В битка за сребърния медал
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В битка за сребърния медал

В битка за сребърния медал

Навлизането на Windows 8 на таблетния пазар има потенциала да се превърне в заплаха за устройствата с Android

Божан Чипев
7572 прочитания

© Капитал


Мобилната офанзива на Microsoft като че ли е в разгара си, но всъщност това е само началото. С излизането на Windows 8 компанията ще стъпи и на таблетния пазар и ще внесе интрига във все по-скучната и като че ли предрешена надпревара между Apple и Google.

След като софтуерният гигант вече нагледно показа какво трябва да очакват потребителите от Windows 8, сега стои въпросът какви ще бъдат устройствата, които ще се опитат да донесат конкурентен пазарен дял на платформата. Към момента няколко големи производителя се конкурират кой да пусне първия масов потребителски таблет с предстоящата операционна система. Samsung са в благоприятна позиция, тъй като техен прототип неколкократно бе ползван от Microsoft при представянето на платформата пред медиите през последните месеци. Китайците от Lenovo също са амбицирани да предложат първото Windows 8 устройство в лицето на своя IdeaPad Yoga – хибрид между ултрабук и таблет, а Dell ще се опитат да окупират бизнес нишата с ново издание на своята серия Streak, този път насочено към корпоративните клиенти.

Трудно решение

Приобщаването на Windows 8 към таблетното семейство обаче ще означава, че едни и същи производители ще продават устройства с конкурентните платформи на Google и Microsoft. Имайки предвид агресивната ценова политика при Windows Phone смартфоните, много е вероятно Microsoft да излязат с ниски цени и на таблетите си. При положение че Nokia в момента продават субсидирани апарати за 50 - 100 долара, няма да бъде изненада, ако дебютните Windows таблети щурмуват пазара с цени около 200 долара. Това пък неизбежно ще постави производителите под натиск да "изберат страна" в предстоящото противопоставяне между Microsoft и Google на този пазар.

Подобно решение никак няма да бъде лесно предвид неубедителните до момента продажби на отделните марки таблети, които използват Android. Реално погледнато, най-успешното устройство – Kindle Fire – е заключено към софтуерния каталог на Amazon и не носи и стотинка приходи на Google. Според наскоро излязлото проучване на анализаторската компания Forrester нито един таблет с Android, дори и по-популярните модели на Samsung, не е завоювал пазарен дял, по-голям от 5%.

Думата имат разработчиците

Когато става дума за таблети обаче, съдържанието е цар. Тъй като самото устройство предполага предимно консумиране на съдържание, отколкото създаване на такова, възможностите за възпроизвеждане на филми, забавление с игри, четене на дигитални списания и книги, както и слушането на музика ще бъдат от основно значение. Тоест необходими са разнообразни приложения. Microsoft като цяло разполага с най-мащабната общност от софтуерни разработчици благодарение на пълната си доминация при персоналните компютри. Технологичният гигант в момента е изправен пред задачата да мобилизира тази армия и да я насочи към произвеждането или адаптирането на софтуер за новия Metro интерфейс, който ще играе основна роля при в работата на Windows таблети.

Тазгодишната конференция "Дни на Microsoft" събра стотици български програмисти именно с тази цел, а цялостната кампания на софтуерния гигант се простира глобално. В случай че тя бъде успешна, е много вероятно Windows Store набързо да догони Google Play и Apple App Store по количеството предлаган софтуер, въпреки че пристига на пазара със закъснение от четири години.

Фактът, че Windows екосистемата ще бъде еднаква и за смартфони, и за настолни компютри, означава, че разработчиците няма да бъдат обезкуражени от все още слабите пазарни позиции на таблетите с тази операционна система. Само по себе си това означава, че Microsoft няма да се сблъска с проблемите, които Google срещна при първоначалното пускане на Android, и автоматично ще прескочи технологичната фаза около "прохождането" на платформата.

Колко е важно да си различен

Един от козовете на Windows 8 пред продуктите на Google е очевидното дистанциране от "шаблона", наложен от Apple през 2007 г. и до голяма степен копиран при Android. Приложенията изглеждат различно, иконите и менютата също – нещо, с което мобилната платформа на Google не може да се похвали. Разбиването на тази парадигма се нрави на по-голямата част от хората, докоснали се до първоначалните демонстрации на Microsoft, а обликът с цветни квадрати и правоъгълници вече започва да бъде глобално разпознаван като бъдеща дизайнерска визия на Windows.

Освен че помага за по-лесния и успешен маркетинг на платформата, уникалният ѝ облик ще спести и едно от основните главоболия в съвременния технологичен бизнес – патентните дела. Така за разлика от Google Microsoft няма как да попадне под ударите на правния отдел на Apple, който изигра ключова роля при забавянето на най-успешния Android таблет Samsung Galaxy Tab 10.1 на най-големите световни пазари.

Apple остава далеч напред

Комбинацията от богатия избор от приложения, ниските цени на устройствата и "различността" им най-вероятно ще доведе до лесно натрупване на потребителска маса зад Windows 8 платформата, но това ще се случи по-скоро за сметка на Android. По-сериозният конкурент Apple едва ли ще бъде сериозно засегнат. Това се дължи основно на различния тип потребители, които залагат на бранда от Купертино – макар и без да предлага гръмки нововъведения, "отхапаната ябълка" успя да продаде цели 3 млн. бройки от "новия iPad" само през дебютната му седмица. Именно затова е много малко вероятно Windows 8 да стане особено популярен сред тези фенове на Apple, които често си купуват техни продукти с фанатична страст, често без реално да знаят защо.

Така че в дългосрочен план липсата на иновации може и да заплаши първенството на Apple, но на първо време Microsoft няма да представлява заплаха и ще остане в пряка битка единствено с мобилните партньори на Google на таблетния пазар.

Мобилната офанзива на Microsoft като че ли е в разгара си, но всъщност това е само началото. С излизането на Windows 8 компанията ще стъпи и на таблетния пазар и ще внесе интрига във все по-скучната и като че ли предрешена надпревара между Apple и Google.

След като софтуерният гигант вече нагледно показа какво трябва да очакват потребителите от Windows 8, сега стои въпросът какви ще бъдат устройствата, които ще се опитат да донесат конкурентен пазарен дял на платформата. Към момента няколко големи производителя се конкурират кой да пусне първия масов потребителски таблет с предстоящата операционна система. Samsung са в благоприятна позиция, тъй като техен прототип неколкократно бе ползван от Microsoft при представянето на платформата пред медиите през последните месеци. Китайците от Lenovo също са амбицирани да предложат първото Windows 8 устройство в лицето на своя IdeaPad Yoga – хибрид между ултрабук и таблет, а Dell ще се опитат да окупират бизнес нишата с ново издание на своята серия Streak, този път насочено към корпоративните клиенти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    Уиндоус, Андроид и други подобни американски боклуци. Ще направя всичко възможно, за да се отърва от тях завинаги. Няма да е лесно. Все повече хора ще разбират, осъзнават защо трябва да се освободят от тези американски боклуци.

  • 3
    gilgamesh avatar :-|
    Гилгамеш

    До коментар [#1] от "ЗА Революция":

    Човек, и аз съм на Линукс от маса време, ама не бих сипвал такива едро накълрцани приказки като теб. Няма как да минеш без "американските боклуци", ако ще и под DOS да се върнеш. Ти повече го избиваш на политика и съответните си симпатии, нали?

  • 4
    leko_uchuden avatar :-|
    leko_uchuden

    Коментар 1 показва душевната сила и задълбоченост на левичарството.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    ivomirs avatar :-P
    Ivomir

    Що обръщате внимание на трола ?

  • 6
    oziris7 avatar :-|
    oziris

    Определено мен ме интересува таблет под Windows 8. Но искам платформата на таблета да е съвместима с Windows 7 на лаптопа ми. Тогава ще има добавена стойност за мен, особено ако цената е конкурентна с устройства под Андроид.

  • 7
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    До коментар [#3] от "Гилгамеш":

    Аз съм си ги купил тези американски боклуци Уиндоус 7 и телефон с Адроид последна версия. Уиндоус използвам от години. Не искам да навлизам в спорове и дълги обяснения. Казвам че все повече хора ще разбират колко подли компании са това(Майкрософт, Гугъл, Епъл...). Споделих, изразих негативното си отношение към тях. На никого не казвам какво да си купува!

  • 8
    kruger_bgr avatar :-|
    Ясен Денев

    Ти си направо новия лидер на северна корея


    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    skydiver avatar :-|
    Skydiver

    Добър анализ откъм факти и познания на особеностите на устройствата, но недобър като анализ на пазарни механизми.

    За да откраднеш пазарен процент не е нужно да крадеш потребители от конкурента - нужно е просто да привлечеш повече нови клиенти докато неговите остават същия брой. Не бих казал, че което и да е от трите места в таблетната война е гарантирано. Огромна част от хората притежаващи телефон на андроид и лаптоп на уиндоус тепърва предстои да купят първият си таблет, което поставя Гугъл и Майкрософт в директна конкуренция за този пазар. Но обемът на този пазар е толкова голям, че победителят почти със сигурност ще задмине и Епъл.

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Когато хората осъзнаят че таблета е третото устройство, и не заменя нито първото, нито второто (комп, телефон или обратното, спред вкуса), продажбите и шумотевицата ще позатихнат и пазарът ще стане малко по-зрял, а клиентите - малко по-осъзнати. В момента пазара се доминира от въодушевени ..., които са хипнотозорани от идеята че таблета ще ги изстреля нависоко (соц. статус, модерност, "якост" и т.н. и т.н.) в т.ч. ще прикрие акнето, което разбира се не става, защото мацките още си падат по по-възмажали/аналога при жените индивиди. Коато пазарът узрее, водещи ще са ползите. Там за добро или лошо, Майкрософт имат най-голям шанс, поне засега. Гугъл ще трябва да поработят и да привлечат хора като счетоводители, инженери, архитекти, лекари и т.н., които са голямата база за пазара. Засега МС доминират в про софтуера и имат най-голям шанс.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK