Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 23 мар 2012, 17:30, 7463 прочитания

Фитнес в джоба

Няколко технологични стартъпа предизвикаха гигантите Nike и Adidas при мобилния спортен софтуер

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Ролята на технологиите в професионалния спорт става все по-значима, най-вече благодарение на преносимите устройства за измерване на отделните физиологични параметри. GPS локаторите и датчиците за пулс помагат на треньорските и медицинските екипи на големите атлети да работят по-ефективно при изграждането на персонализирани хранителни и спортни режими. Сега идва ред на онлайн технологиите, мобилните мрежи и социалните медии, които създават условия за следващата еволюционна стъпка, масовизирайки неща, които доскоро бяха запазена територия само за професионалните атлети.

Смартфоните и техните богати функционалности са на път да вкарат цялата спортна наука и в джоба на обикновения потребител. С помощта на вградените GPS модули постоянната свързаност с интернет и възможността за синхронизиране с външни инструменти, всеки "умен" телефон има потенциала да се превърне в персонален фитнес инструктор. И всичко това постепенно се превръща в индустрия за милиарди...


Битката за софтуера

Целият този потенциал може да бъде разгърнат чрез подходящ мобилен софтуер, а там разнообразието става все по-голямо. Интересното в случая е, че титани на спортната индустрия като Adidas и Nike, разбира се, присъстват със свои предложения, но истинското богатство от функционалности идва благодарение на малки технологични компании като Endomondo, Sports Tracker и Noom. Ако приложенията на големите спортни вериги предлагат единствено възможността за засичане на продължителността на упражненията и мотивационни речи от известни атлети, то по-невзрачните и непознати техни конкуренти имат пълен набор от мобилни и уеббазирани системи за проследяване и архивиране на всяко упражнение, както и детайлна статистика за представянето на потребителя.

Приложението на Endomondo например позволява на потребителите да избират вида спорт, който практикуват, между цели 50 възможности, а с помощта на прецизна GPS триангулация начертава върху карта точния пробяган или изминат с велосипед маршрут. При калкулирането на изгорените калории пък се взимат предвид видът дисциплина, скоростта на придвижване и надморската височина. Така един и същ участък може да ви "струва" 100 калории, ако слизате ходом по нанадолнище, или пък 600 калории, в случай че го изкачвате на бегом. Данните от всяка тренировка грижливо се пазят онлайн, "разбити" са на подробни статистики и могат да бъдат сравнявани с постиженията на други потребители на Endomondo.  



Noom пък залага на комбинацията от активен начин на живот и здравословно хранене. В софтуера освен система за следене на тренировките и енергийния разход има и възможност за индексиране на всички изконсумирани продукти през деня и съответната им калоричност. По този начин компанията се насочва по-скоро към потребителите, които искат да отслабнат или да намалят приема си на захар и ниво на холестерол, а не към заклетите атлети.

Пионерът Sports Tracker пък започва работа като подразделение на Nokia още през 2004 г. - още преди мобилните телефони да разполагат масово с GPS, интернет и сензорни екрани. Тогава идеята на финландците е била на чисто концептуално ниво, силно вдъхновена от набиращата популярност спортна наука. В момента приложението разполага с най-голям брой потребители благодарение на множеството платформи, които поддържа - Android, iOS, Symbian и Windows Phone.

Да обърнеш потта в пари

Докато Adidas и Nike ползват мобилната платформа като маркетингов канал, който да създаде брандово присъствие на мултимилиардния им бизнес, то малките технологични компании разчитат на своя софтуерен продукт като основен източник на приходи. Точно това ги мотивира да предлагат повече и да поднасят услугите си по начин, който наистина ще впечатли фитнес ентусиастите.

Бизнес моделът на Endomondo и Noom е доста подобен – и двете компании предлагат мобилните си приложения безплатно, като за най-сериозните потребители има възможност за допълнителна платена функционалност. В случая на Endomondo платената версия на софтуера им с еднократна цена 7 долара, включва възможност за по-детайлна статистика и навлизане в сърцевината на спортните науки. Noom, от друга страна, предлага хранителни и фитнес консултации с личен треньор в замяна на месечна такса от 10 долара. В случая на Sports Tracker реално не може да се говори за конкретен бизнес план - приложението е напълно безплатно за всички платформи, а единствените приходи на компанията идват от рисковите инвестиции на големи капиталови групи в Европа и САЩ. 

Благодарение на високото качество на софтуера и добрите връзки на технологичните компании с Google и трите приложения вече попаднаха в секцията с "препоръчани" мобилни програми на каталога Play (както е новото име на Android Market). Това им осигури доста бърз растеж на потребителската база, който впоследствие доведе и до пълното задминаване на спортните гиганти Nike и Adidas. Само за последния месец Endomondo, Sports Tracker и Noom отбелязват повече от 1 млн. сваляния само за Google платформата.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса 11 Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса

Правят се опити за надграждане на вече съществуваща платформа, която да помага за проследяване на състоянието на заподозрените, че са заразени

1 апр 2020, 10858 прочитания

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

30 мар 2020, 50222 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Неосъщественият милиардер

Третият съосновател на Apple Рон Уейн напуска компанията, защото иска да промени света, но по свой начин

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10