Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Reuters

Висок скок

Пазарът на таблети продължава да расте главоломно. В България е още миниатюрен, но продажбите се увеличават в пъти

Юлиян Арнаудов
6429 прочитания

Reuters

© Luke Macgregor


Apple създаде пазара на таблети през 2010 г. и го завладя. Продажбите на мобилния продукт растат постоянно и, изглежда, са имунизирани от кризата. Успехът обаче логично доведе и до конкуренция, и на пазара се нахлуха нови играчи. Световният успех на устройството бавно се пренесе и в България. Макар мащабът да е малък, и тук говорим за бурен растеж - всички търговци говорят за увеличение в пъти.

Лидерство без конкуренция, засега...

Сега светът се взря в премиерата на новия iPad на Apple, с който ще се опитат да запазят хегемонията си на пазара на таблети. След като се разбра какви ще са техническите му нововъведения, сега следват въпросите дали устройството ще успее да запази смазващата преднина на "ябълковия гигант". В момента iPad е абсолютен лидер в тази ниша, като разполага с близо две трети пазарен дял.

Ето и резултата на компанията и конкурентите й. Apple е реализирал над 40 млн. продажби на iPad през цялата 2011 г. и разполага с 62% пазарен дял за доставените през този период устройства. Много назад е вторият играч на пазара – Samsung. Южнокорейският производител е продал едва 6 млн. бройки на своите таблети Galaxy Tab и има пазарен дял от 9% за годината, съобщават анализаторите на iSuppli. Пазарният дял на Apple обаче се свива при разбивката по тримесечия. За последния период на 2011 г. компанията има продажби от 15.4 млн. Това й отрежда пазарен дял от 57%, показват данните от изследователската фирма IHS iSuppli. Amazon успя да раздвижи пазара през есента на миналата година, след като пусна бюджетния таблет Kindle Fire. Поради ниската си цена от 199 долара за кратко време той се изстреля на второ място с приблизителни продажби от 3.8 млн. устройства за последното тримесечие на миналата година, или 14% дял.

Точно заради това анализаторите са убедени, че новите екстри на обявения в сряда iPad могат да послужат единствено като отговор на нарастващата конкуренция и да спрат или поне да забавят този спад на пазарния дял.

Актуален пазар

През 2011 г. са продадени около 67 млн. таблета. Анализаторите очакват тенденцията за силен растеж да се запази. Според прогнозите на инвестиционната банка J.P. Morgan Chase пазарът ще достигне 99.3 млн. устройства през настоящата година. Очакванията на изследователската фирма Transparency Market Research пък се простират до 2015 г., когато според тях производителите на таблети ще реализират продажби от 248.6 млн. бройки.

"Докато хардуерът е сравнително подобрен с новия дисплей, по-добрата камера и по-бързия процесор, има още много области, в които Apple трябва да поработи, ако иска да запази преднината пред конкурентите си", заяви Фред Хюет, анализатор в консултантската фирма Greenwich Consulting, цитиран от агенция Reuters. Обновените технически характеристики обаче няма да са достатъчни компанията да продължи да владее с такъв замах пазара. "След като таблетите се използват все повече за консумиране на медийно съдържание, новината за по-добрия дисплей е обещаваща. Но дали това ще е достатъчно на Apple, за да запази преднината си на пазара? Не", убеден е Хюет.

Мобилните устройства се превърнаха в основен компонент от успеха на технологичния гигант. Затова компанията влага големи усилия да запази лидерските си позиции при смартфоните и таблетите. "Миналата година продадохме 172 млн. пост-PC устройства (мобилни такива - бел. авт.)", обяви изпълнителният директор на Apple Тим Кук по време на пресконференцията в Сан Франциско. "Те съставляват 76% от нашите приход. Това е невероятно", допълни той.

В стремежа си да запази доминацията при таблетите и предните позиции при смартфоните Apple започна открита патентна война с основните си конкуренти. Компанията води десетки дела със Samsung, Google, Motorola, HTC и др., свързани с технологии и дизайн на различни мобилни устройства. Една от най-големите жертви на битката е моделът Galaxy Tab 10.1 на Samsung, продажбите на който бяха блокирани в няколко държави, като например Германия, Холандия и Австралия.

Малки чудеса и в България

Таблетите все още са екзотика за България и като дял заемат малко място на пазара, сравнено с останалите мобилни устройства. Но големите вериги и мобилните оператори, които ги предлагат в момента, отчитат силен растеж за 2011 г. и са оптимисти за настоящата година. Официални данни за размера на пазара и движението му обаче липсват.

"Пазарът на таблети върви нагоре с подскоци. Последното тримесечие продажбите ни бяха 15 пъти повече спрямо първото на 2011 г.," заяви съсобственикът на "Техномаркет" Николай Китов. Но при забележката, че наистина базата е много ниска. Този сегмент изцяло е изял пазара на нетбуци, допълни Китов. За търговците обаче проблемът са ниските маржове за този тип продукти. За устройствата на Apple например той е около 8%. Това звучи добре за западните пазари, където продажбите са масови. Но е ниско, ако няма огромна маса, каквато е българската реалност.

От "Технополис" също отчитат, че това е една от най-бързо развиващите се категории. "Те вече категорично не са считани за луксозна стока. Продажбите се увеличават и потенциалът е голям. При нас има поделено надмощие между продуктите на Samsung и iPad, като очакваме този баланс да се промени с излизането на новия iPad 3. Сред другите марки, които продаваме, добри са Аcer, Asus и Motorola, както и Prestigio в ниския клас", коментира Божидар Колев, съсобственик на "Технополис".

"Една година по-рано, през 2010 г., все още разнообразието на таблети не беше толкова голямо", коментира за "Капитал Daily" Мария Синигерова, маркетинг мениджър на веригата магазини за електроника "Мултирама". И допълва: "За 2011 г. обемът продажби на подобни устройства в "Мултирама" е 13% от общия брой продадени преносими компютри." Също така тя подчертава, че тези мобилни устройства изместват нетбуците като пазарен дял. Според маркетинг мениджъра на "Плесио" Николай Тотов пазарът все още е малък, но расте динамично. Според него компанията продава около 100 бройки месечно. Той посочи, че тенденцията в момента е пускането на страшно много нови модели. "Почти всеки ден в магазините се появява по някой нов модел таблет", коментира Тотов за "Капитал Daily".

Преносимите устройства на Apple са сред най-предпочитаните и в България. В "Мултирама" продажбите на iPad съставляват 42% от всички таблети. От "Плесио" обявиха, че между 30 и 40% от всички пласирани подобни устройства се падат на калифорнийския технологичен гигант.

26 коментара
  • 1
    epoc avatar :-|
    epoc

    Как да расте пазарът, при положение, че излиза значително по-евтино познат да ти донесе устройството от САЩ или да си купиш китайкски таблет от DealExtreme?

    Да не говорим за съдържанието - Vbox7 не се отваря (пустия му флаш...), частично сайтовете на БГ телевизиите също (пак пустия му флаш), българското съдържание в Епъл стора е трагично, освен ако не искаш диск на Веселин Маринов, ама нещо точно чалгарите по таблети не си падат. И накрая добавяме цената от 940 лева (която пък е еднаква за цяла Европа по моите наблюдения) и е висока за българина (за сравнение - с познат от щатите се връзва на около 800 лева).

    Така че направо им се възхищавам на магазините с продажбите от по 100 броя на месец. Само че за по-гоялм успех трябва специфичен подход към пазара, то само с отваряне на магазини и чакане на някой да влезе не става.

  • 2
    siolen avatar :-?
    siolen

    Пак ли реклама на Apple ?
    Не че е лошо - да си плащат, ама статията да не се публикува в тази рубрика, моля ... А ако не си плащат и въпреки това се публикува тук, значи Капитал не може да прави пари ...

  • 3
    1d2 avatar :-|
    НаблюдателЕ

    До коментар [#2] от "siolen":

    В коя рубрика следва да са съобщенията за фирмата No. 1 в мобилните ТЕХНОЛОГИИ Apple?

  • 4
    siolen avatar :-P
    siolen

    До коментар [#3] от "НаблюдателЕ":
    Ако ще става дума за една фирма/продукт (с бегло споменаване на това кои са й конкурецията) - следва тази фирма и/или продукт да е в заглавието - логично.
    Що се отнася до "фирма номер 1 в мобилните технологии" - спори се коя е. Apple много агресивно се опитва да принуди хората да вземат отношение към нейните продукти и това представлява един интересен социален експеримент. Все пак моите наблюдения показват че повечето хора около мен вече се дразнят от Apple, а преди не бяха толкова негативно настроени.

  • 5
    petar_333 avatar :-|
    petar_333

    Нормално,това е бъдещето.Преди 2 год. таблетът беше отхвърлен като лош идея и никой не го вземаше на сериозно и се мислеше,че пазар за него няма.Но се оказа съвсем друго!

  • 7
    dgdimitrov avatar :-P
    Quo Vadis?

    Чак пък фирма номер 1 ...., може би за САЩ, но не и в света

  • 8
    1d2 avatar :-|
    НаблюдателЕ

    До коментар [#4] от "siolen":

    Статията се отнася за пазара на ТАБЛЕТИ, който се доминира от Apple. Таблетът е продукт, който съчетава съвкупност от съвременни ТЕХНОЛОГИИ в една новосъздаден пазарна ниша.

    В този смисъл, мястото на една статия относно продукти, тясно свързани с технологията, е в рубриката "Технологии и Наука".

    Предполагам, че присъствието на Apple в тази (и други) рубрики дразни, но това е положението:

    - с изделието iPhone Apple наруши и пренареди мобилния пазар
    - с изделието iPad Apple създаде нова пазарна ниша с обем повече $50 милиарда годишно и потенциал по-голям от компютърния пазар

    Дали Apple е No. 1 в мобилните технологии може да се спори, но не ми е ясно защо, след като са първи по обем на продажби на мобилни телефони в света и прибират 80% от печалбите на всички производители в мобилния сектор.

    Най-малко се дразнят КЛИЕНТИТЕ на Apple, тъй-като всички статистики показват, че те са най-доволни от изделията си :-)

  • 9
    siolen avatar :-|
    siolen

    До коментар [#8] от "НаблюдателЕ":

    Статията е реклама на Apple, а областа на рекламата - пазара на таблети. Нишата не е нова, но в последно време й се отделя изключително много маркетингово внимание, защото печалбите от нея са големи.
    В този смисъл, мястото на една рекламна статия, тсно свързана с "ухажвана" пазарна ниша, е в рубриката "Реклама".

    От моя гледна точка излизането на iPhone (в последствие - на iPad) представляваше много добро разиграване на приказката "Сега нещата за баровци са достъпни и за вас". Аз си спомням характеристиките на първия iPhone и на конкуренцията му към момента и мога да твърдя че Apple не представиха нищо революционно в техническо отношение, по-скоро го обезпечиха с много подходящи услуги.
    Разбира се, на мен ми е все едно кой е на първо и кой на второ място, но както вече казах - дразни ме агресивноста на Apple при налагането на продуктите си. Затова се постарая да ги избягвам, доколкото това е възможно.

  • 10
    epoc avatar :-P
    epoc

    До коментар [#3] от "НаблюдателЕ":
    До коментар [#8] от "НаблюдателЕ":

    Как са акциите в Ябълката? Чакаш ги още да пораснат ли?

    Наистина ме убиваш с умението ти да събираш минуси тук, във форума...Що не излезеш навън да проповядваш за свети Джобс и неговия наместник iPad на Земята? Или може би трябва да почакаме първо да навършиш 18, че не мога да си представя такъв инфантилизъм у възрастен човек....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK