Фитнес в джоба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фитнес в джоба

Фитнес в джоба

Няколко технологични стартъпа предизвикаха гигантите Nike и Adidas при мобилния спортен софтуер

Божан Чипев
7593 прочитания

© shutterstock


Ролята на технологиите в професионалния спорт става все по-значима, най-вече благодарение на преносимите устройства за измерване на отделните физиологични параметри. GPS локаторите и датчиците за пулс помагат на треньорските и медицинските екипи на големите атлети да работят по-ефективно при изграждането на персонализирани хранителни и спортни режими. Сега идва ред на онлайн технологиите, мобилните мрежи и социалните медии, които създават условия за следващата еволюционна стъпка, масовизирайки неща, които доскоро бяха запазена територия само за професионалните атлети.

Смартфоните и техните богати функционалности са на път да вкарат цялата спортна наука и в джоба на обикновения потребител. С помощта на вградените GPS модули постоянната свързаност с интернет и възможността за синхронизиране с външни инструменти, всеки "умен" телефон има потенциала да се превърне в персонален фитнес инструктор. И всичко това постепенно се превръща в индустрия за милиарди...

Битката за софтуера

Целият този потенциал може да бъде разгърнат чрез подходящ мобилен софтуер, а там разнообразието става все по-голямо. Интересното в случая е, че титани на спортната индустрия като Adidas и Nike, разбира се, присъстват със свои предложения, но истинското богатство от функционалности идва благодарение на малки технологични компании като Endomondo, Sports Tracker и Noom. Ако приложенията на големите спортни вериги предлагат единствено възможността за засичане на продължителността на упражненията и мотивационни речи от известни атлети, то по-невзрачните и непознати техни конкуренти имат пълен набор от мобилни и уеббазирани системи за проследяване и архивиране на всяко упражнение, както и детайлна статистика за представянето на потребителя.

Приложението на Endomondo например позволява на потребителите да избират вида спорт, който практикуват, между цели 50 възможности, а с помощта на прецизна GPS триангулация начертава върху карта точния пробяган или изминат с велосипед маршрут. При калкулирането на изгорените калории пък се взимат предвид видът дисциплина, скоростта на придвижване и надморската височина. Така един и същ участък може да ви "струва" 100 калории, ако слизате ходом по нанадолнище, или пък 600 калории, в случай че го изкачвате на бегом. Данните от всяка тренировка грижливо се пазят онлайн, "разбити" са на подробни статистики и могат да бъдат сравнявани с постиженията на други потребители на Endomondo.  

Noom пък залага на комбинацията от активен начин на живот и здравословно хранене. В софтуера освен система за следене на тренировките и енергийния разход има и възможност за индексиране на всички изконсумирани продукти през деня и съответната им калоричност. По този начин компанията се насочва по-скоро към потребителите, които искат да отслабнат или да намалят приема си на захар и ниво на холестерол, а не към заклетите атлети.

Пионерът Sports Tracker пък започва работа като подразделение на Nokia още през 2004 г. - още преди мобилните телефони да разполагат масово с GPS, интернет и сензорни екрани. Тогава идеята на финландците е била на чисто концептуално ниво, силно вдъхновена от набиращата популярност спортна наука. В момента приложението разполага с най-голям брой потребители благодарение на множеството платформи, които поддържа - Android, iOS, Symbian и Windows Phone.

Да обърнеш потта в пари

Докато Adidas и Nike ползват мобилната платформа като маркетингов канал, който да създаде брандово присъствие на мултимилиардния им бизнес, то малките технологични компании разчитат на своя софтуерен продукт като основен източник на приходи. Точно това ги мотивира да предлагат повече и да поднасят услугите си по начин, който наистина ще впечатли фитнес ентусиастите.

Бизнес моделът на Endomondo и Noom е доста подобен – и двете компании предлагат мобилните си приложения безплатно, като за най-сериозните потребители има възможност за допълнителна платена функционалност. В случая на Endomondo платената версия на софтуера им с еднократна цена 7 долара, включва възможност за по-детайлна статистика и навлизане в сърцевината на спортните науки. Noom, от друга страна, предлага хранителни и фитнес консултации с личен треньор в замяна на месечна такса от 10 долара. В случая на Sports Tracker реално не може да се говори за конкретен бизнес план - приложението е напълно безплатно за всички платформи, а единствените приходи на компанията идват от рисковите инвестиции на големи капиталови групи в Европа и САЩ. 

Благодарение на високото качество на софтуера и добрите връзки на технологичните компании с Google и трите приложения вече попаднаха в секцията с "препоръчани" мобилни програми на каталога Play (както е новото име на Android Market). Това им осигури доста бърз растеж на потребителската база, който впоследствие доведе и до пълното задминаване на спортните гиганти Nike и Adidas. Само за последния месец Endomondo, Sports Tracker и Noom отбелязват повече от 1 млн. сваляния само за Google платформата.

Силата на аксесоарите

Предвид огромния потенциал на смартфона като портативен фитнес компютър, а и неговата способност да контактува безжично с други устройства, не закъсня и появата на периферия за разширяване на функционалността на мобилния софтуер. Датчиците за следене на пулса са най-разпространените добавки към фитнес софтуера, а Endomondo дори разшири бизнес дейността си, като започна да предлага продуктите на най-известните производители и чрез свой онлайн магазин. Цените на периферията варират между 80 и 150 долара, което ги прави популярни предимно сред по-запалените атлети.

Най-бързо набират популярност компютризираните гривни, които следят всяко движение на тялото и по този начин добавят много по-прецизна информация в сравнение с базовото локализиране, което използва GPS координати. Благодарение на тях мобилните приложения могат да обогатят обхвата на спортовете, които могат да анализират. Гигантът Nike залага именно на този подход, за да превърне "мобилния фитнес" в свой печеливш бизнес. С пускането на своя проект Fuel Band преди месец спортният концерн направи и решителна крачка в опита си да бъдат догонени откъсващите се напред малки технологични стартъпи. Концепцията на Nike се върти около измерването на всяко движение на човешкото тяло през деня и поддържането на точна статистика с изгореното "гориво". Успехът на дигиталната гривна все още не може да се проследи, но е много вероятно високата цена от 150 долара и липсата на разпространение извън САЩ първоначално да попречат на Nike в начинанието.

Ролята на социалните мрежи

Един от най-мощните канали за популяризиране на мобилните фитнес платформи се оказа Facebook. Интеграцията на приложенията на Noom, Endomondo и Nike с Timeline профилите и способността за споделяне на тренировки в мрежата създаде вълна от интерес, която вдигна двойно, и дори тройно, броя на дневните сваляния от AppStore и Google Play.

Идеята за публикуване на детайлен отчет за пробяганите километри и изгорените калории вероятно няма да се хареса на мнозина, които не са уверени във възможностите си или пък ще приемат това като неприемливо разпространение на лична информация. От друга страна обаче, допълнителната мотивация, която впереният поглед на цялото интернет пространство може да достави, със сигурност помага за поддържане на постоянство в спорта.

Именно състезателният елемент и мотивацията, изглежда, са и основните причини мобилните фитнес приложения като цяло да отчитат такъв успех. Ясно е, че една програма в смартфон няма да успее сама да вкара никого във форма, но наличието ѝ може да се окаже онова побутване, което винаги ви е липсвало в търсенето на вашия атлетичен "аз".

Ролята на технологиите в професионалния спорт става все по-значима, най-вече благодарение на преносимите устройства за измерване на отделните физиологични параметри. GPS локаторите и датчиците за пулс помагат на треньорските и медицинските екипи на големите атлети да работят по-ефективно при изграждането на персонализирани хранителни и спортни режими. Сега идва ред на онлайн технологиите, мобилните мрежи и социалните медии, които създават условия за следващата еволюционна стъпка, масовизирайки неща, които доскоро бяха запазена територия само за професионалните атлети.

Смартфоните и техните богати функционалности са на път да вкарат цялата спортна наука и в джоба на обикновения потребител. С помощта на вградените GPS модули постоянната свързаност с интернет и възможността за синхронизиране с външни инструменти, всеки "умен" телефон има потенциала да се превърне в персонален фитнес инструктор. И всичко това постепенно се превръща в индустрия за милиарди...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    zumz avatar :-|
    zumz

    Интересно до каква степен джаджите на "Епъл" и имитаторите им вече са успели да размият способността на хората за обективна преценка. За фитнес примерно - пълно е с програмки, апп-ове и други подобни "нововъведения" които създават илюзията, че има фитнес и полза. А истината е далеч по-проста - само усилия, пот и воля дават резултат, това как смяташ калориите, упражненията или дали едните маратонки са по-ергономични от другите си е кьорфишек за наивници. Излишни са и всякакви зали, уреди и други подобни глупости които само поддържат индустрията на човешката суета. Коремни възлизания на лоста в двора, лицеви опори на пода, бягане по пътека в гората или дори на асфалт дават същите и по-добри резултати от който и да било "джим" оборудван с последните технологични изгъзици.

  • 2
    trollador avatar :-|
    trollador

    До коментар [#1] от "zumz":

    Хората едно време така говореха за интернет. А виж се къде коментираш днес.

  • 3
    zumz avatar :-|
    zumz

    До коментар [#2] от "trollador":

    Несполучливо сравнение - интернет е интелектуална дейност, фитнес(ът) - физическа. Не е възможно едното да се замени с другото. Продуктите на "Епъл" и съпътстващата ги индустрия имат приложение и предимства. Обаче опитите да се нагоди всеки аспект от човешкия живот към тях е чист маркетинг и размиване на мозъците което се изразява в постепенна загуба на способността за преценка и за взимане на самостоятелни решения. Резултатът е налице: общество от полу-роботи - полу-хора които живеят с илюзията, че могат да взимат решения. В действителност те просто вършат това което им е втълпено от екран, реклама или апп.

  • 4
    raimond avatar :-|
    Meister Eckhart


    Ставате все по-бързи в преводите.
    Браво!

  • 5
    odysseus avatar :-|
    odysseus

    Понеже ми е голям кеф да връткам с велосипеда (МТБ) из нашите планини мога да кажа само едно. Ако искаш качествено да се изгубиш с планините ни, особено в по непознати маршрути - ИЗПОЛЗВАЙ GPS :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK