Бизнес, поставен на карта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес, поставен на карта

Shutterstock

Бизнес, поставен на карта

Една безплатна, създавана от доброволци, услуга разклаща позициите на фактическия лидер при онлайн картографията Google Maps

7683 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Когато говорим за онлайн картография, всеки обикновено се сеща за Google Maps. Услугата де факто е стандартна добавка към всички съвременни смартфони. И не само - Google непрекъснато разработват нови функционалности. Тя има прост за употреба интерфейс, данните в нея се обновяват постоянно. И най-важното - услугата е безплатна. Не само това, но Google активно помага на други разработчици да я интегрират в своите продукти. Колите на интернет корпорацията дори в момента обикалят София и други градове на България, за да добавят детайлни виртуални улици в услугата Street View. Какво повече може да се очаква от подобна услуга...

И въпреки всичко Google Maps понесе два сериозни удара съвсем наскоро, пише сайтът DigitalTrends. Първо социалната услуга Foursquare обяви, че изоставя картите на Google. Седмици по-късно и водещият производител на електроника Apple съобщи, че вече няма да използва Google Maps в своето приложение iPhoto за iOS. Географското приложение на Google явно има сериозен недостатък, щом две толкова влиятелни компании са готови да загърбят онлайн софтуера, превърнал се във всеобщ стандарт. Проблемът, както обикновено, е свързан с пари.

Спасителят Google

Поддържането на онлайн картографска услуга всъщност не е евтино начинание. Както е било и през по-голямата част от човешката история, създаването на карти е бавен и трудоемък процес. Дори в ерата на GPS сателитите задачата не може да бъде автоматизирана напълно, защото компютрите не се справят особено добре с нея. Не става въпрос единствено за чисто топографските дадености на дадено място – към картите често се добавят и елементи, които сателитите няма как да забележат, като например маршрутите на градския транспорт, улици с еднопосочно движение, границите на държави и т.н. Освен всичко друго информацията в картата трябва да се обновява периодично, тъй като пътищата, сградите и дори коритата на реките се променят постоянно.

Поради тези причини компании като TeleNav, Tele Atlas (притежавани от TomTom), Navteq (собственост на Nokia) и други са инвестирали баснословни суми в създаването на своите продукти. Точно затова появата на Google Maps предизвика същински фурор – това беше първата по рода си безплатна услуга. Интернет компанията я предлага на всеки, който прояви интерес, с идеята да я превърне в стандарт и чак след това да мисли как да спечели от нея. Този момент явно вече е настъпил. От около година всяка услуга, използваща картите, трябва да показва и Google реклами.

Краят на безплатния обяд

По-сериозната промяна обаче се случи миналия октомври, когато онлайн корпорацията обяви, че Google Maps вече става платена при твърде активна употреба. Всички услуги и приложения, които генерират повече от 25 хил. разглеждания на карти за един ден, ще трябва да плащат. Това е наистина висок праг и огромното мнозинство от хората никога няма да го достигнат. Според Google промяната ще засегне само 0.35% от всички ползватели на Maps. Можем да си представим обаче какво мисли по въпроса Apple например с техните над 180 млн. продадени смартфона iPhone, оборудвани с Google Maps и обвързали голяма част от приложенията си с услугата. "Google казват, че промяната ще засегне малък брой потребители, но според мен тя ще засегне 30 или 40% от фирмите, чийто бизнес зависи от картите", коментира Джеймс Фий от картографската компания WeoGeo пред сайта Newsfactor.

Google предложи на недоволните от промяната компании гратисен период от 90 дни, през който те да могат да мигрират към друга услуга. И както става ясно, някои фирми вече са се възползвали от тази възможност. Засега преселението не е особено масово – Google Maps си остава най-популярната картографска услуга с 65 млн. потребители през февруари по данни на анализаторската компания comScore. На второ място е MapQuest с 35 млн., следвана от Bing Maps на Microsoft с 9 млн. Напускат обаче именно най-платежоспособните клиенти на услугата, което със сигурност е проблем пред плановете на Google да спечелят пари от инвестициите си в тази област.

Доброволно споделяне

Повечето "дезертьори" се насочват към друга безплатна алтернатива – доброволческият проект OpenStreetMap. В него участват над 400 хил. ентусиасти, които добавят картографски данни. По този признак OSM е подобна на виртуалната енциклопедия Wikipedia, която също се попълва от доброволци. Услугата е изцяло безплатна, но това идва със своите минуси. Както става ясно и покрай развитието на Wikipedia, предоставената от любители информация невинаги е точна. Освен това, макар покритието в големите градове да е достатъчно добро, слабо населените региони почти не фигурират. Най-големият проблем на услугата е отсъствието на сателитни снимки, което не е жизнено необходимо, но все пак е нещо, с което потребителите са свикнали.

Както Foursquare, така и Apple вече използват данни от OpenStreetMap за някои от своите услуги. И двете компании обаче ги комбинират с допълнителни решения. Foursquare си партнира с фирма, наречена MapBox, а Apple през последните няколко години придоби няколко стартъпа, занимаващи се с картография. Сред тях са Placebase, Poly9 и C3 Technologies, като някои от тях дори са специализирани в създаването на 3D карти.

Важно е да се отбележи, че Foursquare и Apple не са обърнали напълно гръб на Google Maps. По-голямата част от техните мобилни услуги все още работят с продукта на Google - заменени са единствено уеб базираните предложения. Все пак желанието на толкова големи играчи да се дистанцират от интернет гиганта е показателно. След като шампионът на краудсорсинга Wikipedia успя да надвие всички свои комерсиални конкуренти, възможно е сега същото да се случи и при онлайн картографията. Може и да се окаже, че безплатните алтернативи не отговарят на нуждите на сериозните компании. Така или иначе едно е очевидно – доминацията на Google Maps не е непоклатима.

Когато говорим за онлайн картография, всеки обикновено се сеща за Google Maps. Услугата де факто е стандартна добавка към всички съвременни смартфони. И не само - Google непрекъснато разработват нови функционалности. Тя има прост за употреба интерфейс, данните в нея се обновяват постоянно. И най-важното - услугата е безплатна. Не само това, но Google активно помага на други разработчици да я интегрират в своите продукти. Колите на интернет корпорацията дори в момента обикалят София и други градове на България, за да добавят детайлни виртуални улици в услугата Street View. Какво повече може да се очаква от подобна услуга...

И въпреки всичко Google Maps понесе два сериозни удара съвсем наскоро, пише сайтът DigitalTrends. Първо социалната услуга Foursquare обяви, че изоставя картите на Google. Седмици по-късно и водещият производител на електроника Apple съобщи, че вече няма да използва Google Maps в своето приложение iPhoto за iOS. Географското приложение на Google явно има сериозен недостатък, щом две толкова влиятелни компании са готови да загърбят онлайн софтуера, превърнал се във всеобщ стандарт. Проблемът, както обикновено, е свързан с пари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend

    "Географското приложение на Google
    явно има сериозен недостатък, щом две
    толкова влиятелни компании са готови да
    загърбят онлайн софтуера, превърнал се във всеобщ стандарт."

    Само аз ли не го разбирам кой е тоя недостатък? Че добрата услуга струва пари ли? Или че 2 големи компании не искат да са твърде зависими от друга?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    siolen avatar :-P
    siolen

    До коментар [#1] от "Imaginary Friend":

    Очевидния недостатък на Google Maps е че Apple и Foursquare не искат да ги ползват. :)

  • 3
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    Google Maps сега стават още по-мощни, картите им още по-точни, а и с тази услуга "Street View" (вече и за България) удобството е пълно. Забелязвам, че автомобилите на Гугъл си пъркат и в много малки населени места, което означава, че почти навсякъде ще имаме уличния изглед. Аз лично съм доволен от приложението и го намирам за много полезно :)

  • 4
    dejo avatar :-|
    dejo

    Само не знам от къде черпят информация за да попълват OpenStreetView, може би от Google Maps?

  • 5
    petervanev avatar :-P
    Петър Ванев

    Ще се включа в тази инициатива. ВИдях, че големите ни градове са много добре попълнени, остава след като се регистрирам да видя дали може и обекти да се добавят, което ще я направи много полезна. Важно е да има конкуренция.

  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc

    Back to the Future - първите GPS като за България се правеха от ентусиасти, тогава фирмите още не бяха научили, че има пари в това....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK