Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 4 май 2012, 14:33, 11978 прочитания

Виктор Пенев: Може да сме милиарден проект след 7-10 години

Основателят на платформата за здравословно хранене Edamam пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Г-н Пенев, новият ви онлайн проект Edamam е насочен към здравословното хранене? Какво ви подтикна да се занимавате точно с това?
На първо място, защото това ми е хоби - готвя и мисля за храната всеки ден. Когато се чудех какво ново начинание да започна, това изскочи на повърхността като едно от потенциалните неща. След това направих проучване и установих, че това е сфера, която е много благодатна за развиване на продукт, който може да промени живота на много хора. Храненето е голям проблем в съвременния свят и част от него се крие точно в липсата на добре структурирана и достъпна информация.
Профил
Виктор Пенев е основател и изпълнителен директор на стартираща компания Edamam, която разработва едноименният сайт и приложение за здравословно хранене. Преди да замине за САЩ и да започне работа по този нов проект, Виктор Пенев е изпълнителен директор в "НетИнфо.БГ" - една от водещите българска интернет компании, която той съосновава в началото на столетието заедно със своя съученик от английската гимназия в София Любомир Белов. 
Виктор Пенев има бакалавърска степен по "Икономика" от Pomona College и MBA от Stanford University. 
Какво е Edamam
Edamam е стартираща компания, която разработва едноименния сайт и мобилно приложение, помагащи на хората да се хранят по-здравословно. За момента е достъпна услуга за търсене на рецепти. Особеното е, че към всяка от тях, потребителят получава изчерпателен списък с информация за хранителните стойности на продуктите, калориите и полезните свойства на храната. Сайтът и приложението позволяват и търсене, съобразено с различни типове хранителни режими. Така бързо и лесно потребителите могат да откриват рецепти, подходящи за тяхната високовъглехидратна, протеинова или друг тип диета. През следващите месеци към търсачката за храни ще бъдат добавени и други услуги, за които към момента от компанията не разкриват повече подробности. 
Forbes нареди Edamam до 11 други стартиращи компании, които сравнява с Instagram. Коректна ли е аналогията?
Аналогията не е коректна. Мисля, че тя е резултат от търсене на нещо, което е контекстно в продажбата на Instagram и цели да привлече вниманието на читателите. Не смятам също така, че е удачно да се сравняваме с Instagram. Те си имаха съвсем различна концепция, бизнес, начин на изработка и т.н. Това, което по-скоро имаха предвид Forbes, е, че става дума за малки иновативни компании, които правят нещата по нестандартен начин и имат потенциал да преобърнат даден пазар. В тази връзка смятам, че Edamam може да се превърне в милиардна компания. Но не и в рамките на една година. По-скоро това е 7 до 10-годишен проект.

Какъв е размерът на инвестицията, направена до момента?
Наскоро затворихме един кръг от 800 хил. долара, които още не са похарчени. Грубо около половин милион долара са вложени в проекта до момента.


А колко са необходими до края на годината и има ли интерес от инвеститори?
Има голям интерес. Моята цел обаче е да не получаваме пари от рискови инвеститори, ако можем, а по-скоро сами да избутаме проекта. Затова се стремя да взимам пари по-скоро от хора, които са ми познати и имат стратегически интереси в сферата. Оценката ми е, че ще трябва да вложим още около $1 млн. – $1.5 млн., докато излезем на нула.

Колко е голям потенциалният пазар, към който се стремите?
Зависи как го дефинираме. Първоначално се целим само в говорещите авглийски потребители в САЩ. Даже през 2012 г. се фокусираме върху Ню Йорк, защото искаме да тестваме пазара. Ако се прицелим само в хората, които се интересуват от хранене в Ню Йорк, пазарът е 2.3 млн. души. Обаче, ако разширим кръга до всички щати, както мислим да направим 2013– 2014 г., феновете на храната стават около 30 млн. Ако добавим и английски говорещите извън САЩ, както и хора, които не са чак такива фенове на храненето, изведнъж бройката нараства до няколкостотин милиона потенциални потребители. Ако започнем да локализираме продукта и на други езици (китайски, испански и т.н.), тук вече говорим за всичките 7 млрд. на планетата. С други думи - потенциално пазарът може да е огромен. Въпросът е да не се надхвърляме сами себе си в началото и да започнем с нещо, което е постижимо, и да го развием след това.

Представихте Edamam по време на Demo конференцията, организирана от Venturebeat. Каква беше реакцията?
От потребителска гледна точка приемът беше много добър. Най-много ме зарадва, че всеки, който изпробва продукта, го хареса. Хората го използваха интуитивно, разбираха как ще им е полезен в ежедневието и всеки казваше, че ще го свали. Експертите от своя страна коментираха, че Edamam има потенциал да постигне успех в определена вертикална ниша, какъвто е храненето. А това е доста добър бизнес, който може да бие дори Google. Основното притеснение на хората беше как ще изкарваме пари, какъв е бизнес моделът ни. Но това е нормално, защото ние всъщност не дискутирахме бизнес модела. Форматът на Demo конференцията е насочен към стартиране на нови продукти, а не задълбоченото им бизнес представяне.



Какъв е интересът на потребителите до момента?
Приложението е свалено няколко хиляди пъти. И все пак ние тепърва ще запретнем ръкави и ще се заемем с маркетинга. А самото приложение няма много "вирусни" елементи. Следващата версия, която съвсем скоро ще пуснем, предлага Facebook, Twitter и Pinterest интеграция, така че ще вкараме именно "вирусни" елементи, които да засилят разпространението.

Какви са целите ви до края на годината?
За цел сме си поставили достигане на определен брой потребители. Също така се надяваме до края на годината да сме пуснали и платен продукт, от който ще изкарваме пари. Целта ни не е суперамбициозна. Става въпрос за няколко десетки хиляди активни потребители и платен продукт в следващите 12 месеца.

Т.е. бизнес моделът е базиран на платен продукт и услуги, а не на реклама?
Да. Бизнес моделът ни е базиран на транзакции, а не на реклами. Хората харчат ужасно много пари за храна и мисля, че има потенциал да привлечем част от тях. Номерът е да създадем неща, които са интересни за потребителите, за да искат те да си плащат за тях. Засега не можем да дадем повече подробности, защото трябва да довършим продукта. Но като цяло бизнес моделът ще е базиран на транзакции.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

30 мар 2020, 47156 прочитания

В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът 3 В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът

Брутния вътрешен продукт на столицата може да се свие с 3% през тази година, показва доклад на СОАПИ

28 мар 2020, 4205 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Машина за пари с "парна" тяга

Разпространителите на компютърни игри Valve имат грандиозни планове за развитие на платформата Steam

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10