде направено само по желание на даден потребител, но без да се посочва при какви обстоятелства и за какво съдържание може да става дума. Това повдига въпроса дали някои интернет потребители ще използват този принцип за запазването на идеален, неотговарящ на реалността, виртуален образ за себе си.

Бумът на социалните мрежи, създаването на реални профили и публикуването на различни неща за нас в интернет се превърна в органична част от ежедневието ни. Голяма част от информацията, които споделяме в глобалната мрежа, в някаква степен е от личен или дори поверителен характер. Обаче се оказва, че нейното контролиране невинаги остава в ръцете на потребителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    omniam avatar :-|
    omniam

    Аз съм на такава млада възраст, в която трябва да внимавам какво правя в Интернет, за да си спестя неприятности. Моята отговорност си я знам и всички трябва да сме наясно, че мрежата е преди всичко публично, а не лично, място. Но друг остава въпросът защо толкова много нежелана информация остава някъде в сървърите и защо работодателите толкова държат да знаят какви тийнейджъри са били служителите им и как се забавляват сега. Наистина е измарящо и излишно да играем на котка и мишка.

  • 2
    a... avatar :-|
    Россприматрезил

    Имам акаунт във Фейсбук (Сураттефтер), но не го ползвам и не чувствам необходимост да го правя. Като бонус към това, личните ми данни не са публикувани там. Всичко безплатно се заплаща по някакъв начин и с нещо. Фейсбук - необходимост или мода ?

  • 3
    nakataetuk avatar :-|
    nakataetuk

    който има -- има,
    който няма -- по-добре

  • 4
    077888888888 avatar :-P
    077888888888

    Нямам и няма да имам акаунт в ФБ.
    Всички лични данни поискани ми от други сайтове са напълно фалшиви.
    За снимки да не говорим.

    Що за глупост - Виж какво харесват твоите приятели.. а ха ха

    Дреме ми на оная работа какво харесват..

  • 5
    dvemp avatar :-|
    dvemp

    Това е много интересна статия на сайт, на който току що установих, че не мога да изтрия повече свой коментар.

    (или поне не виждам вече тази опция, където беше преди, нито в профила си)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели