Мисли децентрализирано!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мисли децентрализирано!

Мисли децентрализирано!

Компанията Symform революционизира начина, по който съхраняваме информация онлайн

Асен Георгиев
3783 прочитания

© shutterstock


Информация, облак, съхранение, скъпи яхти, много пари. Това са част от нещата, които се въртят в главите на технологичните рискови инвеститори и предприемачи през последните няколко месеца. И в това няма нищо изненадващо – информацията, която потребителите и компаниите генерират, расте с невиждани темпове, а мобилните устройства за достъп до нея стават все по-разпространени. Следователно все повече хора ще имат нужда от услуга, която да им позволи да запазят своите данни – снимки, файлове, програми, архиви и т.н. – на отдалечени и достъпни отвсякъде и по всяко време сървъри.

Потенциалният пазар на този вид услуги е огромен. И точно това е обстоятелството, което провокира мисловната дейност сред мнозинството от инвеститорите и предприемачите в технологични компании.

Обичайните заподозрени

Дори най-голямата интернет търсачка - Google, стартира своя услуга за складиране на данни в облака. Тя е наречена Google Drive, започна работа миналия месец и позволява на потребителите да съхраняват големи обеми информация, която се синхронизира и след това може да бъде достигната през различни устройства.

Преди Google да навлезе на този пазар обаче, на него вече доста удобно се бяха наместили две вече не толкова малки стартиращи компании – Box и  Dropbox, които успяха да привлекат рисков капитал в размер съответно на $162 млн. и $257 млн. Известно е, че рисковите инвеститори влагат средствата си там, където могат да се изкарат много, много пари, така че силната им подкрепа за тези две компании е поредното доказателство за потенциала на този пазар.

Всички споменати компании обаче разчитат на сравнително традиционен модел за предоставяне на отдалечено пространство на своите потребители – изграждане на огромни дейта центрове, които дават подслон на стотици, дори хиляди сървъри. Има обаче една компания, която смята този подход за скъп и неефективен. Тя

крои планове да завземе пазара на услуги за предоставяне на облачно пространство, използвайки децентрализирани, локални ресурси. Компанията се казва Symform и все още е далеч от мащабите на Google, дори и от тези на Box и Dropbox, но има за цел това скоро да се промени.

Нетрадиционният играч

Symform не разчита на мащабни сървърни ферми, които да "дава под наем" и за чиито енергийни нужди трябва собствена миниатюрна АЕЦ. Компанията използва мрежа от локални дискови ресурси, които свързва посредством специален софтуер. Така всеки потребител може да стане част от тази мрежа, която вече се разпростира на територията на повече 100 държави. За целта потребителят трябва да свали малък софтуер, да го инсталира и да се съгласи да "дари" част от своето свободно дисково пространство. Разбира се, в замяна на това той получава достъп до еквивалента на това пространство, само че "в облака". Този модел позволява на Symform да оперира със значително по-ниски разходи и поставя компанията в изключително конкурентна позиция спрямо останалите.

Разбира се, ако решите да изпробвате услугите на Symform, има и вариант, в който не предоставяте част от вашето дисково пространство. Тогава ще можете да ползвате "само" 10 гигабайта, без да плащате. Ако поканите обаче ваши приятели да се присъединят, те ще увеличават вашите първоначални 10 гигабайта. Максималният праг за безплатната услуга е достъп до 200 гигабайта. Начините да достигнете до него са два - като каните приятели или като споделите пропорционално количество от вашето свободно дисково пространство. 

Счупеният модел

"Традиционният начин за съхраняване на данни в облака е фундаментално сгрешен", коментира съоснователят и президент на компанията Прерит Гарг пред технологичното издание VentureBeat. "Локалното дисково пространство е по-евтино. Можете да си купите 2-терабайтов харддиск за $80, но същото пространство в облака ще струва по 50 цента за гигабайт, а цената може да достигне до $500 на месец", добавя Гарг. Според него облачното съхранение на данни трябва да достигне цените на локалното.

Всъщност подходът, който компанията използва, е сходен с този на онлайн телекомуникационния оператор Skype. Symform не разполага със свои ферми от сървъри, които да съхраняват цялата информация. За сметка на това, когато се включите в мрежата и искате да качите определено количество файлове, те се раздробяват на поне 96 парчета, след което се криптират и се записват на различни машини. За да е сигурно, че ще можете да достигнете до своята информация, когато пожелаете, на всички отделно компоненти се прави резервен запис. Според създателите на компанията методът е изключително сигурен, защото няма как отделните сегменти от даден файл да бъдат разчетени. Първо, те отразяват само част от цялата информация и, второ, са криптирани.

"Това наистина е иновативн подход", коментира Никос Векяридес, експерт по съхранението на данни, който има собствена компания на име TwinStrata, която предоставя облачни услуги. "Съществуват много бизнеси, които имат повече от необходимия обем дисково пространство и това е добър начин да го използват", добавя той.

Ако пък ви трябва по-голямо пространство и сте абонат на Symform, можете да платите месечна такса, за да си го осигурите. Тя започва от $3.5 месечно и се повишава в зависимост от обема на свободното място, от което се нуждаете. Това е и основният начин, по който от Symform планират да монетаризират своя бизнес модел.

Информация, облак, съхранение, скъпи яхти, много пари. Това са част от нещата, които се въртят в главите на технологичните рискови инвеститори и предприемачи през последните няколко месеца. И в това няма нищо изненадващо – информацията, която потребителите и компаниите генерират, расте с невиждани темпове, а мобилните устройства за достъп до нея стават все по-разпространени. Следователно все повече хора ще имат нужда от услуга, която да им позволи да запазят своите данни – снимки, файлове, програми, архиви и т.н. – на отдалечени и достъпни отвсякъде и по всяко време сървъри.

Потенциалният пазар на този вид услуги е огромен. И точно това е обстоятелството, което провокира мисловната дейност сред мнозинството от инвеститорите и предприемачите в технологични компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    alexalexandrov avatar :-|
    alexalexandrov

    Само да вметна - не е зле да се гледат условията за ползване на такива услуги. Мисля, че бях чел за Гугъл, че могат да придобият правото върху интелектуалната собственост, съхранявана на техните сървъри.

    Иначе - много интересна статия. Поздравления :)

  • 2
    mgmst avatar :-|
    mgmst

    Това звучи абсурдно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK