Геймърският Салиери*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Геймърският Салиери*

Геймърският Салиери*

Клонирането на игри от страна на Zynga провокира опасения, че тази практика потиска малките разработчици

Юлиян Арнаудов
5013 прочитания

© shutterstock


Копирането на компютърни игри е заложено в ДНК-то на индустрията. То фигурира още от създаването на първите гейм заглавия. Дълги години прогресът в този бизнес се насърчаваше именно чрез клониране и това позволи игрите да еволюират от Wolfenstein 3D, Dune, Ultima, Super Mario до високобюджетни заглавия BattleField 3, Star Craft 2 и Elder's Scroll: Skyrim. За създаването на най-новите "хардкор" игри са необходими голямо количество ресурси – както финансови, така и човешки. Това постави бариера пред по-малките и скромни разработчици, които от известно време практически почти са извадени от големия пазар. Единственият начин те да бъдат забелязани е или като пуснат интересна идея и попаднат под крилото на голям разпространител, или като изкопират някой вече доказал се хит.

Еволюцията на умните мобилни устройства като смартфони и таблети, както и бумът на т.нар. кежуъл игри в социалните мрежи обаче отново даде шанс на по-малките разработчици да блеснат. Причината за това е, че заглавията за тези платформи не се нуждаят от високи технологии и бюджети, за да се превърнат в хит и да спечелят милиони почитатели. Така неизвестни независими фирми успяха да пробият на сцената дори само с едно заглавие. Пример при мобилните устройства е финландската Rovio с нейната Angry Birds. Актуалността на социалните мрежи и манията по споделянето пък превърнаха Zynga, разработчика на популярните FarmVille и Mafia Wars във Facebook, в компания с пазарна оценка от 8.9 млрд. долара.

Копирай или фалирай

Vlambeer е малка стартираща компания, базирана в Холандия. През 2010 г. тя пусна интернет базираната игра Radical Fishing. Задачата е да уловите риба с въдица, след което да я хвърлите във въздуха и... да я застреляте с пушка. Независимо от абсурдността си заглавието придобива широка популярност. В момента Vlambeer планира да пусне нова версия Ridiculous Fishing, само че за мобилната платформа iOS на Apple. Но в този момент следва неочакван обрат: в магазина за приложения на Apple се появява нова игра – Ninja Fishing на компанията Gamenauts. Тя повтаря концепцията на Radical Fishing, като единствено пушката е заменена със самурайски меч. Ninja Fishing става едно от най-сваляните приложения в App Store на Apple...

Това не е първата, нито последната история за клониране на успешни мобилни продукти в пост-PC ерата. Затова и тази практика известно време не предизвикваше брожение сред индустрията. Нещата обаче започнаха да се променят в момента, в който този подход не започна да се превръща в нормална практика за една от най-мощните компании в сектора – Zynga. Запознайте се с NimbleBit, малък разработчик с екип от трима души. Тяхната Tiny Tower е обявена за игра на iOS за 2011 г. Тази награда се дава лично от Apple.

Zynga обаче решават да действат агресивно в сферата на мобилните платформи и създават почти идентично копие. Кръщават го Dream Hights. Двете заглавия дават възможност на потребителите да добавят етажи на един небостъргач и в зависимост от екстрите да правят жителите на сградата по-щастливи. Реакцията на NimbleBit е повече от пасивна – те просто благодарят на гейм гиганта, че черпи вдъхновение от техния продукт, като прилагат и сравнителни снимки между двете игри.

Това обаче не е изолиран случай. Оказва се, че от известно такова поведение е нормалната практика на Zynga. Буквално часове след като NimbleBit оповестиха сходството между Dream Hights и Tiny Tower, друг разработчик също обвини създателите на FarmVille в копиране. Според Buffalo Studios играта Zynga Bingo е клонинг на тяхното популярно Facebook приложение Bingo Blitz.

Zynga отвръща на тези обвинения, че въпросните жанрове са създадени още през 90-те години и, реално погледнато, повечето разработчици на игри за мобилни платформи могат да бъдат окачествени като плагиати. На практика обаче се получава, че дори лидерът на пазара на игри за масова аудитория не е креативна компания, а просто взима даден успешен дигитален продукт и го копира, за да привлече потребители и да запази доминацията си.

Печалният резултат от цялата тази полемика е, че доста малки разработчици като NimbleBit губят стимул да измислят нови неща или да пускат заглавия за дадена платформа поради опасенията, че някоя от големите компании просто ще ги изкопира и смачка. Другата гледна точка в целия спор "за или против клонирането" на игри е, че само добрите идеи биват заимствани и това създава предпоставка за развитие. Или както се е изразил английският поет Т. С. Елиът: "Добрите автори заимстват, а великите крадат."

Патентовай това

Мнението на част от сектора е, че безразборното клониране се дължи на липсата на инструменти за защита на интелектуалната собственост при механиката, геймплея или дизайна на дадено заглавие. Реално обаче патентната система е направена така, че да предпази от копиране реализацията на даден продукт, а не самата идея. Например, ако някой обяви, че ще прави "игра относно фермерство", това е просто идея. На патентоване подлежи нейната реализация: как тази концепция е направена на практика, което включва системния код, уникалната графика, детайли по дизайна и други. В музикалния бизнес например можеш да лицензираш песен, но не и жанра блус като идея например.

По принцип гейм разработчиците могат да се опитат да защитят своята технология, но самото естество на игрите прави задачата трудна. "Игралните механики попадат в тази категория, която е доста сложна за патентоване. Как можеш да обясниш стойността на забавлението в самите игри – как нещо вече не е направено от друг преди и колко удоволствие носи то на потребителите", коментира Джеймс Гримелман, професор във факултета по право към университета в Ню Йорк, цитиран от геймърския блог KillScreenDaily.com. И допълва: "Трудно могат да се оценят достойнствата на дадено заглавие."

По сега действащото патентно право Zynga се движи по ръба, но без директно да нарушава законите и правилата.

От друга страна, ако тази система хипотетично бъде променена, патентите може да не се окажат нужното лекарство за гейм индустрията. Дори може да й навредят. Една от причините е, че патентите са скъпи. Не всеки разработчик ще може да си позволи да ги ползва. Това ще облагодетелства големите гейм компании, които ще могат да се сдобиват с голямо патентно портфолио и така да неутрализират малките играчи на пазара. Поради тази причина идеята за патентоване на геймплея и оформлението на игрите е нож с две остриета и може да се върне като бумеранг към независимите и малки представители на гейм индустрията.

В крайна сметка обаче всичко зависи от информираността на потребителите и тяхното желание да направят сравнение между заглавията. При сега действащата система две почти идентични игри ще могат да бъдат оценени по техните качества и според предпочитанията на геймърите. Все пак пазарът е най-добрият съдник.

---

*Градската легенда твърди, че италианският композитор Антонио Салиери е изкопирал голяма част от творчеството на великия Моцарт

Копирането на компютърни игри е заложено в ДНК-то на индустрията. То фигурира още от създаването на първите гейм заглавия. Дълги години прогресът в този бизнес се насърчаваше именно чрез клониране и това позволи игрите да еволюират от Wolfenstein 3D, Dune, Ultima, Super Mario до високобюджетни заглавия BattleField 3, Star Craft 2 и Elder's Scroll: Skyrim. За създаването на най-новите "хардкор" игри са необходими голямо количество ресурси – както финансови, така и човешки. Това постави бариера пред по-малките и скромни разработчици, които от известно време практически почти са извадени от големия пазар. Единственият начин те да бъдат забелязани е или като пуснат интересна идея и попаднат под крилото на голям разпространител, или като изкопират някой вече доказал се хит.

Еволюцията на умните мобилни устройства като смартфони и таблети, както и бумът на т.нар. кежуъл игри в социалните мрежи обаче отново даде шанс на по-малките разработчици да блеснат. Причината за това е, че заглавията за тези платформи не се нуждаят от високи технологии и бюджети, за да се превърнат в хит и да спечелят милиони почитатели. Така неизвестни независими фирми успяха да пробият на сцената дори само с едно заглавие. Пример при мобилните устройства е финландската Rovio с нейната Angry Birds. Актуалността на социалните мрежи и манията по споделянето пък превърнаха Zynga, разработчика на популярните FarmVille и Mafia Wars във Facebook, в компания с пазарна оценка от 8.9 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Всъщност смартфоните и таблетите предлагани в момента на пазара са с производителността на графичните ускорители на конзолите от ранга на Xbox 360 и предвид този факт вероятно ще има още доста какво да се случва. Преди няколко дни четох за Max Payne, версия за iOS, което ме навежда на мисълта, че ще има нов прочит на всички успешни някога заглавия, подобно на 3D вълната в киноиндустрията.

  • 2
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    Оффф. Темата за правата върху интелектуалната собственост е много хлъзгава. Примерно ако в някой филм се заснеме да речем някаква сграда, мост или каквото и да е, значи ли това, че продуцентите ще могат да наложат забрана на други да снимат същото място?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.