Забоден върху екрана
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Забоден върху екрана

Капитал

Забоден върху екрана

Платформата за споделяне на изображения Pinterest успява да акумулира огромна популярност и финансиране въпреки липсата на бизнес модел

Божан Чипев
3559 прочитания

Капитал

© Мадлен Начева


Създаването на албуми с изрезки е доста архаично хоби, особено в свят, в който хартиените медии бавно загиват. Огромният поток от информация и идеи в интернет обаче роди необходимостта от създаване на онлайн аналог. А за всеки проблем в дигиталната реалност бързо се ражда и подходящо решение.

Pinterest е сравнително нова, но бързо набираща популярност онлайн платформа за "забождане" на снимки върху виртуална дъска. Всеки път, когато потребителите попаднат на интересно изображение в мрежата, те могат да го запазят в профила си под формата на пин. По този начин дори и при евентуалното изтриване или преместване на източника копието ще остане в базата данни на визуалната мрежа.

Реално Pinterest замества ръчното запазване на дадено изображение и качването му за съхранение на отдалечен сървър, като към това добавя и социален елемент. Потребителските дъски и всички пинове в тях могат да бъдат следени също както в популярната социална мрежа Twitter. Подобните на изрезки изображения биват подреждани в отделни категории – мода, туризъм, музика, филми и т.н.

Без бизнес и без модел

Любопитното при платформата е пълната липса на бизнес модел и изключително ниското генериране на приходи в компанията. Подобна беше ситуацията и в микроблогинг мрежата Twitter, която не генерираше приходи в продължение на години. Въпреки това до момента Pinterest и нейните 16 служители са успели да съберат близо 40 млн. долара финансиране от рискови инвестиции на Bessemer Venture Partners и Andreessen Horowitz. Затова и очакванията на експертите са в скоро време платформата да се опита да въведе някаква форма на реклама или спонсорирани фирмени страници.

Една от идеите, които циркулират в технологичната блогосфера и се обсъждат с голям интерес от онлайн маркетолозите, е възможността Pinterest да се ползва като витрина на магазин, а изобразените в нея продукти да пренасочват към портали за онлайн пазаруване, като дял от всяка успешна продажба остава за визуалната платформа. "Това има потенциала да се превърне в абсолютен хит и да бъде ползотворно както за хората, които продават, така и за самите Pinterest", заявява анализаторът Марк Еванс във фирмения блог на агенция Sysomos.

Една торба клонинги

По отношение на концепция Pinterest реално не предлага нищо кой знае колко революционно. Обединяването на класически услуги като съхранението на снимки и социално следене обаче се хареса на потребителите и интересът към платформата бележи бум. Фактът, че за момента сайтът е достъпен само за хора с покани, пък накара множество разработчици да направят свой Pinterest, в който да съберат всички, които искат да ползват такава услуга, но не попадат в групата избраници.

Pinboard, Pinspire, Juxtapost и Image Spark са почти идентични с Pinterest по функционалност, а част от тях дори наподобяват сайта като име и дизайн. Любопитен факт е, че именно ексклузивността на оригинала го превръща в значително по-желан от потребителите. Първообразът е посещаван от близо 2.5 млн. активни потребители всеки ден, като на месечна база тази бройка се качва до 12 млн.

Проблеми със закона

Предвид безспирния дебат за авторски права в интернет не е изненада, че Pinterest попадна на мушката на големите сайтове за продажба на изображения като iStockphoto и Getty Images. В отговор на това социалната платформа предостави механизъм за премахване на пинове, както и специален HTML код за вграждане, който не позволява дадено изображение въобще да бъде закачено на потребителските дъски.

Едновременно с това Pinterest въведе и автоматизирана система за цитиране на авторите и източниците на всяко оригинално изображение, за да могат фотографите и дизайнерите да възприемат сайта като канал за популяризиране на работата им, а не като крадец на интелектуалната им собственост.

Ефективното решение на юридическите проблеми на младата компания предполага, че когато назрее моментът да се оформи действащ бизнес план, Pinterest няма да разочарова своите щедри инвеститори и верните си потребители.

Създаването на албуми с изрезки е доста архаично хоби, особено в свят, в който хартиените медии бавно загиват. Огромният поток от информация и идеи в интернет обаче роди необходимостта от създаване на онлайн аналог. А за всеки проблем в дигиталната реалност бързо се ражда и подходящо решение.

Pinterest е сравнително нова, но бързо набираща популярност онлайн платформа за "забождане" на снимки върху виртуална дъска. Всеки път, когато потребителите попаднат на интересно изображение в мрежата, те могат да го запазят в профила си под формата на пин. По този начин дори и при евентуалното изтриване или преместване на източника копието ще остане в базата данни на визуалната мрежа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK