Виктор Пенев: Може да сме милиарден проект след 7-10 години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Виктор Пенев: Може да сме милиарден проект след 7-10 години

Виктор Пенев

Виктор Пенев: Може да сме милиарден проект след 7-10 години

Основателят на платформата за здравословно хранене Edamam пред "Капитал"

Асен Георгиев
12581 прочитания

Виктор Пенев

© Капитал


Г-н Пенев, новият ви онлайн проект Edamam е насочен към здравословното хранене? Какво ви подтикна да се занимавате точно с това?

На първо място, защото това ми е хоби - готвя и мисля за храната всеки ден. Когато се чудех какво ново начинание да започна, това изскочи на повърхността като едно от потенциалните неща. След това направих проучване и установих, че това е сфера, която е много благодатна за развиване на продукт, който може да промени живота на много хора. Храненето е голям проблем в съвременния свят и част от него се крие точно в липсата на добре структурирана и достъпна информация.

Профил

Виктор Пенев е основател и изпълнителен директор на стартираща компания Edamam, която разработва едноименният сайт и приложение за здравословно хранене. Преди да замине за САЩ и да започне работа по този нов проект, Виктор Пенев е изпълнителен директор в "НетИнфо.БГ" - една от водещите българска интернет компании, която той съосновава в началото на столетието заедно със своя съученик от английската гимназия в София Любомир Белов. 
Виктор Пенев има бакалавърска степен по "Икономика" от Pomona College и MBA от Stanford University. 

Какво е Edamam

Edamam е стартираща компания, която разработва едноименния сайт и мобилно приложение, помагащи на хората да се хранят по-здравословно. За момента е достъпна услуга за търсене на рецепти. Особеното е, че към всяка от тях, потребителят получава изчерпателен списък с информация за хранителните стойности на продуктите, калориите и полезните свойства на храната. Сайтът и приложението позволяват и търсене, съобразено с различни типове хранителни режими. Така бързо и лесно потребителите могат да откриват рецепти, подходящи за тяхната високовъглехидратна, протеинова или друг тип диета. През следващите месеци към търсачката за храни ще бъдат добавени и други услуги, за които към момента от компанията не разкриват повече подробности. 

Forbes нареди Edamam до 11 други стартиращи компании, които сравнява с Instagram. Коректна ли е аналогията?

Аналогията не е коректна. Мисля, че тя е резултат от търсене на нещо, което е контекстно в продажбата на Instagram и цели да привлече вниманието на читателите. Не смятам също така, че е удачно да се сравняваме с Instagram. Те си имаха съвсем различна концепция, бизнес, начин на изработка и т.н. Това, което по-скоро имаха предвид Forbes, е, че става дума за малки иновативни компании, които правят нещата по нестандартен начин и имат потенциал да преобърнат даден пазар. В тази връзка смятам, че Edamam може да се превърне в милиардна компания. Но не и в рамките на една година. По-скоро това е 7 до 10-годишен проект.

Какъв е размерът на инвестицията, направена до момента?

Наскоро затворихме един кръг от 800 хил. долара, които още не са похарчени. Грубо около половин милион долара са вложени в проекта до момента.

А колко са необходими до края на годината и има ли интерес от инвеститори?

Има голям интерес. Моята цел обаче е да не получаваме пари от рискови инвеститори, ако можем, а по-скоро сами да избутаме проекта. Затова се стремя да взимам пари по-скоро от хора, които са ми познати и имат стратегически интереси в сферата. Оценката ми е, че ще трябва да вложим още около $1 млн. – $1.5 млн., докато излезем на нула.

Колко е голям потенциалният пазар, към който се стремите?

Зависи как го дефинираме. Първоначално се целим само в говорещите авглийски потребители в САЩ. Даже през 2012 г. се фокусираме върху Ню Йорк, защото искаме да тестваме пазара. Ако се прицелим само в хората, които се интересуват от хранене в Ню Йорк, пазарът е 2.3 млн. души. Обаче, ако разширим кръга до всички щати, както мислим да направим 2013– 2014 г., феновете на храната стават около 30 млн. Ако добавим и английски говорещите извън САЩ, както и хора, които не са чак такива фенове на храненето, изведнъж бройката нараства до няколкостотин милиона потенциални потребители. Ако започнем да локализираме продукта и на други езици (китайски, испански и т.н.), тук вече говорим за всичките 7 млрд. на планетата. С други думи - потенциално пазарът може да е огромен. Въпросът е да не се надхвърляме сами себе си в началото и да започнем с нещо, което е постижимо, и да го развием след това.

Представихте Edamam по време на Demo конференцията, организирана от Venturebeat. Каква беше реакцията?

От потребителска гледна точка приемът беше много добър. Най-много ме зарадва, че всеки, който изпробва продукта, го хареса. Хората го използваха интуитивно, разбираха как ще им е полезен в ежедневието и всеки казваше, че ще го свали. Експертите от своя страна коментираха, че Edamam има потенциал да постигне успех в определена вертикална ниша, какъвто е храненето. А това е доста добър бизнес, който може да бие дори Google. Основното притеснение на хората беше как ще изкарваме пари, какъв е бизнес моделът ни. Но това е нормално, защото ние всъщност не дискутирахме бизнес модела. Форматът на Demo конференцията е насочен към стартиране на нови продукти, а не задълбоченото им бизнес представяне.

Какъв е интересът на потребителите до момента?

Приложението е свалено няколко хиляди пъти. И все пак ние тепърва ще запретнем ръкави и ще се заемем с маркетинга. А самото приложение няма много "вирусни" елементи. Следващата версия, която съвсем скоро ще пуснем, предлага Facebook, Twitter и Pinterest интеграция, така че ще вкараме именно "вирусни" елементи, които да засилят разпространението.

Какви са целите ви до края на годината?

За цел сме си поставили достигане на определен брой потребители. Също така се надяваме до края на годината да сме пуснали и платен продукт, от който ще изкарваме пари. Целта ни не е суперамбициозна. Става въпрос за няколко десетки хиляди активни потребители и платен продукт в следващите 12 месеца.

Т.е. бизнес моделът е базиран на платен продукт и услуги, а не на реклама?

Да. Бизнес моделът ни е базиран на транзакции, а не на реклами. Хората харчат ужасно много пари за храна и мисля, че има потенциал да привлечем част от тях. Номерът е да създадем неща, които са интересни за потребителите, за да искат те да си плащат за тях. Засега не можем да дадем повече подробности, защото трябва да довършим продукта. Но като цяло бизнес моделът ще е базиран на транзакции.

Ще се насочите към крайни потребители или...?

Дългосрочната цел на компанията е да помогнем на всеки човек да се храни по-добре. За да може се случи това, той трябва да бъде по-добре информиран и да има бърз и лесен избор на неща, които му пасват на начина на живот - здравословно хранене, фитнес, диета и т.н. Ще се опитаме да дадем достъп до всичко това. Бърз и лесен избор от целия интернет плюс конкретни предложения, които пасват на конкретния потребител и са лесни за ползване.

За какво точно ще плащат потребителите?

Искаме да изградим платформа, която да интегрира знанието за храната с крайния потребител. След това да я обърнем и да я дадем на всякакви хора, които се занимават с храна – това са ресторантьори, професионални готвачи, блогъри и т.н. Де факто всеки да може да използва тази платформа и да монетаризира своето знание и съдържание. И срещу това ние да получим процент от парите, които те си докарват.

Но ние не разчитаме само на приложението. До един месец ще пуснем мобилен сайт, който да работи на всякакви телефони. Идеята е потребителят да може да стигне до нас отвсякъде. Това, което ще създадем като платен продукт, ще се маркетира навсякъде, на всяка платформа. В контекста на приложението за мобилен телефон потребителят ще плаща за покупка вътре в него. В контекста на мобилен сайт той плаща за покупка от сайта.

Колко време отне разработването на Edamam.com?

Година и половина. Технологията е далеч от готова, но поне засега в началния си стабилен вид работи доста добре и съм много горд с нея. Това, което сме успели да направим, не е никак лесно. Това, което извършваме, е да хващаме и обработваме т.нар. естествен език, на който се пише за хранене. За целта използваме алгоритми за машинно обучение, прийоми за извличане на информация, оптимизиран алгоритъм за подреждане на резултати при търсене и т.н. Цялата информация е организирана в семантична база данни, което, от една страна, е много трудно, но от друга, помага да се разбере всяко нещо какво е и защо е.

Естественият език е много труден за обработка, защото хората си говорят за храна, използвайки ежедневния език. Така и пишат. Не става дума за систематизирани, структурирани данни. Ние трябва да ги обработим и ни отне близо година и половина да го направим. Но сега вече имаме доста добре работещ основен продукт. А за в бъдеще имаме толкова много идеи как да го развиваме, че поне за десет години имаме работа. 

Колко е голям екипът?

Състои се от 10 човека плюс двама на непълен работен ден и стажанти.

Има ли смисъл приложението да се изпробва в България?

Не. Първо, е твърде малък пазарът. Усилията ще бъдат абсолютно идентични независимо дали ще локализираме продукта на български или на испански. Но факт е, че ако го пуснем на испански, не само ще хванем говорещото испански население в САЩ, но и цяла Испания и Латинска Америка. И това би било далеч по-ефективно, отколкото да пробваме в България. Просто няма смисъл за малкия български пазар, където няма да можем да постигнем възвращаемост на инвестицията.

Г-н Пенев, новият ви онлайн проект Edamam е насочен към здравословното хранене? Какво ви подтикна да се занимавате точно с това?

На първо място, защото това ми е хоби - готвя и мисля за храната всеки ден. Когато се чудех какво ново начинание да започна, това изскочи на повърхността като едно от потенциалните неща. След това направих проучване и установих, че това е сфера, която е много благодатна за развиване на продукт, който може да промени живота на много хора. Храненето е голям проблем в съвременния свят и част от него се крие точно в липсата на добре структурирана и достъпна информация.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    antonalex avatar :-|
    OMUNVINGE

    Браво супер идея УСПЕХ!

  • 2
    vvelichkov avatar :-|
    Васил Величков

    Браво Викторе! Ти си го правил вече, ще го направиш пак, но в по-голям мащаб! :-)

  • 3
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    Малко сте. Нямате история. Няма откъде да режете грешките.
    Все някога някой пробва в България. Когато е уверен.
    Успех г-н Пенев.
    Най честния ми съученик, отговорен творец се казва Пенев.
    Не сте на лов. Пазара не се хваща като бягаща сърна. Само чистиш мърша от зъби на почти лъв.
    И ..екипа се състои и екипа ни се състои е богатство не само на езика.
    Не пренебрегвай България, храната и и музиката. Не се връщай като дете на политик или артист.
    За Бразилия.и манджите..не знам . Питай Овчаров да стоиш на студ. Или носи краставици в куфар. Май и шнапс може..Здраве да е.

  • 4
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    като гледам плюсовете..утре пак некое право дърво или цепка ще си търси нулите..
    в каква беда сме..целио аскер воюва в чуждо. и млади и немощни, и войници и бизнеси.Ние няма да променим света днес. Ние променяме историята си. Даваме наше за чуждо наследство. след 1300 години..успех мили..чужди.

  • 5
    sulio_parvi avatar :-|
    sulio_parvi

    А мож и след 7-10 годинни да събираш остатъците по улиците...Ей не ви дойде акъла -се мислите за пари от нищото.

  • 6
    primus avatar :-|
    primus

    Браво! Давай в същия дух.

  • 7
    epoc avatar :-|
    epoc

    Интересна статия - за пръв път от много време не разбрах какво чета, освен колко пари са похарчени и колко човека работят по сайта. Отворих въпросния сайт и продължавам да не разбирам за какво става въпрос - в момента прилича на търсачка за рецепти, само че с много постно съдържание. Та по този начин трудно ще се намерят милионите потребители (да не забравяме, че има Google и Facebook), да не говорим, че и някой ще трябва да ги накара да плащат.

    Та да им пожелаем успех, най-малкото защото Forbes ги е цитирал. И да успеят да си направят визия и правилно позициониране, което според мен е доста по-важно.

  • 8
    gm avatar :-|
    GM

    Аз също не разбрах за какво става дума, но пазарът е на правилното място - в САЩ. Много калинки там сигурно биха се абонирали, за да могат да разберат колко калории има в омлета им в ресторанта на ъгъла на 103-та и 244-та улица...

  • 9
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Радвам се когато български ИТ компании се наложат на международния пазар (напр. Телерик), но съм малко скептичен в този случай. Това им изглежда като един от многото апп-ове на тази тема. Не виждам конкретно конкуретно предимство.

    Що се отнася до Пенев - не го познавам лично, но го свързвам със сагата околко нетинфо, чиито valuation беше раздут много яко преди години. Успяха да излъжат разни западни инвеститори, но накрая излезе едно голямо нищо и инвеститорите пиха студена вода. ОК - и това го има, нарича се капитализъм, но това, че си успял да вземеш едни пари раздувайки цената на компания си и намирайки наивник, който да я плати, за мен не е непременно знак на успех. По-важното е да създадеш устойчив продукт. А по отношение на последното изпитвам известна доза скептицизъм. Дано не се окажа прав.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK