Вносът на компютри пада, но продажбите растат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вносът на компютри пада, но продажбите растат

Вносът на компютри пада, но продажбите растат

Най-засегнат е бизнес сегментът. Продавачите на дребно отчитат ръст в реалните продажби

Асен Георгиев
5244 прочитания

© Lee Jae-Won


Негативните тенденции на българския компютърен пазар, които се очертаха в началото на миналата година, се потвърдиха и през четвъртото тримесечие, сочат данните на "IDC България". Според тях пазарът е спаднал с 16.6% през цялата 2011 г. спрямо година по-рано. За последното тримесечие пък е отчетено понижение от 13.5%. 

"За цялата 2011 г. РС пазарът се срина с 16.6% и падна дори под нивата на 2007 г. Преносимите компютри бяха по-засегнати със спад от 18.8% и дори евтините оферти и непрекъснати промоции не успяха да привлекат повече клиенти. Пазарът на настолни компютри се понижи само с 10.2% през 2011 г., но търсенето все повече се измества към преносимите компютри", казват от "IDC България".

Евелин Стоев от IDC за разликите между българския и регионалния пазар:

Причината за големия спад на РС пазара през 2011 г. е в по-слабото търсене от страна и на двете големи групи крайни потребители - домашните клиенти и бизнеса. През 2009 г. и 2010 г. пазарът се държеше основно на домашните потребители, но през 2011г. и те започнаха да пазаруват по-предпазливо, така че нямаше вече какво да крепи този пазар. В останалите страни от региона също се забеляза забавяне на търсенето от страна на домашните потребители, което обаче беше компенсирано от възстановяването на бизнес инвестициите в ИТ. В България това не се случи.

Държавните поръчки трудно могат да обърнат негативните тенденции, по-скоро могат само да ги забавят. Например, през 2011 имаше някои доста големи търгове за настолни компютри, но както виждаме този сегмент не отбеляза ръст. За да се възстанови РС пазарът, е необходимо еднозначно възстановяване на икономиката, защото се вижда, че и домашните потребители, и бизнесът са скептични относно обещания, независимо кой ги прави.

В другите страни от региона правителствата наблегнаха на две мерки, за да стимулират ИТ инвестициите и РС пазара в частност: въвеждане на компютрите в училищата, така че всеки ученик да има отделен компютър и налагане на електронно управление. У нас за първото не се говори, а за второто предстои да видим резултати.

Разминаване

Анализаторската компания измерва компютърния пазар на база внесени бройки, а не според показателя "реализирани продажби". Заради това се очертава ясно разминаване между нейните данни и тези на търговците. Представители на пазара контрират, че техните продажби за четвъртото тримесечие са били добри. По-ниският внос, но по-високите реални продажби могат да се обяснят по два начина: останали на склад наличности от миналата година или внос, който не е отчетен в данните на "IDC България".

"Въпреки спада на пазара отбелязахме увеличение на продажбите на лаптопи и настолни компютри и в бройки и като стойности", коментира за "Капитал Daily" Мария Синигерова, маркетинг мениджър на "Мултирама". "При продажбите на дребно имаме значителен ръст в последното тримесечие", коментира и ИТ продуктовият мениджър във веригата магазини за техника "Технополис" Димитър Дамянов. "Двуцифрен е ръстът в реалните продажби", добавя той. Лаптопите също растат като сегмент според Дамянов, а най-добри са били продажбите при таблетите и смартфоните.

Въпреки това от IDC казват, че на този етап таблетите не оказват сериозно влияние върху продажбите на компютри в България, защото цените им са все още високи за родния потребител. От "Технополис" обаче контрират, че таблетите вече генерират около 15% от приходите им от преносими компютри, а смартфоните се радват на много високо търсене.  

Спад няма и при онлайн магазините


фокусирани в сферата на преносимите компютри. "Спад на продажбите на пазара като цяло определено има, но има и явно преразпределение от офлайн към онлайн", коментира мениджърът на notebook.bg Михаил Димитров. Ние обаче отчитаме минимален ръст на реализираните бройки през последното тримесечие на миналата година именно заради това преразпределение, добавя Димитров.

Според него към традиционните онлайн потребители се добавят все повече нови и въпреки че броят на редовните онлайн клиенти в България продължава да бъде относително нисък спрямо развитите пазари, то онлайн търговията започва да "яде" от клиентите на традиционните търговци. Представители на ритейл веригите, оф- и онлайн, са по-скоро оптимисти и смятат, че през първите тримесечия на 2012 г. най-малко ще запазят продажбите си на нивата от миналата година, а дори се надяват и на лек ръст. 

Бизнес сегментът дърпа надолу

Не може да се каже същото обаче за b2b сегмента и компаниите, които се надяват да реализират големи сделки с държавната администрация. В този сектор пазарът е реално замръзнал и именно заради него браншът има толкова лоши показатели.

"IDC България" мерят целия пазар, а ритейлът е около 50 и 60% от него. "B2b и корпоративният сегмент се е свил повече", коментират източници от пазара. "Реално в ритейла, доколкото чувам и от конкурентите, има ръст и ние можем да потвърдим също това", казва Димитър Дамянов от "Технополис". Според данните на "IDC България" РС пазарът в Централна и Източна Европа расте със 7.3% през 2011 г., а повечето страни в региона вече втора поредна година отчитат увеличение на пазара. Въпреки това прогнозата за България за 2012 г. "е по-скоро песимистична", коментира Евелин Стоев, старши анализатор в IDC.


"Очевидно е, че и домашните потребители, и бизнесът ще започнат да купуват повече компютри, след като се уверят, че икономиката еднозначно излиза от кризата. Позитивен сигнал може да даде правителството с ускорено въвеждане на електронно правителство, но все още предстои да видим резултати в тази насока", добавя анализаторът.

Обновена в 8.40 часа на 17.02 2012 г. Добавен е коментар от Евелин Стооев, старши анализатор в "IDC България".

Негативните тенденции на българския компютърен пазар, които се очертаха в началото на миналата година, се потвърдиха и през четвъртото тримесечие, сочат данните на "IDC България". Според тях пазарът е спаднал с 16.6% през цялата 2011 г. спрямо година по-рано. За последното тримесечие пък е отчетено понижение от 13.5%. 

"За цялата 2011 г. РС пазарът се срина с 16.6% и падна дори под нивата на 2007 г. Преносимите компютри бяха по-засегнати със спад от 18.8% и дори евтините оферти и непрекъснати промоции не успяха да привлекат повече клиенти. Пазарът на настолни компютри се понижи само с 10.2% през 2011 г., но търсенето все повече се измества към преносимите компютри", казват от "IDC България".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 2
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Интересна диспропорция. Още повече,пък в контекста - продажба на залежали :-) Какви ли са характеристиките на един лаптоп 1 година след производството му :-)

  • 3
    dnk avatar :-|
    dnk

    [quote#2:"kardinalat"]Какви ли са характеристиките на един лаптоп 1 година след производството му :-) [/quote]

    Абсолюто същите :)
    За разлика от салама, който изсъхва, мегахерците и магабайтите не се променят с времето.

  • 4
    siolen avatar :-|
    siolen

    [quote#3:"dnk"]За разлика от салама, който изсъхва, мегахерците и магабайтите не се променят с времето[/quote]
    Цената му обаче пада, технологиите в него - остаряват, мегахерците и мегабайтите му стават все по-малки, сравнено с актуалните модели.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK