Машина за пари с "парна" тяга
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Машина за пари с "парна" тяга

Машина за пари с "парна" тяга

Разпространителите на компютърни игри Valve имат грандиозни планове за развитие на платформата Steam

Божан Чипев
7023 прочитания

© shutterstock


Бизнес моделът на Steam

Успехът на онлайн платформата за разпространение до голяма степен е гарантиран от реалното отсъствие на разходи по производство на дискове, пакетиране и логистика, които обикновено съпътстват стандартната продажба на софтуер на дребно. За да продава дадено заглавие или поредица от заглавия на даден разработчик, Valve плаща на фирмите лицензи, вариращи между 10 и 20 процента от стойността на всяко продадено копие за големите студиа, които ползват Steam като един от каналите на разпространителската си мрежа, и 60% за компаниите, които правят игри ексклузивно за Steam. 

Съвсем спокойно може да се каже, че гейм студиото Valve е нещо като Apple в света на компютърните игри. Американците произвеждат малко, но висококачествени продукти и имат собствена оригинална система за разпространение на софтуерно съдържание. И най-вече се отличават от конкурентите си с иновативност и висока успеваемост на проектите си.

Поредиците Half-Life и Portal ще останат завинаги в геймърската зала на славата. Не това обаче е най-важното. Valve в момента се оценява на над 3 млрд. долара (според Forbes) не заради умението си да прави игри, а по-скоро заради своя усет как най-добре да ги продава. Именно платформата за разпространение на дигитални забавления Steam за Windows носи годишни приходи от над 400 млн. долара.

И все пак, колкото и да са успешни, Valve тепърва трябва да развиват и разширяват дейността си.

Ами хардуер?

Една от официално обявените амбиции на компанията е да разшири дейността си по разпространение на игри, като стъпи и на конзолния пазар. Проектът, който ще постави Valve в пряка конкуренция с Microsoft и Sony и техните XBOX и Playstation продукти, се нарича SteamBox. Конзолата все още няма официална дата на излизане, но концепцията ѝ вече е готова. Става дума за нещо като малък преносим настолен компютър. Той позволява обновяване на компонентите и върви в комплект със специален джойстик контролер, който може да се модифицира. Игрите ще се свалят единствено през интернет благодарение на интегрирана версия на платформата Steam.

Все още не е ясно на каква база ще се изгражда подборът от заглавия, които ще са достъпни на конзолата. Много вероятно е обаче селекцията да се прави на базата на това кои игри поддържат използването на джойстик. От чисто софтуерна гледна точка се очаква целият Windows каталог да се поддържа поне на теория.

Що се отнася до самото устройство, спекулира се, че излезлият през февруари миникомпютър на производителите на висококачествен гейминг хардуер Alienware X51 реално е бил планиран като пилотен вариант за конзолата SteamBox. В крайна сметка обаче Valve се забавят с разработването на софтуерната част, а Alienware решават да пуснат продукта си на пазара като обикновен настолен компютър.

Идеята на Valve за SteamBox така и не включва обвързването само с един производител – концепцията се върти около сключване на споразумения с голям брой компании за хардуер, които да асемблират конзолата. Valve от своя страна пък качват на нея платформата си за игри и така печалбата е взаимна. По този начин компанията ще разшири влиянието на Steam, без реално да променя бизнес модела си, и ще се опитва да прави печалба и от продажбата на хардуер.

Освен плановете за издаване на собствена конзола във Valve циркулира и идеята за изобретяване на иновативно устройство за игра, което потребителят ще носи върху тялото си. Проектът е в съвсем ранен стадий на разработка и по-скоро спада към "научната" дейност на компанията, като краен продукт не се очаква скоро. Предвид бума на концепцията за "добавената реалност" и покрай обявяването на проекта Google Glass, бъдещото устройство най-вероятно също ще дойде под формата на очила. В допълнение на това интересът на Valve в сферата на виртуалната реалност индиректно бе потвърден и покрай пуснатата от компанията обява за търсене на инженер, който е експерт в бързото разработване на прототипи.

Ябълка на хоризонта

Точно когато вихърът на слуховете и спекулациите, свързани с бъдещото хардуерно начинание на Valve, беше набрал сила, в играта се намеси и технологичният гигант Apple. Твърди се, че в средата на април изпълнителният директор на компанията Тим Кук e бил забелязан в централата на компанията в Белвю, щата Вашингтон. През последвалите седмици от Valve излязоха няколко противоречиви коментара по темата, Един от тях гласи, че посещението е било приятелско и няма никакво бизнес отношение. А според друг Тим Кук въобще не е влизал в сградата на Valve...

Едно е сигурно – плановете на гейм компанията за навлизане в хардуерния пазар са попаднали в полезрението на Apple. Въпросът обаче е какви са плановете на гиганта от Купертино. Евентуалното сътрудничество между двете компании би било изключително плодотворно, тъй като Apple болезнено се нуждаят от повече игрално съдържание за компютрите си, докато Valve със сигурност би се възползвали от едно евентуално разширяване на потребителската база на Steam.

Не е изключено Тим Кук да е бил заинтригуван и от по-научния аспект от дейността на Valve и да иска да участва в разработването на иновативната игрална периферия, която ще се носи върху тялото. По този начин ябълковата компания би се противопоставила на Google и техните виртуални очила. Производителната мощ на фабриките Foxconn, технологиите на Apple и безмерната потребителска любов към бранда на "отхапаната ябълка" пък може да се окажат точно това, което е необходимо на Valve да превърнат футуристичната си идея в реалност.

Steam навсякъде

Амбициите на Valve да поставят платформата си за игри на всеки компютър на света получава още едно потвърждение и покрай разработването на Steam клиент за Linux. Софтуерът е във фаза на бета тест и разпространяването му "няма да се забави", съобщи в социалната мрежа Twitter разработчикът на компанията Майкъл Ларабел. Така Valve ще започне да продава игри и на третата по големина софтуерна платформа, макар и броят на заглавията, които са съвместими с нея, засега да е нищожен.

Ако всички планове на гейм студиото се реализират, Steam ще се превърне в абсолютен хегемон в онлайн разпространението на игри. Това от своя страна ще промени напълно дистрибуционната парадигма на индустрията и потенциално ще убие изцяло продажбата на развлекателен софтуер в кутии. А по-късно - защо не и на какъвто и да е софтуер...

Бизнес моделът на Steam

Успехът на онлайн платформата за разпространение до голяма степен е гарантиран от реалното отсъствие на разходи по производство на дискове, пакетиране и логистика, които обикновено съпътстват стандартната продажба на софтуер на дребно. За да продава дадено заглавие или поредица от заглавия на даден разработчик, Valve плаща на фирмите лицензи, вариращи между 10 и 20 процента от стойността на всяко продадено копие за големите студиа, които ползват Steam като един от каналите на разпространителската си мрежа, и 60% за компаниите, които правят игри ексклузивно за Steam. 

Съвсем спокойно може да се каже, че гейм студиото Valve е нещо като Apple в света на компютърните игри. Американците произвеждат малко, но висококачествени продукти и имат собствена оригинална система за разпространение на софтуерно съдържание. И най-вече се отличават от конкурентите си с иновативност и висока успеваемост на проектите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    milkonoj avatar :-|
    milkonoj

    Със сигурност като пуснат клиента за Linux ще направят революция в Linux Gaming. Това, че няма достатъчно развлекателен софтуер за Linux спира и развитието(разпространенито) на Ubuntu като операционна система.

  • 2
    epoc avatar :-|
    epoc

    [quote#1:"milkonoj"]Със сигурност като пуснат клиента за Linux ще направят революция в Linux Gaming. Това, че няма достатъчно развлекателен софтуер за Linux спира и развитието(разпространенио) на Ubuntu като операционна система. [/quote]

    Само преди това някой да направи нещо като DirectX за Линукс и съдържание, което да го ползва (щото Wine и другите емулатори принципно не са лицензно чисти от гледна точка на MS). Иначе ще се получи просто поредната конзола за Indie игри....

  • 3
    metzanviolinov avatar :-|
    metzanviolinov

    [quote#2:"epoc"](щото Wine и другите емулатори принципно не са лицензно чисти от гледна точка на MS).[/quote]

    Тц-тц, говорим за Wine, а забравяме, че това е рекурсивен акроним, отговарящ на Wine Is Not an Emulator ;) . Като такъв - или по-скоро не-такъв - мисля, че няма проблеми от copyright естество.

    Също така, без да съм запознат особено много, но OpenGL не може ли да послужи като алтернатива (поне до някаква степен) на DirectX?

  • 4
    m17 avatar :-P
    m17

    До коментар [#3] от "metzanviolinov":

    Не само че OpenGL е алтернатива, но чисто архитектурно е много по-добра. Отделно е и много популярна - всички мобилни и медиа устрийства с АРМ процесор си ползват OpenGL със здраво хардуерно ускоряване. Всички епълски неща също ползват изключително OpenGL.

    Проблема с игрите за Линукс е много елементарен - поне доскоро нямаше достатъчно потребители които биха си ги купили. И не си струваше да се пренапише графичния енджин на играта. Но сега с масовото навлизане на мобилни игри които ползват подобни опен-сорс апита, подръжката на линукс си идва естествено.

  • 5
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    До коментар [#1] от "milkonoj":

    За Linux-а си прав, но проблемът на Ubuntu е по-скоро Debian-а ;)

    До коментар [#2] от "epoc":

    Че то си има "нещо като DirectX" от самото начало на game индустрията. Това нещо се нарича OpenGL. Игри като Quake и Doom III са разработени за OpenGL, а самият стандарт се поддържа и в Windows. Проблемът е комплексен и няма много общо 3D ускорението под Linux.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK