Дилемата на познанието
Новото семантично търсене на Google може да улесни, но и да подведе интернет потребителите
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
"Потърси в Google, преди да задаваш глупави въпроси". Това гласи една модерна поговорка, вдъхновена от еволюцията на интернет през последното десетилетие. Суровата реалност е, че хората са все по-зависими от популярната търсачка, за да намират необходимата им всекидневна информация. За това не е изненада, че Google обновява своя алгоритъм за сортиране на данни, така че да може да анализира по-задълбочено потребителското поведение онлайн и да открива по-прецизно контекста на зададените думи, като същевременно да придава на информацията по-енциклопедичен вид.
Технологията, с която интернет гигантът експериментира в момента, носи названието Knowledge Graph и ще може да се използва първоначално само за англоезичните потребители. Това е опит на компанията да интегрира семантично търсене в своята основна услуга. Усилията на Google в тази насока обаче повдигат няколко въпроса. На първо място дали те може да променят начина, по който потребителите търсят информация в глобалната мрежа. Това вероятно ще окаже влияние върху сайтовете, които разчитат на посещения през Google Search. Има шанс също така това да ограничи избора на потребителите и обхвата на резултатите, които излизат при онлайн търсене.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
9 коментара
Knowledge Graph не е "кривата на знанието" а "граф" на знанието. Просто защото това буквално си е структура граф, в която са разположени елементи с техните свойства и отношения. Съвсем малко занимания по семантичен уеб или прочитане на http://en.wikipedia.org/wiki/Graph_(mathematics) щяха да ви спестят недоразумението. Дори в самото видео представяне е нарисуван граф - http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedd ed&v=mmQl6VGvX-c
Аз всъщност от статията нищо не разбрах какво е това Knowledge Graph. Останах с впечатлението, че е просто едно каре в дясно
Семантиката , като наука изучаваща смисъла на думите , се е оказала идеалната среда , в която програмите , осигуряващи светкавичния и ТОЧЕН достъп до търсената информация , са замислени и изпълнени , не като част от някаква информационно-справочна система , а като първа стъпка от изграждането на една самоусъвършенстваща се СУБЗ/ситема за управление база знания/.
А заговорим ли СУБЗ , трябва да споменем за изграждането на асоциативните върволици , без помощта на които и най-бързата система не би имала бързодействието на Google , при която отсъстват всякакъв вид сортиране и индексиране на знанията.
Според мнозина Google , вече се е превърнала в една от първите стъпки за изграждане на AI , без опити да се наподобяване работата на човешкия мозък , а като се търси функционалното подобие при крайните резултати от работата му.
Европейската комисия вече има резултат от антитръстовото си разследване срещу Google, започнало през ноември 2010 г.. Комисията е установила четири групи търговски практики, които могат да се считат за злоупотреба на пазара и приканва компанията да предложи корективни мерки, с които да се отстранят проблемите за конкуренцията при търсачките.
http://velimar.blogspot.com/2012/05/google.html
До коментар [#2] от "ilinko":
Не е просто каре, а връзки между даден термин / личност. Така например ако напишеш името на Шумахер и Knowledge Graph усети контекста на запитването ти ще ти покаже най-горе списък с последните състезания, в които е участвал заедно с финалните му позиции, плюс утрешното състезание с точен час на започване.
Това е стъпка в посока Semantic Web. Semantic Web е следващата "версия" на интернет, в която има нов слой с метаданни. http://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_Web_Stack
По същество тези метаданни са онтологии и системи от правила (позволяващи съждения), което ще позволи да се правят много по-сложни заявки за търсене. Freebase е базата с метаданни, която Google ползват.
Wolfram Alpha използва този подход и работи от 2009.
В моите очи гугъл вече няма нищо общо с акуратността, или по-конкретно в браузера на моя собствен компютър. Събирането на данни за моето онлайн поведение води до порочен кръг - аз отдавна не научавам нищо ново от гугъл. Разликата в представянето на информацията спрямо други търсачки е шокираща.
Друга важна подробност е че търсиш някаква лична информация за някой, Гугъл започва да налага ограничения. Намалени са формулите за професионално търсене. Като цяло се стига до затъпяване и обезличаване.
Публикувано през m.capital.bg
[quote#7:"Васик"]Разликата в представянето на информацията спрямо други търсачки е шокираща. [/quote] _filter_bubbles.html oogle-privacy/
Напълно вярно. Хубавото е, че този проблем вече е явен за потребителите:
http://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online
Някой търсачки дори насочват маркетинга си в тази посока:
http://www.wired.com/business/2011/01/duckduckgo-g
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход