Телевизии под обсада
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телевизии под обсада

По-късно през 2012 г. се очаква Netflix да пусне популярния британски политически трилър House of Cards с  Кевин Спейси.

Телевизии под обсада

Големите компании за излъчване на съдържание в интернет започнаха да правят собствени сериали

Божан Чипев
4024 прочитания

По-късно през 2012 г. се очаква Netflix да пусне популярния британски политически трилър House of Cards с  Кевин Спейси.

© Reuters


В наши дни като че ли най-различни конкуренти се опитват да "убият" телевизията – торентите и пиратството, неправомерните излъчвания на живо в интернет, че дори и компаниите, които разпространяват телевизионно съдържание легално.

Именно услуги като Hulu и Netflix, които развиват бизнеса с разпространение на телевизионни и кинозаглавия в мрежата, постепенно започват да се превръщат в най-голямата заплаха за медийните корпорации. Причината? Тези фирми се разрастват с такава скорост, че вече започнаха да произвеждат свое собствено видеосъдържание. И то висококачествено такова. Двата стрийминг гиганта вече дебютираха в света на сериалите със свои собствени продукции – Battleground на Hulu и Lilyhammer на Netflix. Това е и първата крачка към осигуряването на частична автономност от телевизионните канали, които, държейки авторските права върху съдържанието, налагат и условията си за разпространение.

Безкрайни възможности

Бидейки богати и непрекъснато разрастващи се компании, Netflix и Hulu имат и възможностите, и инфраструктурата да произвеждат съдържание сами, както и аудитория, която впоследствие да превърне сериалите им както в хит, така и в доходоносно бизнес начинание. С това те поставят под съмнение абсолютната доминация на телевизионните студия, които и без това са принудени да разчитат все повече и повече на интернет аудиторията си.

Пример за това е телевизионният канал на Time Warner HBO. Той първи обособи собствена интернет услуга, която позволява дори гледането на филми и сериали чрез мобилни устройства. HBO Go в момента може да се похвали с близо 2 млн. активни потребители. Този брой обаче изглежда крайно незначителен в сравнение с 23-те милиона абонати на Netflix и 30-те милиона зрители в системата на Hulu.

Нови и стари звезди

Аудиторията не е единственото нещо, което компаниите за онлайн излъчване успяват да отмъкнат от телевизионните си прародители. Продуценти и актьори също все по-често избират да участват в медийните проекти на новите платформи. Пример за това е Стивън ван Занд, който стана популярен в сериала на HBO "Семейство Сопрано". От началото на седмицата той играе водещата роля в Lilyhammer на Netflix. По-късно през 2012 г. пък се очаква същата компания да пусне за гледане и адаптацията на популярния британски политически трилър House of Cards, като в нея ще участва звездата Кевин Спейси, а режисьор ще бъде не кой да е, а създателят на "Боен клуб" и "Седем" Дейвид Финчър.

Вече не са рядкост и случаите, в които новите филмови звезди се раждат именно в интернет платформите за видеосподеляне. Водещият на най-популярното YouTube предаване Equals Three Рей Уилям Джонсън например до момента е събрал повече от 1.5 млрд. гледания в комедийния си канал – толкова, колкото са отчетените телевизионни гледания на сериала How I Met Your Mother на CBS за всичките 7 сезона.

Нереализиран потенциал

Едно от нещата, които засега осуетяват абсолютната победа на услугите за онлайн излъчване над стандартната телевизия, е, че не успяват да се възползват напълно от най-основното качество на интернет – да предлагат еднакво съдържание навсякъде във всяка точка на планетата. Заради географските ограничения, налагани от правоносителите, Netflix и Hulu засега имат ограничено присъствие извън САЩ и са достигнали само до западноевропейския пазар (и то отскоро). Това обаче ще се промени в момента, в който Netflix и Hulu започнат да предлагат собствено съдържание и престанат да са толкова зависими от собствениците на авторските права на предлаганите сериали и филми.

Чисто технологично заплащането на абонамент и гледането на филми в системите на двете компании не би трябвало да бъде никакъв проблем от всяка точка на планетата. Големият обем от потенциални потребители пък сам по себе си ще привлече както стабилен приход за Netflix и Hulu, така и повече възможности за рекламодателите на местно равнище.

С навлизането на "умните" телевизори, където приложенията на двете компании предоставят силна алтернатива на мейнстрийм каналите, всички подобни платформи вероятно плавно ще избутат "динозавърските" медийни компании дори и от тяхната запазена територия – малкия екран.

В наши дни като че ли най-различни конкуренти се опитват да "убият" телевизията – торентите и пиратството, неправомерните излъчвания на живо в интернет, че дори и компаниите, които разпространяват телевизионно съдържание легално.

Именно услуги като Hulu и Netflix, които развиват бизнеса с разпространение на телевизионни и кинозаглавия в мрежата, постепенно започват да се превръщат в най-голямата заплаха за медийните корпорации. Причината? Тези фирми се разрастват с такава скорост, че вече започнаха да произвеждат свое собствено видеосъдържание. И то висококачествено такова. Двата стрийминг гиганта вече дебютираха в света на сериалите със свои собствени продукции – Battleground на Hulu и Lilyhammer на Netflix. Това е и първата крачка към осигуряването на частична автономност от телевизионните канали, които, държейки авторските права върху съдържанието, налагат и условията си за разпространение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    jj avatar :-P
    J.J.

    А, ето за такава статия говорих преди няколко дни. Жалко, че е потърсено доста повърхностно. Има доста повече какво да се напише, например за проектите на Гугъл, за Апъл ТВ и т.н.

  • 2
    voxy avatar :-|
    voxy

    не е задължително телевизора ти да е смарт може да ползваш xbox-а си

    Това с авторските права е тотално безобразие, също и липсата на различни цени в зависимост от страната

  • 3
    soregashi avatar :-|
    soregashi

    Авторските права само и единствено вредят на технологичното развитие. Не може един хамериканец да има правото да гледа Хулу, докато тук дори не ми дават да си платя. Сори, но дотогава ще съм на замунда. Същото се отнася и за Спотифай.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK