Стремим се да достигнем до 1 млрд. потребители на мобилен интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стремим се да достигнем до 1 млрд. потребители на мобилен интернет

Стремим се да достигнем до 1 млрд. потребители на мобилен интернет

Алберто Матроне, вицепрезидент на Nokia за Централна и Източна Европа, пред "Капитал Daily"

Юлиян Арнаудов
4307 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Господин Матроне, какви са тенденциите на пазара в Източна и Централна Европа?

- Отговарям за 16 държави от Полша, през Австрия до България и Албания и всеки пазар е различен - като потенциал, специфика и различен тип потребители. За нас регионът обаче е важен. Затова и следим какви играчи навлизат тук, какви технологии се пускат и са актуални сред потребителите.

Освен това тук има много потребители, които нямат опит със смартфони, но са готови да си купят такива. Точно такива хора искаме да привлечем с новата серия Lumia. Но когато говорим за смартфони, трябва да се има предвид потребителското изживяване от устройството. В момента, като тръгнат да си купят умен телефон, по-голямата част от хората не знаят какво искат да си вземат. Влизат в магазина и питат за смартфон. Затова нашата задача с българския екип е да предоставим добро впечатление на потребителите в момента на избора. Целта е, когато някой пожелае да си купи смартфон, ние да можем да му покажем всички важни неща, които едно устройство може да предложи. Например в Lumia и Windows Phone сме интегрирали всичките контакти от телефона, социалните мрежи и други в едно приложение. Така създаваме един "социален телефон". Други силни страни са навигацията и картите, като има локализация за различните страни.

Как точно виждате процеса за замяна на традиционните "слушалки" със смартфони?

- Въпреки че има силен ръст на продажбите на смартфони, голяма част от хората не искат да преминат на подобни устройства. Те просто продължават да използват своите традиционни мобилни телефони. Това обаче не пречи ръстът при смартфоните да се увеличава всеки месец. Проблемът е, че тези потребители, които решат да направят тази промяна, не знаят какво да искат от умния телефон. Те изпадат в сходна позиция с тези, които желаят да си купят нов телевизор. Отиват в магазина и започват да ги заливат с оферти за 3D TV, LCD, плазми и т.н. 

Какво е пазарното развитие на Nokia, след като компанията загуби лидерските позиции при смартфоните и обяви стратегическото партньорство с Microsoft?

- Нека да се върнем през миналата година, когато Nokia обяви своята нова стратегия. В нея е залегнало, че ние ще започнем да използваме като основна мобилна платформа Windows Phone за нашите нови устройства. Това се случва през февруари 2011 г. и само за осем месеца вече представихме първите два смартфона, базирани на новата операционна система. След още няколко месеца обявихме още три умни телефона, които използват Windows Phone. Като в тях включваме Lumia 900 версиите за американския и европейския пазар. Тези устройства обхващат широк ценови спектър и дават избор на потребителите. Останалите неща са в ръцете на операторите – кои модели да предложат и при какви субсидии. Но е ясно, че като увеличиш броя на моделите, се опитваш да достигнеш до различни потребители. Това е общата картинка.

Какви са очакванията и целите, поставени пред серията Lumia?

- Това е много добър въпрос. За съжаление не мога да коментирам, нито да давам конкретни цифри. И това не го правя заради това, че в момента сме в "мълчалив период" (в който не се коментира представянето на компанията, докато не се съобщи тримесечният/годишният отчет – бел. авт.), дори и да бяхме обявили финансовите си резултати, аз пак нямаше да мога да ви дам конкретна информация.

Как ще коментирате обявените през януари 1 млн. продадени устройства Lumia в рамките на два месеца? Добро или проблемно начало са тези резултати?

- Аз лично не съдя по продадени бройки, а по обратната връзка с клиентите. Преди да поема поста на вицепрезидент за Централна и Източна Европа, бях отговорен за "Nokia Иберия" (Испания и Португалия). Испания беше сред първите страни, в които дебютираха новите устройства Lumia, и потребителите реагираха позитивно на тях. Представете си, че участвате в класически маратон, който е с дължина на трасето 40 км. Ако започнете със спринт, почти сигурно няма да достигнете до финала на състезанието. Трябва да бъдете много постоянен и да поддържате едно темпо и така на всеки километър, който изминавате. Само така може да сте сигурен, че ще завършите маратона. Nokia не участва в спринт, а в подобен маратон. Идеята ни не е да гледаме краткосрочните резултати, а да бъдем постоянни в една продължителна надпревара. За да стане това, се влияем освен от реакциите на потребителите също и на хората, които вече са ни клиенти.

Каква е новата стратегия на компанията в пост-Symbian епохата (старата операционна система на Nokia - бел. ред.)?

- Мобилните устройства и смартфоните Lumia са единият стълб в новата стратегия на Nokia. Първият е смартфоните и мобилните устройства. Вторият е достигането на 1 млрд. крайни потребители, които в момента нямат достъп до глобалната мрежа. Защото, особено в развиващите се държави, по-голямата част от населението няма собствен компютър. За тези хора единственият начин за достъп до интернет е чрез използването на мобилен телефон. Като не е задължително те да използват само смартфон, те могат да използват друго умно устройство. Затова Nokia ще се стреми да достигне и да привлече тези потенциални потребители. Третият стълб е бъдещото развитие в ИТ средите. Всяка технология, която може да промени по някакъв начин индустрията, ще бъде обект на интерес от страна на Nokia. Компанията ще се стреми да следва тези нови тенденции и да бъде част от тях.

Nokia става част от екосистемата на Windows Phone, каква е ролята на компанията в развитието на платформата?

- Мога да дам две числа: едното е 7 хил. Това е броят на приложенията, които бяха налични за платформата Windows Phone преди сключването на стратегическото партньорство между Nokia и Microsoft. Второто е 70 хил. приложения с тенденция за ръст – това е броят на програмите, които са достъпни в момента в Windows Market. Тези данни са показателни за това как разработчиците оценяват тази екосистема. Защото ръст от 7 хил. на 70 хил. е значително постижение. При това не са всичките приложения, които са написани за платформата, а само тези, които са одобрени да бъдат пуснати в онлайн магазина. Така се преценяват и качествата на софтуера, а не само броят програми, написани за операционната система.

Ние работим съвместно с различни софтуерни разработчици, като по-важното е, че си партнираме с тях на местно ниво за създаването на локализирани приложения. Това се постига чрез подпомагане на регионални програмисти. Например в България това се прави, като Nokia първо прави проучване какъв софтуер ще е полезен за потребителите на вътрешния пазар. После компанията споделя тази информация и друго ноу-хау на разработчиците и вече зависи от тях какво приложение да направят.

Как ще коментирате спекулациите, че Nokia ще излезе на пазара за таблети при дебюта на Windows 8?

- Ние не коментираме слухове. Но пазарът за таблети определено е интересен, като има много устройства.

Освен смяната на платформата, по какъв начин партньорството с Microsoft променя политиката на Nokia?

- Партньорството с Microsoft включва доста силно съгласуване, особено когато става дума за скоростта на въвеждане на устройства и Windows Market на различните пазари и страни. Например България първоначално не беше включена в нашите сметки за установяване на онлайн магазина. Дебюта на Windows Market и на смартфоните Lumia в момента за България е плод точно на това партньорство между двете компании.

Господин Матроне, какви са тенденциите на пазара в Източна и Централна Европа?

- Отговарям за 16 държави от Полша, през Австрия до България и Албания и всеки пазар е различен - като потенциал, специфика и различен тип потребители. За нас регионът обаче е важен. Затова и следим какви играчи навлизат тук, какви технологии се пускат и са актуални сред потребителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    trollador avatar :-|
    trollador

    Нокия са тъпи.

  • 2
    siolen avatar :-|
    siolen

    Нокия са марка, която се надявам да се върне пак на пазара.

  • 3
    mishon avatar :-|
    mishon

    Нокиа Лумиа 800 доста атрактивен и функционален смартфон и всеки може да се увери в това. Мтел го пуска в продажба от другата седмица, а чак след средата на месеца и Виваком щели да го предлагат.

  • 5
    larykovalov avatar :-|
    lars

    Аз лично не съдя по продадени бройки, а по обратната връзка с клиентите

    Да, това е истината, малко са ... затова е по-добре да не съди по тях... Пък и не разбирам с какво могат да се похвалят .. все още са на опашката и непредлагат нещо ново....

    голяма част от хората не искат да преминат на подобни устройства

    факт, добра цел са хората над 58

    Влизат в магазина и питат за смартфон.

    не влизат и питат за Айфон или Самсунг ...Първият е синомим на смартфон


    Така създаваме един "социален телефон"

    това е доста старо, в момента идеята е ставаш социален чрез телефона

    Nokia не участва в спринт, а в подобен маратон

    Ами ще видим

    А пък Капитал пак се държат като акционер в Нокия


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK